Paard niet meer zichzelf,2 maanden na koop. door de verhuizi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roelie1984

Paard niet meer zichzelf,2 maanden na koop. door de verhuizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 18:34

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een paard gekocht. Een KWPN ruin van 7 jaar.

Hij is op zijn 3e ingereden en heeft 2 jaartjes dressuur gedaan (L1 niveau). Daarna is hij 1 jaar bijna alleen maar recreatief gereden. Voor de verkoop stond hij op een dressuurstal waar hij een aantal weken heeft gestaan en dressuurmatig is bereden. Daarna heb ik hem dus gekocht.

Met de verhuizing leek hij weinig moeite te hebben. Vanaf de eerste dag at hij goed, ging ie 's nachts gewoon liggen in zijn stal en was ie erg levendig.

Hij was niet erg bespierd en had geen goede conditie toen hij kwam. Ik heb het rijden rustig opgebouwd en begon met een half uurtje rijden per dag, later werd dit 3 kwartier per dag. Ik heb hem vanaf het begin ongeveer 4 of 5 dagen per week bereden, de andere dagen gelongeerd of had hij vrij.

Het rijden ging vanaf het begin steeds erg goed! Er zat constant een stijgende lijn in. Hij pakte alles snel op en ging steeds lekkerder lopen. Ik had 2 keer per week een half uur les. Ook heb ik wat buitenritjes met hem gemaakt. Heel veel nieuwe indrukken voor hem dus.

Maar 1,5 week geleden was hij opeens heel mat, hij reageerde niet meer op m'n been met rijden en liep ontzettend tegen de hand. Ook keek hij niet meer zo levendig uit zijn ogen. Ik heb hem een week vrij gegeven (alleen maar los of longeren). Vandaag heb ik weer voor het eerst gereden en hij was nog steeds niet helemaal de oude.

Nu vraag ik me af of dit een soort terugslag kan zijn van de verhuizing, en alle veranderingen in zijn leven. Het rare is dat hij daar in het begin totaal geen last van had.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee??? Oplossingen??? Ik hoor het graag!

Mendi

Re: Paard niet meer zichzelf,2 maanden na koop. door de verhuizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:32

Ik denk niet dat het aan de verhuizing ligt, dan had hij dit al veel eerder moeten hebben. Je kan zijn bloed laten nakijken of er iets mis is. Of een vitamineshot geven als een soort opkikker. Misschien dat hij door ander voer ergens gebrek aan heeft.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:35

Het paard is dus 6, zijn zijn tanden pas nog nagekeken? Dit kan ook klachten geven.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:04

Verplaatst BEH --> RT.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:16

Als hij ech last heeft gehad van de verhuizing had hij dit al veel eerder laten blijken. Ik denk eerder aan iets medisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:33

Weersomslag?
Of misschien de verharing? Dat kost ook veel energie.
Is je stalmanagement vergelijkbaar met wat 'ie gewend was? (Dus bv aantal voerbeurten, kwaliteit voer, weidegang etc)

7 Jaar valt ook nog in de "doppen-tijd" qua gebit, dus dat zou idd ook goed kunnen.

SusanneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:28

Idd het zou goed aan het voer kunnen liggen!

roelie1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 13:35

Volgens de vorige eigenaresse zijn zijn tanden een half jaar geleden nog nagekeken. En hij eet prima dus ik denk niet dat dat het probleem is. (Als hij niet opknapt laat ik het toch maar voor de zekerheid nakijken).

Ik ben idd wel andere dingen gaan voeren. Hij kreeg bij zijn vorige eigenaresse 3 kg sportbrok per dag! Terwijl ze alleen recreatief met hem reed. Ik vond dit wel erg veel aangezien zóveel energie had in het begin! Ik voer hem 1 kg PAVO condition extra brok, 1 kg muesli (nature's best) en nog wat wortels per dag. Ik heb er wel over gedacht om hem meer te gaan voeren maar, zou dit echt het probleem kunnen zijn? Dan had ik het toch eerder moeten merken???

Verharing en weersomslag kan het idd ook wel zijn... het is natuurlijk ook wel erg warm geworden.

Een vitamineshot heb ik hem vorige week gegeven.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:38

Geef hem meer voer in de vorm van ruwvoer.
Teveel brok heeft geen nut, hij kan alle voedingstoffen er niet uithalen. Grof hooi of stro in de stal om verveling tegen te gaan zou ikzelf proberen.
En de da laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:07

Ik zou uitkijken met een flinke vermindering van de brok, omdat je aangeeft dat het dier bepaald niet goed bespierd was. Spieren opbouwen vraagt om bouwstoffen; je paard heeft hiervoor onder meer eiwitten nodig die onvoldoende in grof hooi zitten. Ik weet niet of het een jong of erg groot paard is, maar ik zou er denk ik toch wat extra brok in durven stoppen.
Uiteraard zeker NIET bezuinigen op ruwvoer, dat moet een paard imo onbeperkt kunnen voeren (mits 'ie zich niet klemvreet zoals een niet nader te noemen mij zeer bekende fjordenmerrie zou doen Haha! ).
Scheutje plantaardige olie over het voer zou 'm ook goed kunnen doen. Wel heel rustig opbouwen, ze moeten wennen aan de smaak.

Overigens kun je hierover ook prima advies aan je veearts vragen; dat is helemaal niet raar of uitzonderlijk. Zeker als je het in combi met bloedjetrekken doet (even checken of er geen tekorten zijn), kun je dan in overleg met je veearts en/of voerleverancier tot een goed uitgekiend voerschema komen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:09

Ga maar na, je bent veel minder gaan voeren en meer gaan rijden, toch? Ik denk dat ze dan eerst nog wel wat reserves hebben en dat die nu misschien op zijn. Verharen kost inderdaad ook veel energie, ik had ook een paard dat er erg van terugkwam altijd. Vraag eens voeradvies aan je leverancier anders. EN meer ruwvoer kan inderdaad nooit kwaad.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:50

Misschien kun je ook nog lijnzaadolie bij de brokken doen? Dat is goed voor de verharing, en geeft verder niet echt iets extra's aan energie (dus niet dat je opeens op een bommetje zit)
Of maïsbrokken, daar zit ook lijnzaadolie in..
En verder zou ik het echt niet weten hoor.. Misschien mist hij een maatje (dat was toen bij mijn paard het geval, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit)

roelie1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 14:10

Bedankt voor alle reacties!
Lijnzaadolie krijgt hij al dagelijks door zijn voer. Ik denk idd dat ik het krachtvoer maar rustig aan ga opvoeren. Gewoon elke dag ietsje meer tot hij op 1,5/2 kg zit, i.p.v. 1 kg per dag.
En ook 't ruwvoer zal ik gaan vermeerderen... hopen dat het werkt!

Hoelang zou het ongeveer moeten duren voordat ik hier een reactie van merk? Zou hij gelijk meer energie moeten hebben zodra ik hem meer voer? Of kan dit enkele weken duren?

Advies vragen en bloedprikken door een arts is idd ook een goed idee.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:15

Gewoon rustig even aankijken, mijn paard heeft begin dit jaar ook een enorme terugval gehad en ik dacht echt dat het niet meer goed kwam, ze zag er zo slecht uit. Ze is goed in de brokken en kuilvoer gezet en de sinds vorige maand ofzo vind ik dat ze er weer top uitziet. Dus bij mij duurde dat dus zeker een maandje of 2.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:31

Inderdaad meer voeren. Brokken hoeft nog niet eens heel duidelijk te zijn. Maar vooral ruwvoer. Succes er mee.