Zwaaaar, ten einde raad :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmiszlizzxx

Zwaaaar, ten einde raad :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:39

Hallo allemaal,
ongeveer een week terug, heb ik bij medisch een topic gemaakt, over dat mijn pony zo bokt, ik zou er mee naar de da gaan en dat heb ik ook gedaan. Ze hebben daar fotos gemaakt en daar was niks op te zien, ook zei de da dat hij bijna nooit zo`n pony ziet, met zo`n sterke rug.
Mijn pony is ook in poktober aan zijn gebit geholpen, en toen dachten we dat het probleem van het bokken over was, ze dachten dat het kwam, doordat zijn woslkies eruit moes en zijn tanden scheef stonden. De tandarts heeft er alles ana gedaan wat hij kon en de eerste 2maanden ging het lang en laag rijden super. Maar het oppakken, de dressuur houding, wil hij niet. Vroeger heeft hij op de manege gestaan en toen bokte hij al heel erg als hij meer werk moest gaan doen, ondertussen heb ik hem toen gekocht en ben met hem wedstrijden gaan rijden en rijd nu ondertussen in de L1. Het ging allemaal goed, maar ineens na oktober( vooral) wilde hij niet meer. Hij begint nu zo gemeen te bokken en hij loopt alleen nog maar achteruit, dat ik echt niet meer weet wat ik moet doen. Ik hoop echt dat iemand mij hier mee kan helpen, en als jullie verdere uitleg willen over dit verhaal, kan ik dat altijd geven, als iemand maar een oplossing voor me heeft:( want ik wil ondanks alles wat hij doet, hoe gemeen hij ook met rijden is, ,mijn lieve pony niet kwijt.
plz, wie kan mij helpen??
veel liefs,
Lizzy !!

Ogrop

Re: Zwaaaar, ten einde raad :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:42

Misschien kun je eens gaan zoeken naar een goede instructeur, iemand met veel ervaring. Of eventueel iemand van die manege die kennen het paard misschien beter.
Denk eens aan de periode wanneer je pony veranderde. Is er iets gebeurt? Schrok hij van iets? Heeft je pony een stamp gekregen?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:45

ik ga met soet mee.. het kan zijn dat hij wat meegemaakt heeft? maar het kan ook prima zijn dat hij je gewoon gigantisch aan het uitproberen is hoor.. hoe oud is je pony?? als hij dit doet, dan moet hij echt een paar keer goed op zijn flikker krijgen...! maar probeer eerst te achterhalen waarom hij zo doet, en zoek inderdaad een goede lesgever op! succes

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:48

Inderdaad eerst achterhalen waarom hij dat doet, is er geen reden voor zweepje en voor elke keer dat hij bokt een tik. Mijn pony doet nou niks als steigeren, nou had ik een nieuw hoofdstel (met mexicaanse neusriem) en een ander bit en ze steigerd niet meer. Zij mankeerde ook niks, dus misschien een ander bit ofzo...

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:58

ER is nog nooit echt wat gebeurd, en klappeen kan hij niet krijgen, want hij staat met mijn andere paard en dat zijn dikke maatjes.. ik weet t oo niet meer. en ik kan hem met het bokken, wel een tik verkopen, maar hij blijft bokken en gaat trekken en steigeren. Ik heb een goede instructrice, komt zelfs van deurne, en zelfs die weet het soms niet meer.. Boos!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:00

Is je zadel al nagekeken?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:03

misschien is het verstandig dat je iemand met veel ervaring een tijdje op je pony laat rijden. rijd je met sporen? want daar kan ie ook op bokken, heb ik ook gehad, de merrie die ik rijd begon ineens van de ene op de andere dag te bokken in de galop, heb mijn sporen eraf gehaald en probleem opgelost

*edit*
SUCCES

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:07

mischien zit het gewoon in zijn karakter?

en idd gewoon profecioneele instructeur.. mischien een ander proberen??

succes

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:43

ga de pony eens longeren. het liefst met een ervaren iemand die er verstand van heeft. Aan de longeerlijn kun je dmv verschllende hulpmiddelen je pony ook aan het werk zetten (bijvoorbeeld dubbele longe, bijzet etc maar ook veel verzamelen en overgangen) maar dan zonder zadel en het ruitergewicht. Succes!

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:20

Hallo,

Als ik het goed heb verstaan is je pony gezond... en blijft hij maar bokken. Als ook het materiaal dat je voor je pony gebruikt ok is (zadel,hoofdstel,bit,...) dan zal het bokken niets te maken hebben met een van bovenstaande dingen...

Ik heb gewoon nog een vraagje voor jou als je pony bokt hoe reageer je daarop? Ben je boos? Ga je roepen? ga je hem op een bepaalde manier straffen?
Als je even dit beantwoord kan ik je misschien effe verder helpen met een klein therorietje over gedrag van paarden bij bepaalde acties

Ook grondwerk en goede instructeur is een grote hulp xxxx

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:22

Ik zou de hulp inroepen van een NH'er, nu blijkt dat dit geen lichamelijk probleem blijkt te zijn. Er kan hier duidelijk sprake zijn van een gebrek aan respect van de pony voor jou.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:01

Heb je al eens een osteopaat laten kijken? Die kijkt wat verder dan een DA. En ik zou ook even je zadel na laten kijken. Als dit allemaal goed is, zou ik inderdaad met grondwerk weer even de verhoudingen recht zetten. Dit kan je zelf doen (bv Parelli) of met een instructeur.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:47

Emilion1985 schreef:
Er kan hier duidelijk sprake zijn van een gebrek aan respect van de pony voor jou.

Met dit stukje ben ik het met je eens!
Bekijk het ook zo eens.....jij hebt teveel respect voor jouw pony gekregen, want tot nog toe houd hij al lekker vol, nu jij nog!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 23:17

osteopaat is ook een idee, die kijken toch even verder dan of de wervels goed in de rij staan! Die kunnen kijken of er ergens blokkades zijn, als je dat hebt uitgesloten dan kan je andere acties gaan ondernemen.

Overigens zegt Deurne ook niet altijd wat en een keer iemand anders laten kijken kan gewoon nooit kwaad. Misschien kan net een andere aanpak je verder helpen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:40

ik denk ook eerder gebrek aan respect van je ponny. Je moet hem door het bokken heen kunnen rijden. Volhouden, volharden en vastberaden zul jij het winnen. Vooral een goeie zit moet je hebben om hem te kunnen overmeesteren. Als jij het niet kan zou ik het iemand anders laten doen die van aanpakken weet met respectloze paarden en als je ziet dat hij kan overmeesterd worden door een ander dan kan het door jouw ook. De vraag is alleen, kan je dit wel? Zo zou ik het toch doen.

Buigen wil hij niet, dus dan maar breken. Het is grof. Zo bekijk ik het wel met paarden die geen respect hebben. Dit natuurlijk als hij echt niets mankeerd waardoor hij wel zo kan gaan bokken.

Ik heb drie jaar geleden een paard gekocht een hele sjieke mooi ics ex dekhengst die gecastreerd werd doordat als zijn vorige eigenaren bang waren van hem. Kheb hem gekocht, niet wetend wat ik had gekocht. Ik was niet gewoon om respect te eisen van een paard. Respect was bij mijn eerste paard(kheb hem nog) vanzelfssprekend. Dan krijg je zo'n monster die niet één van de makkelijkste is en vooral heeeeeel erg sterk is. Wij hebben het respect gevraagd en niet onmiddelijk gekregen, we hebben hem meerdere malen goed de les moeten spellen. Pas na een halfjaar hebben we dit gekregen en konden we er alles mee doen. Ik was in het begin bang van hem maar kheb doorgezet met goeie begeleiding en ben heel fier op hem en mezelf. Af en toe heeft hij het nog soms eens lastig maar ik hoef niet meer te vechten met hem. Dus respect heb ik gekregen. Ik heb hem niet moeten breken volgens mij maar gewoon door veel te doen met hem en plezier te krijgen in zijn werk heeft hij toch wel respect gegeven. Wij hebben het in begin zeker wel moeten streng optreden. Ik kan je vertellen, ik kon niet gewoon voorbij lopen bij andere paarden of hij zat erop met alle gevolgen vandien, dit ging zo snel dat je het niet eens doorhad, hij ging dan op die merrie en ging er niet af. De merrie had zelfs geen kans hem een trap te verkopen want ze ging door haar benen gaan. Wij hebben hem er letterlijk moeten afkloppen. Dit deed ik zelf ook niet graag maar het moest. Bij het longeren was hij heel dominant naar mij toe, hij ging steigeren en kapte met zijn voorbenen naar mij en kwam zelfs naar mij toe. Hij had geen bang van de zweep, je kon ermee zwaaien zoveel je kon, plastiek zakjes aanhangen, hij keek er niet naar en was vastberaden u te verjagen want zo was het ook. Toch hebben we hem erdoor gekregen met veel zweten, heeel veel zweten. Ik heb door hem goed leren longeren zodat er geen paard meer met mijn voeten rammelt aan de longe. Door een longeermethode te hanteren en mijn plaats tijdens het longeren tov hem was bepalend wat er ging gebeuren. Hij zag gewoon de kans niet meer om mij te imponeren. Het was zelfs zo dat wanneer hij steigerde,kapte en naar mij toe kwam dat ik ook naar hem toe kwam en gewoon opnieuw longeerde en met duidelijke hulpen(zweep). Het was soms zo erg dat je na een halfuurke longeren de zweepslagen kon zien op zijn billen. Je moet begrijpen dat zon ics tinker niet zo gevoelig is en als ze willen stoer doen dan zijn ze nog minder gevoelig. Dit streng optreden is voor ons gelukt en ik krijg nu de vruchten ervan. Ooit heeft hij zich willen door de omheining heen duwen om een voorbij komende hengst aan te vallen. Het scheelde niet veel of hij zat erdoor. De eingenaar van de hengst had ook met de zweep mijn tinker op afstand kunnen houden. Ja, zijn hengst was ook een dekkende hengst en natuurlijk wou hij de uitdaging aangaan. Pff..... nu staat er stroom op de omheining. Maar dit zijn dingen die hij niet meer doet. Wij kunnen nu overal naartoe gaan en zelfs wandelen met andere hengsten erbij....hij wil nog altijd wel tonen dat hij dat ook is(in zijn koppie) maar hij blijft wel gehoorzaam.

Mijn verhaal wil ik meedelen omdat ik je wil zeggen dat je moet doorzetten met je paardje. Of tenminste toch alles eraan doen wat je kan. Als het allemaal niet lukt, dan moet je een beslissing nemen van hem te verkopen, maar waar eindigd hij dan?
Als je hem onder handen neemt en consequent gaat optreden, moet je wel opletten dat je evenveel gaat belonen wanneer hij het wel goed doet. Bij de simpelste dingen, belonen. Bij de kleinste dingen, afstraffen.
ik hoop dat het je lukt
veel succes