Ik had een paar vraagjes:
Ik heb een bijrijdpaard met een paar puntjes. Het is een 18 jarige merrie en heeft een hele lange tijd stilgestaan(alleen op wei gestaan) ik rijd haar nu bijna een half jaar en de echte stijfheid die ze had is er nu vrij goed uit..
ze buigt linksom hartstikke lekker alleen rechtsom heeft ze wat moeite.
Een volte rechtsom gaat echt heel moeilijk.. ze doet haar hoofd naar beneden gaat heel erg op de voorhand lopen en gaat ook steeds maar harder en harder ik probeer haar dan van achteren erbij te laten lopen alleen dan valt ze nog erger naar voren.. maar als ik haar rustig inhoud dan let ze totaal niet op en struikelt ze best snel. en ze blijft op die voorhand vallen.. hoe ik haar ook bijrijf om vanachteren erbij te komen.
Linksom gaat het allemaal supper en laat ze ook mooi los maar rechtsom is echt een ramp.. hoe kan ik haar nu zo rijden dat ze rechts ook loslaat en fijn een volte kan rijden?
Ik heb mijn benen er goed bij en vraag netjes rechts of ze iets haar hals naar binnen wilt doen en hou me binnenbeen eraan zodat ze niet naar binnen valt maar ze loopt gewoon dwars door mijn binnenbeen heen. Heeft iemand tips? Ik rijd heel veel voltes en slangevoltes enz.
Met de rechtergalop ook kan ze wel redelijk een volte maken maar het is haar moeilijke galopkant maar ik echt niet lekker zitten op haar rechtergalop. Ze gaat dan altijd heel hard totaal ongecontroleert en probeert altijd helemaal haar hoofd naar beneden te brengen en trekt dus heel erg aan mijn hand. Iemand tips?
Als ik begin met rijden maak ik haar altijd lekker alert aan me been en dat wordt ze ook best goed(soms iets te).. alleen heel vaak als ik gegaloppeert heb dan denkt ze dus dat ze klaar is met werken en probeert ze er alles aan te doen om te stappen. ik stap ook altijd eventjes tussendoor om wat op adem te komen. Maar als ik dan weer wil gaan draven gaat ze echt onwijs hard draven en wilt totaal niet rustig draven.. als ik ga doorzitten denkt ze gelijk dat ik wil aangalopperen. Ze doet haar hoofd omhoog en wilt elke pas bijna dat ze draaft aangalopperen.. zonder dat ik ook maar haar iets aanraak met mijn been. Soms doe ik gewoon helemaal niets en haal mijn benen van haar af maar springt ze toch aan. (ze doet dan beetje waar ze zelf zin in heeft en luisterd totaal niet meer naar mij)
en áls ze eenmaal rustig draaft dan doet ze er alles aan om lange teugel te krijgen en trekt dus heel hard aan mijn hand.. als ze dat doet spoor ik ff flink aan zodat ze wel bij de les blijft maar toch doet ze haar hoofd naar voren en luistert totaal niet meer naar mijn been wat ik ook doe.. (en valt toch steeds weer terug op die voorhand omdat ze dus elke keer die lange teugel wilt)
Ik rijd (meestal 1 keer in de week) met een gogue(of hoe je dat ook schrijft
)zodat ze beetje wat meer naar beneden komt met rijden en om zo haar rugspieren beetje te trainen en los te maken..
De aanleuning is er nog niet zoals het hoort maar ik wil haar eerst goed laten lopen en buigzaam maken rechtsom voordat ik aan de aanleuning ga beginnen.
Maar ze heeft behoorlijke harde mond want zodra ik beetje met de teugels begin te spelen probeert ze gelijk de teugels uit mijn handen te trekken.
Ik rijd ook met dubbelgebroken bit(dat moet van de eigenaresse) maar ik zat is te denken om er een wat milder bitje in te doen. Een gewoon trensje of is dat niet verstandig?
Sorry voor dit lange verhaal maar heeft iemand hier tips voor?
groetjes