wie kan mij hiermee helpen(een paar vraagjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rebekky

wie kan mij hiermee helpen(een paar vraagjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 12:05

haay haay,

Ik had een paar vraagjes: Bloos
Ik heb een bijrijdpaard met een paar puntjes. Het is een 18 jarige merrie en heeft een hele lange tijd stilgestaan(alleen op wei gestaan) ik rijd haar nu bijna een half jaar en de echte stijfheid die ze had is er nu vrij goed uit..

ze buigt linksom hartstikke lekker alleen rechtsom heeft ze wat moeite.
Een volte rechtsom gaat echt heel moeilijk.. ze doet haar hoofd naar beneden gaat heel erg op de voorhand lopen en gaat ook steeds maar harder en harder ik probeer haar dan van achteren erbij te laten lopen alleen dan valt ze nog erger naar voren.. maar als ik haar rustig inhoud dan let ze totaal niet op en struikelt ze best snel. en ze blijft op die voorhand vallen.. hoe ik haar ook bijrijf om vanachteren erbij te komen.
Linksom gaat het allemaal supper en laat ze ook mooi los maar rechtsom is echt een ramp.. hoe kan ik haar nu zo rijden dat ze rechts ook loslaat en fijn een volte kan rijden?
Ik heb mijn benen er goed bij en vraag netjes rechts of ze iets haar hals naar binnen wilt doen en hou me binnenbeen eraan zodat ze niet naar binnen valt maar ze loopt gewoon dwars door mijn binnenbeen heen. Heeft iemand tips? Ik rijd heel veel voltes en slangevoltes enz.
Met de rechtergalop ook kan ze wel redelijk een volte maken maar het is haar moeilijke galopkant maar ik echt niet lekker zitten op haar rechtergalop. Ze gaat dan altijd heel hard totaal ongecontroleert en probeert altijd helemaal haar hoofd naar beneden te brengen en trekt dus heel erg aan mijn hand. Iemand tips?

Als ik begin met rijden maak ik haar altijd lekker alert aan me been en dat wordt ze ook best goed(soms iets te).. alleen heel vaak als ik gegaloppeert heb dan denkt ze dus dat ze klaar is met werken en probeert ze er alles aan te doen om te stappen. ik stap ook altijd eventjes tussendoor om wat op adem te komen. Maar als ik dan weer wil gaan draven gaat ze echt onwijs hard draven en wilt totaal niet rustig draven.. als ik ga doorzitten denkt ze gelijk dat ik wil aangalopperen. Ze doet haar hoofd omhoog en wilt elke pas bijna dat ze draaft aangalopperen.. zonder dat ik ook maar haar iets aanraak met mijn been. Soms doe ik gewoon helemaal niets en haal mijn benen van haar af maar springt ze toch aan. (ze doet dan beetje waar ze zelf zin in heeft en luisterd totaal niet meer naar mij)
en áls ze eenmaal rustig draaft dan doet ze er alles aan om lange teugel te krijgen en trekt dus heel hard aan mijn hand.. als ze dat doet spoor ik ff flink aan zodat ze wel bij de les blijft maar toch doet ze haar hoofd naar voren en luistert totaal niet meer naar mijn been wat ik ook doe.. (en valt toch steeds weer terug op die voorhand omdat ze dus elke keer die lange teugel wilt)

Ik rijd (meestal 1 keer in de week) met een gogue(of hoe je dat ook schrijft Tong uitsteken )
zodat ze beetje wat meer naar beneden komt met rijden en om zo haar rugspieren beetje te trainen en los te maken..
De aanleuning is er nog niet zoals het hoort maar ik wil haar eerst goed laten lopen en buigzaam maken rechtsom voordat ik aan de aanleuning ga beginnen.
Maar ze heeft behoorlijke harde mond want zodra ik beetje met de teugels begin te spelen probeert ze gelijk de teugels uit mijn handen te trekken.
Ik rijd ook met dubbelgebroken bit(dat moet van de eigenaresse) maar ik zat is te denken om er een wat milder bitje in te doen. Een gewoon trensje of is dat niet verstandig?

Sorry voor dit lange verhaal maar heeft iemand hier tips voor?
groetjes

Shappiejj

Re: wie kan mij hiermee helpen(een paar vraagjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 06:04

misschien kunnen jullie een osteophaat inhuren.
Het op de ene hand moeilijker zijn dan op de andere hand kan te maken hebben met blokkades in het paardenlijf die verholpen kunnen worden met osteopathie.

kijk es een keer op deze site:
osteopathiepaard.nl

Groetjes Doei!

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 10:03

heey
dankjewel!
Ik zal het er eens met de eigenaresse over hebben!

Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:40

Kun je niet lekker met 'r gaan lessen? Instructeur aan huis, of misschien zelfs wel bij een plaatselijke rijvereniging? Ben je d'r meteen lekker uit en is voor het paard ook leuk!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:47

Ieder paard heeft een moeilijke en een makkelijke kant. Nu kan het zijn dat ze op bepaalde punten links in het lijf geblokkeerd is en daarom op rechts moeilijker beweegt. Haal er eens een fysio bij om zo haar hele lijf eens door te voelen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:12

Ik zie alle antwoorden al staan: paard laten nakijken op pijntjes en les nemen! Succes ermee!

Trouwens, rijden met een gogue moet wel verantwoord gebeuren, ik zeg niet dat je dat niet doet, maar het is zeer belangrijk. Oke, ik was altijd anti-hulpteugels, vaak nog steeds.
Ik zou in eerste instantie nakijken of je paard geen pijntjes heeft en als ie die niet heeft gaan lessen. EN ik zou meer gaan rijden, een paard trainen (helemaal zoals je beschrijft het ondertreden en de rugspieren trainen) lukt gewoon niet met 1 x in de week rijden. Je mag zo'n paard ook niet alles vragen, want het wordt niet genoeg getraind.

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 13:14

binnenkort wordt ze helemaal nagekeken.
Maare nee je begrijpt mij verkeerd, 1 keer in de week rijd ik met gogue en de rest van de dagen zonder hulpteugel Knipoog
Ik rijd haar om de dag dus 4 keer per week. Naja longeren en rijden(veel afgewisselt zeg maar)
Maar er komt gelukkig iemand kijken snel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:47

Oooh, oke. Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Dan heb ik niks gezegd.
Hoop dat alles goed is en dat je snel weer verder kunt!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:25

Aanname dat het paard gezond is en niets mankeert:

Dit paard is scheef naar links. M.a.w. de linker kant is hol, de korte kant. De rechterkant is bol, de lange kant. De basisfout die de meeste ruiters maken is dat ze aannemen dat de holle kant, dus de kant op links, de gemakkelijke kant dus, de goede kant is. Het paard zit aan de linker kant vast. Een volte of een wending naar links voelt goed aan. Een volte of wending naar rechts voelt niet goed aan. Dat kan ook niet, want als een paard een volte naar rechts maakt, moet het paard links loslaten. Dat kan het paard juist niet.

Het betekent dat het paard niet ontspannen is, niet los en niet soepel in het lijf is. Het paard kan niet in balans gaan. Omdat het paard niet in balans gaat, probeert de ruiter de balans te forceren. Geforeceerde balans voor een paard bestaat niet. De ruiter zit dan al verkeerd, geeft verkeerde hulpen en de druk op de teugels is vaak verkeerd.

De kant waar het paard de indruk wekt het bit het beste aan te nemen, is de holle kant, dat is dus de verkeerd ontwikkelde kant van het paard. De kant waar het paard het bit, zwaarder neemt, wekt de indruk dat het niet goed is, maar dat is juist de goede kant.

Andere signalen die verkeerd uitgelegd worden is links/rechts meer schuimen dan aan de andere kant. Het goede wordt verkeerd of niet begrepen en daarom verkeerd uitgelegd en verkeerd aangeleerd. Voor het goede geldt hetzelfde verhaal.

De oplossing is dus simpel: het paard moet ontspannen, losgemaakt en soepel gemaakt worden door het hele lijf. Daar mankeert het heel waarschijnlijk aan. Als het paard gezond is, ook op deze leeftijd, dan kan je paard mits correct gereden, daar naartoe longeren en rijden. Vergeet ook de weidegang, voor de vrije beweging niet.

Hier is een heel skala aan oefeningen voor. Je kan er de nodige afwisseling in brengen. Belangrijk is dat het systematisch en goed moet gebeuren. Als je niet weet hoe je dat moet doen, schakel dan een meer ervaren ruiter of instructeur in om te helpen.

Een paard dat te snel wil doet dit meestal omdat de oefeningen/bewegingen die je langzamer uitvoert voor het paard moeilijker zijn. Vooral als de balans ontbreekt, wat dus bij een scheef paard altijd het geval zal zijn, zijn dit bijna standaard reacties van een paard, wat hier last van heeft.

Het probleem is dus eenvoudig op te lossen. In de praktijk en theorie praat iedereen erover. Als je naar de meeste paarden kijkt, dan hebben ze hier in meerdere of mindere mate last van. Als je er niets aan doet wordt het voor het paard, maar ook voor de ruiter steeds moeilijker / lastiger om het goed te krijgen. Verwacht niet na een half uurtje werk, dat het probleem is opgelost.

Een paard dat los, soepel en ontspannen is vertrouwt je handen en zal vanzelf bij goede handen nageven, contact maken en goede aanleuning geven. Het paard neemt als je goed rijdt, contact met de ruiter op. Een ruiter die bezig is om dit te forceren is verkeerd bezig.