Hupeltje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OSherryO

Hupeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:14

Hallo Bokkers!

Het rijden met mijn verzorgpaard gaat steeds beter.
Er komt steeds meer vooruitgang in en we hebben nu ook les.
Maar als ik haar aan wil laten draven dan maakt ze eerst een huppeltje
en dan draaft ze weg. Ik heb een poosje geprobeert om als ze aandraaft
mijn handen een beetje naar voren te doen zodat ze naar voren kan
en niet omhoog komt als het waren maar dat help dus niet.
Het is ook niet zo dat ik haar overdonder. Ik doe rustig met mijn benen
en gebruik mijn stem.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

zoetiej

Re: Hupeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:15

Wij hebben ook een paard op de manege maar die doet het als je in de galop gaat. Ik weet ook niet hoe het komt, ik kan je niet helpen. Ach gut

aliluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:07

Mijn pony doet het ook maar niet altijd, zelf neem ik haar vaak dan weer terug en draaf opnieuw aan totdat hij het goed doet. Maar ik weet niet of dit de juiste oplossing is

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:13

Als je paard een huppeltje maakt als hij gaat draven komt dat omdat hij eerst met zijn voorbenen wegdraaft. Normaal wil je dat een paard eerst met zijn achterbenen wegdraaft, zodat hij meteen naar voren draaft en niet omhoog. Het probleem is hier dan ook dan zijn achterhand er niet bij gereden wordt. Dus; meer achterhand eronder rijdn! Met je handen voor opvangen en met je benen zijn achterhand erbij, niet de teugels losgooien tijdens het wegdraven. Vraag anders wat profesionele hulp in het begin, iemand die je kan begeleiden om alles bij te houden.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:51

Het kan zijn dat je met te veel beenhulp hem naar voren drijft of je laat hem te veel op zijn voorhand vallen, waardoor hij uit balans raakt. Hij valt dat als het ware over een drempeltje en moet een extra pas maken om zijn balans te hervinden.
De oplossing is het concentreren op de juiste hulpen en een goede aanleuning. Niet ineens je pony naar voren rijden, maar de stap een paar passen zo activeren zodat het paard eigenlijk vanzelf in draf glijdt.
Let op dat, zoals hierboven al staat, dat de pony van achteren uit begint te draven en houd je lichaam goed stil, anders breng je hem uit balans. Denk aan hoe je hem wilt weg rijden: niet voorover, maar vanuit het achterbeen.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:26

Ja dat had ik ook altijd van stap naar draf en van draf naar galop en terug dan viel hij echt terug.

Wat je moet doen is hem ondersteunen en begeleiden, als je snapt wat ik bedoel. Hij moet als het ware even op jou wachten. probeer de achter hand er mooi onder te krijgen en vang goed op met de voorhand!

Succes

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:21

Eerst hadden wij ook een paard op de manege die dat deed; bij de eerste keer aandraven in galop gaan. Bij hem was het een kwestie van stijfheid. Hij moest echt warm lopen en daarna ging het goed, alleen die eerste keer in draf he. we konden niet zoveel doen om het te verhelpen; hij had last van zijn rug en dit was gewoon het makkelijkste voor hem.

OSherryO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 10:39

Oke, ik denk dat ik wel wat aan jullie tips heb.
Ik ga ermee aan de slag!

Dank jullie wel Haha!

Melissa25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:44

ik wou even reageren op spretje zij geeft aan ''Met je handen voor opvangen en met je benen zijn achterhand erbij'' dit kan/klopt niet. je kan niet eerst inhouden en dan gas geven, dit geeft juist een tegen reactie, juist EERST gas geven en daarna pas OPVANGEN. als ik even zo vrij mag zijn.

Melissa.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 00:17

aaah.. eindelijk een topic gevonden Haha! hier heb ik wat aan..
ik heb met hetzelfde te kampen maar merk inderdaad als
ik hem van voren dan iets ophoud en van achteren meer er
onder rijd dat het af en toe wel goed gaat.. maarja met het
paard waar ik dan op rijd die word al zeker 8 a 9 jaar zo
gereden zonder echt te corrigeren.. rijd er nu sinds kort op
en heb volgende week mijn eerste les... Tong uitsteken hihi nog druk aan
de slag.. ik kijk even mee of er nog meer tips komen..

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:34

Schijnovergangen maken !! Clown

OSherryO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 12:34

Ik ben nu aan het proberen om haar de draf in te laten 'glijden'.
Dat gaat al heel goed.
Als ze dan toch een hupeltje maakt dan neem ik haar weer terug
en doen we het nog een keer.

kenny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:21

Ik heb het probleem ook gehad en bij mij kwam het doordat mijn paard niet alert genoeg was en dus te traag reageerde. Ik heb het opgelost door iedere keer als ze het deed in middendraf door te rijden weer in stap te gaan en opnieuw, Na twee keer snapte ze het en hadden we het opgelost. Ik heb trouwens wel bij iedere overgang mijn hand naar voren.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:38

Ik had het in het begin ook met het paard wat ik nu rij. Het probleem was puur dat ik hem niet actief genoeg had ik stap en dat hij wat laat reageerde op mijn beenhulp als ik wilde aandraven. Probleem was dus vrij snel opgelost. Zorgen dat hij in stap al goed stapt, netjes zijn passen afmaakt. Dus laat hem niet te gehaast stappen! Bij het aandraven moet hij meteen actief draven en niet eerst een rondje sukkelen.
Als ik hem nu longeer wilt hij nog wel eens een huppeltje geven voordat hij aandraaft. Voor mij is dat dus een teken dat ik hem van achter iets actiever moet maken.