Vast aan een kant. Ander bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Vast aan een kant. Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 22:46

Mijn paard heeft de neiging om vaak aan een kant vast te pakken. Ze is dan heel erg stug, wilt niet echt 'loslaten'. Na een tijdje rustig voorzichtig doorvragen en het losser maken van haar laat ze naar verloop van tijd wel los, maar ze wisselt het eerst wel even van beiden handen af.
Het is nooit steeds dezelfde kant. Dan begint ze met links vast te pakken, en een andere dag is ze ontzettend stug aan de rechterkant. Er is niet echt een touw aan vast te knopen.
Naar mate het rijden (en lessen) voordert gaat het wel beter, laat ze los en gaat ze ontspannen, maar in het begin doet ze dus steeds zo stug, ook met buitenrijden, wat soms wat moeilijkmaakt om haar netjes en snel de berm in te sturen en dergelijke.
Nu begin ik een beetje te twijfelen over het bit. Ze is ingereden met een enkel gebroken (de eerste paar keer) maar ik vond deze te dik, ze had een te volle mond, kon haar mond niet volledig sluiten. Ik wilde in eerste instantie weer enkel gebroken en dan een dunnere, maar ben op een dubbel gebroken uitgekomen... Nu twijfel ik een beetje of ik niet weer een enkel gebroken moet gaan proberen om te zien of het "probleem" dan verminderd. Wat denken jullie?

Ps. Haar tanden zijn overigens pas gecheckt bij de aankoopskeuring.

Petra_O

Re: Vast aan een kant. Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:13

ik heb zelf juist de ervaring dat een paard met een dubbel gebroken bit minder vasthoud. je kunt best andere trenzen proberen om te kijken wat je paard het prettigst vind, maar omdat je zelf aageeft dat het met lessen beter wordt, denk ik dat je het het beste rijtechnisch op kan lossen.

(ik zat trouwens voor je bij economie op het GHL, weet je nog?)

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:15

Ik vind dubbelgebroken zowieso fijner in de mond liggen. Rij zelf altijd met een dubbelgebroken bitje. Of dit echt helpt tegen het vastpakken aan een kant.. denk ik niet, dit zul je toch rijtechnisch op moeten lossen Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 23:21

Petra_O schreef:
ik heb zelf juist de ervaring dat een paard met een dubbel gebroken bit minder vasthoud. je kunt best andere trenzen proberen om te kijken wat je paard het prettigst vind, maar omdat je zelf aageeft dat het met lessen beter wordt, denk ik dat je het het beste rijtechnisch op kan lossen.

(ik zat trouwens voor je bij economie op het GHL, weet je nog?)

He wat leuk! Ook leuk te lezen dat ze nu van jou is, dat was toen der tijd nog niet zo he? Gaaf hoor Haha!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:33

nee klopt! ik ben ook na zes jaar verzorgen paardeigenaar geworden!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:25

heb je ooit al eens gedacht dat dit probleem bij jou ligt?
je kan het doorhebben of niet maar als jijzelf links bijv te gespannen houd en je linkerbeen er niet inhebt zal je paard vasthouden

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 01:25

dit probleem kan idd bij je zelf liggen (zal voor 99 % zijn)

als je paard vast pakt, gelijk op de andere hand gaan rijden. En wanneer hij die ene kant vast pakt absoluut niet terug pakken! maar juist ontspannen.

is de druk van je teugels 50, 50?

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 01:42

Ik heb dit probleem net opgelost.
Ik reed met een dubbelgebroken, dikke watertrens.

Ben nu overgestapt op een Dtrens, met koper, dunner (scherper dus) met een dikker middenstukje. Ze loopt hier stúkken beter op! Misschien een idee (uitvoering van HH was € 40,-) Ook is dit rijtechnisch op te lossen. Ik heb voor de combinatie gekozen Knipoog

Succes

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:35

Probeer je eerst meer te concentreren op de buiging in de rest van het lichaam. Als het hele paard goed om je binnenbeen buigt, is stelling in de hals een fluitje van een cent. Echter, als het hele paard naar rechts buigt, zal het moeilijker zijn om stelling in de hals naar links te nemen. Het kan ook zijn dat je paard ergens last van heeft en daardoor moeilijk buigt. Ik zou je adviseren om daar eens naar te laten kijken voor de zekerheid. Als dat is uitgesloten kun je met frisse moed verder oefenenen. Veel suc-6

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:57

had verzorgpony eerst ook. hij heeft nu een watertrens met soort roest eraan. dat vinden ze blijkbaar nogal lekker. hij dus ok en pakt het nu niet meer vast. Maar idd eerst met je gewone bit proberen om het o te lossen