bokken met opstappen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

bokken met opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 20:48

Voor mijn werk rijdt ik een jonge pony, ze is nu ongeveer 5 weken onder het zadel, het is echt een superlief dier, pakt alles heel snel op en leert graag. maar sinds maandag gaat ze opeens verschrikkelijk bokken met opstappen. Dan houd ze 2/3 rondjes echt rodeo en is ze weer het braave diertje als altijd.
Ze heeft volgens mij geen pijn in haar rug, ben gee nander zadel gaan gebruiken (zadel past goed) en ben nooit met een plof gaan zitten ofzo. Ik heb haar altijd zalf gereden dus het kan ook niet dat iemand anders iets met haar gedaan heeft.
Wie weet waarom ze dit zou doen?

Spaqunel

Re: bokken met opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:51

Als ze nergens pijn heeft is dat volgens mij ofwel komedie of verzet (maar geeft ze op vanzogauw ze doorheeft dat je toch niet wil vallen Lachen) of mss wil ze zich eens uitleven. Hoe dan ook, leer het haar zo snel mogelijk af zou ik zeggen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:53

Misschien helpt het om haar te longeren van te voren, kan ze ff dr energie krijt en dan opstappen. Doe ik ook nog steeds en mijn vp is al bijna 4 maanden onder zadel.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:54

Toch wel zeer apart, misschien zit haar iets anders dwars, ik zou toch weer even wat rustiger aan doen. Misschien moet ze nog meer en gelijkmatiger wennen aan het gewicht van de ruiter?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:56

Misschien heeft je paard last van spierpijn. Bokt hij ook als je vanaf de andere kant opstapt? Of met een opstapje?

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:57

hee mijn paard heeft echt precies hetzelfde.. ook nog heel jong.. tis gewoon dominantie... misschien stom maar doe de pony in een flinke stelling.. zodat ze alleen maar rondjes kan lopen.. dan kan ze namelijk niet bokken of steigeren of iets Knipoog maak het rondje steeds groter zodat ze weet dat JIJ de baas bent en niet zij! suc6

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:00

laat ze anders in het vervolg voor je gaat rijden eerst los in de piste, zie dat ze zich zeker uitleeft (desnoods neem je een zweep mee) en kijk of ze nog zo doet als je daarna gaat rijden.

Mss trek je per ongeluk in haar mond als je opstijgt....

Mss ook meer variatie in het werk brengen, wss vind ze zoveel rijden gewoon niet leuk en is de overgang van 'lui-lekker-leven' naar 'werkende pony' te bruut/heftig

.... Het kan zoveel zijn

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:39

Ga eens opstappen vanaf een verhoging, misschien is de druk op de rug pijnlijk, want het is even een iets andere druk wanneer je opstapt en de druk die je geeft wanneer je erop zit. Het kan dus op zich wel aan de rug ligen.
Wanneer dit echt niet goed het geval is even heeeeel goed op de plek zetten, dit mag niet Knipoog

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:44

Zo heb ik dus vorig jaar mijn pols gebroken.
Mijn paard ging er ook bokkend vandoor toen ik net ging zitten.
Ik stap nu op vanaf een krukje.
Is zowiezo beter voor je zadel en de rug van het paard.
Je zit er sneller op en bij mijn pard is het gewoon ondeugend/ongeduldig zijn.
Zeker met een pas ingereden paard zou ik iemand zoeken die hem vsthoud terwijl je opstap.
Het zou toch jammer zijn als hij hier een traumatische ervaring van zou krijgen.
Veel succes.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:43

Dit probleem had ik vroeger met mijn pony ook. Opstappen en ze was weg.
Dat is gereduceerd tot oren naar achteren leggen en happen.
En nu niets meer!!! Dankzij de opstapmethode van Parelli!
Ik kan gewoon opstappen en ze blijft helemaal ontspannen staan. Ook als ik zit, blijft ze staan en wacht ze rustig. Het rijden zelf gaat ook ontspannender nu.

Het opstappen beperken tot jou alleen. Niemand je paard laten vasthouden! Dit geeft extra stress.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 20:28

Damber schreef:
Misschien heeft je paard last van spierpijn. Bokt hij ook als je vanaf de andere kant opstapt? Of met een opstapje?

Bedankt allemaal voor jullie tips.
Vanaf de andere kant opstappen heb ik nog niet geperobeerd. Kan wel eens kijken wa ze dan doet.
Met een opstapje heb ik vandaag geprobeerd, maar dat was geen succes, ze liep er alleen maar bij weg te draaien, vandaag had wel iemand haar vast,vanders rende ze echt weg, het word steeds erger,
Ze houd 2 rondjes rodeo en dan is er niks meer aan de hand, ik snap er geen bal van, ik zal vast wel watr fout gedaan hebben maar zou niet weten wat, heb al veel pony's zadelmak gemaakt (het is mijn werk) en ben al allerlij problemen tegen gekomen maar deze is nieuw voor mij.
En als ik haar dan zou straffen, hoe kan ik dat dan het beste doen? kan moeiljk keihard in dr mond trekken. En meer doen dan blijven zitten als ze zo bokt kan ik niet. (denk ik)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:31

Lag het zadel wel op de goede plek? Ik had mijn goedpassende zadel eens te ver naar voren of achteren liggen en toen ik wou opstappen was het ook een flinke rodeo terwijl ze normaal bijna nooit bokt.

Verder ben ik het met de rest eens.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:56

Zonnebloem schreef:
[Vanaf de andere kant opstappen heb ik nog niet geperobeerd. Kan wel eens kijken wa ze dan doet.
Met een opstapje heb ik vandaag geprobeerd, maar dat was geen succes, ze liep er alleen maar bij weg te draaien, vandaag had wel iemand haar vast,vanders rende ze echt weg, het word steeds erger,

Het duurt natuurlijk even voor ze door hebben dat ze stil moeten staan bij zo'n gek krukje. Misschien helpt het als iemand haar een tijdje vasthoudt met opstappen (jij op het krukje). En als ze braaf blijft staan, kun je haar misschien wat lekkers geven. Dat heeft heel goed geholpen bij mijn pony die precies hetzelfde deed (maar dan meer vanuit stress). Het enige wat je dan krijgt is een pony die z'n hoofd omdraait met een hongerige blik zodra jij bent opgestapt. Maar dat is beter dan een bokpartij, en na een tijdje hoef je natuurlijk niets meer te geven.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 20:58

capopjekop schreef:
Lag het zadel wel op de goede plek? Ik had mijn goedpassende zadel eens te ver naar voren of achteren liggen en toen ik wou opstappen was het ook een flinke rodeo terwijl ze normaal bijna nooit bokt.

Verder ben ik het met de rest eens.

Ja het lag goed, ben daar altijd heel precies in en met de jonge dieren helemaal.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:03

ik heb daar ook last van gehad met mijn paard toen hij een half jaartje onder het zadel was..
alleen die van mij sprong weg met opstappen.
wat ik heb gedaan is het zadel na laten kijken en heb er iemand bij gehad die zijn rug gecontroleerd heeft. bij mij was alles in orde dus het was gewoon klieren.

ik heb toen de eerste keren van te voren even gelongeert zodat hij zijn energie wat kwijt kon.
dan zette ik hem in het hoekje van de bak deed de teugels niet te straks.
en stapte dan op. hij was dan erg gespannen en vaak sprong hij weg ... gewoon rustig proberen todat je er op komt.
even rijden er weer af en er meteen weer op... dat heb ik een helle tijd gedaan en toen was het in 1x over !

je kan eventueel ook iemand meenemen die jou pony beet houd als jij opstapt.
even zien wat je pony daar van vind.(die van mij werd alleen maar gekker als iemand hem beet hield)

suc 6

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 10:43

Heb hem gisteren gelongeerd voor het rijden, maar dat hielp niks, iemand hield haar ook vast maar toen bleef ze ook staan draaien en zo, dus het zal dan wel gewoon klieren wezen. Vind het maar vreemd het is zo'n lief dier verder.
Maar zal dan toch wat strenger voor haar moeten worden...
Bedankt voor alle tips hier.

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:34

Bij elke keer opstappen eisen dat het ponybeestje stil blijft staan. Desnoods veel herhalen, stapje terug laten zetten en probeer aan te voelen of ie zich ontspant voor je opstapt. Klop op zijn hals, onder zijn buik en op zijn achterhand, zodat je op die manier de ontspanning kunt krijgen. Als hij eenmaal ontspannen is kun je waarschijnlijk ook gemakkelijker opstappen.

En pak eens een pluk manen ipv de voorkant van het zadel als je opstapt. Op die manier kun je het zadel niet scheef trekken wat voor een pony/paard zeer onprettig ervaren word.

Ik wens je heel veel succes.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:07

Zorgen dat je nooit direct na het aansingelen opstapt. Dus aansingelen, even een stukje lopen aan de hand, en dan opstijgen. Anders voelen ze bij het opstijgen ineens spanning op de singel komen, daar kunnen ze nogal heftig op reageren. Zelfs de oudere paarden laat ik altijd eerst even een paar pasjes naar voor zetten voor ik erop ga.
Zorg trouwens sowieso dat hij goed aangesingeld is voor je opstijgt, ander schrikt hij misschien omdat het zadel niet stil blijft liggen kan ook nog...

Let op dat je niet met je teen in de buik prikt! Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je tijdens het opstappen je knie meteen tegen de kniewrong drukt, en niet voor het zadel houdt. Als je knie tegen de wrong zit en je stijgt op, drukt je onderbeen niet tegen de pony.

Als het nou echt een enorm probleem blijft heb ik nog een tip, maar alleen voor noodgevallen! Als je pony blijft bokken, stap dan op terwijl hij loopt. In stap natuurlijk. Moet je zelf wel een beetje handig voor zijn. Op deze manier is de pony veel meer ontspannen, dus de kans op bokken veel kleiner. Nadeel hiervan is natuurlijk duidelijk, hij leert dat hij mag lopen tijdens het opstijgen. Vandaar dat je dit alleen kan doen als andere dingen niet werken, en je doet het zo kort mogelijk. Als ze volledig ontspannen blijft probeer je het zsm weer vanuit stilstand.