[springen] hoofd naar beneden bij landing!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

[springen] hoofd naar beneden bij landing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 15:59

We hebben een haf, die vrij goed kan springen (zeker in nerveuze toestand = buurt van andere paarden).

we moeten met hem onze ruiterbrevet A en B halen waarbij hij bij de B max 80 min 70 moet gaan springen.

Nu hebbe we 1 probleem, hij doet zijn hoofd naar beneden bij de landing, waardoor je heel onstabiel zit en vaak van voor eraf knikkerd!

hoe kunnen we dit verhelpen? (zonder hulpteugels en heel die toestanden want dat gebruik ik niet zo graag)

GRAAG RAAD!
xxx

Ezter

Re: [springen] hoofd naar beneden bij landing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:45

Je eigen balans oefenen lijkt mij Lachen
Ik neem aan dat je eraf valt of omdat hij je met teugel en al voorover trekt, of omdat je geen steun kan zoeken op de hals omdat hij die naar beneden doet.
optie 1 is makkelijk: de teugels losser laten.
optie 2 kost wat meer tijd: je eigen houding zo verbeteren dat je die steun niet nodig hebt. In principe moet je met je handen op je rug kunnen springen Knipoog dan maakt het echt niet uit wat hij met zijn hoofd doet, dan blijf jij heus wel zitten.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:24

haha eigelijk wel een groot punt! ik heb met verschillende paarden gesprongen zelfs over een meter, maar dat paard is een ramp Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:33

Hoe lost je paard het op als je 'm inuitjes voorschotelt?

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 18:29

als ik hem wat voorschotel?

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:33

in-uitjes.. Een in - uitje zijn twee hindernissen kort na elkaar, waarbij het neerkomen van het paard tegelijkertijd weer de afsprong is (zonder galopsprong tussenin). Dus het neerkomen van de achterbenen betekent meteen de afzet voor de volgende sprong.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:40

nee nog niet gedaan zou dat helpen? hoeveel plaats moet er tussen de hindernissen?

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:01

ja je wilt niet met hulpteugels verstaanbaar... op je balans oefennen inderdaad maar darom iss het nog niet afgeleerd aan je pony Ach gut ik zou zegen gebreuk hulpteugels en zie of het beterd beterd het kun je afbouwen (we hebben dat ook zo moeten doen in onze manege er kon bijna nieumand meer op rijden te veel hoofd bewegingen)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:17

Idd in-uitjes springen Lachen
Dan krijgt hij idd meer het idee dat hij zn hoofd normaal moet houden zeg maar.
Vind het goed van je dat je er geen hulpteugels aan hangt, is nergens voor nodig Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:33

Je paard heeft waarschijnlijk bij de afsprong te weinig achterhand gebruik of gaat te vroeg af. het naar voren doen van het hoofd is om de balans weer terug te vinden. Zorg ervoor dat je bij de afzet goed je hak uitdrukt en dit nog zo hebt in de landing.
Het in- uitjes oefenen kan je daarbij helpen.
Zorg er in ieder geval voor dat je goed voorwaarts rijd in en na de landing en blijf terugzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:44

En nog aanvullend tipje: leg NA het laatste inuitje een balk op de grond op de plaats waar normaliter weer een sprongetje zou staan. Dat dwingt jou als ruiter om vooruit te blijven kijken en rijden, en zal je paard net even wat attenter houden op de laatste sprong omdat er nog wat ligt.

Door het rijden van de inuitjes MOET het paard meer op het achterbeen komen, omdat hij anders niet goed afzet en in de problemen komt. Jij zult als ruiter waarschijnlijk ook anders (actiever?) gaan reageren als je met inuitjes gaat werken.

Wat ik me overigens wel afvraag is of je de term inuitjes niet kent, of het principe niet. Als het die laatste is, dan zou ik je aanraden om (betere?) springinstructie te zoeken, want dit is echt heel gewoon basiswerk wat imo niemand over zou mogen slaan...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:24

Ik kende het principe niet van inuitjes Lachen ik ben van belgië hoor :p nee wij zeggen dan gewoon twee directe sprongen achtereen . Maar wij springen ook niet zo vaak, zeker ik niet, ben eerder een dressuurmuts, alhoewel ik wel van een sprong kan genieten .We hebben al wedstrijd met hem gesprongen maar dat is een tijd geleden.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 18:06

ik bedoel "het woord" inuitjes

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:38

Het vervolgidee van in-uitjes is dat je er een hele serie van achter elkaar zet! Leuk voor de toekomst. Je leert er heel erg goed van in balans zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:26

Inuitjes zijn zoooo leuk en goed! Behalve dat het goed is voor je balans, leer je ook om uit te tellen waar je afzet moet zijn, leert je paard om fijn door te springen na de landing, dus erg goed voor het achterbeengebruik, en leer jij als ruiter om goed op het midden van de hindernissen te rijden en vooruit te blijven kijken en rijden.
Hmmmmzzz ik geloof dat ik weet wat ik maar eens ga doen binnenkort Haha! Mijn jonge paard heeft nog nooit gesprongen onder de man; ik denk dat dat er maar eens van moet gaan komen Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:08

en let erop dat je zelf terug blijft in je schouders. Dus niet naar voren klappen in de landing.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 20:48

Merci voor de tips allemaal
Maar nu heb ik afstanden nodig! Hoe ver moet de sprongen uit een staan bij een haf van 1m46
heb 12 paardenboeken maar het staat nergens!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:49

voor eennormaal formaat paard is het 3 meter. begin maar eens met een iets kortere afstand. 2,70 oid. Probeer maar uit wat lekker past en stel het eventueel bij.

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:36

Als de in-uitjes nou goed gaan, kun je ook een knoop in de teugels leggen en je armen op je rug doen.
Is ook goed voor je houding en je paard is veel vrijer waardoor hij (waarschijnlijk) makkelijker springt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:06

LISAx schreef:
Als de in-uitjes nou goed gaan, kun je ook een knoop in de teugels leggen en je armen op je rug doen.
Is ook goed voor je houding en je paard is veel vrijer waardoor hij (waarschijnlijk) makkelijker springt.

Niet meteen te moeilijk maken he. Dat soort oefeningen zul je altijd onder begeleding moeten doen.

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:04

oosterhoff schreef:
LISAx schreef:

Niet meteen te moeilijk maken he. Dat soort oefeningen zul je altijd onder begeleding moeten doen.

oh oeps Nagelbijten / Gniffelen
Ik ging er eigenlijk van uit dat het onder begeleiding ging Knipoog
Heb zelf ook altijd les dus niet echt over na gedacht.