links of rechts gebogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anick

links of rechts gebogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 20:25

Wie weet hoe je kan zien naar welke kant je paard gebogen is.
Ik weet dat wanneer een paard moeilijker naar bijvoorbeeld links kijkt hij dan rechts gebogen is.
Maar je kan het ook zien aan de manier van lopen meen ik.
Wie weet hoe ik dat kan zien?

Groetjes

Joanne1987

Re: links of rechts gebogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:25

bedoel je het stellingsmatig? want dat zie je wel, je weet dan ook welke stelling je rijdt. als je ermee bedoelt aan welke kant je paard soepeler is, dan merk je dat volgens mijn ervaring in je hand,. op de moeilijke hand is het dan veel moeilijker om ontspaning te rijden

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 03:59

Je kan het het makkelijkst zien in de hoeken (vergelijk de twee richtingen) en vaak hebben extreme gevallen moeite om op de ene hand in de goede galop aan te springen.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 10:30

ik weet hoe ik het kan voelen met mijn handen en wanneer het de moeilijke kant is van het paard.
Maar je kan volgens mij ook je paard zonder stelling rijden. Als iemand dan achter je paard staat zou je kunnen zien aan de manier van lopen naar welke kant je paard gebogen is. Ik heb hier een keer een clinic over gehad. Ik weet dus nog wel alle oefeningen maar ik weet niet meer hoe je dat ook alweer kan zien.

Het gaat er dus om, als je naast je paard staat, hoe kan je dan zien welke kant het op is gebogen?
Tedr bevestiging vraag je het natuurlijk na aan de ruiter welke kant het paard stijver is.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:31

Misschien moet je je vraag even op het AdB topic vragen...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:44

Je wilt dus zien aan je paard welke zijde hij hol is en welke zijde bol?
De holle zijde is de verkorte zijde, aan deze zijde zijn de spieren vaak sterker. De bolle zijde is de verlengde zijde, de spieren zijn aan die zijde vaak iets slapper. Naast een natuurlijke voorkeurskant (verschil in coördinatie links/rechts) kunnen er ook andere oorzaken zijn, zoals 1 been die zwakker is (geweest), stijfheid of pijn.
Je kan het zien in rust aan de stand van de benen/schouders, en in de gangen door het plaatsen van de benen.

Een paard loopt echt recht als zijn achterbenen in het spoor van zijn voorbenen lopen en niet een klein beetje naast dit spoor. Op een rechte lijn valt dit soms nog mee, maar op voltes wordt het snel duidelijk of het paard makkelijker spoort linksom of rechtsom (uitzwaaien achterhand/ naar binnenvallende voorhand-over de schouder).

google op Straightness horse, dan krijg je veel info.
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... tness.html

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:48

Je kunt merken welke kant hij makkelijker loopt, elk paard heeft net zoals een mens een linkse of een rechtse kant, zit kan in zijn 'genen' zitten maar ook bepaald worden welke kant hij meestal op (moet) lopen. Bijvoorbeeld welke kant hij zijn stal in loopt. Zit de ingang aan de rechter kant, draait hij dus links om zijn stal in en loopt hij rechtsom (vaak) moeilijker omdat de linkse spieren nog niet genoeg zijn uitgerekt.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:06

Oke super, deze informatie zocht ik!
Dank jullie wel!

Groetjes

(Hier kan wat mij betreft een slotje op)