Pony reageert niet op het been.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Pony reageert niet op het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:46

Hoi,
ik ben sinds een maandje een pony zadelmak aan het maken, ze is nu bijna 4 jaar (over 1,5 maand) en ik heb haar vanaf veulen af aan iedere dag verzorgt, vertroeteld, ermee gespeeld, enz.
Inrijden ben ik eigenlijk nog niet mee bezig, we zijn haar nu spelenderwijs aan het laten wennen aan alles.
Het bit accepteert ze (dit heb ik tot nu toe pas 1 keer in gedaan, ik gebruik voornamelijk een bosal), ik "logeer" haar regelmatig zonder touw, en met een zadel op haar rug; beugels los erlangs.
Kortom: alles gaat heel goed.
Maar: nu heb ik er laatst voor de eerste keer opgezeten, wat ze helemaal geen probleem vond, maar ik merkte dat ze niet op mijn been reageert.
Hoe leer je een paard aan te reageren op beenhulpen?

Benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes lara.

PS: Ik wil geen reacties van "je moet er ervaring voor hebben" of zo iets dergelijks, ik krijg vrij regelmatig bezoek van iemand die er verstand van heeft en die vind dat ik het tot nu toe heel goed heb aangepakt.

barbar

Re: Pony reageert niet op het been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:07

been hulpen leer je aan door de eerste tijd je been samen met je stem te gebruiken, als je gaat merken dat je pony meer op je been gaat reageren, ga je je stem steeds minder gebruiken.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:19

Samen met je stem inderdaad. Je moet er voor zorgen dat je pony goed naar je stem luistert tijdens het longeren. Als je erop zit, en ze staat stil en je wilt haar bijv. laten stappen duidelijk stap zeggen, vrijheid geven om naar voren te gaan en je kuiten zachtjes aandrukken. Zo is het bij mijn paard geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:59

Lara_Silver schreef:
PS: Ik wil geen reacties van "je moet er ervaring voor hebben" of zo iets dergelijks, ik krijg vrij regelmatig bezoek van iemand die er verstand van heeft en die vind dat ik het tot nu toe heel goed heb aangepakt.

Kan die je dan ook niet helpen met dit probleempje? Het is erg handig om hulp op de grond te hebben als je er voor de eerste keren opzit, want uiteraard begrijpt het paard je been nog niet. Combinatie van de stemhulpen die hij van het longeren al kent met iemand op de grond erbij die 'm vooruit kan drijven, is dan ideaal.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:15

Met je stem er bij inderdaad!
Wat ook erg goed kan helpen is samen met een ander paard gaan rijden. Het kan zijn dat jouw paard er automatisch achter aan loopt...

stephaniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:19

Zoals _Nicky al zegt; met je stem. Succes!

Andy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:56

je stem is erg belangrijk en als ze het niet begrijpt, even bijtikken met een zweepje en belonen zodra er een voorwaartse reactie is!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:43

Danke voor jullie reacties!
Heb ik zeker al wat aan. Haha!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:16

stem is inderdaad belangrijk. je moet ook steeds goed en consequent de hulpen aangeven, steeds het zelfde. anders raakt je pony in de war