Tips aan iedereen die paarden inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Tips aan iedereen die paarden inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 18:25

Hoi ik ben een pony aan het inrijden en nu leek het mij wel leuk om tips aan elkaar uit te wisselen over hoe jullie je paard/pony inrijden want ik ben van mening dat iedereen toch een eigen manier heeft en je overal nog iets extra's van kan leren

Ik weet niet of het hier goed staat

Even voor de duidelijkheid:

het lijkt me leuk tips uit te wisselen en geen flauwe opmerkingen en aan tips zoals: breng naar een africhtstal heeft niemand iets want mensen van een africhtstal kunnen ook leren van ander mans tips Cool

KSB

Re: Tips aan iedereen die paarden inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:31

het fijt dat er een topic word geopend over 'tips' voor het inrijden van paarden is wat mij betreft al erg genoeg.. Clown

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:03

waarom?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:04

Dat snap ik niet? Tong uitsteken
(Het is btw iedereen die een paard inrijdt, niet inrijden Knipoog )

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:06

Kaitlin schreef:
het fijt dat er een topic word geopend over 'tips' voor het inrijden van paarden is wat mij betreft al erg genoeg.. :+

Volgens mij snap ik wat je bedoelt. ik vind deze reactie nog al vreemd.
Ookal weet ze er genoeg van kan het toch zijn dat ze om tips vraagt!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:07

O, op zo'n manier. Tips zijn toch altijd van belang? Je kunt er altijd bijleren, hoeveel je er al van af weet maakt niet uit.

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:09

als tip zou ik je geven blijf altijd rustig , heb zelf ook mijn 2 pony's ingereden dat is erg leuk vooral dat jij ze alles leert en ze alles wat jij ze leert ook echt doen. ! veel succes veder

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:10

superbedankt

en ja dniesjjedaarvoor heb ik het topic geopend overal kan je van leren

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:11

Mijn tip: Ervaren iemand er bij, en niet alles opdringen maar stap voor stap gaan. Ja Veel succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:13

En toch vind ik dat je de tips niet via het internet hoeft te horen, en zelfs niet kunt horen. Je moet zien waarom je dingen toepast, oorzaak en gevolg kunnen analyseren, een paard kunnen lezen, characters kunnen inschatten. Problemen die opduiken moet je ter plekke op kunnen lossen, als je een paard op stal moet zetten omdat je het niet meer weet, het internet op moet duiken om tips van een ander te lezen, weer het paard van stal moet trekken om dingen UIT TE PROBEREN ben je gewoon hartstikke verkeerd bezig. Op het moment dat je een paard weg moet zetten omdat je het niet meer weet, heeft het paard gewonnen, en al naar gelang het character van het dier heb je er een hele kluif aan om dat weer recht te zetten. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, maar afleren is heel moeilijk, en in sommige gevallen bijna onmogelijk.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:23

het gaat mij om het fijt dat als je een paard/pony inrijd, je genoeg ervaring en behendigheid moet hebben, waarom dan via internet tips vragen??? vind het gewoon nogal naief Knipoog

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:25

Cassidy schreef:
En toch vind ik dat je de tips niet via het internet hoeft te horen, en zelfs niet kunt horen. Je moet zien waarom je dingen toepast, oorzaak en gevolg kunnen analyseren, een paard kunnen lezen, characters kunnen inschatten. Problemen die opduiken moet je ter plekke op kunnen lossen, als je een paard op stal moet zetten omdat je het niet meer weet, het internet op moet duiken om tips van een ander te lezen, weer het paard van stal moet trekken om dingen UIT TE PROBEREN ben je gewoon hartstikke verkeerd bezig. Op het moment dat je een paard weg moet zetten omdat je het niet meer weet, heeft het paard gewonnen, en al naar gelang het character van het dier heb je er een hele kluif aan om dat weer recht te zetten. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, maar afleren is heel moeilijk, en in sommige gevallen bijna onmogelijk.

ontiegelijk verschrikkelijk mee eens Haha!

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:26

prive les is ook altijd handig. anders kom je op een gegeven moment toch in de knoop, in iedere geval meestal

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:26

Ja natuurlijk moet je genoeg ervaring en zo hebben en als je het zelf niet kan er een ervaren iemand bij roepen ben ik het geheel mee eens !!

Maar ik ben van mening dat zelfs die ervaren personen mischien wel dingen kunnen verbeteren: je bent nooit uitgeleerd elk paard is anders en als je veel manieren weet weet je voor elk paard het beste

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:27

bedankt in ieder geval

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:28

Overigens komt daar ook nog bij dat je bereid moet zijn om heel ver te gaan bij het inrijden van paarden, helemaal als je wat dominantere en lastigere characters voor je krijgt, en dat je methodes in petto moet hebben waar de doorsnee amateurruiter en de doorsnee Pennymeiden van achteroverslaan....en zoiets kun je dus maar beter niet open en bloot op het internet zetten, je zet misschien mensen op verkeerde ideeen...mensen zoals de TS, die denken het allemaal maar uit te kunnen en moeten proberen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:31

Nelleke1 schreef:
Ja natuurlijk moet je genoeg ervaring en zo hebben en als je het zelf niet kan er een ervaren iemand bij roepen ben ik het geheel mee eens !!

Op het moment dat je er een ervaren iemand bij moet roepen is het soms al te laat...
Die ervaren persoon moet er bij staan, en moet het in het ideale geval een aantal keren voordoen. Het liefst op allerlei verschillende paarden. Hoeveel paarden gaat de niet professionele inrijden in handen krijgen? Een? Twee? Drie? In welk tijdsbestek? Een jaar? Twee jaar? Drie?

Om echt te leren hoe je paarden moet inrijden moet je er tientallen hebben gedaan, misschien wel honderden....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-03-07 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:31

Ik ben nu zelf mijn Haflinger in aan het rijden. Nog nooit eerder een paard ingereden. Een paar tips:

* Doe het rustig aan (stap voor stap)
* Val er de eerste keer niet vanaf
* Zorg dat je altijd met 2 man bent
* Altijd een cap op
* Wees vooral erg geduldig (en eerlijk)
* Veel belonen als het goed gaat

Ik kan verder even niets meer bedenken, maar er zijn nog zoveel tips.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:32

Cassidy schreef:
Overigens komt daar ook nog bij dat je bereid moet zijn om heel ver te gaan bij het inrijden van paarden, helemaal als je wat dominantere en lastigere characters voor je krijgt, en dat je methodes in petto moet hebben waar de doorsnee amateurruiter en de doorsnee Pennymeiden van achteroverslaan....en zoiets kun je dus maar beter niet open en bloot op het internet zetten, je zet misschien mensen op verkeerde ideeen...mensen zoals de TS, die denken het allemaal maar uit te kunnen en moeten proberen...

toch nog kundige mensen hier op Bokt Knipoog

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:36

Girlgamer schreef:
Ik ben nu zelf mijn Haflinger in aan het rijden. Nog nooit eerder een paard ingereden. Een paar tips:

* Doe het rustig aan (stap voor stap)
* Val er de eerste keer niet vanaf
* Zorg dat je altijd met 2 man bent
* Altijd een cap op
* Wees vooral erg geduldig (en eerlijk)
* Veel belonen als het goed gaat

Ik kan verder even niets meer bedenken, maar er zijn nog zoveel tips.

oke.. juist.. de 6 stappen van het inrijden van een paard.. Vork

je bedoelt het natuurlijk goed, maar dit is niet de manier om iemand te helpen bij het inrijden van een pony/paard!! Huilen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:36

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:37

feit is dat feit niet met ij is....
er zijn honderden "professionele" mensen te vinden die paarden inrijden en ze zullen het allemaal net even anders doen.
kan me dus best voorstellen dat er genoeg tips zijn (ook van ervaren mensen voor ervaren mensen....)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:37

Als dit geen tips zijn die mensen kunnen helpen, wat zijn het dan?
Bedoel jij eerst een probleem of voorbeeld en dan daar een tip op?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:38

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:38

bedankt ik ben momenteel aan het longeren als ik verder ga (lees opstappen enz. ) helpt een ervaren persoon mij en we zijn altijd met zijn 3e maar 1 meisje is bang van mijn verzorgpony

Longeren gaat supergoed en ze kan ook al een dekje op en een hoofdstelletje in

Cassidy : ik ben dit topic begonnen omdat daar het nogal uit de hand liep

Girlgammer ik ben blij met je tips pm me anders maar dan krijg je niet van die reacties Pling