Wijken en schouderbinnen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dide

Wijken en schouderbinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:08

Hoi,
Ik heb een 8 jarige, zeer leergierige pony. Ik heb er nu een half jaartje, we gaan erg goed vooruit en onze eerste wedstrijd komt in zicht. Maar het wijken wil nog niet zo lukken, stelling wil ze geven naar beide kanten geen probleem. Maar die achterhand gaat niet voldoende mee! Als ik de buitenteugel en mijn buitenbeen ietsjes aanleg, vertikt ze het nog om verder opzij te gaan! Als ik de buitenteugel aanleg en met mijn binnenbeen de achterhand er bij wil drijven, dan ben ik er helemaal kwijt.. En met schouderbinnen geeft ze te veel stelling maar dat binnenbeen komt niet voldoende van de hoefslag. Heeft er iemand misschien wat tips? (P.S. ik les, maar wil graag wat tips)

Mocca

Re: Wijken en schouderbinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:44

Blijft ze goed actief tijdens het wijken?
Vaak is het achterblijven van de achterhand te wijken aan een niet actief achterbeen. Dus die achterhand er goed onder zetten. Veel overgangen rijden, schijnovergangen, sterker maken!
En in het wijken zelf goed in de gaten houden dat je haar niet alleen opzij drijft, maar ook naar voren.

Wat zegt je instructrice van dit probleem? Lachen

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:38

voor het wijken: rij een halve volte halve baan en als je op de AC lijn bent aangekomen buiging doorzetten in het wijken naar de bakrand, dan zijn ze genoodzaakt de achterhand mee te nemen omdat ze net uit de volte komen, zorg voor een niet te hoog tempo maar wel impuls.

SB: zet het sb in alsof je een gebroken lijn wilt rijden,als je paard in de wending zit begrens je met je buitenteugel en geef je binnen been, blijf daarbij van je binnenteugel af (dan krijg je te veel stelling) lukt het niet zonder druk op binnenteugel, rijd dan renvers, hééle goede oefening voor het juist rijden van SB!

veel suc6!! Haha!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:58

makkelijk is (wanneer het kan) een zweep aan de kant van het wijken te houden..

gaat hij niet goed genoeg mee? tikje geven (tegelijk met je been) gaat hij dan nog niet goed mee, rechtstellen en opnieuw

dit doe je eerst in stap.. en dit zal wel een week of 3 4 duren voordat het goed gaat (bij dagelijks/om de dag oefenen) daarna kun je het in draf proberen en doe je het op dezelfde manier Knipoog

shouderbinnen een beetje hetzelfde.. zweep aan de buitenkant houden en klein tikje als je paard geen reactie geeft op je been.. bij het instellen van de SB zet je beiden handen opzij naar binnen toe en daarbij geef je been met je buitenbeen Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:30

Het lijkt mij dat je de buitenschouder niet genoeg kunt begrenzen.
Vraag aan degenen bij wie je lest of ze daar oefeningen voor heeft.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:54

Ik denk dat je meer voorwaarts moet rijden. zet de oefening in en zodra ie verzet geeft of zich om gaat vouwen meteen voorwaarts rijden daarna weer verzamelen en nog eens proberen. Waarschijnlijk kruipt ie ook achter de teugel.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 21:32

Het gaat al een stukje beter met vanuit een volte wijken. Ze is actief genoeg, en kruipt niet achter de teugel. Met een zweepje doe ik niet, ze heeft vroeger geleerd (niet van mij) 1 tik is draven, 2 tikken is galopperen!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:37

Vraag aan je lesgeefmens of hij/zij je hiermee wil helpen. Misschien snapt ze je hulp niet. Je lesgeefmens weet vast hoe ze je daarmee kan helpen.

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:50

ik denk dat je het met je lesgver het beste kunt overleggen, over internet is het niet te bespreken lijkt mij!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:10

asjemenou schreef:
Het lijkt mij dat je de buitenschouder niet genoeg kunt begrenzen.
Vraag aan degenen bij wie je lest of ze daar oefeningen voor heeft.

zo komt het op mij ook over Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:15

Zo te lezen heb je een combiprobleempje met je schouder- en heupcontrole. Leuke en nuttige oefening hiervoor is om bv in slangevoltes steeds een extra opdracht in je rondingen te maken. Dus even pasje naar buiten wijken, of even alleen schouder- of heup omzetten naar buiten of binnen. Voordeel van combineren met slangevolte is dat je direct erachteraan weer een stukje rechtricht, en daar (als dat allemaal goed gaat) ook weer bv een stukje tempowisseling in kunt rijden.

Vraag je instructeur even naar deze oefening; hij/zij weet ongetwijfeld wat ik bedoel.