Help! Problemen met mijn eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caroliene

Help! Problemen met mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 09:26

Hallo allemaal,

Ik heb sinds ongeveer een maand een eigen paard. Het is een Kwpnmerrie van 8. Ik heb er alleen al best wel veel problemen mee gehad, elke keer is er wel weer wat. Ze wilde maar niet stilstaan met opstappen, en liep dan niet vooruit, zodat je de binnenteugel strakker kan pakken en alsnog op kan stappen, maar achteruit, en super gespannen. Het leek heel erg uitprobeergedrag, dus heb ik haar samen met een vriendin niet haar zin gegeven, en haar in de hoek van de bak gezet. Toen ben ik erop gestapt (dat lukte nu best goed) maar zodra ik erop zat en haar vroeg te gaan stappen, begon ze te steigeren. Ik vroeg het haar nogmaals, en ze liep achteruit, steigerde weer, en ik lag ernaast, en mijn paard viel met mij. Gelukkig hebben we er allebei niet echt iets aan over gehouden, maar het is natuurlijk wel heel erg link! De eerste week deed ze dit niet.

Een instructrice vertelde dat ik gewoon heel rustig met haar aan de gang moest, alles rustig opbouwen. Dus ik heb heel veel met haar gepoetst, gestapt met en zonder halster in de wei, en in de bak, en ben aan het longeren. Ze is soms als ik haar op de 'poetsplaats' zet uit de wei, heel erg paniekerig, en loopt gewoon tegen je in terug naar de wei. Natuurlijk ga ik hier in eerste instantie wel tegenin, maar als ze echt begint te draven om je heen is het gewoon link omdat de stal best wel bij een drukke weg ligt. Gisteren heb ik haar bijvoorbeeld in de wei (wel vaststaand) gepoetst.

Met longeren luistert ze ook nog niet geweldig, ze probeert zoveel mogelijk niet op mij te letten, en in het begin hard te galoperen en te draven, en daarna is ze niet vooruit te branden.

ze trapt ook nog tegen de stal aan 's nachts, de rest van de dag staat ze lekker buiten op de wei.

Van het weekend ging ik voor de tweede keer met haar naar buiten, en begon ze dus na een kwartier lekker ontspannen gestapt te hebben, op een stukje dat iets naar beneden ging waar ze blijkbaar geen zin in had, weer te steigeren. Ontzettend link natuurlijk, en doordat ik al zo was geschrokken, is een vriendin van mij er toen opgegaan. Ik snap dat dit natuurlijk niet het allerbeste is wat je kan doen, omdat zij dan toch ergens een beetje wint van mij, maar het was echt op een link stukje, en ik heb dit liever dan dat er ongelukken gebeuren. Ze deed het bij de vriendin trouwens ook.

Aan de hand is ze soms nog ontzettend schrikkerig, en raakt dan 'plotseling' in paniek.

Ik krijg haar wel supermakkelijk te pakken in de wei, en los loopt ze ook hele rondjes door de wei achter me aan.

Maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik hier nou mee moet. Misschien hebben jullie tips? Ze is laatst nog bij de paardentandarts, en VA geweest, dus iets lichamelijks zal het niet zijn. Bij de vorige eigenaar deed ze dit ook allemaal niet. Is ze dominant over mij? Hoe los ik dat op? Ik heb een vriendin die me er goed mee gaat helpen, maar zijn er hier anders nog goede instructeurs voor te vinden? Ik hoef geen hoge dressuur met haar te rijden, heb haar voornamelijk als recreatiepaardje, gewoon lekker mee naar het bos enzo, maar dat zit er voorlopig denk ik niet in helaas.

Toen alle paarden laatst uit de wei waren, (ik was die ochtend al uitgebreid aan het longeren geweest) is ze helemaal door het lint gegaan. Ik was hier zelf niet bij, maar ze rende elke keer als een gek op het hek af, over de mesthoop heen, en langs het hek (haar nieuwe deken was sowieso aan flarden, zelf had ze bijna niks) en weer rennen. De andere mensen van stal waren echt bang geweest dat ze over het hek zou springen of zichzelf heel erg zou verwonden.

Pfff ik zie het niet zo heel erg meer zitten, en hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen:) Ik wil ook wel grondwerk gaan doen, want daardoor krijgt ze ook echt door dat jij de leider bent toch? hebben jullie dan soms oefeningen die ik kan doen?

Groetjes!! Caroliene

caroliene

Re: Help! Problemen met mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 09:57

Nou ik ga nu naar d'r toe, hoop dat ik straks wat reacties heb:)

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:07

Ik denk dat je paard heel dominant is, die op dit moment aan het uitproberen is. En als je daar niks aan doet, zal het alleen maar van kwaad tot erger worden.
Ik denk ook niet dat het medisch is, omdat ze ook uitprobeert als je haar aan het poetsen bent.
Verder is ze bang om alleen gelaten te worden, omdat ze zo tekeer gaat als de andere paarden weg zijn. Dat doet die van mij ook. Dat is oefenen, oefenen en oefenen. Veel wandelen, weg van de rest.

Hoe was ze trouwens toen je ging proefrijden bij de vorige eigenaren?
En wat heeft ze daar gedaan? Wedstrijden of ook recreatie?

Het enige wat ik kan aanbevelen is goede instructie zoeken die jou kan helpen bij elke situatie die zich voordoet.
Ik zou voorlopig ook maar niet naar buiten gaan met haar, maar eerst zorgen dat ze zich in de bak netjes gedraagd.

Succes ermee!

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:10

Toen alle paarden laatst uit de wei waren, (ik was die ochtend al uitgebreid aan het longeren geweest) is ze helemaal door het lint gegaan.

Hebben ze haar alleen in de wei laten staan dan? Dat is het stomste wat je kan doen! Een paard is een kudde dier en als ze iedereen ziet vertrekken en zij alleen achterblijft, is het meer dan logisch dat ze uit der dak is gegaan!! Nooit alleen achterlaten!! Vraag dan of iemand haar meeneemt.

Ik neem maar aan dat je alles hebt laten nakijken, of het zadel goed past enzo. Dat het iig niet iets lichamelijks is. In dit geval is ze je gigantisch aan het uitproberen. Zodra ze steigert, moet je haar gelijk een slag voor der hoofd geven (zit toch in de buurt). Een meisje bij mij op stal deed het met de handvat van een zweep (wel rubber!) en dit werkte ook. En ik weet niet of je les hebt, maar dit moet je zeker 1x in de week gaan doen en misschien voor tijdelijk wel 2x in de week. Ik zou als ik jou was ff niet naar buiten gaan, voordat je de problemen binnen in de bak te baas kan. Anders kunnen er idd nare ongelukken gebeuren.

En je moet idd overal de tijd voor nemen. Het paard moet jou leren kennen en jij haar. Dat paniekerige kan zijn, omdat ze nog steeds niet gewent is aan haar nieuwe omgeving. De een doet hier langer over dan een ander. Doe igg rustig aan met haar, maar laat zeer zeker niet over je heen lopen! Maar vooral veel plezier met haar maken! En zeer zeker gaan lessen met haar.

succes!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:16

Citaat:
Maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik hier nou mee moet. Misschien hebben jullie tips? Ze is laatst nog bij de paardentandarts, en VA geweest, dus iets lichamelijks zal het niet zijn.

Ik zou hier niet zeker van zijn... dit klinkt namelijk niet zozeer dat een paard dominant is, maar eerder pijn heeft.
Je hebt al een VA en tandarts laten komen, maar zij kunnen niet zien wat een osteopaat wel kan voelen.

Ik heb ook sinds 3 weken een nieuw paard en bij de vorige eigenaar begon hij op een gegeven moment met bokken, dit was voor mij gelijk een teken dat dit paard pijn had aan zijn rug.
Osteopaat Margritta Holtman was binnen een week terplaatste (voor de 2de behandeling van mijn haflinger) en wat bleek.... mijn nieuwe paardje was een grote blokkade en zat vol met spanning in zijn rug.

Alsjeblieft, stop met rijden, en haal er een osteopaat bij.
http://www.osteopathiepaard.nl zijn hanteren nette tarieven

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:51

Tessaar schreef:
Hebben ze haar alleen in de wei laten staan dan? Dat is het stomste wat je kan doen! Een paard is een kudde dier en als ze iedereen ziet vertrekken en zij alleen achterblijft, is het meer dan logisch dat ze uit der dak is gegaan!! Nooit alleen achterlaten!! Vraag dan of iemand haar meeneemt.

Als je dit vaak genoeg oefent, zou een paard best alleen achter kunnen blijven. Je gaat toch ook alleen met een paard op buitenrit...

Citaat:
Zodra ze steigert, moet je haar gelijk een slag voor der hoofd geven (zit toch in de buurt). Een meisje bij mij op stal deed het met de handvat van een zweep (wel rubber!) en dit werkte ook.

Een paard een slag voor zijn hoofd geven is nou niet bepaald vertrouwen geven in een dier. Dat je haar op haar donder geeft, tuurlijk, maar ik zou mijn paard (buiten een kleine tik op de neus) nooit van zijn leven een slag teven haar hoofd geven, al zeker niet met de achterkant van een zweep!!
Dan lieven een flinke klap tegen de hals of op de kont, maar nooit het hoofd.

Als een paard graag steigert, is de enige remedie, voorwaarts rijden, altijd voorwaarts oplossen, zodat ze de kans niet krijgt om omhoog te komen.

Liever dit probleem oplossen, op basis van vertrouwen dan op basis van angst!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:29

annebe schreef:
Citaat:
Maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik hier nou mee moet. Misschien hebben jullie tips? Ze is laatst nog bij de paardentandarts, en VA geweest, dus iets lichamelijks zal het niet zijn.

Ik zou hier niet zeker van zijn... dit klinkt namelijk niet zozeer dat een paard dominant is, maar eerder pijn heeft.
Je hebt al een VA en tandarts laten komen, maar zij kunnen niet zien wat een osteopaat wel kan voelen.

Ik heb ook sinds 3 weken een nieuw paard en bij de vorige eigenaar begon hij op een gegeven moment met bokken, dit was voor mij gelijk een teken dat dit paard pijn had aan zijn rug.
Osteopaat Margritta Holtman was binnen een week terplaatste (voor de 2de behandeling van mijn haflinger) en wat bleek.... mijn nieuwe paardje was een grote blokkade en zat vol met spanning in zijn rug.

Hier ben ik het mee eens Ja.
Natuurlijk moeten je paard en jij nog aan elkaar wennen, maar ik zou voor de zekerheid een osteopaat en/of fysio langs laten komen!

Toevallig heb ik ook ervaring met Margritta, mijn pony bleek ernstige blokkades in haar rug te hebben (oude). Daardoor steigerde ze vaak en rende ze onder me vandaan.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:42

marijkedam schreef:
Tessaar schreef:

Een paard moet best alleen in de wei kunnen blijven staan zonder helemaal in paniek te raken. Heel onhandig als hij dat niet zou kunnen dus dat is te oefenen.
Ik las dat hij in de stal ook heel onrustig is? Bestaat de mogelijkheid dat hij dag en nacht buiten kan ( liefst met een ander paardje erbij) ziodat hij zijn energie ook kwijt kan?
Het klinkt toch wel als heel vreemd gedrag als hij dat stijgeren bij de vorige eigenaar helemaal niet deed, je zadel past goed? Een beetje uitproberen kan voorkomen maar zo extreem? Ik zou ook voor de osteopaat gaan en als daar niets uit komt dan moet je je afvragen hoe lang je dit aandurft met het paard en hoe graag je hem wilt houden.
Ik weet niet hoe oud je bent maar als je lekker buiten in de bossen wilt rijden dan moet je niet continu in angst hoeven te zitten, er zijn genoeg andere paarden die wel braaf zijn.
Het zou zonde zijn als je dadelijk zo angstig bent geworden dat je de lol in het rijden kwijt bent.
Sterkte en succes ermee !

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:12

Tipje voor een steigerend paard; nooit met een voorwerp op het mement van steigeren tegen het hoofd of tussen de oren slaan, een paard gaat altijd tegen de druk in en gaat daardoor nog hoger omhoog. Beste remedie is met een touw of zweep op zijn buik te slaan als hij steigert. Een paard voelt zich dan heel erg bedreigd en komt heel snel weer naar beneden. na een keer of drie zal het steigeren afgelopen zijn. Als je zelf dit niet durft of kunt als je erop zit, laat het dan iemand anders doen die erlangs loopt.

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:21

@Marijkedam: met proefrijden ging het echt goed! Heel rustig en ontspannen, wel voorwaarts, gewoon heel fijn! De vorige eigenaar heeft er mee gesprongen en een beetje dressuur en buitenritten. Gewoon allround dus zegmaar!

Ik ga voorlopig ook even niet (meer) met haar naar buiten, pas als er echt wederzijds vertrouwen is en ik duidelijk de baas ben.

Tessaar; Ze hebben haar inderdaad alleen in de wei gelaten. De paarden stonden nog wel achter de wei bij het hek te poetsen. Ze kon ze dus nog wel zien. Bij mijn vorige verzorgpaarden was het nooit een probleem dat er eentje achterbleef. De anderen gingen nu buitenrijden, ze kunnen moeilijk mijn paard dan meenemen. Maar dit valt misschien ook wel te oefenen hoop ik. Haar alleen meenemen buiten de wei en naar de bak is namelijk geen probleem. Maar ik ga inderdaad lessen, dit kan zo gewoon niet meer! Ik heb een goede vriendin die zelf moeilijke paarden helemaal heeft beleerd, zij gaat mij gelukkig helpen.

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:38

urselin schreef:
Citaat:

Hier ben ik het mee eens Ja.
Natuurlijk moeten je paard en jij nog aan elkaar wennen, maar ik zou voor de zekerheid een osteopaat en/of fysio langs laten komen!

Toevallig heb ik ook ervaring met Margritta, mijn pony bleek ernstige blokkades in haar rug te hebben (oude). Daardoor steigerde ze vaak en rende ze onder me vandaan.[/quote]

Okey, bedankt voor de tip! Ik heb er zelf nog niet zo aan gedacht omdat ze het bij dr vorige eigenaresse gewoon echt niet deed. (Daar ben ik ook van overtuigd, is geen nepperij ofzo) maar je kan natuurlijk nooit weten, en ik wil natuurlijk wel alles proberen. Ik denk dat ik de Osteopaat er inderdaad maar bijhaal, ook omdat ze gevallen is toen met mij, dat vond ik ook zo apart, misschien ligt dat aan rugproblemen? Ik wil haar in ieder geval wel een eerlijke kans geven. Als het na die ostepoatenbehandeling nog steeds niet goed zou zijn, en ze blijft zo met me aan de haal gaan, en een instructrice erbij helpt ook niet (genoeg) dan denk ik dat ik binnen het halfjaar opgeef. Zoals het nu is gaat ze ook gewoon met me aan de haal, maar ik vind het zo moeilijk wat ik nog moet doen om dr te leren dat ik de baas ben! naar mijn idee doe ik dat namelijk al best wel. Maar in elk geval bedankt voor jullie tip!

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:44

Een paard moet best alleen in de wei kunnen blijven staan zonder helemaal in paniek te raken. Heel onhandig als hij dat niet zou kunnen dus dat is te oefenen.
Ik las dat hij in de stal ook heel onrustig is? Bestaat de mogelijkheid dat hij dag en nacht buiten kan ( liefst met een ander paardje erbij) ziodat hij zijn energie ook kwijt kan?
Het klinkt toch wel als heel vreemd gedrag als hij dat stijgeren bij de vorige eigenaar helemaal niet deed, je zadel past goed? Een beetje uitproberen kan voorkomen maar zo extreem? Ik zou ook voor de osteopaat gaan en als daar niets uit komt dan moet je je afvragen hoe lang je dit aandurft met het paard en hoe graag je hem wilt houden.
Ik weet niet hoe oud je bent maar als je lekker buiten in de bossen wilt rijden dan moet je niet continu in angst hoeven te zitten, er zijn genoeg andere paarden die wel braaf zijn.
Het zou zonde zijn als je dadelijk zo angstig bent geworden dat je de lol in het rijden kwijt bent.
Sterkte en succes ermee ![/quote]

Ja 's nachts staat ze op stal, dan trapt ze tegen de achterwand aan. Van de zomer kan ze wel dag en nacht naar buiten, maar nu is het nog best koud 's nachts, en het lijkt mij niet zo verstandig; ze is geschoren en was altijd gewend binnen te staan. Ik denk ook niet dat ze dr energie niet kwijtkan, ze ligt soms echt tijden rustig uit te rusten in de wei, ze was gewend om maar 1 uur per dag in de wei te komen, en dan paar keer week nog te rijden.

Ik ben 18 jaar oud, en dit is dus mijn eerste paard. Ik heb wel verzorgpaarden gehad waar ik ook lekker mee het bos inging, heerlijk! En dat is ook wat ik nu zou willen, maarja dat zit er sowieso niet in. Als het niet aan d'r rug blijkt te liggen (en eerlijk gezegd denk ik dat het daar niet aan ligt, waarom loopt ze dan met longeren en aan de hand stappen en poetsen ook zo te klieren?) weet ik ook niet hoe lang ik het nog aankijk. Ik wil het echt graag proberen en mn uiterste best voor haar doen, maar er is wel ergens een grens. Als ik alleen maar banger wordt, kom je ook in zo'n negatieve spiraal terecht, en ik wil ook plezier (voor mij en het paard) hebben.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:43

Super!!
Leuk om te horen dat je de tip oppakt.

Laat je nog horen hoe het afloopt?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:19

ik herken me een klein beetje in jouw probleem (momenteel doet mijn paard ook erg lastig, hoewel ze het zowat 2weken geleden niet deed en nog lekker liep!Ik denk hengstigheid, want mijn ouders -ik niet Tong uitsteken -herrinneren hun nog dat ze dat vorig jaar ook gedaan heeft, op ong hetzelfde tijdstip. Hoop dat het daaraan ligt, wat zo kan het bij mij dus niet verder.) maar bij jou ligt de situatie wel totaal anders, omdat het een pas gekocht paard is en ook omdat ze bij de vorige eigenaar braaf was. Als er niets fysiek de oorzaak is, zou ik je gewoon aanraden om les te pakken. Het kan inderdaad ook zijn dat je paard nog niet helemaal gewend is aan zijn nieuwe omgeving, er zijn paarden die er maanden over doen om zich op een nieuwe plek thuis te voelen. Ik weet een pony waarbij het ong 1maand heeft geduurd en een andere ong 3maanden (hij was wel braaf maar je kon echt merken dat hij zich niet echt thuis voelde. Sommige paarden uiten zich anders, dus jouw paard kan dat doen door lastig te zijn, wat ook het gedrag van op stal zou kunnen verklaren). Naar buiten gaan kan ik voorlopig ook niet (hoewel ik dus ook wél wil), dus trek je er niet te veel van aan, je paard kan nog op de wei dus dat is prima.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:25

je hebt het paard nog maar erg kort.
dat ze dan paniekerig mag reageren in sommige situaties vind ik helemaal niet raar.
ze kent jou nog niet en heeft dus nog geen genoeg vertrouwen in jou.

alleen achtergelaten worden in het land moet je voorkomen.

osteopaat erbij kan nooit kwaad.

heb je ook les?

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:50

Wellicht ben ik wat wantrouwend geworden... maar wie zegt dat ze het bij de vorige eigenaar niet deed? De eigenaar zelf?

Luister inderdaad goed naar je instructrice, probeer het vertrouwen van je paard te winnen met geduld/liefde!

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 20:25

Hier even een kleine update!

Super bedankt voor de tips! Het gaat echt de goede kant op inmiddels! Ze wordt gewoon veel rustiger, stond eergisteren bij het hek te hinniken toen ik wegging. Ik longeer haar veel, en ze loopt niet meer alleen maar bochten af te snijden en vooral alleen maar naar buiten te kijken, maar ze loopt gewoon ontspannen met dr hoofdje naar beneden in een mooie cirkel om me heen. (en maar briesen:)) Ik heb ook hulp van mijn instructrice/vriendin. Door wat er gebeurd is, en ze achteruit bleef lopen met opstappen, zag ik het niet meer zitten, maar zij heeft mn paard even (niet met geweld) duidelijk gemaakt dat ze moest stilstaan met opstappen. De eerste vijf keer was een ramp, maar ze bleef volhouden, en wanneer ze het goed deed, ontzettend belonen. De keer daarna ging het nog net zo, eerst weer heel erg achteruitlopen, maar gisteren stond ze stil (yes!). Ik heb er wel weer vertrouwen in, ik heb haar ook nog niet zo lang natuurlijk, maar zat echt even in een dipje.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:37

Goed te horen! Ja Ik hoop dat het zo beter blijft gaan. Wat je ook nog zeker kan doen is grondwerk. Het is een fijne afwisseling voor je paard en daarbij leren ze respect te hebben voor hun leider (jij dus *LOL* )

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 22:39

@ Mendi; ja ik zou inderdaad grondwerk met haar willen gaan doen, maar ik heb daar echt helemaal geen ervaring mee! Zijn er simpele oefeningen waar ik mee kan beginnen? Ik moet me denk ik maar eens gaan verdiepen in een van de boeken, maar welke?

bedankt voor de tip in ieder geval!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:54

neem haar aan een lang touw. Ga er mee in de bak en laat haar aan een lang lijntje meestappen. kijk haar vooral niet aan en ga vervolgens kleine stukjes draven. blijf gewoon voor je uit kijken en kijk niet om. Vanuit dat drafje stop je heel abrubt en als je het vol overtuiging doet dan stopt zij ook. hiermee kan je gaan experimenteren. uiteindelijk kan je haar zonder touw mee laten lopen.

Ik heb verder niet het hele topic gelezen maar ik denk dat je paard het bij de vorige eigenaar wel heeft gedaan maar dat ze het niet hebben gezegt.

Nog een tip. ga eens op vreemd terein rijden. dus in een omgeving die ze niet kent. Paarden die verhuizen hebben nog al eens een soort van verlatingsangst op het nieuwe terein en niet op een vreemde plek waar ze van weten dat ze er toch weer weg gaan

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:15

is het nu weer beter met het paard ?

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 19:58

Inmiddels zijn we een tijd verder, en eigenlijk zijn alle problemen opgelost! Heel erg bedankt voor jullie meedenken en fijne reacties! Ik heb een ander zadel voor mijn paard, wat al heel erg helpt, en we zijn verhuisd naar een andere stal. Al met al gaat het gewoon heel erg goed en kan ik ook gewoon weer normaal opstappen, poetsen, eigenlijk alles:)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:39

succes verder.