Passage en piaffe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoNeTtE

Passage en piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:09

Hallo mensen,

Ik kon geen topic vinden over dit,
maar ik zou graag willen weten hoe je de passage en piaffe uit je paard of pony krijgt, moet het paard dan los daarvoor zweven ofzo?? of wat heeft het paard hiervoor nu echt nodig? en hoe leer je dit em aan? eerst aan de hand of kun je gelijk beginnen onder het zadel?

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties (als die komen)

Liefs Cheyenne...

Nicky2

Re: Passage en piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:22

Ik denk dat als jij en je paard hier eenmaal aan toe zijn je tijdens je les hieraan kunt werken Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:35

Je kunt het hem leren aan de lange lijnen en onder het zadel, maar als je er aan toe bent stelt je instructeur dit vast vanzelf wel voor Knipoog

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:50

Mag ik vragen waarom je dat wil weten?
gewoon interesse of wil je het je paard aanleren?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:19

Ik lees mee, want ik wil het graag weten puur uit interesse Knipoog
Dat is echt iets waar ik vaak over denk.. hóe leer je zoiets nou aan..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:20

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:24

ik ben het aan het leren en ik moet zeggen het is erg moeilijk. Knipoog
je moet als eerste je paard heel goed voorwaarts kunnen verzamelen, je paard moet heel goed aan het been zijn.
voor de piaffe moet ik eerst de stap verzamel en hem goed opgericht rijden, dan met me benen naar voren drijven en dat met me handen tegen houden door kleine ophoudinkjes.
voor de passage moet ik mijn draf verzammelen, hem opgericht rijden, hem steeds meer terug zetten, met mijn benen drijven en dat weer tegen houden. ik moet zeggen, ik ben er nog lang niet maar het begin is er. Pling

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 00:14

Ben er hier wel eens naar toe gereden met de hengst. Die was ik dan steeds iets onder 'zijn aangename' tempo aan het rijden, waardoor de stuwing vanuit de achterhand krachtiger werd/bleef, waardoor ik m op gegeven moment probeerde zover terug te nemen, maar toch de achterhand actief te houden. Op dat moment was ik ook alleen nog puur op concentratie en zit aan het rijden en licht kuitcontact...en toen stonden we (bijna) te piafferen. Machtig gevoel. Maar richting piaffe rijden gebruik ik momenteel ook veel met rijden, paard lijkt het rijden daardoor een stuk uitdagender te vinden, blijft actiever op het achterbeen. (maargoed, heb het idee dat dit paard het ook echt makkelijker kan...hoef het bij de ander niet te proberen momenteel)

Maar dit topic zet me wel aan tot binnenkort het eens op filmpje te zetten om te zien of mijn gevoel ook aansluit op het werkelijke beeld.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 00:18

barbar schreef:
ik ben het aan het leren en ik moet zeggen het is erg moeilijk. Knipoog
je moet als eerste je paard heel goed voorwaarts kunnen verzamelen, je paard moet heel goed aan het been zijn.
voor de piaffe moet ik eerst de stap verzamel en hem goed opgericht rijden, dan met me benen naar voren drijven en dat met me handen tegen houden door kleine ophoudinkjes.
voor de passage moet ik mijn draf verzammelen, hem opgericht rijden, hem steeds meer terug zetten, met mijn benen drijven en dat weer tegen houden. ik moet zeggen, ik ben er nog lang niet maar het begin is er. Pling

Poeh, ik word al moe als ik er aan denk. Ik heb het nog hartstikke druk met drijven, zitten en sturen, hahaha, ik rij ook pas een half jaartje, dus dat scheelt! Maar goed, ik vind het ontzettend knap als je dat kunt, zowel van mens als paard!

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:30

Hallo mensen, bedankt voor de reacties, ik wil dit weten omdat ik t heel mooi vind om naar te kijken en dit zelf later ook misschien wel wil aanleren aan mijn 'toekomstige' paard..
Dus misschien heeft iemand nog wat meer uitleg?

Liefs Cheyenne

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 01:17

Ik heb het zelf ook nog niet aan heel veel paarden geleerd, en je paard moet natuurlijk al wel een nette basis hebben, maar ik begin zo:

Ik zorg dat ik ze lekker loswerk waarbij ik goed let dat de paarden los over de rug komen te lopen met een goede aanleuning, al meteen werk ik aan tempo controle, elke keer rustig een paar passen op mijn zit opvangen en weer naar voren met een goede reactie weg stappen, (heel belangrijk dat houding en aanleuning hetzelfde blijven) daarna volte sluiten en openen waarbij ik ze snel aan mijn been maak, ik probeer op het moment dat ik met een eenzijdige kuithulp inkom het ritme van de stap iets te versnellen.. (en het paard niet te groot te laten stappen)

Daarna ga ik in de (niet te kleine) gesloten volte het paard elke keer een stuk wat extra meenemen aan mijn buitenbeen en maak ik ze wat sneller, daarna openen en iets extra aan mijn buitenhand begrenzen en dan laat ik ze daarin een keer aantreden, vaak als ze daarin aardig heet willen worden piaffeer je zo een aantal pasjes aan, maar let op dat het paard snel in het achterbeen blijft, je moet er altijd weer voorwaarts in weg kunnen rijden! Anders gaat een paard stuwen in plaats van dragen met de achterhand en dat mag nooit!
Daarom in het begin een paar pasjes vragen, belonen en er weer voortwaarts uit rijden, dan laat ik ze even een paar rondjes weer helemaal naar beneden komen en maak ze daarin door links en rechts iets te buigen weer helemaal los.

En zo ook in draf, volte sluiten, uiteindelijk wat meenemen aan je buitenbeen, openen, begrenzen met je buitenhand en zo het binnenachterbeen wat meer tot dragen uitnodigen, van daaruit een paar passage achtige passen en er weer rustig voorwaarts uit rijden..
Als ze dat eenmaal kunnen kan je er op de rechte lijnen ook wat mee gaan spelen, maar daar gaat best een hele tijd overheen (bij mij ten minste wel.... Knipoog )
Het is ook heel erg belangrijk dat je paard wel wat heter mag worden in de training, maar hij mag zich absoluut niet gaan spannen! Als een paard zich spant kan hij nooit de achterhand verder onder brengen!

Ik hoop dat mn verhaal een beetje duidelijk is zo... Ik moet wel zeggen dat ik al wel een leerpaardje hierin heb gehad voor ik het zelf een paard aan heb geleerd, het lijkt mij ook zeer zinvol om het eens aan te voelen op een ervaren paard voor je het zelf een paard gaat leren.

Oh ja, en wat ik nog het belangrijkste vind, heb er lol in en zorg dat je paard dat ook heeft! Al probeert ie maar wat... belonen! Elke poging die het paard doet, of het nou ergens op lijkt of niet.. en wil het eens helemaal niet, gewoon die dag ook niet meer proberen, maar even lekker het bos in ofzo..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:12

Ik begrijp je vraag niet helemaal, want in je profiel staat dat je het al div. malen hebt gereden en het je verzorgpaard aan het aanleren was.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:39

Hmm..

misschien is dat de bedoeling maar weet ze nog niet helemaal hoe ze het voor elkaar moet krijgen..??¿¿

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 17:41

ja dat klopt ook, mijn verzorgpaarden kennen het ook een beetje, dus dat gevoel ken ik, en ik weet ook hoe ik het moet doen, als ze het al kunnen, en het onderhouden. met mijn vorige paardje was ik hiermee bezig ja, ik heb het op een andere manier geleerd, en dit was in het begin stadion, en wil gewoon weten hoe je het moet aanleren, lijkt me gewoon fantasties omdat later zelf te kunnen aanleren... maar dat maakt niet uit, ik wil alle informatie die iemand mij kan geven en ik wardeer alle informatie, dus... je weet nu in ieder geval hoe het zit...

Liefs Cheyenne...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:45

Nogmaals...je rijd pas M dus wat voor waarde heeft het als je nu verteld word hoe je piaffe en passage moet rijden? Ik denk dat je daar nog heel ver weg van moet blijven om het aan te leren bij een paard dat het nog niet kan en geniet van de keren dat je het mag proberen op een paard dat het al wel kan. Mits met met profecionele hulp aan de kant!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:50

Tip voor de TS: Lees eerst eens het boek "Gymnasium des Pferdes" van Steinbrecht. Als je deze hebt gelezen, laat het dan weten in dit topic Knipoog

Afbeelding

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:59

Moderatoropmerking:
Aantal reacties zijn verwijderd. Bij deze het verzoek om verder on-topic te blijven.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 11:43

bij deze wil ik even mededelen dat ik de uitspraken van mevrouw aerdenhout1 ongepast vind. haar uitspraken komen vernederend over. als ze et anders zou formuleren, had het misschien wel op zijn plaats geweest dat ze hier op had gereageerd. ze geeft niet haar visie maar verteld alleen wat ik moet doen. want wie is mevrouw aerdenhout1 om te zeggen dat ik daar niet aan toe zou zijn of volgens haar vanaf moet blijven? heeft mevrouw aerdenhout1 mij ooit zien rijden? kent mevrouw aerdenhout1 mijn trainingstechniek? nee, dus bij deze vind ik het ongepast.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:25

Voor kennisgeving aangenomen.
geef eens aan hoe je op dit moment je training opbouwt en welke opefeningen je egbruikt als voorbereiding op het zware verzamelende werk dat piaffe en passage is. Wellicht kunnen we je dan gericht tips geven, die aansluiten bij het opleidingsniveau van jou en je paard Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:38

Dit topic gaat even tijdelijk op slot voor overleg in het moderatorteam.