problemen met galop bij jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleeniej

problemen met galop bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:23

ik rij sinds kort een 4 jarige merrie, vorig jaar is er een paar keer opgezeten en ik rij haad nu sinds een paar weken 2/3keer per week. ze pakt alles heel goed op, alleen met galoperen heeft ze nogal veel moeite.
het ligt zowel in het aanspringen als het daarna laten doorgaloperen, ze pakt het bit vast en alle vorm van ontspanning is dan ver te zoeken.

hebben jullie tips hoe ik dit kan verbeteren? want in draf en stap loopt ze heerlijk ontspannen; goed over dr rug en lekker nageeflijk en laat ze zich ook goed rijden. alleen bij het aanspringen in de galop valt alles weg!

marijkedam

Re: problemen met galop bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:31

Ik denk dat ze nog niet genoeg balans heeft. Ik heb hetzelfde probleem. Probeer aan te springen in galop, max. 1 volte en dan weer terug. Meters maken kan altijd nog. Eerst kracht ontwikkelen met aangalopperen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:36

Mijn paard heeft dat ook gehad, ik denk dat bijna alle paarden daar in het begin last van hebben. Ze moeten dan inderdaad de balans nog zoeken. Het allerbeste kun je dat doen op lange, rechte stukken. Een lange veldweg is perfect.
Lukt dat niet, dan inderdaad korte stukjes in de bak, en steeds iets langer.
Teugels los laten, zodat ze echt helemaal zelf haar evenwicht gaat zoeken

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:49

Voor het aanspringen eerst zorgen voor goede balans, Op de buitentuigel. Dan met aanspringen je paard naar voren laten gaan. Geef hem de ruimte, desnoods in een verlichte zit, maar geef je paard het vertrouwen om vooruit te gaan. Je zult dan vanzelf merken dat het makkelijker gaat en dan kun je hem er wat meer bijpakken.

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:03

veel overgangen rijden

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:11

probeer ook te longeren en de galop zo op te pakken. Wanneer je tijdens het longeren veel overgangen doet, galop draf en andersom worden ze erg sterk. Dan kunnen ze jou ook beter dragen. Ik zou het eens twee maanden proberen en dan minstens 2x in de week longeren (bijgezet).

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:17

Inderdaad veel overgangen rijden.
Ook is het een kwestie van trainen hoor, vanaf het paard een beetje ouder zal zijn en dus ook meer balans zal hebben, zal de ontspanning ook wel komen.
Mijn 4jarige (die nu inmiddels bijna 5 is) had ook heel veel problemen met galop. Hij had een heel platte galop, sprong vaak verkeerd aan, viel vlug in draf maar na een paar maanden rijden heeft hij wat meer sprong gekregen. Gewoon oefenen dus.

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:42

Longeren en je paard laten reageren op je stemhulp kan helpen bij het voortaan aanspringen en ervoor zorgen dat als je in galop zit, ze dat ook blijven. Zelf zou ik alleen wel oppassen aan de longeerlijn.

Bijzetten en trainen is leuk, en ja, het maakt hem sterker, maar kan jij hem dan nog aan? Dat is wel iets wat ik zeker wel mee zou nemen als ik ga longeren.
Verder ben ik het eens met het vaker in galop aanspringen en niet te lang in de galop te blijven.
Meestal wordt het dan te moeilijk, of ze worden moe en dat geeft beide weer vaak verzet.

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:41

Ik heb na 2/3 maanden zoeken eindelijk een pony gevonden, heb naar heel veel pony's gekeken, sommige nog maar een maandje onder het zadel, en bijna al die jonge pony's was de galop een probleem. Dat ze moeilijk aanspringen, en moeilijk willen blijven doorgalloperen. Mijn vader zij dat dit heel normaal was, en dat je eerst alleen maar moest denken aan doorrijden. Dus desnoods in de verlichte zit gaan zitten, niet aan z'n mond zitten en vooral heel erg doorrijden. Als hij z'n balans een beetje heeft gevonden kun je gaan werken aan dat hij ook in de galop nagevelijk loopt, stelling enz. Naar buiten en in een rechte lijn lekker voorwaarts galloperen helpt ook heeel goed !! Haha!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:43

Er wordt in een berichtje gezegd dat longeren aan de bijzet erg goed is. Ik heb afgelopen herfst ook een jong paard ingereden, zij had ook problemen met het ontspannen galopperen. Ze accepteerde in zo'n gespannen moment ook de teugel niet meer en ging er tegenin. Omdat je vaak dan zelf ook gespannen wordt was het moeilijk om het paard ontspannen te krijgen. Twee keer per week longeren is bij mij de oplossing geweest. Doe het paard een longeersingel om en natuurlijk een hoofdstel met een simpel trensje. Als je nu een stuk koord neemt doe je deze over de longeersingel heen, door de onderste ringen, en dan naar het bit. Bij het bit van buiten naar binnen door de ringen halen, en tussen de voorbenen naar de ring aan de onderkant van de singel. Het koord hoeft niet strak te zitten, maar wel zo dat het hoofd niet overdreven omhoog kan. De longeerlijn doe je door 1 bitring naar de onderste ring van de longeersingel. Als een paard ontspannen gaat lopen laat ie het hoofd zakken. Door de manier waarop het koord zit is hiervoor alle ruimte. Let er wel op dat ook alle rugspieren en kontspieren heen en weer 'dansen' , en dat de buikspier aangespannen is. Als dit niet zo is loopt ie namelijk alleen met zijn hoofd omlaag en niet geheel onstpannen en door het lijf. Let er bij de galop wel op dat ie goed voorwaarts blijft.
En natuurlijk lange rechte stukken galloperen buiten!! Vinden ze toch het leukst!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:45

en ohja er wordt gezegd dat het longeren een paard sterk maakt en dat je hem dan niet meer aan zou kunnen, dit is onzin als je hem/haar op een goede manier longeert. Dit is juist een manier om een paard te leren het bit rustig te accepteren, en dus de aanwijzingen die jij ermee geeft.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:41

Geduld is een schone zaak. Mijn paard had ook moeite met de galop en nog steeds. Maar het wordt steeds beter. Vaak is het een kwestie van onbelans en te weinig kracht. Komt vanzelf heb geduld

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:00

En die onbelans kan je wegnemen door veel te longeren. Ze kunnen dan makkelijker sterk worden, dan dat er iemand op hun rug zit!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:41

Ja dat kan, maar ik ben geen voorstander van jonge paarden longeren vanwege de eenzijdige belasting. Zoals ik zei. Heb geduld komt vanzelf wel

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:31

lekker proberen stelling en ontspanning gaan rijden op voltes, niet te veel en lang achter elkaar. het is een lange weg te gaan maar heb geduld

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:37

ik heb dus ook prblemen met galloperen. hij gallopeerd keurig aan maar ik krijg geen stelling van hem daardoor gaat hij zo hard en schuin door de bochten dat we dus regelmatig half onderuit gaan. aan de longeerlijn heeft hij erg geen problemen mee en in het bos gaat het ook prima maa rin de bak rijden krijgen we niet voor elkaar. mischien kan je door middel van longeren en veel overgangen gallop draf hem wat sterker maken

monique_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:19

ik rijd momenteel een 6 jarige pony die de linkerkant vast pakt zodra ik een volte inzet.
Hij pakt altijd de linkerkant vast, ik weet ook niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.
Ik zorg altijd dat ik weinig druk op links heb, ook met springen breekt hij altijd links uit.
Ik probeer het met veel overgangen en kleine stukjes te galopperen het te verbeteren.
Het zal tijd nodig hebben, ik rijd de pony nog maar 3 weken.
Mocht iemand nog tips hebben graag.
Veel succes met je paard, ik weet hoe vervelend het is.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:29

Hij pakt vast omdat hij het moeilijk vindt. Je moet proberen je paard gewoon aan te laten springen en zodra dat ie vastpakt meteen loslaten. Niet aan zitten verder. Je zal merken dat ie over een lange tijd wel loslaat. Dan is zijn lichaam sterker geworden en pakt ie niet meer het bit vast.

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:03

is een kwestie van balans.. probeer het aan de lange lijnen.. en pas als ze in draf echt een goede balans heeft, korte stukjes galopperen, op de volte zoals ze aan de lange ook doet. probeer het anders eerst in de longeer bak.. succes

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:33

nou...

ik had dat met mijn 4 jarige merrie toen ook Knipoog !
wat heb ik gedaan Vooral niet op een volte gezet want dan raakte ze uit balans...
rechte stukken galoperen moet je hy moet wel goed aanspringen doe hy dat niet reageerd hy bijvoorbeeld niet meteen opnieuwe weer niet doe je tweer opnieuw de overgang maakt al veel uit
nou als hy dan goed is aangesprongen Pling dan galopeer je met hem rechte stukken verlichte zit kan ook helpen laat hem lekker gaan neem hem weer terug en probeer dat zo een paar keer met overgangen dat is goed !

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:35

ps. probeer t aan de longeer lijn met hem een jong paard 1a2 keer per week longeren kan heel goed helpen dat moet ik minsten 1 keer per week van remy bastings en dat maakt veel uit je moet dan wel met bijzetteugel longeren ! en hem laten lopen hij met zichzelf DRAGEN jij niet hem ! Haha!

michelle_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:15

consequent zijn steeds dezelfde hulpen toepassen dus binnenbeen op de singel en het buitenbeen achter de singel en op een niet al te grote volte beginnen met aanspringen niet de teugels los gooien want dat heb je geen controle meer je moet contact houden en de benen goed aan sluiten! en wanneer het goed gaat vooral ontspannen dan gallopeert hij gelijk een stuk beter uit ervaring Tong uitsteken

michelle_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:21

en dat met de teugel vast pakken probeer te ritselen dus kleine tikjes aan de teugel dan laten ze los!!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:58

Heb hetzelfde gemerkt bij mijn 'jong' paard. Galop is blijkbaar een ramp. Ze is zes en pas zadelmak. De mensen van wie ik ze kocht, hebben er een keer of zes mee gelongeerd en op gereden. Galop hadden ze nog niet aangeleerd. Aan de longe heeft ze moeite om in galop te vertrekken gaat ze erg vlak en schuin. Ik denk dat inderdaad lange lijnen galop beterschap gaat brengen. Dus aan de longe voor draf en dan los in de bak voor galop denk ik.