springt telkens over in andere galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharay

springt telkens over in andere galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 22:50

Hallo,

ik heb sinds kort me eige paard het is een 4jaarige merrie
al wel in gereden maar ben nu nog bezig met longere omdat ze nog aan alles moet wennen.
maar na 2rondjes galop springt ze over in de andere galop.
wat kan ik hier aan doen?
groetjes

I_S_L

Re: springt telkens over in andere galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:51

haai sharay,
ik kan zo niet bedenken wat je hiervoor moet doen maar wil je best (als jij dat wilt) een dagje helpen maar dan moet je dat wel zelf even aangeven.
Groetjes Lisa

stephanie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:34

Bij mij op de manege staat er ook een paard die dat altijd doet, mijn instructrice zegt dat als ik genoeg stelling naar binnen hou , dat het dan wel lukt, hoevaker je oefent hoe beter het gaat ..
Alleen hoe je dat met longeren oplost weet ik ook niet precies Bloos

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:56

Vaak kan of wil het paard het binnenachterbeen nog niet voldoende dragen, het gooit de achterhand naar buiten en springt dan over.

Idee 1:
Longeer het paard, waarbij je vanuit rust en ontspanning steeds meer opsluit. Dit bevordert de coordinatie en lenigheid van het paard. Galoppeer pas met het paard wanneer het op de cirkel in balans loopt. (Tip: doe dat nooit als je het op moet jagen om het aan te laten springen). Zodra het paard door de trainingen sterker wordt, zal dit probleem in bijna alle gevallen snel verdwijnen.

Idee 2:
Paarden die er uit gemakzucht een gewoonte van hebben gemaakt om over te springen, geef je in de hoek (aan de longe) een tik met de slag van je longeerzweep tegen het achterbeen. (Pas op dat je op dat moment niet reflexmatig met je longe hand terugwerkt). Zo dwing je het paard min of meer om terug te springen in de goede galop. Dit heeft wel wat oefening nodig, dus pas op dat het paard niet angstig word. (sommige paarden verruimen namelijk de galop niet tijdens dit ' naar voren' corrigeren, maar verkorten juist hun galop, waardoor het terugspringen naar de goede galop niet mogelijk is. Zet het paard tijdens deze manier van longeren niet te kort bij, want voor het 'naar voren' corrigeren heeft het paard ruimte nodig. (deze laatste beschreven methode kun je het beste gebruiken wanneer je het idee hebt dat het paard zichzelf ontziet en naar jou idee best correct zou kunnen galopperen)

Idee 3:
Ook het longeren met een dubbele longe kan heel goed corrigerend werken, omdat je dan in staat bent om de achterhand van het paard beter te begrenzen. Het paard kan zo niet naar buiten zwaaien om over te springen.

Als ik jouw was zou ik eerst eens het 1e idee uitproberen, idee 2 en 3 zijn iets lastiger omdat je hiervoor ervaring moet hebben. Het werken met dubbele longe vereist redelijk wat oefening evenals het laten verrruimen van het paard en overspringen dmv een lichte slag tegen het achterbeen.

Hoop dat je er iets aan hebt, bij mijn paardje heeft de eerste optie erg goed geholpen, zij bleek niet volledig in balans te zijn en hierdoor maakte zij te weinig gebruik van haar achterbeen.

succes ermee!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:57

Misschien helot het om haar telkens terug te nemen en weer goed te laten aanspringen,
anders weet ik het ook niet.. Lachen

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:03

Misschien haar eerder terug nemen naar de draf? Dus dat je haar voor het omspringen terug neemt en beloont voor wat goed ging. Probeer het stukje goede galop steeds meer uit te breiden..Lachen

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:06

ik denk dat je aan je stelling moet werken;)

germus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:32

Blijven oefenen, als ze omspringt terug naar draf en dan weer de goede galop.
En vooral volhouden, consequent zijn.
Als ze het goed doet vooral met je stem belonen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:34

Vaak is het een teken dat er in de rug iets niet helemaal lekker zit. Behandeling van een osteopaat lost het probleem 9 van de 10 keer op.
Niet met meer dan een lichte stelling gaan longeren want dat springen ze nog sneller om.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:50

Heey!
Ik heb hetzelfde probleem als jou! Heel vervelend Haha!

Mijn pony kon eerst ook niet normaal galopperen, het was echt een race monster. Omdat ik haar langzamer wilde laten gaan ging ik (onbewust) er van voor inhangen, met als gevolg overspringen. Mijn instructrice en ik zijn er mee aan de slag gegaan. Eerst bestond de les vooral uit draf, lekker draven en inderdaad vooral in balans en lekker los over de rug! Vandaaruit een galopje aan losse teugel, zodat ze zich niet vast kon zetten. Vandaaruit zijn we licht contact gaan maken met de mond en ging ze nageven en werd ze ronder en vooral ook een heel stuk rustiger! Echter werd het overspringen weer erger, maar wat bleek dat ik haar zelf vast zet met mijn zit+handen. Ik wil teveel stellen en blokkeer haar daardoor zelf in de rug. Mijn paardje is erg gevoelig wat spieren betreft en als ik maar iets vastzet blokkeert ze. Voor mij super om het gevoel te krijgen natuurlijk.
Nu gaat het steeds beter zolang ik maar blijf hameren op het loslaten van voor en rijden van achter. Eerst kon ik niet eens een rechte lijn, maar nu kan ik rondje na rondje achter elkaar. Nu zijn we weer een stapje verder, het verkleinen en weer vergroten van een volte in galop. Hierdoor moet mijn pony zijn binnenachterbeen onder de massa brengen (wat ze juist niet wil/kan Haha! ) en dit vinden we dan ook erg moeilijk. Maar het gaat beter en beter en we kunnen nu aardig verkleinen en vergroten. Wat ik vooral merk na het galopperen dat ze nog losser en fijner te rijden is!

Wat ik je wil vertellen aan de hand van mijn verhaal dat het echt een kwestie is van oefenen en oefenen. Spieren moeten eerst losser worden en daarna sterker. Dit kan je niet oplossen in 1 keer, maar bouw het op. Kleine stukjes beginnen en vandaaruit meer erbij rijden en figuren+buigen mee gaan nemen. En let er vooral op dat je je paardje zelf niet blokkeerd met jezelf. Dan kan de longeerlijn wel uitkomst bieden, maar jij bent toch zelf diegene die het bovenop op moet lossen! En het kan en het gaat je zeker lukken! Maar probeer niet alles ineens en let vooral op jezelf!

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:33

dank jullie wel allemaal. het gaat al wat betere alleen ik rij zelf nog niet op haar omdat ik ze nog even aan alles moet wennen volgeneden week ga ik wel weer op haar rijden. maar goed aan de longe gaat het steeds beter en telkens als ze overspringt neem ik haar terug.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:36

oh fijn, mijn pony doet dat ook wel eens. ik weet vaak niet precies wat ik moet doen dus volg ik dit ook nog wel even

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:23

orion_ schreef:
Misschien haar eerder terug nemen naar de draf? Dus dat je haar voor het omspringen terug neemt en beloont voor wat goed ging. Probeer het stukje goede galop steeds meer uit te breiden..Lachen

ik wou precies hetzelfde zeggen Haha!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:08

Sharay schreef:
dank jullie wel allemaal. het gaat al wat betere alleen ik rij zelf nog niet op haar omdat ik ze nog even aan alles moet wennen volgeneden week ga ik wel weer op haar rijden. maar goed aan de longe gaat het steeds beter en telkens als ze overspringt neem ik haar terug.

Probeer anders om haar terug te nemen vóórdat ze overspringt. Misschien worden het dan wel hele kleine stukjes galop, maar zo wordt het omspringen geen gewoonte. Het is natuurlijk nog een wat jonger paardje, kan best wel dat ze gewoon nog wat moeite heeft met haar balans te vinden. En misschien zijn de langere stukjes galop nog te vermoeiend/moeilijk voor haar. Suc6 iig! Lachen

lovekomeet schreef:
ik wou precies hetzelfde zeggen Haha!

Yeey, Haha! denken we hetzelfde. Cool

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:53

inderdaad sharay zoals ik vorige week al zei:
hou je stukken galop nu nog kort, die kan je van zelf langer maken. ze heeft gewoon nog niet genoeg balans. ze gaat in galop ook vrij hard en blijft nog niet netjes bij je, het is logisch dat ze hierdoor haar balans even verliest. zodra ze over spingt terug nemen op een streneg toon. daarna gelijk weer aan laten springen ( niet eerst weer een rondje wachten) zodra ze netjes aan springt beloon je der de hemel in! laat haar 1,5 rondje galoperen en neem der dan gelijk weer terug. doet ze dit braaf meteen weer belonen Haha!
herhaal het een stuk of 2 keer en stop er dan mee. niet teveel in 1 keer proberen. na een tijdje draven op de andere hand probeer je het hier hetzelfde.
elke volgende keer dat je longeert en het goed gaat maak je de rondjes wat langer....

we gaan er morgen wel even mee aan de slag Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:04

Dit probleem ben ik al vaker tegen gekomen: veel stelling vragen in de moeilijke galop, en zodra ze omspringt direct terugnemen en weer in de goede galop laten aanspringen.
En (Heel belangrijk!!) veel belonen, en niet te lang doorgaan, één rondje constant in de goede galop is al een begin.
Veel succes ermee. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:17

Juist geen stelling vragen, dat bevordert het omspringen.

Zo te horen is je paard jong en ook nog niet lang onder het zadel. Ze mist dus kracht en balans. Laat haar korte stukjes galopperen, veel aanspringen is beter dan lange stukken galopperen. Als ze sterker wordt komt het vanzelf goed.

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 12:48

Urielle schreef:
Juist geen stelling vragen, dat bevordert het omspringen.

Zo te horen is je paard jong en ook nog niet lang onder het zadel. Ze mist dus kracht en balans. Laat haar korte stukjes galopperen, veel aanspringen is beter dan lange stukken galopperen. Als ze sterker wordt komt het vanzelf goed.

jaa daar ben ik nu ook mee bezig.
het gaat steeds beter maar nog niet helemaal 100% maar dat komt wel!:D

dank jullie wel allemaal!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:14

I_S_L schreef:
haai sharay,
ik kan zo niet bedenken wat je hiervoor moet doen maar wil je best (als jij dat wilt) een dagje helpen maar dan moet je dat wel zelf even aangeven.
Groetjes Lisa

Als je de oplossing niet weet dan begrijp ik niet hoe je haar kan helpen met dit probleem Bloos

Zoals ik het lees heeft het paard gewoon nog weinig balans en springt hij daarom over. Als ik jou was zou ik de galop stukken kort houden en terug naar draf gaan voordat hij het té moeilijk krijgt en dus omspringt als het goed gaat galoppeer je elke keer (elke week ofzo) een stukje langer. In het begin liever veel kleine stukjes galopperen dus.

Wat ik af raad om te doen is om als hulp om hem in de juiste galop te houden, extreem stelling naar binnen gaan vragen, op deze manier breng je te veel gewicht op het binnenbeen dat hij juist gaat omspringen.

Gewoon rustig opbouwen en geduld en het komt vanzelf goed.

Louisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:02

Is het niet dat jij bijvoorbeeld op zo'n moment even de andere kant op leunt ofzo? dat ze daarom overspringt?

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 19:44

Louisee schreef:
Is het niet dat jij bijvoorbeeld op zo'n moment even de andere kant op leunt ofzo? dat ze daarom overspringt?

nee want het is met longeren:)xx maar we zijn nu ook puur met de stelling bezig!

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:49

Mijn instructrice zei dat dit bij jonge paarden vaak met de balans te maken heeft.
Dit gaat bij de meeste vanzelf over als ze ouder worden. (en dus een betere balans krijgen)

Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn verzorgpaard van 5 springt aan de longeerlijn goed aan maar wisselt dan in elke hoek Clown Met rijden springt hij het liefste links aan, zowel links als rechts. Clown Hier ben ik mee bezig in de les. Dus dit wil ik je ook zeker aanraden! Ik blokkeerde hem nl. ook, en hierdoor sprong hij verkeerd aan. Ik gaf dus een verkeerde hulp, en hij volgde die hulp netjes op, dus eigenlijk was hij heel braaf Haha!

En inderdaad, goede stukjes belonen! Niet alleen corrigeren als het niet goed gaat, maar ook veel belonen als het wél goed gaat! Succes!