Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 17:20

Ik heb een haflinger van 6 jaar het is en ruin en verkeersmak.
Als ik alleen buiten rij is mijn pony vaak heel druk (denk dat dit ook komt door de vele paarden waar we vaak langs moeten). Soms vliegt hij er in 1 keer vandoor en galopeerd dan heel hard over straat.
Aangezien we in augustus weer een tocht gaan rijden en daarvoor veel op de verharde weg moet trainen moet ik dus wel naar buiten.
Ik zou iemand mee kunnen vragen maar ik zoek eigenlijk een andere oplossing iemand tips?

alvast bedankt

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:42

GELIJK OMTREKKEN!!! met 2 handen een teugel vastpakken en trekken! dit mag jou paard niet doen! gelijk omtrekken als ji jdnekt dat 't fout gaat! of als t te hard naar jou zin gaat!

Wartertje

Berichten: 1777
Geregistreerd: 16-12-06

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:02

Idd omtrekken,, maar let op, geef niet ineens een ruk aan de teugels, en blijf je handen laag houden. Je kan je ook verlichten in de beugels, rechterhand tegen de schoft, linkerhand iets omhoog, en telkens de teugels aannemen, en laten vieren. ze leren het zo af, maar als je ze niet bestraft gaan ze ervan profiteren, probeer hem op een volte te drijven, en houd hem in draf.

Mmaaike
Berichten: 239
Geregistreerd: 25-02-07

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:31

ja idd omtrekken..maar niet TE hard,
gewoon zorgen dat jij de controle houd, en je stem verheffen..
geconsentreerd in het zadel zitten, en diep zitten!

succes verder!

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:07

En vooral: véél naar buiten blijven gaan! Hoe vaker je gaat, hoe gewoner hij het gaat vinden, ook om langs andere paarden te gaan. Gaan wandelen is misschien ook een (veiliger) idee.

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 23:41

omtreken doe ik meestal ook als ik het echt niet vertrouw.

wandelen zou inderdaad wel goed zijn bedankt voor de tips

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:27

Thiedemann gebruik ik nu zelf, die van mij deed het ook. Je kan hem niet gelijk terug halen ofso, maar je hebt een veel meer te zeggen. En ik ken een meisje die met een stang en trens bit is gaan rijden (kan ff niet op de naam komen). Omtrekken dit ik zelf ook, maar kan niet altijd (glibberige padjes). Ik loop heel veel met hem, naar het bos, naar de manege etc. Dit werkt ook. Succes!

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 19:15

Matsjo schreef:
Thiedemann gebruik ik nu zelf, die van mij deed het ook. Je kan hem niet gelijk terug halen ofso, maar je hebt een veel meer te zeggen. En ik ken een meisje die met een stang en trens bit is gaan rijden (kan ff niet op de naam komen). Omtrekken dit ik zelf ook, maar kan niet altijd (glibberige padjes). Ik loop heel veel met hem, naar het bos, naar de manege etc. Dit werkt ook. Succes!


Rij je dan alleen met thiedemann als je naar buiten gaat of ook als je gewoon in de bak rijd?
Ik vind het in de bak niet echt nodig, dan vliegt hij er meestal niet vandoor en anders kan die dan nog geen kant op?

Matsjo

Berichten: 654
Geregistreerd: 01-10-06

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:23

In de bak was hij eerst ook niet te houden (moesten eerst over de weg, en scheurde hij er van door vervolgens ook in de bak). Nu gaat dat al een stuk beter en bouw ik dat af, en je kan hem ook gewoon alleen buiten gebruiken, ga ik als het beter gaat in de bak ook gewoon doen, alleen buiten!

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:29

Idd omtrekken, natuurlijk niet te hard, maar dit mag je paard niet doen! Maar doet ie dat alleen als ie alleen is, of ook als er een ander paard meeloopt? (Of heb ik niet goed gelezen Bloos! )
Mooi dat het al wat beter gaat, succes! Lachen

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:37

MRIIIS schreef:
Idd omtrekken, natuurlijk niet te hard, maar dit mag je paard niet doen! Maar doet ie dat alleen als ie alleen is, of ook als er een ander paard meeloopt? (Of heb ik niet goed gelezen Bloos! )
Mooi dat het al wat beter gaat, succes! Lachen


Het staat er wel in dat hij het doet als ik alleen buitenrij maar geeft niet hoor

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 16:31

aliluck schreef:
Matsjo schreef:
Thiedemann gebruik ik nu zelf, die van mij deed het ook. Je kan hem niet gelijk terug halen ofso, maar je hebt een veel meer te zeggen. En ik ken een meisje die met een stang en trens bit is gaan rijden (kan ff niet op de naam komen). Omtrekken dit ik zelf ook, maar kan niet altijd (glibberige padjes). Ik loop heel veel met hem, naar het bos, naar de manege etc. Dit werkt ook. Succes!


Rij je dan alleen met thiedemann als je naar buiten gaat of ook als je gewoon in de bak rijd?
Ik vind het in de bak niet echt nodig, dan vliegt hij er meestal niet vandoor en anders kan die dan nog geen kant op?


Ik rij nu buiten met de thiedemann in precipe gaat het al beter maar soms dan wil hij ergns niet langs bv een blaffende hond (= dood eng), dikke keien/stenen of als meneer gewoon geen zin heeft draait hij zich om en galopeerd zo weg over straat. Ik probeer hem dan zo snel mogelijk stil te zetten en er weer langs.
Misschien iemand nog tips hoe ik dit goed kan oplossen en misschien soms kan voorkomen.

xxcarienxx
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:45

iiCk_angel schreef:
GELIJK OMTREKKEN!!! met 2 handen een teugel vastpakken en trekken! dit mag jou paard niet doen! gelijk omtrekken als ji jdnekt dat 't fout gaat! of als t te hard naar jou zin gaat!


jah dat moet je doen als een paard er vandoor gaat

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 00:45

Mijne doet het ook, maar het omtrekken, wat moet je dan doen? Aan één teugel gaan hangen? Ik snap het namelijk niet zo goed Tong uitsteken
Want als je dat doen, dan val je er toch af, je paard draait namelijk plots een kant uit in volle galop, dan vlieg je toch gewoon mee? En ik vind een thiedeman echt geen goede oplossing, wat als het paard daar niet meer op reageert, wat hang je dan in zijn mond? Die bitten zijn zowiezo al een erge ijzerwinkel, en al paard-onvriendelijk genoeg, maak het dan niet nog erger..

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:02

Als je altijd van je paard valt als hij opeens omdraait, is het tijd voor zitlessen Knipoog .

Wel eens dat Thiedemann en scherpere bitten vaak geen oplossing maar alleen symptoombestrijding zijn.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:45

Celia schreef:
Mijne doet het ook, maar het omtrekken, wat moet je dan doen? Aan één teugel gaan hangen? Ik snap het namelijk niet zo goed Tong uitsteken
Want als je dat doen, dan val je er toch af, je paard draait namelijk plots een kant uit in volle galop, dan vlieg je toch gewoon mee? En ik vind een thiedeman echt geen goede oplossing, wat als het paard daar niet meer op reageert, wat hang je dan in zijn mond? Die bitten zijn zowiezo al een erge ijzerwinkel, en al paard-onvriendelijk genoeg, maak het dan niet nog erger..


Idd, als je niet kan blijven zitten als je, je pony omstuurt dan is het tijd voor zitlessen. Een thiedemann is een tijdelijk hulpmiddel om de TS eventueel te helphen het probleem rijtechnisch op te lossen. Het is een doel, geen middel.

@aliluck: sommige dingen blijven gewoon eng en de eerste reactie van een paard is: rennen!! Zo snel mogelijk de rem erop is de beste oplossing, als je ziet dat dit niet kan door middel van omtrekken of dat het een gevaarlijke situatie kan worden zou ik afstappen en aan de hand er langs gaan. Tuurlijk moet je pony ook langs enge dingen durven als jij er op zit, maar soms hebben ze net wat meer vertrouwen in je als je er naast loopt en dat is iig het veiligst (ik ga zelf altijd voor veiligheid). Misschien kan je enge dingen als blaffende honden en rare dingen op de grond thuis oefenen? Door eens een blaffende hond langs de bakrand te zetten of een zeiltje neer te leggen waar je pony overheen moet. Zo kan je vertrouwen in enge dingen opbouwen in een rustige en veilige omgeving.

aliluck
Berichten: 93
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Altena (drenthe)

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 21:50

sommige dingen blijven gewoon eng en de eerste reactie van een paard is: rennen!! Zo snel mogelijk de rem erop is de beste oplossing, als je ziet dat dit niet kan door middel van omtrekken of dat het een gevaarlijke situatie kan worden zou ik afstappen en aan de hand er langs gaan. Tuurlijk moet je pony ook langs enge dingen durven als jij er op zit, maar soms hebben ze net wat meer vertrouwen in je als je er naast loopt en dat is iig het veiligst (ik ga zelf altijd voor veiligheid). Misschien kan je enge dingen als blaffende honden en rare dingen op de grond thuis oefenen? Door eens een blaffende hond langs de bakrand te zetten of een zeiltje neer te leggen waar je pony overheen moet. Zo kan je vertrouwen in enge dingen opbouwen in een rustige en veilige omgeving.[/quote]

Dit klopt wel denk ik, maar als je afstapt krijgen ze dan niet het idee van zo dat heb ik weer gewonnen?

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:56

Ik denk dat de TS niet bedoelt dat het paard gaat rennen van schrik. Maar gewoon wegrennen in galop enz. mijne stopt namelijk niet als ik een galopje wil nemen.. En zitlessen, tgaat hem om in volle galop je paard plots om te trekken, rennen is rennen en niet gewoon galopperen..

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:43

omtrekken is een oplosssing om je paard stil te krijgen maar kan niet altijd uitgevoerd worden. De omstandigheden, op welke soort baan je bent, heb je genoeg plaats om dit te doen, en dan kan je ook nog eens in een gracht belanden door het omtrekken. Het is niet omdat je omtrekt dat hij gelijk zal draaien. Ik heb paarden gezien die gewoon hun hoofd helemaal draaien en toch nog rechtdoor lopen.
In sommige situatie kan je beter de teugels kort gaan nemen en strenge halve ophoudingen maken zowel links als rechts, beter niet te gelijk aan de teugels gaan trekken want daar gaan ze alleen maar sneller van. Als je de kans ziet om hem goed en veilig om te trekken als ie al aan het rennen is dan zou ik dat doen.
Als ie echt bang is van iets waar ie van weg is gelopen dan zou ik NIET ROEPEN, als het uit koppigheid en ongehoorzaamheid is dan zou ik wel mijn stem verheffen. Het is niet altijd goed uit te maken of een paard wegloopt uit angst of juist niet.

Je kan er ook proberen van hem voor te zijn. Rij je paardje aan de teugel op straat hou hem bezig zodat hij niet teveel tijd heeft om enge dingen waar te nemen en nog eens de tijd heeft om ervan te gaan rennen. Je moet natuurlijk het aan de teugel en nageeflijk rijden volledig onder de knie hebben eer je het streng kan toepassen in dergelijke situaties. Meestal is dat wel het probleem dat de paarden gewoon de kans grijpen die ze krijgen. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar rij je paard dressuurmatig op de baan en niet allleen rechtvooruit, maak ook wat zijpassen en stellingsoefeningen. Als je denkt dat je paard bang is van iets en iets beter niet ziet dan kan je via stellingsoefeningen, schoudenbinnenwaarts of gewoon al wijkend dit enge iets ongezien laten. Ik heb zo een arabier ooit gereden die dus ook beter de enge dingen niet moest zien. Er zijn natuurlijk wel paarden die bang worden van als ze iets niet zien, dat heb je ook. Controle moet je hebben op zo'n paard die gaat rennen. Je kan hem ook af en toe wat de hals laten strekken ook maar dan toch terug opnemen.

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:45

Op het asvalt omtrekken ? Lijkt me geen goed plan
op een zandweg oke maar op verharde weg
heb je martingaal ? at voor bit ?

rmej

Berichten: 151
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Zwolle!

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:49


trieske

Berichten: 59
Geregistreerd: 01-08-06

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:50

Die van mij wil ook wel eens van die fratsen uithalen ik doe nu voor ik naar buiten ga hem even of freestylen of longeren daardoor heb je een hoop meer contact met je paardje. Bij mij scheelt het een hoop

Groetjes

Trieske

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:53

aliluck schreef:
sommige dingen blijven gewoon eng en de eerste reactie van een paard is: rennen!! Zo snel mogelijk de rem erop is de beste oplossing, als je ziet dat dit niet kan door middel van omtrekken of dat het een gevaarlijke situatie kan worden zou ik afstappen en aan de hand er langs gaan. Tuurlijk moet je pony ook langs enge dingen durven als jij er op zit, maar soms hebben ze net wat meer vertrouwen in je als je er naast loopt en dat is iig het veiligst (ik ga zelf altijd voor veiligheid). Misschien kan je enge dingen als blaffende honden en rare dingen op de grond thuis oefenen? Door eens een blaffende hond langs de bakrand te zetten of een zeiltje neer te leggen waar je pony overheen moet. Zo kan je vertrouwen in enge dingen opbouwen in een rustige en veilige omgeving.


Dit klopt wel denk ik, maar als je afstapt krijgen ze dan niet het idee van zo dat heb ik weer gewonnen?[/quote]

Persoonlijk vind ik dat je gewonnen hebt als je samen langs het 'enge' bent gekomen, of dat nu onder de man is door er naast te lopen.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:56

Wat dacht je van niet meer naar buiten gaan totdat je veilig op stap kunt?
Zoals de TS het beschrijft is het wachten op ongelukken zo.
Neem fatsoenlijk les en begin met korte ritjes na het rijden in de bak. Begin helemaal opnieuw....

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:00

niet iedereen is bang voor zijn paard hoor wendy,
ze moet hem juist goed aanpakken, laat maar zien wie de baas is !!