Rijden met scheve rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Rijden met scheve rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:39

Ok, mijn gedachten slaan weer even op hol...
Ik ben vandaag bij de manueel therapeut geweest, en het was best goed mis :p . Het bleek dat mijn rug toch niet zo recht was als ik dacht. Dat deed mij er meteen aan denken dat ik dus waarschijnlijk ook hartstikke scheef op mijn paard zit. Kan dat kwaad?
Ik rijd een Haflinger van bijna 6, en ik weeg zelf rond de 50 kilo (1,70 m). Op zich loop ik niet echt krom ofzo, maar wat ik van de therapeut begreep blijft mijn rug wel scheef. Naja, er zijn wervels gedraaid, zoals je op het plaatje ook ziet, maar ik heb het niet zo erg Knipoog .
Afbeelding

Dus, hoeveel kwaad kan het om met zo'n rug te paardrijden? Knipoog

traan_beauty

Re: Rijden met scheve rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:45

Ik heb ook een hele scheve rug gehad. Ook een paar maanden naar de therapeut geweest en oefeningen moeten doen.. En toen zei ze dat paardrijden heel goed voor mij was Haha! Gevolg: Ik mocht éindelijk op paardrijden!!

Maargoed, nu een paar jaar later is mijn rug weer zo goed als recht Pling !!

Maar jouw rug is denk ik wel anders als wat ik had Knipoog

Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar volgens mij kan het niet veel kwaad hoor.

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:59

Ik heb het ook, maar het gaat nooit meer weg. Ik rij zelf dus ook, en het schijnt inderdaad goed voor je te zijn.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:02

ik heb ook iets met mijn rug.. niet precies het zelfde maar het klopt in ieder geval niet Tong uitsteken
volgens mij is paardrijden inderdaad goed voor je rug, je moet namelijk recht op en beweegt mee met je paard. ik denk dat het geen kwaad kan, maar voor de zekerheid moet je natuurlijk je therapeut vragen Knipoog
ik denk in ieder geval niet dat het echt hele erge gevolgen heeft voor je paard..

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:34

ik denk dat het ook geen kwaad kan zolang je maar eerst rustig aan doet na de behandeling

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 19:54

Naja, met mij komt het wel goed. Maar ik vroeg me af of het geen kwaad kan voor mijn paard. Vooral omdat ze nog jong is, en ik eigenlijk nog aan het oefenen ben met rechtrichten. Ik heb niet de indruk dat zij er last van heeft, maar wou toch even weten of het geen kwaad kan.

J0ysssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:17

Ik heb ook een haflingertje van bijna 5. Ook ik heb al 4 jaar last gehad van mijn rug en het is nu eindelijk over omdat mijn nieuwe fysio in 1 keer zag dat mijn SI gewricht scheef zat !! Ik moest in het begin alleen maar rustig stappen, maar later gewoon gaan rijden omdat dit je gewrichten soepel houdt. Het kan wel zjin dat je paardje misschien iets sneller uit balans raakt omdat jij ook niet helemaal recht zit, maar ik denk dat het voor de rest echt geen kwaad kan hoor !! Succes!

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:44

ik heb hier ook last van ja... toen we er achter kwamen zat ik al een tijd op paardrijden en ik zat ook op turnen. mijn fysio vertelde me dat paardrijden heel goed is voor je rug, o a omdat je goed rechtop zit en dus ook een goede houding voor je rug aanneemt.
ik was erg blij om dit te horen, want ik wilde zeker niet stoppen met paardrijden! ik ben wel gestopt met turnen, omdat ik toch wel heel vaak na turnen last van mn rug had. ik heb na rijden geen last van mn rug, behalve na een paar flinke bokken, die ik nog wel eens krijg Tong uitsteken Haha!
en nu, na een paar jaar, gaat het al veel beter met mijn rug en hoef ik nog maar 1 keer per jar op controle! Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:55

Heb je last van een scoliose? Dat heb ik ook, en dan word je rug helaas niet recht. Ik heb gemerkt dat ik mijn pony duidelijk scheef belast, en dat zij als reactie ook scheef gaat lopen. Dus ik denk dat het rijden met een scheve wel degelijk kwaad kan voor je pony, omdat je, zeker als je meer uur achter elkaar rijdt, er echt niet aan denkt (en volhoudt!) om de hele tijd rechtop te gaan zitten. Vooral omdat rechtop voor je eigen gevoel juist heel scheef is (dat heb ik tenminste). Toch is denk ik het enige dat je kunt doen heel veel aandacht besteden aan je zit en je eigen lijf sterker maken. Je hebt hiervoor zeker oefeningen gekregen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:58

Als jij scheef op je paard zit, rijdt je je paard sowieso ook scheef. Dat is nu eenmaal zo. Echter kamp ik met hetzelfde probleem, en ik rijdt ook nog gewoon mijn 4jarige. Je rijdt je paard wat sneller vast, omdat je hem in een andere houding duwt. Echter is dit tot nog toe elke x weer losgewerkt door mezelf. Als je er maar rekening mee houdt!

Hoe bevalt Manuele Therapie trouwens? Ik vond het 3x niks. Je had 6dagen lang pijn en dag7 moest je er weer heen. Ik heb nu Ostheopathie, dat bevalt geweldig! Haha!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:03

Er bestaan verschillende soorten scoliose. De idiopathische scoliose (zoals op bovenstaande foto's) is aangeboren en betreft een vergoeiing van de wervelkolom. Deze zal nooit geheel verdwijnen, maar kan vaak wel een aantal graden verbeterd worden. Een houdingsscoliose kan wel overgaan door de juiste spieren te trainen. Paardrijden kan erg goed zijn voor mensen met een scoliose (zowel idiopathische als houdingsscoliose). Je traint de beweeglijkheid van de wervelkolom en je leert juist in balans te zitten. Mijn patiënten liet ik altijd regelmatig zonder beugels paardrijden. Op die manier wordt je gedwongen om recht en in balans te zitten.
Bij een erg scheve houding kan inderdaad je paard scheef gereden worden, maar met een goede instructrice die sterk op houding en balans let, kan dit best goed gaan.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:12

gewoon rijden,,ik heb het ook zo scoliose geval,een S bocht,,ik het er altijd mee gereden,therapeut zegt dat het mooi soepel blijft Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:22

VIPPIEKIPPIE schreef:
Hoe bevalt Manuele Therapie trouwens? Ik vond het 3x niks. Je had 6dagen lang pijn en dag7 moest je er weer heen. Ik heb nu Ostheopathie, dat bevalt geweldig! Haha!

Leuk is anders, maar ik hoop dat het werkt... Als je nagaat dat bijna de helft van mijn wervels scheef stond kan het vast niet erger. Ik had de dag van behandeling wel veel last, maar nu voel ik vrijwel niets meer.
Maar de DA komt volgende week. Ik zal het haar voor de zekerheid vragen, en ik zal het ook wel even navragen aan de therapeut. Moet er 13 maart weer heen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:23

Bovenstaande post is van mij, maar zus was nog aangemeld Tong uitsteken .

Renee_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:10

mijn rug is ook scheef,
heb scheve rugegraat,schouderbladen en mijn bekken staan scheef.
en mijn rechter schouder is lager dan de linker.

ik was bij een fysiotherapeut maar ik had meer pijn dan dat het hielp.
ik heb na het springen er erg last van.
het springen doe ik nu nog maar 1 x per week.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:40

Of het voor jou kwaad kan weet ik niet. Dat het voor t paard niet fijn is kan ik me wel voorstellen. Bloos Met paardrijden is het toch de bedoeling om in balans netjes recht op je paard te sitten. Wat imo niet gaat lukken als je zelf scheef bent. Waardoor je paard ook scheef zou worden.
Waarme eik uiteraard niet wil zeggen adt je dan maar niet mag gaan rijden Knipoog Maar ik vind het wel een aandachtspuntje.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:08

Mijn bekken kantelen steeds, en ik heb een lichte vorm van scoliose, ik zit dus ook steeds scheef op mijn paard.

Hierdoor heeft mijn paard een moeilijke en makelijke kant, ieder paard heeft dat wel, maar bij mijn paard is die moeilijke kant dus extra moeilijk...
Zij heeft er dus wel last van, maar ik kan er helaas totaal niks aan doen.