instructie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 16:52

Dat is echt wel knap van je, Jana wat je met die arabier hebt gepresteerd. Wat ik bedoelde met dat ter plaatse trappelen is wat ik uit eigen ervaring vind. Ik weet niet hoe het er bij jullie in Nederland aan toe gaat in groepslessen op maneges maar bij ons kan je dan alleen maar wat voor je plezier "rondjes" rijden! De meeste maneges, of in ieder geval in mijn omgeving hebben niet het materiaal om echt iets bij te leren van dressuur of wat dan ook. Ik heb dus 2 jaar geleden, na 4 jaar alleen op manegepaarden gereden te hebben een eigen paard gekocht. Voor mij was het vanaf het begin duidelijk dat ik met dat paard lessen ging nemen, want ik kon echt niets meer van dat beest vragen dan stap, draf, galop en cirkel een slangevolte en wat andere manegefiguren.
Je zegt dat je met de Z2 gestopt bent omdat je de ervaring niet had en het paard niet. Dat je het paard er niet voor hebt daar kan je niets aan veranderen, maar denk jij niet dat als je les had genomen je toch al een beetje van die ervaring had kunnen opdoen? Ik ben er van overtuigd dat een goede instructeur je al een heel eind verder op weg had kunnen helpen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 17:03

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 17:17

Dat is inderdaad een serieuze belediging.
Volgens mij ben jij een natuurtalent dat je nooit eerder Z hebt gereden en dan het jezelf en je paard leren!
Heb ik echt wel bewondering voor! *LOL* *LOL* *LOL*
Ik denk niet dat ik het je zou nadoen!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 20:11

daar ben ik het mee eens. ik heb mijn pony nou ook M klaar. heb ik wel zelf gedaan. wij krijgen gewoon les op nivo dat je dan rijdt. thuis heb ik zelf de travers de schouderbinnenwaarts geleerd en de keertwendingen. nou heb ik die erin zitten en dan vraag ik aan de instructeur wat beter kan. maar toch heb ik 3x per week les omdat ik altijd wel andere problemen heb.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 22:42

Wauw janna! Da's echt knap.

Ik denk toch dat dit een erg persoongebonden iets is. Ik weet van mezelf dat ik les nodig heb. mijn instructrice heeft alleen een buitenbak, dus 's winters kan ik bijna nooit lessen. In de binnenbak va de manege mag zij geen les geven van de eigenaren. We rijden daar dan weleens tegelijk, en dan geeft ze me een paar tips, maar echt lekker werkt dat niet. Nu het wat vaker droog is Lachen ga ik veel meer vooruit en na een paar dagen merk ik al dat ik weer les nodig heb....gister eindelijk m'n ouders overtuigd en ik mag vanaf nu twee keer per week!

Waarom denk je dat meiden als Imke Bartels en Marlies van Baalen zover komen? Ze hebben de juise paarden onder hun kont, maar ook hun moeder die er elke dag bij staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 23:06

Klopt! Je krijgt dan de kans bijna niet om fouten in te laten slijten. Zou dat wel willen, maar helaas. Ik heb vandaag ook maar weer besloten om toch 2x in de week te gaan lessen. Kan eigenlijk de diesel niet betalen, maar dan moet mams maar weer sponsoren.
Ik misbruik mijn trainer ook een beetje als motivator (hij is beter dan Emile Ratelband Haha! ) Ik heb best een moeilijk paard, en af en toe zie ik het gewoon niet meer zitten en denk ik: waarom koop ik niet een gewóón paard waar ik gewóón mee kan rijden... Mattias is een eeuwige optimist en hij krijgt me altijd weer aan de gang. Ook al moeten we eindeloos hetzelfde werk doen, hij gaat gewoon stug door. Zijn motto:
"Just smile and keep riding" Cool

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 10:56

Een collega van mij heeft nooit steun van haar ouders gehad bij het paardrijden. Ze heeft tot de Z nooit les gehad en toch is ze toen gevraagd voor de Young Riders. Daar heeft ze een tijd bij gereden (en toen eindelijk wel les gehad).
Alles wat ze met haar paard kon, heeft ze zichzelf geleerd uit boekjes. Veel lezen kan al veel totstandbrengen. Dat merk ik hier ook wel. Ik heb dan wel vaak les, maar toch zijn er ook dingen die op bokt beschreven staan waarvan ik denk: dat ga ik eens uitproberen. En dan blijkt het ook nog te werken!
Ik vind dus de combinatie <b>theorie</b> en <b>praktijk</b> erg belangrijk!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 22:39

Zep: Dat heb ik ook weleens, een soortgelijk gevoel (maar ik heb een erg braaf paardje hoor, daar ligt het niet aan)dan denk ik 'ik leer het nooit, maar dan ook nooit, ik ga wel tafeltennissen'...en dat weet mijn instructrice en dus zegt ze ook vaak als iets goed is dat dat zo is.....dat heb ik ook echt nodig.
Ermee stoppen zal ik niet snel denk ik, ik zet wel door (anders was ik ook noit zover gekomen want zo lief als ze nu is is ze niet altijd geweest Haha! )maar soms...

Kitty: Ik email eerlijk gezegd (naast Bokt) ook nog bijna elke dag met mijn instructrice. Zo krijg ik ok nog theorieles. Echt ideaal!!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 02:28

Het is natuurlijk wel een must om goede instructie te hebben, maar als je die niet hebt kom je er ook wel (als je echt wilt). Gewoon heel veel kijken naar andere ruiters, video`s, boeken lezen, je eigen rijden laten opnemen op video, regelmatig wedstrijden rijden zodat je weet wat de jury van je vindt en waar je extra aan moet werken etc. En maar oefenen natuurlijk! Het zal mischien wat langer duren maar op een gegeven moment krijg je een bepaalde feeling hoe je dingen moet oplossen. Er is niemand die je iets voorkauwt dus je leert wel heel zelfstandig rijden. Toen ik met Leroy in de Z kwam moest ie vliegende galops changementen doen. Ik had ze nog nooit gedaan en mijn paard ook niet. Ik heb een video bekeken waarop het heel duidelijk uitgelegd werd en ben toen zelf (ja ik ben gek Haha! ) door de huiskamer gaan galloperen met m`n ogen dicht en proberen dat moment te voelen waneer je de hulpen moet geven. Vervolgens ga je oefenen op je paard. En dan kom je er achter dat het makkelijker gaat van uit een galops appuyement. Het duurt een tijdje maar op een gegeven moment krijg je precies de feeling waneer je welke hulpen moet geven. Nu ben ik weer met een jong paard begonnen en dan gaat alles plotseling een stuk makkelijker omdat ik al een stuk wijzer ben geworden van mijn eerste paard. Perry is 4 maar maakt een galops changement als ik hem dat vraag. Niet dat ik dat dagelijks doe maar gewoon door een andere manier van trainen (meer voorbereidend op het zwaardere werk) kost het hem geen enkele moeite. Ik doe eigenlijk met hem niks anders dan basiswerk. Stap, draf, galop en veel tempowisselingen. Hem goed op het achterbeen krijgen met een lichte open aanleuning. Ik ben nu echt heel pietluttig geworden, de basis moet dus echt perfect zijn, anders doe ik geen enkele oefening. Uit het verleden heb ik dus geleerd dat je er met kunstjes rijden niet komt.

Fitzroy

Berichten: 25149
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 07:26

Ik zie hier allemaal berichten over mensen die zoveel les hebben, maar dan vraag ik me 2 dingen af:

- hoe duur zijn jullie prive-lessen?

- wat voor instructeurs hebben jullie dat die daar tijd voor hebben? Mijn instructeur zit dus echt bom- en bomvol, ik kon alleen ten tijde van de MKZ-crisis wat extra lessen krijgen. Hebben jullie instructeurs geen wachtlijsten??

Ik moet zeggen dat ik mijn les echt wel nodig heb, ik ben dan ook maar een middelmatig ruiter en geen natuurtalent zoals Janna.
Maar met goede begeleiding en een goed paard *LOL* *LOL* kom je een eind!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 09:19

ik heb ook les(priveles) en dat kost 45 gulden voor een half uur.
maar....er blijven altijd nog vraagjes of dingen die misschien ook anders kunnen!!
groetjes monique.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 09:41

z
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 09:42

Mijn les kost fl 45 per half uur. Springles met 2en fl 25 per uur. Ik heb 1* per 2 weken dressuurles en iedere week springles.
Mijn instructeur ken ik al heel lang, en voor zover ik weet heeft hij geen wachtlijst. Maar extra lessen inplannen is wel erg moeilijk en doe ik dus ook zelden.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 10:06

SOrry, maar hier kan ik me redelijk kwaad om maken. Wij zitten op een redelijke kleine manege, en niet echte goede instructeurs. Ik ken de basis. en kom er zo wel verder. Ik denk als ik in de L kom, alsssss zeg ik, dan wel een goede instructeur nodig heb.

Maarja, wat moet ik nou? De hele tijd met trailer op en neer? Of bij zo'n les in, met allemaal recreatie ruiters en geen serieuze mensen. Of bij volwassenen in de les. Daar heb ik ook niet echt zin in, want die mensen zullen wel denken, een snotneus van 17, die alles beter denkt te weten, heb ik ook niet echt zin in. Dus eerst doe ik het via jullie hulp.En tja, straks moet ik maar een prive instructeur in huren ofzo. *zucht* ik moet dan heeeeel hard aan het werk Lachen!

Ik wil hier niet mee zeggen dat ik ontzettend goed ben hoor. maar toch, de basis komik vrees ik wel door.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 10:15

Mijn instructeur is dezelfde als waar ik in de manège altijd groepslessen bij reed. Maar m'n privé-lessen zijn dan wel veel meer op dressuur gericht.
Zij rijdt klasse Zwaar1 bij de Belgische LRV en heeft af en toe les bij Stefan Van Ingelgem. Voor een half uur tot 3 kwartier les betaal ik 500 BEF (ik denk ongeveer 25 gulden) en voor een heel uur les betaal ik 700 BEF (ongeveer 35 gulden). Zij heeft geen wachtlijst. Zij komt bij ons thuis op de wei les geven.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 10:32

Ik geen les van gedilplomeerde instructrices. Voor mijn springles betaal ik een tientje per uur.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 10:38

Ik heb les van iemand die verder geen diploma's heeft maar wel M-jurylid is en een paard in het Z2 rijdt en eentje in het M2.
Da's handig, want uit de lessen die zij van haar instructrice krijgt leer ik dan indirect ook weer Lachen
En ik ga weleens met haar mee jureren (dan schrijf ik dus) en da's altijd erg leerzaam & gezellig.

Zij kost f20,- per uur, erg goedkoop dus, vandaar dat ik m'n ouders nu zover heb dat ik wat extra lesjes mag!
ze doet het voor haar plezier en niet om haar brood mee te verdienen.
Ze heeft het wel druk, maar niet zo druk dater niks geregeld kan worden....bovendien woont ze erg dichtbij en da's ook wel weer handig. Of ik ga naar haar, of ze komt hier, of bij iemand anders in de buurt in de bak.....dat is allemaal te overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 10:51

hoi
Bij de rijvereniging krijg ik 1 x in de week les van een instructrice die ook les geeft op het hippisch centrum en zelf ook Z2 heeft gereden.
En verder krijg ik prive les van iemand die Z2 heeft gedressuurd en ZZ heeft gesprongen
en zei is nu nog steeds aktief in de sport dus weet ook goed wat er gaande is op concoursen ed.
zei vraagt 40 gulden p/u en heeft het harstikke druk en dus ook een wachtlijst maar met wat geduld kom je er dus ook wel een keer tussen.
Verder heb ik les gehad van toon royackers die vooral bekend staat als komendant van de 8 tallen van Aarle-rixtel.
en ook van Ilja Ennen, Leon Thijsen en Hein van de Mortel. Deze laaste vroegen 65 gulden per uur.
Verder heb ik dus ook veel geleerd van het rijden van andere mensen zen paarden die altijd wel wat tijd in je willen stoppen om je beter te leren rijden op hun paard.
Verder heb ik dus altijd alles zelf moeten betalen incl. men paard maar dat heb ik er graag voor over.

PS. om nog ff duidelijk te maken sloeg deze vraag bv. niet op mensen die lessen en het Tegelijkertijd ook hier vragen daar word je alleen maar wijzer van.Maar het ging mij meer om mensen die nooit lessen en niet eens een behoorlijke basis hebben en dan al aan paarden inrijden ed. denken.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 11:04

Mijn privélessen kosten 25,= per half uur. (En een half uur is meer dan genoeg! Zat gisteren ook weer flink te zweten...)

De verenigingslessen kosten 75,= per kwartaal en dan hebben we les van een ORUN-intructrice tweede fase. Ongeveer vier à vijf mensen in de les...
Springlessen zijn ook 75,= per kwartaal.

Het kost me dus niet extreem veel.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 11:07

Bij ons kosten de verenigingslessen 165,- per half jaar, we zitten dan met z'n 4en in de les.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 17:34

Ik les 2 keer in de week en betaal 25 piek per uur.
Mijn instructeur heeft ook een wachtlijst.
Hij doet het lesgeven naast zijn werk en puur als hobby vandaar dat ie niet duurder is.
Ook hij komt aan huis.
Hij heeft geen dimloma wbt lesgeven wel zoveel ervaring waar geen enkele dimploma tegen op kan.
Hij heeft vroeger altijd met paarden gewerkt.
Eerder met engelse volbloeden op de renbaan.
Later is hij voor iemand paarden gaan rijden.
Hij heeft toen altijd les gehad van Ernest van Loon de schrijver van R&R.
Via hem is hij op een andere stal terecht gekomen waar hij samen met hem heeft gewerkt.
Hij heeft meerdere paarden naar de Z2 gereden maar moest toen vaak stoppen omdat ze verkocht werden.
Hij is toen een tijdje zelf uit de paarden geweest wbt rijden en toen op DS een grote stal hier in Apeldoorn terecht gekomen.
2 of 3 jaar geleden toen leste ik al bij 'm (nu 4 jaar geloof ik) heeft ie aan klap van een paard gehad waardoor ie nog maar zelden op een paard zit.
Zijn dochter is wel eens met ons mee gaan rijden en rijd nu ook Z1 geloof ik ze is iets jonger dan ik.

Ik wist niets van zijn achtergrond af toen ik 'm voor het eerst les zag geven maar had echt zoiets van dat is 'm!Hij kan in 1 oog opslag zien hoe het paard zich voelt en ook zien wat ik voel en dat is zo onwijs raar dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
een instructeur die niet begon met hakken uitdrukken rechtop maar die riep ga eerst maar eens leren voelen ik zie wat jij voelt nu moet jij leren voelen wat ik zie *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 17:38

Mijn trainer werkt zich de hele dag het apelazarus op een grote dressuurstal (is zelf ook Grand Prix geklasseerd, maar begint als ieder ander 's ochtends vroeg met uitmesten) en vindt dan 's avonds nog een gaatje om idioten als ondergetekende te begeleiden. Ik betaal 35,- wat belachelijk weinig is, dus dat koop ik maar een beetje af met chocola... Haha! Hij zit af en toe in het buitenland, maar verder kan ik eigenlijk altijd terecht.
Ik voel me soms best schuldig als ik daar aan kom zetten met m'n stuiterende paard, en hij net klaar is met werken en dan met een bord eten op schoot in de hoek zit te kijken hoe ik losrijd.
Hij is eeuwig optimistisch, zonder hem had ik het met Nescio al lang opgegeven denk ik. Ik zit er tegenwoordig meer dan 2 uur voor in de auto (en dan nog weer terug!), maar dat heb ik er heel graag voor over.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 22:12

hallo,
ik had les op de manege met mijn eigen paard,
maar....hij is nog jong en op de manege waren
ten eerste te veel paarden in de les... Frusty
ten tweede vond ik de les te intensief nog
voor mijn jonge paard... Huilen
Dus optie vind maar een goeie prive instructeur...die naar jou toekomt en
precies aan jou verwachtingen voldoet...

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 22:14

hallo,
ik had les op de manege met mijn eigen paard,
maar....hij is nog jong en op de manege waren
ten eerste te veel paarden in de les... Frusty
ten tweede vond ik de les te intensief nog
voor mijn jonge paard... Huilen
Dus optie vind maar een goeie prive instructeur...die naar jou toekomt en
precies aan jou verwachtingen voldoet...

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 18:06

sorry sorry sorry
dat bericht er Frusty dubbel op staat
groetjes an
p.s zijn er (goeie prive)instructeurs
die op lokatie les willen geven hou ik me aanbevolen...tzt.