Paard wil niet lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plona

Paard wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 19:50

Ik ben nu bezig met africhting van een jong paard. Alleen deze wil niet voorwaarts. Ik kan hem niet longeren of ik moet hem letterlijk wegjagen waarna hij weer naar mij toe komt. Toen dit niet bleek te lukken ben ik erop gegaan. Dit was geen probleem, maar hij wilde dan nog geen stap verzetten.

Wat nu ?

Ik denk zelf aan wandelen met iemand erop, maar ik weet niet of dit helemaal corect is. En of er evt. alternatieven zijn.

Wees gerust ik rij al een hele tijd en doe deze africhting met begeleiding van mijn instructrice en ik kan evt. nog instructeurs van de club raatplegen maar ik wil gewoon eens van andere mensen horen. Ik vind nl. dat slaan niet de oplossing is.

*Weet niet of ie hier goed staat :S

Perry_lover

Re: Paard wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:52

slaan is geen oplossing.
En het paard elke keer wegjagen is ook geen oplossing.
veel geduld hebben met het paard.

En iemand er idd opzetten en gaan lopen ermee en soms dan loslaten zodat die een beetje uit zichzelf gaat lopen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:46

Echt veulengedrag ze snappen er gewoon niets van...
Probeer naast je pony te lopen en dan overgangen.
Of doe hem niet aan de longeerlijn maar los.
Ik hoop Dat het goedkOmt.. Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:53

dit klinkt als heel groen.
Erop gaan zou ik zeker niet meer doen zolang hij basisbegrippen nog niet goed begrijpt of wil begrijpen aan de hand, los of aan de longe. Je zou complete paniek kunnen krijgen bij zo'n groen ding. Ga eerst veel grondwerk met hem doen en vraag anders wat hulp op gebied van freestyle, nh of iets. Slaan is ook niet de oplossing goed dat je dat ziet. succes met je paard.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:55

Stomme vraag misschien maar doorgaans beleer je een paard met zijn tweeën een erop en een die de longeerlijk vasthoud Knipoog

Eigenlijk vind ik dat de instructeurs die je begeleiden dat ook wel moeten weten, Uiteraard loopt er in het begin even iemand naast.

Het paard moet eerst alle stemcommando's (halt stap draf galop) geod kennen aan de longeerlijn naar mijn mening voor je erop gaat. De stemcommando's worden dan gegeven door diegene die longeert en ondersteund met de longeerzweep. en de ruiter past dan telkens de juiste beenhulpen toe.

Dit paard snapt niet wat er van hem verwacht wordt, waarschijnlijk omdat hij onvoldoende de commando's snapt. Sleen gaat je inderdaad niet verder helpen.

Maar werkelijk ik val van mijn stoel als een van je instructeurs je zo niet verder helpt. Verdiep je eens wat meer anders in de vele boeken die hierover ter beschikking zijn.

Hert paard snapt jou niet omdat het de hulpen en commando's niet goed genoeg geleerd heeft. Je kan hem wel wegjagen maar dan vlucht ie voor je en dat is heel wat anders dan dat hij naar je luisterd en je begrijpt.

Als ik eerlijk ben geloof ik best dat je goed kunt rijden maar dat je dit nog even aan een ander moet overlaten.

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 10:38

Jah als je een paard inrijd is ie groen.
Aan me instructeurs vragen dan krijg ik als andwoord slaan ik heb al eerder een pony ingereden en dat zonder te slaan en deze heeft nooit aan de longe gelopen voordat deze onder het zadel was.

Probleem is : Hij luisterd niet naar commando's als je ze roept en hij loopt niet weg van de zweep enz. en ik wil er geen begeleiderspaardje van maken (dat je er altijd langs moet lopen) dus daarom vraag ik om hulp en het gaat juist over die basisbegrippen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:51

Nou die leg ik toch net uit.

uiteraard snapt een paard niet zomaar commando's als je die roept die leer je hem aan de longeerlijn wel met behulpt van af en toe een tikje maar niet door te stlaan.

Zijn dat gediplomeerde instructeurs die dat zeggen Verward

Sorry maar ik denk dat je met die vorige pony geluk hebt gehad maar dat je ecjt iemand met meer ervarign dit moet laten doen.

iedere pony is anders, de een pak je makkelijker op dan de ander maar vergeet niet.. een groen dier verprutsten is makkelijker dan je denkt. Alleen of met de ze instructeurs die je niet helpen doorgaan is zonde van die pony. Je moet hiervoor gewoon met 2 man zijn, 1 op de grond en 1 erop en dan aan de longeerlijn.

Maar leer eerst maar goed longeren en dat hij commando's leert begrijpen.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:17

Ik ben het met riant eens een paard beleer je niet in je eentje, maar altijd met twee man zodat degene die op de grond staat terwijl jij erop zit het paard voorwaarts kan houden en tegen het naar binnen vallen van de pony of paard kun je de longeerzweep het beste gebruiken om je paard naar buiten te laten lopen door de zweep recht voor je uit te steken zodat hij begrijp dat hij op die volte moet blijven lopen en idd niet slaan of weg jagen want daar krijg je een angstige paarden.
En je moet altijd beginnen met e bais commando's zoals stap, draf en galop en je krijg daar absoluut geen begeleiders paard van hoor dat je altjd mee moet lopen Knipoog
Succes ermee!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:21

Tja, soms moet je het in je eentje doen. Ik heb hier een paard ingereden in mijn eentje, zonder te longeren en zelfs zonder rijbaan. Dus ik kan wel wat advies geven wat kan helpen:

Inderdaad wandelen (daar is niets fouts aan). Probeer 1 of 2 vaste routes te nemen, zodat het paard daar vertrouwd mee raakt. Tijdens het wandelen leer je halthouden op commando en gaan stappen op commando. Je kunt achter je rug om met een kort zweepje aantikken, terwijl je met de ander hand de teugels onder de kin (van paard) vasthoud, en daarmee een duwtje geeft. Verder een uitnodigend commando als " vóórwaarts!"
Elke keer als ze correct op een commando reageert, als is het maar een beetje, belonen met de stem. Ze moeten nl wel weten wat je nou precies wilde en als er geen beloning volgt, blijft het wat onduidelijk.
Pas als ze op commando stopt en gaat, kun je thuis eens het opstijgen oefenen (erop eraf erop er af, een paar keer).
Dan kun je een en ander combineren. Namelijk een deel van de wandelroute erop gaan zitten.
Ik raad je aan het niet te dicht bij huis te doen, met risico van plots omkeren en naar huis rennen.
Zoek een zo veilig mogelijk stuk uit.
Dan ga je erop (alleen als paard braaf blijft staan) en zeg je voorwaarts, en drijf je wat aan. Omdat het paard inmiddels en het commando en de route kent zal het hoogstwaarschijnlijk je gewillig vervoeren. Dan kun je nog een keer stoppen en gaan oefenen, nog een stukje erop blijven, dan er weer af en de rest naar huis lopen. Als je dat een paar keer herhaald hebt, kun je er eerder op en later af. Of het in de rijbaan proberen, als je die hebt.

Ik raad trouwens aan om onder het hoofdstel een halster of kaptoom te hebben, met een paar teugels eraan. Op die manier blijft je paard beter stuurbaar en hoef je niet in de mond te zitten mocht paard te hard gaan. Want dan gaat het pijn doen en stop je paard zeker niet.

Verder is longeren niet zomaar een paard rondjes laten lopen aan een lijntje, het vergt wat van de longeerder, het is een kunst die je moet leren verstaan. Je moet altijd optisch áchter de schouder blijven van het paard, anders keert hij naar je toe.

Als het paard al bij je staat, moet je zorgen dan je richting de kont loopt en vandaar uit stuur je het paard van je af door hem voorwaarts te laten gaan (dat commando moet hij dus echt leren).
Het best kun je longeren leren van iemand die het met je kan doen en dan wel iemand die de kunst goed verstaat en niet een of ander kind waarbij het toevallig lukt om haar eigen pony in de rondte te laten gaan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:26

Beleren begint met begeleiden aan de hand met commando´s als stap/ draf/ halt/achterwaarts. Daarna kun je dat bv in een longeercirkel verder doen. Aangezien de commando´s stap en draf al tijdens het leiden bevestigd zijn kun je dan daarmee verder. Als jij een commando geeft voor voorwaarts moet je je paard leren dat deze dat ook daadwerkelijk doet als je dat vraagt.

De manier daarvoor is duidelijk zijn en consequentie. Zorg nu eens dat je een sessie in de longeercirkel goed afrondt. Geef het commando en als je paard niet reageert, maak duidelijk met de longeerzweep wat je bedoelt. Omdat het paard niet snapt wat je bedoelt gaat het steun zoeken bij je. Zorg nu dat je duidelijk maakt dat ie op eigen benen moet lopen. Liever 1 keer streng en duidelijk, daarna als je consequent blijft zal het paard snel duidelijkheid krijgen wat er van hem verlangt wordt. Dan is het tijd om te belonen en laat dat nu een goede manier zijn om paarden dingen aan te leren, belonen werkt beter dan straffen Knipoog

Ik vermoed dat nu enkele longeersessies niet goed zijn afgerond. Paard loopt iedere keer terug naar binnen en longeerder heeft het paard geen enkele keer echt goed duidelijk kunnen maken dat dat nu niet de bedoeling is. Paard zoekt elke keer steun bij de longeur en heeft dit wellicht ook gevonden. Denk aan na enkele mislukte pogingen het paard een klopje geven op de hals, belonen voor het naar je toe komen maar indirect ook belonen van het negeren van een commando voorwaarts.

Hoop dat je snapt wat ik bedoel Knipoog

Wegjagen en slaan ben ik geen voorstander van hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar consequent zijn wel, als je wellicht enkele keren maar duidelijk bent voor je paard wat je nu van deze verlangt in de longeercirkel. Dan zal deze dat vast snel oppakken. En zodra dat gebeurt kun je je paard belonen.

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:28

Het wegjagen is gewoon het wegsturen van het midden. Dit doet elke longeerder bij aanvang en is niks ernstigs. Wellicht doet de bewoording vermoeden dat het paard wat wordt aangedaan, maar zo lees ik het niet. Paard komt naar haar toe, dus moet je het wegsturen, lijkt mij logisch.
Probleem is dat ze blijkbaar niet goed positie neemt tegenover het paard, waardoor het weer naar haar toe kan komen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:33

Had mijn post al geschreven volgens mij voordat ik de jouwe las lusitana Knipoog

Maar inderdaad, het woord wegjagen en slaan zijn niet helemaal de juiste bewoording. Consequent zijn is beter en het ene paard heeft wat meer overredingskracht nodig dan de ander. Knipoog

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:16

kijk wat je paard accepteert, je kan er inderdaad misschien even iemand opzetten, beloon hem met alles wat hij doet, ook al moet je het 10 keer overdoen. Dat zijn nl ook veulens met hun gedrag Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:24

Het voorstadium van blind rennen omdat ze iets niet snappen is vaak stilstaan en niet durven lopen. Met slaan creër je dan alleen ongelukken en een paard wat niet meer durft te stoppen. Ga lekker wandelen met iemand erop en een persoon die het paard het meest vertrouwd ernaast. Daarna die persoon ook op een paard, etc.

Longeren even laten. Ik zou daarvoor eerst ergens les nemen in grondwerk en van daar uit verder gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:28

Ik zou hem eerst aan de longe bevestigen voor ik er weer op zou stappen. Eerst de stemcommando's erop, dan heb je straks als je erop zit altijd nog iets om op terug te grijpen (want hij snapt in eerste instantie je beenhulp niet, weet niet dat hij terug moet komen en stuur kennen ze ook niet dus je zit op een ongeleid projectiel Clown ). Halt (heel belangrijk, niet overslaan!), stap, draf, galop. En in een gevorderd stadium kun je ook het verruimen en terugkomen erin mee pakken, ook altijd handig.
Gewoon de eerste keren iemand aan de buitenkant mee laten lopen om hem op de cirkel te houden. Hoe moet hij anders weten dat hij op de cirkel moet? Dan sluit je hem op tussen lijn en zweep, zelf neem je een drijvende positie in. Heeft hij door dat hij op de cirkel moet dan kan de begeleider los laten en als het paard braaf op de cirkel blijft helemaal weg gaan. Een tikje met de longeerzweep om hem op de cirkel te houden kan ook prima, daar hoef je ze echt niet voor af te slaan.

En ook als je erop gaat, heb je weer een hulp nodig, die hem de eerste keer aan de hand begeleidt. Paarden raken wat uit balans door het ruitergewicht, zijn wat onzeker en durven vaak niet goed te lopen. Zorg wel dat je een zweepje bij je hebt. Het belangrijkste is dat het paard leert dat hij wel echt naar voren moet en soms is daar een zweepje wel bij nodig, zeker in een later stadium waarin ze eens gaan proberen wat er gebeurd als ze niet op je been reageren. Je geeft stemhulp, ondersteund met het been en bij geen reactie een tikje. Langzamerhand ga je dat omdraaien door eerst been te geven en dan stem, en nog later laat je de stem helemaal weg.
Maar een paard dat geen stemcommando's kent is imo bijna niet te beleren.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:33

dit heb ik ook met mijn shet, even kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:42

Urielle schreef:
Gewoon de eerste keren iemand aan de buitenkant mee laten lopen om hem op de cirkel te houden. Hoe moet hij anders weten dat hij op de cirkel moet?

Dat hoeft hij niet te weten. Hij wordt van je af gestuurd en gaat dus voorwaars, de lijn bepaald hoever, als de strak komt, gaat hij er naar buigen. Als je kunt blijven aandrijven en op afstand houden, houd de lijn het paard op de circel. Het paard leert geen rondje lopen, de lijn zorgt ervoor dat zijn voorwaartse beweging in het rond geleid wordt!

Overigens wil een paard van nature rond je lopen als je het voorwaarts en van je af drijft, je kunt nl ook zonder lijn "longeren" en niet omdat hij geleerd heeft rondjes te lopen. Dit is een natuurlijk gedrag, omdat hij de persoon in de gaten wil blijven houden.

Ik heb nog nooit van mij leven een extra persoon nodig gehad bij longeren! Ook niet met heel moeilijke en of jonge paarden/ponies.

Goed longeren zit hem echt in de longeerder. Voor het paard is het dan allemaal logica.

Als een paard niet wil lopen als je erop zit, kun je door een teugel opzij te doen, hem uit balans brengen, waardoor hij een stapje moet zetten. Dat beloon je en dan doe je de andere teugel. Meestal snappen ze dan dat ze kúnnen lopen met iemand op de rug.

Het voordeel van erop gaan op zo´n wandelroute is, dat ze zelf de route wel af willen maken en dat ze het dragen van iemand dan op de koop toenemen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:52

Citaat:
Als een paard niet wil lopen als je erop zit, kun je door een teugel opzij te doen, hem uit balans brengen, waardoor hij een stapje moet zetten. Dat beloon je en dan doe je de andere teugel. Meestal snappen ze dan dat ze kúnnen lopen met iemand op de rug.

Dat las ik laatst ook in een voor mij erg goed en informatief boek Knipoog Zelf geen ervaring mee trouwens.

Een afgezette longeercirkel kan trouwens ook nog wel eens helpen om je paard de volte van het longeren te laten vinden. Gewoon om het allemaal even wat makkelijker te maken Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:22

Dat heb ik met de mijne ook geprobeerd, omdat die zich niet wilde laten leiden door een ander en ook niet in beweging wilde komen. Helaas is die zijn balans erg goed en voor zover hij uit balans ging, begon hij juist achteruit te kruipen Clown

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:03

Alleen is inderdaad ook prima te doen als je zelf genoeg ervarign hebt.. Maar als er toch instructie beschikbaar is .. met zijn tweeën blijft wel makkelijker.

Ik ben het wel met je eens Lusitana.. maar ik zou toch niet heel vlot een meisje aanraden om n.a.v jouw verhaaltje het "maar even" zo te gaan toepassen Bloos

Het is een ongeloofelijke dooddoener hier op Bokt dat weet ik maar ik denk dat deze pony met deze meid het snelst (en verstandigst) geholpen zijn met handige begeleiding. Wellicht zodat ze het de volgende keer wel zelf kan oplossen.

Paarden kunnen zo verschillend reageren wat dat aangaat dat een stukje evaring nog mist. Ik heb er zelf best wel een aantal gehad en gezien .. maar nog verbaas ik me regelamtig hoor. De een gaat rennend en bokkend aan de haal en de ander "bevriest"

Wat dat aangaat moet je gewoon handig worden en niet te lang lopen dubben als je er niet uit komt zelf vind ik. Los van dat hier hele bruikbare tips staan. Die kennis is goed bruikbaar maar in de praktijk leer je het meest .. en niet in je eentje maar van mensen met meer ervaring.
Laatst bijgewerkt door Janski op 04-01-07 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:07

Urielle schreef:
Dat heb ik met de mijne ook geprobeerd, omdat die zich niet wilde laten leiden door een ander en ook niet in beweging wilde komen. Helaas is die zijn balans erg goed en voor zover hij uit balans ging, begon hij juist achteruit te kruipen Clown

Dat krijg je gewoonlijk als je wat voorover zit of met een holle rug. Vaak zie je daarbij ook de benen van de ruiter naar achteren gaan.
Het is belangrijk om het bekken achterover te kantelen, dat is een drijvende zit, en je benen op hun plek te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:11

@plona:Hoe oud is het paard waar je het over hebt? In januari zogenaamd 3 geworden, of werkelijk al 3, dus nu ruim 3? Dat maakt nl wel wat uit.

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:39

Lusitana schreef:
@plona:Hoe oud is het paard waar je het over hebt? In januari zogenaamd 3 geworden, of werkelijk al 3, dus nu ruim 3? Dat maakt nl wel wat uit.

Het gaat om een ruim 3 jarige (is me vertelt)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:13

Okee Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:28

No offence maar waarom zijn er toch nog steeds mensen ( waarschijnlijk een leek) die zich telkens afvragen waarom er toch maar zo weinig goed opgeleidde paarden zijn...

Omdat het bij de basis al zo fout is gegaan...

De basis daar draait het om... En dat is niet roekeloos opstappen omdat een paard niet snapt wat longeren is..!! Longeren-stemhulpen daar begint de basis...

Aanrijden doe je met zijn tweeën... ALTIJD!

En zorg dat de basis, dus allereerst stemhulpen verankerd zijn voordat je door gaat naar stap 2...