Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
erleyne schreef:Ik heb even getemd, dit hoort hier niet.
Over je eerste probleem: dat is erg lastig te beoordelen vanachter de computer. Stelling vragen doe je met je binnenbeen op de singel, binnenteugel van de hals af ( niet trekken !), buitenteugel aanleuning bewaren. Zelf recht blijven zitten en niet inknikken. Alleen wij kunnen lastig zien of je dit allemaal doet vanaf hier. Ik zou je adviseren les te nemen. Doet hij het aan beide kanten niet, of maar aan 1 kant. Een paard heeft altijd een soepele en een stijve kant. Je kan tips hiervoor vinden in het topic over rechtrichten.
Je opstapprobleem, daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Je kan je paard in een hoek zetten, zodat hij niet weg kan. Wij hebben verschillende paarden geleerd dat ze pas mogen gaan lopen als ze een klontje hebben gehad. Dit leer je door ze eerst door iemand vast te laten houden, opstappen en zelf ( als ruiter ) een klontje geven en vervolgens wegrijden. Dit steeds herhalen en de hulp van de vasthouder afbouwen. Alleen moet je er wel voor zorgen dat je steeds klontje hebt.
Heb je bij het opstappen al eens gedacht dat je paard misschien last heeft van het zadel? Of gewoon erg fris is? Ik zit zo maar aan een paar dingen te denken die misschien wel invloed kunnen hebben. Wellicht ligt je zadel niet goed, dat kan ook invloed hebben op het stelling/buiging vragen. Ik zou het allemaal even checken.