Tinker in Telgang???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Tinker in Telgang???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 02:36

Hoi,

Ik verzorg sinds een aantal weken een lieve, 7-jarige Tinkermerrie.

In de bak is ze heeeeeeel langzaam, en je moet echt je best doen om haar een klein beetje door te laten rijden (maar ik geef het natuurlijk niet zo maar op). Buiten is ze heel anders: ze is erg vrolijk en voorwaarts. Soms is ze zelfs zo voorwaarts, dat ze, als ze stapt, in een soort telgang valt. Ik heb geprobeerd me een beetje in te lezen, en volgens mij zou het ook schweinepass kunnen zijn.

Ik zal even omschrijven wat ze precies doet:

Eerst is ze alleen voorwaarts. Dan loopt ze warm en krijgt er echt zin in, gaat heel hard aan het bit knabbelen, briesen en aan de teugel lopen. Dat laatste snap ik niet zo goed. Ik ben een recreatieve ruiter en vraag een paard eigenlijk nooit aan de teugel te lopen, gewoon omdat dat van mij niet hoeft en ik zeker een paard niet 'krom wil trekken'. Sterre (zo heet de tinker) loopt binnen ook niet aan de teugel. Buiten rijd ik met lange teugel (want zo rijd ik nou eenmaal het liefst) en toch doet ze haar hals krom, hoofd mooi naar beneden en knabbelen maar. Zelfs al laat ik de teugels helemaal los! En nee, ze loopt zeker niet achter de teugel.

Maar goed, ze is dan dus erg enthousiast en vrolijk, en na een tijdje gaat ze dus 'telgangen'. Ik heb gelezen dat ze dan haar rug vast zou zetten. Ze doet dat telgangen idd ook wel eens als ze erg gespannen is (net heel erg geschrokken ofzo), maar ze doet het ook als ze erg vrolijk is en relaxed. In dat laatste geval voelt het ook helemaal niet alsof ze haar rug vastzet (in het eerste geval wel, dan haal ik haar er ook meteen weer uit, wat tot nu toe altijd erg makkelijk gaat).

En dan nu mijn vraag:

Is dat 'telgangen' of 'schweinepass' nou ook slecht als ze het doet als ze ontspannen is? Moet ik het 'eruit' rijden, of juist aanmoedigen? (let wel: als ze ontspannen is! ik snap wel dat je haar niet moet aanmoedigen om haar rug vast te zetten)

Wat je misschien ook even moet weten, is dat Sterre een zwaar gebouwde tinker is (een cob) en geen sterke achterhand heeft. Ik ben eraan aan het werken, door veel overgangen te rijden bijvoorbeeld. Maar omdat ze in de bak er eigenlijk helemaal geen zin in heeft, is het moeilijk om er dan haar achterhand onder te krijgen. Als iemand hier nog tips voor heeft??

Dus, kortom:
- wel of niet 'telgangen' als ze ontspannen is?
- en tips voor het ontwikkelen van de achterhand?

Zo, wat een verhaal, en ik ben nog wel jullie nieuwste lid!!!

Alvast bedankt voor de tips, he!

ellepel

Re: Tinker in Telgang???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 06:07

Citaat:
Eerst is ze alleen voorwaarts. Dan loopt ze warm en krijgt er echt zin in, gaat heel hard aan het bit knabbelen, briesen en aan de teugel lopen. Dat laatste snap ik niet zo goed. Ik ben een recreatieve ruiter en vraag een paard eigenlijk nooit aan de teugel te lopen, gewoon omdat dat van mij niet hoeft en ik zeker een paard niet 'krom wil trekken'. Sterre (zo heet de tinker) loopt binnen ook niet aan de teugel. Buiten rijd ik met lange teugel (want zo rijd ik nou eenmaal het liefst) en toch doet ze haar hals krom, hoofd mooi naar beneden en knabbelen maar. Zelfs al laat ik de teugels helemaal los! En nee, ze loopt zeker niet achter de teugel.

dat doet mijn pony ook, precis hetzelfde verhaal.maar die kan het ook in de bak doen.
gewoon uit zichzelf huppa,halsje er op,en "aan de teugel"

ben heel benieuwd wat hier voor reactie gegeven word.
Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 06:36

jah daar ben ik ook wel benieuwd naar.
natuurlijk is het niet onmogelijk dat ze kan telgangen wand de tinker in nou eenmaal een mix van verschillende rassen maar ik heb het nog niet gehoord dat een het kan.

eh of het kwaad kan weet ik dus niet als het voor komt in haar lijn niet maar als ze wat mankeerd wel mischien voor de zekerheid de dierenarts informeren (mijn boxer doet het ook om dat hij zijn poot wil ontlasten)

en de achterhand er meer onder krijgen ?? probeer haar eerst wat actiever voor het been te krijgen door veel overgangen te gaan rijden en ga dan pas proberen te verzamelen dan komt de achterhand er vaak vanzelf bij zo niet meer oevenen

sucses

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 06:56

Mijn paard deed dat ook wel eens. Vooral als ze in de les liep (loopt voornamelijk buiten). Ze heeft ook een erg zwakke achterhand. Mijn instructrice zei dat dit niet echt goed voor haar was. Wat en waarom precies zal ik haar nog eens vragen, we hebben er toen niet verder over door gepraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:17

Je paard is toch echt niet aan de teugel.
Het bit hangt los in zijn mond en hij neemt de teugel niet aan ,maar buigt zijn hoofd.

het klinkt als een heel vrolijk paard at zijn hals er op zet , omdat het allemaal zo leuk en spannend is buiten en daarom ook anders gaat lopen.
Andere paarden gaan bv dribbelen in zo'n omstandigheid.

vegelijk het met een hengst die ook uit zichzelf even de hals erop zet en showend rondloopt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:46

Ik zal ook even mijn visie geven: in mijn les hebben we een redelijk jonge pony af en toe meelopen, dat is een Fjord en die gaat dus ook erg snel achter de teugel lopen, of die buigt in ieder geval zijn hoofd zo diep dat er, net zoals bij jou, boogjes in de teugels komen. Mijn instructeur zegt dat dit niet goed is, en dan moet de pony naar voren gereden worden, net zolang hij zijn hoofd weer ''normaal heeft'' en dan weer terug rijden. Die schweinepas heb ik geen idee van.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:18

Ik ga mee met MariekeB, je paard loopt niet aan de teugel. Het is of door spanning/opwinding of door pijn!

Er zijn meerdere paarden, dan alleen de daarvoor gefokte rassen, die kunnen telgangen. Maar bij veel paarden komt dit door een zwakke achterhand. Ik zou het NIET aanmoedigen, maar juist proberen de stap, draf en galop te verbeteren.
Achterhand kan je trainen door heel veel overgangen te rijden. Zou toch meer basis-training doen, want ik vind het een grote misvatting dat je niet je paard "aan de teugel" zou hoeven te rijden als recreatieve ruiter.
Een paard is niet geboren met de kracht om een mens op zijn rug te dragen, je zal de rug en achterhand wel moeten trainen anders kan je meer problemen verwachten. Het rond, naar beneden rijden van je paard, van achter activeren en voor opvangen is een manier om het paard zijn rugspieren te trainen.

Ik weet niet of je een leuke/goede instructeur/-trice hebt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:23

even inhaken Haha!

de mijne doet het dus ook he?
buiten,in de bak,maakt niet uit waar,als meneer het leuk vind gaat ie in de krul lopen Haha!
extra been is wel leuk,maar veranderd niks aan zijn hoofd houding.
ik rijd me al suf in overgangen, geef voldoende ruimte voor zodat hij dus naar boven en voorwaarts kan,maar hij blijft in een krulletje lopen Haha!

volgens mij vind ie zichzelf dan wel stoer Tong uitsteken

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:26

@ ellepel probeer hem eens ontspannen laag te leren lopen (het lange teugel idee) mischien ben je zelf te onrustig in je hand dat ie daar aan onderdoor probeert te komen.
gaat wel tijd in zitten om dat er uit te krijgen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:28

@ellepel, gaat je paard daarbij ook in telgang?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:32

dat ik onrustig ben met mn handen is echt een feit..daar ben ik me heel bewust van. Knipoog
ík vind t zelf ontzettend moeilijk om goed te voelen,wat ik nou voor gewicht in mijn handen moet hebben.
naar mijn idee geeft een onsje meer of minder druk al verandering in hoofdhouding Haha!

voorwaarts/neerwaartslaten lopen doe ik de laatste tijd inderdaad wat meer, lager instellen lukt op zich wel goed,maar t blijft wel ontzettend moeilijk Haha!

of ie telgang gaat?
pff geen idee,volgens mij niet, enige wat ik wel voel is dat ie op die momenten soms wat verkort in zijn gangen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:36

Dan heb je misschien wel een iets ander probleem dan TS Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:39

ging me ook specifiek om dat afbuigen hoor,telgangen doet de mijne geloof ik niet.
maar vond het wel grappig dat die van haar dus ook uit zichzelf met z'n hoofd naar beneden gaat terwijl je zelf dan helemaal niet er om vraagd Haha!

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 13:42

Hoi Mensen! Nou, bedankt voor al jullie snelle reacties!

Wat dat 'aan de teugel lopen' betreft: dat is echt niet d'r hals erop zetten of achter de teugel lopen. Dat er boogjes in de teugels zitten, komt omdat ik altijd met boogjes in de teugels rijd, wel of niet aan de teugel. En ik heb op genoeg paarden gereden die wel 'hun hals erop zetten' en dat is het ook echt niet. Ze probeert het bit niet te ontwijken, ze is er dan juist erg mee bezig (allemaal geknabbel, maar dat doet ze sowieso al snel) en je kan haar ook weer heel makkelijk omhoog rijden. Als je in draf gaat, houdt het ook al weer op. Misschien is het voor haar meer een soort spelen ofzo.

En ja, of je wel of niet je paard aan de teugel moet rijden, daar verschillen mensen gewoon van mening over. Sommigen vinden dat juist erg goed, sommigen juist weer niet. Ik ben een van die mensen die dat niet goed vindt, al vind ik zeker wel dat je het hoofd van het paard laag moet houden. Maar goed, er leiden meerdere wegen naar Rome, en er valt vast voor alletwee iets te zeggen.

Maar dat hele teugel gedoe maakt me niet zo heel veel uit. Volgens mij draagt ze d'r hoofd gewoon zo omdat ze erg ontspannen is (wat ik dan ook de ENIGE goede reden voor aan de teugel lopen vind!!) Ik ben er iig zeker van dat' dat niet iets 'fouts' is.

Die telgang zou fout kunnen zijn, en die achterhand is fout, en daar ben ik dus ook hard aan aan het werk. En het is heel leuk om te zeggen dat ik m'n paard 'van achter moet activeren en van voren moet opvangen', en dat ben ik ook echt helemaal met je eens, maar dit paard is in de bak niet vooruit te BRANDEN. Met grote moeite ben ik een van de eersten die het voor elkaar krijgt om haar in een redelijk fatsoenlijk arbeidstempo te krijgen. Bij de lichtste druk in haar mond laat ze het weer afweten, dus 'achter activeren en voor opvangen' zit er gewoon niet in...!

Ja, buiten wel, dus dat wordt dan iig meer buiten rijden en daar maar oefenen.

Binnen rijd ik me al een ongeluk aan overgangen, en dat blijf ik ook gewoon volhouden, want ik weet wel dat dat iig werkt. Maar als er dus nog andere tips zijn....?

Maar nogmaals, bedankt voor al jullie snelle reacties!!!

Gineke

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:45

volhouden Haha! met de overgangen en consequent zijn dan kom je er wel Haha!

sucses

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:46

Schweinepass is een langzame telgang Lachen

waarbij het paard de rug ''stijf'' houd ..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:03

Connor loopt alleen telgang als hij probeert in stap een ander paard bij te houden dat net iets te snel gaat. Vertraagt zijn tempo iets dan is dat ook meteen weg.

Geen idee of het kwaad kan, mijn oude wedstrijdpony liep het uit zichzelf bij buitenritten altijd en ging er erg hard mee,ondanks dat er geen ijslands bloed inzat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:28

hoe is de beenzetting in telgang dan eigenlijk?

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:45

ja, wat die van mij doet, is geloof ik een 'laterale telgang'. Hij zet links voor en links achter tegelijk, en dan rechtsvoor en rechtsachter tegelijk. En dat in een staptempo.

Als je erop zit, dan voel je je van links naar rechts geschud. De eigenaresse zegt dat ze er na een tijdje misselijk van wordt, maar ik vind het wel relaxed zitten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:46

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:49

Hetzelfde zoals een kameel in "stap" loopt. Het wiebelt behoorlijk maar zit vind ik best comfortabel. En het kan knap hard gaan.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:39

Mijn tinker deed/doet hetzelfde. Wanneer hij angstig was of gewoon wou klooien ging hij 'aan de teugel' lopen. Niet achter de teugel of iets maar niet echt nagevelijk. Hij zette zijn hals erop en kont eronder en was opzich heerlijk te rijden maar omdat dit niet mijn bedoeling was ben ik hem lager in gaan stellen en zo nagevelijk 'leren' rijden. Dat 'huppelpasje' doet die van mij ook. Eerst uit zichzelf en later naar mijn hulp met het nagevelijke erin, omdat hij eerst een beetje uit elkaar viel wanneer hij het zelf deed. Wat bij mij hielp was veel overgangen rijden en hem lekker los rijden.

(Offtoppic: Ik zag dat je ook in Nijmegen woond misschien een keer leuk om iets af te spreken)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:45

wat die telgang betreft: ik heb twee tinkers, de ene doet het niet, de andere wel Clown
nouja, Tinkerbell deed het heel in het begin ook wel Ja maar nu gelukkig niet meer.
Angel (1 jaar beleerd) dus wel nog Net na een galop of ook gewoon zo gaat ze wel eens in telgang ipv in draf en dan word ik doorelkaar geklutst en word ik zeeziek, dus ik hoop dat ze het net zoals Tinkerbell "gewoon" leert Clown

ik heb er dus niks speciaals voor gedaan, maar het zeker niet gestimuleerd en door "gewoon" te rijden is het er bij Tinkerbell dus uitgegaan...

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:46

het zou best kunnen dat behalve de ijslander dit doet want mijn verzorg welshje kan ook de telgang;)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:48

Sorry, heb misschien verkeerd geformuleerd bedoelde eigelijk niet aan-de-teugel (is nl. lekker verwarren), maar nageefelijk. (Hoeft geen aanleuning te zijn, rijd ik ook niet mee).
Maar idd, niet alles tegelijk, eerst lekker voorwaarts rijden en wat je al zegt lekker naar buiten. In principe is buitenrijden ideaal om de achterhand te trainen. Korte sprintjes, bultjes op/af, zwaardere bodem, kleine sprongetjes (is misschien ook leuk voor in de bak).