hij begrijpt de rechtergalop niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

hij begrijpt de rechtergalop niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 22:23

Mazzel heeft eerst altijd voor de kar gelopen, dus de galop zit er al niet zo goed in. Maar het probleem is dus dat hij alleen op links kan galopperen, op de linkerhand gaat de galop dan ook heel goed.. rechterhand gaat het gewoon echt niet. Hij begrijpt niet dat hij z'n andere been voor moet zetten, terwijl ik de volte gewoon klein maak, geen resultaat.
Met z'n voorbenen begint ie dan te galloperen (uiteraard op links), met z'n achterbenen draaft ie er maar wat achteraan ( dat trouwens 1 of 2 passen en dan valt hij weer terug in draf) Verder kijkt hij gewoon goed naar binnen, maar de galop altijd op links. Verder heb ik goede instructie, en wie weet vinden we er de volgende keer wat op ofzo, maar tips en adviezen zijn heel erg welkom!
Alvast heel erg bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 10:20

Pas wanneer een paard aan beide kanten even soepel is en goed in stelling en buiging kan lopen zal een galop op beide handen geen probleem opleveren. Het kan goed zijn dat Mazzel in zijn lichaam niet rechts kan buigen waardoor hij ook niet rechts kan galopperen. Je kunt het prima gymnasticeren door veel te draven met goed stelling en buiging. Na verloop van tijd zal hij rechter worden waardoor hij ook rechts makkelijker kan galopperen.
Let er bij het aanspringen op dat je je paard niet te veel naar binnen stelt. Soms doe je zo je best je paard naar binnen te stellen dat hij over de schouder wegloopt en nog in de andere gelop aanspringt. Bovendien moet je niet alleen de schouder controleren maar ook de achterhand want als hij die naar buiten gooit heb je nog niets te zeggen over welke galop je kiest. Ik spring zelf liever op een rechte lijn aan zodat mijn paard niet in de wending kan gaan hangen.

En nog een vraagje, hoe doet je paard het tijdens het longeren? En hoe zet je hem bij?

Succes er mee!

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 16:36

Hoi

Doordat je paard niet groen meer is, ga je er meestal vanuit dat ie alles wel zal kunnen en ook wel zal (gaan) begrijpen. Daardoor gaan de meeste ruiters met heel veel toeters en bellen toch proberen het paard te laten doen wat de ruiter wil door het geven van (vaak zeeeeer overdreven) hulpen. Wanneer ie niet goed luistert, wordt de hulp vaak NOG groter gegeven, met als enige gevolg dat het paard nog meer spant.

Misschien zou je kunnen proberen om het zo simpel mogelijk te houden. Wanneer je een jong paard wilt leren galopperen, gebeurt dat vaak door te draven op de hoefslag, gas geven en gaan lichtrijden op het binnenbeen. Als je genoeg snelheid kan maken in draf, vallen de meeste paarden in galop. Doordat je op het verkeerde been lichtrijdt, wordt de keuze van het paard om de goede galop te kiezen versterkt. Als ie erin valt niet meteen zwaar zitten, maar een heel klein beetje 'verlicht' blijven.
Soms werkt het beter door niet aan de teugels te zitten.

Proberen kan geen kwaad.

Succes.
DianaL

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 18:37

Je zegt dat ie het ook niet begrijpt als je de volte klein maakt. Nu lijkt met mij ook geen slim plan om te beginnen op de volte. Daardoor loop je het risico dat je teveel impuls verliest waardoor je inderdaad zo'n halve galop kunt krijgen. Ik zou het voorwaartse er goed inhouden en het paard juist rechtrichten op de lange zijde. Aan het eind van de lange zijde aangalopperen en voorwaarts blijven rijden. Succes.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 22:44

Aan de longeerlijn is het precies hetzelfde verhaal..
Verder werd tegen mij gezegt dat hij op een volte eigelijk wel op de goede hand aan MOET springen, klopt dat dus niet?
Ik ga het eens uitproberen op de lange zijde, in elk geval hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:06

Mazzel-meid schreef:
Aan de longeerlijn is het precies hetzelfde verhaal..
Verder werd tegen mij gezegt dat hij op een volte eigelijk wel op de goede hand aan MOET springen, klopt dat dus niet?
Ik ga het eens uitproberen op de lange zijde, in elk geval hartstikke bedankt voor jullie reacties!


Ze springen meestal wel goed aan, maar vallen er direct weer uit omdat ze moeilijker in balans kunnen blijven op de volte.