Haflinger doet raar!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Haflinger doet raar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 23:48

Hoi,
Ik heb mijn haflinger sinds januari 2004(zo goed als 3 jaar dus), toen was hij 6 jaar(30 april zou hij 7 worden). Hij was toen nog niet zadelmak, maar er hadden wel al mensen op proberen te rijden. Deze kregen dus de grond van dichtbij te zien.
Ik heb hem dus zadelmak moeten maken. Hij reageerde heel goed op het zadel, hij liep ook goed ontspannen met het zadel op zijn rug. Dus besloot ik erop te stappen. Het probleem was dat hij niet meer vooruit wou, hij sjotte naar mijn benen en probeerde me te bijten. Hem vooruit duwen hielp niet, op een zweepje reageerde hij zelfs niet.
Na een hele tijd proberen kreeg ik hem vooruit, nog niet erg snel, maar hij ging vooruit, dat was het belangrijkste. Ik kon alles met hem doen, hij was zeer rustig tijdens het rijden en was zeer leergierig.
Hij had wel soms nog momenten dat hij plots stil ging staan en ik hem weer niet vooruit kreeg. Maar dit kreeg ik wel opgelost. Ik had hem nog nooit weten bokken onder zadel, daar was ik zeer tevreden van.

Maar een hele tijd later(verschillende maanden) begon hij toch te bokken, en niet gewoon de kont uitgooien... Hij begon rodeo te rijden, heel fel. Het was hem nooit gelukt me eraf te gooien. Telkens als hij begon te bokken, strafte ik hem(zoals verwacht wordt van een ruiter bij wangedrag van het paard)
Het werd een gewoonte van hem om rodeo te rijden, dit begon me mateloos te irriteren. Hij ondervond dat hij de controle kreeg als hij het bit vast nam en zijn hoofd tussen zijn benen stak. Dit kon ik niet voorkomen, want hij deed dit altijd plots, zelfs als ik heel ontspannen en gecontroleerd aan het rijden was met hem.(onder toezicht van een lesgever!!)

Het is een tijd geweest dat het zo erg was, dat mijn lesgever zei dat ik moest afstappen, dat het onverantwoord was met zo een paard te rijden, het was levensgevaarlijk omdat hij alles zo plots deed.
Ik wou niet opgeven, dus nam ik een andere lesgever. Vreemd genoeg zei deze hetzelfde, ze zei dat het een hopeloos paard was.
Toch ben ik blijven rijden op hem, maar hij bleef zo rodeo rijden.
Na een tijd verminderde dit en deed hij dit enkel als hij fris was, wat ik wel een beetje begreep(maar toch bleef ik hem straffen bij zijn wangedrag)

Na een tijd(ondertussen al 2 jaar verder) was zijn wangedrag gestopt, hier was ik zeer tevreden van. Maar hij werd enorm lui, dit vond ik helemaal niet fijn. Ik kon hem maar niet in galop houden(nu nog niet trouwens). Maar ik was al blij dat hij niet meer zo 'flipte'!
Wedstrijden verliepen alsmaar beter, 4 november 2006 ben ik nog 2e geworden met hem!

Vorige zaterdag(2 december 2006) ging ik nog eens rijden met hem, en hij was al wat gespannen, dat voelde ik diep binnenin hem. Toch liep hij rustig en ontspannen. Een vriendin van mij(zij was toen bij mij om mij instructies te geven en wat foto's te trekken) zei dat hij zeer mooi liep. Ik deed oefeningen met hem, ik hield hem constant aan het werk, zodat hij de tijd niet had om iets verkeerd te doen. Op een moment kreeg hij het toch in zijn hoofd om te beginnen bokken. Hiervan was ik wel zeer teleurgesteld, omdat hij al zo lang niet meer had gebokt. Maar ik strafte hem dus zoals ik hoorde te doen. Toen was het goed voor hem, hij was gestopt met bokken.
Eens we op de korte zijde waren, pakte hij zich bijeen en reed rodeo zoals hij dat nog nooit had gedaan. Hij had zijn bit vast en zijn hoofd tussen zijn benen. Ik was totaal verloren. Aan de andere kant van de paddock sprong hij plots opzij en daar ging ik. Vanaf het moment dat ik lag, was het goed voor hem, hij bleef gewoon stil langs mij staan. Jammer genoeg kon ik niet meer bewegen, die vriendin van mij heeft toen dadelijk hulp gebeld en ik ben dus in het ziekenhuis beland...

Nu wou ik aan jullie vragen of jullie dit gedrag kunnen verklaren?

MiaMora

Re: Haflinger doet raar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:50

Je vraagt of dit gedrag verklaard kan worden, maar dat is heel moeilijk vanaf de computer.
Allereerst moet je zeker weten dat hij geen medische klachten heeft, laat de rug eens goed nakijken.
Ook het gebit kan veel klachten geven.
Verder moet je een goed passend zadel hebben, mensen denken vaak al snel dat het zadel goed ligt, maar daar kun je echt beter een vakman voor inschakelen.
Verder weet ik niet hoe goed jij kunt rijden ?
En hou er rekening mee dat sommige paarden er alles aan doen om onder het werk uit te komen, daar kunnen ze superslim in zijn.
Zelf hebben wij een haflinger gehad die hier superbraaf was, maar toen ik haar verkocht aan een meisje van 12 jaar ging het mis, de haflinger ging onder het rijden gewoon liggen, en later zelfs ook al met opzadelen. Dat was dus gewoon een kwestie van een superslim paard dat absoluut niet wilde werken....ongelooflijk wat een paard kan veranderen onder een andere ruiter (die duidelijk geen overwicht had op het paard).
Er kunnen dus heel veel oorzaken zijn van het gedrag van je paard.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:47

up

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:19

Ik heb ook een pony gekend die hetzelfde deed. Constant in rodeo en als hij dat niet deed, dan was hij ook ontzettend 'lui'.
Deze pony had totaal geen vertrouwen in mensen en kwam agressief over, terwijl deze pony gewoon geweldig bang was voor mensen. Ik ben ervan overtuigd dat hij écht is mishandeld vroeger. De pony schakelde z'n gevoel uit zodra er mensen bij hem in de buurt kwamen. Dat bleek zowel aan de hand als onder het zadel. Kan dus ook nog..
Deze pony was trouwens gekocht als een pony waar gehandicapten op hadden gereden, maar dat bleek achteraf dikke grote onzin.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:22

Ik ken de haflinger van de TS, hij is helemaal niet agressief, is best leergierig, (bij vd en dergelijke)
Persoonlijk denk ik dat hij gewoon met de voeten speelt, je laten denken dat ie braaf is, maar als je hem twee seconde uit het oog verliest is het gedaan.. begint ie opnieuw.

nicky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:37

İk zou als ik jou was ook ff de tanden en zadel na laten kijken...

zelf rij ik ook een zeer explosief paard.. hem moet ik echt gewoon bezıg houden.. maar in de stal merk ik al wat voor dag hij heeft..,
als je merkt dat hij wat frisser is misschien kan je hem ff longeren voordat je gaat rijden zodat hij zijn energie kwijt is...
groetjes nic

twister5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:29

hoe heet je haffie ik heb namelijk ook zo'n haffie gehad was ook alleen maar rodeo rijden was ook niks aan te doen, wel kan ik je wat tips geven stuur me maar ff een PM

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 15:01

Als mn haf geen vertrouwen had in mij, zou hij zich niet laten leiden met een deken over zijn hoofd. Hij volgt me overal waar ik ga, vd oefeningen doet hij ook zonder problemen.
Hij heeft eens op 1 namiddag zoveel geleerd wat iemand op 3 weken had geleerd aan haar haf! En hij doet alles heel netjes, hij doet echt zijn best om bij te leren.

Onder zadel hem constant bezig houden is soms zelfs niet genoeg. Hij doet alsof hij braaf is, en plots slaat hij toe. Dit doet hij niet altijd, dat maakt het moeilijk voor mij, want als hij braaf is, moet ik hem belonen, toch? Dan kan ik hem toch niet strenger gaan behandelen... Want soms is hij echt wel braaf, en doet hij niets. Vorige zaterdag had ik totaal niet verwacht dat hij zoiets ging doen, ik dacht dat hij het rodeo rijden verleerd had, omdat hij het al zoo lang niet meer had gedaan..
Mijn vertrouwen in hem is heel erg gedaald, dit vind ik zeer erg. Ik zal hem wel nog de kans geven om dat vertrouwen terug te winnen. Hem verkopen zal ik ook nooit doen, daar is hij te lief voor. Ik zal niet opgeven, ooit krijg ik hem wel klein!
Blijven oefenen...Knipoog

nicky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:05

en longeren dan voordat je gaat rıjden zoals ık al eerder had gezegt? en op het moment dat je voelt dat ıe doorslaat probeer zıjn hoofd omhoog te houden

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 15:16

Soms helpt dit, maar soms ook niet, aan de longe zal hij wel een keertje bokken, maar hij zal nooit zijn energie aan de longe lossen. Ik kan hem ook niet moe longeren voordat ik met hem ga rijden, want dan ben ik toch wel meer dan een uur bezig, hij heeft echt een enorme conditie. En ik kan niet naar de les gaan met een paard dat al moe is hé...

En als ik aan het rijden ben, probeer ik hem voorwaarts neerwaarts te rijden, met een paard dat zijn hoofd omhoog heeft gaat dat niet hé. Hij is ook enorm sterk, eens hij zijn bit tussen zijn tanden heeft, ben ik totaal verloren.

Een ander paardje waar ik op rij neemt zijn bit altijd vast om dan te gaan lopen(hij zal nooit bokken).
Met de ruiter dat het meest op hem rijd, gaat hij aaaaltijd lopen, maar ik kan met 1 hand een volte galopperen van 10 meter diameter. Hij doet ALLES voor mij.

Maar mijn haf is echt totaal anders, ik weet niet hoe hij het doet. Ik kan het bit maar niet tussen zijn tanden uit houden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:41

Toen ik dit verhaal las moest ik gelijk aan een haflinger denken van de manege. Die was ook zo ramp. Hij is nu ook weg gegaan. En nu hoorde ik dat hij het heel goed heeft en lang niet meer zo erg is. Maar goed dit help jouw probleem niet

mischien moet je eens wat meer grondwerk gaan doen. En of met hem spelen in de paddock, hem opserveren, soort join up proberen. Of mischien heeft hij wel pijn. dit help niet veel. MAar door het gedrag van paarden te opserveren heb ik heel veel geleerd .ik kan echtere niet hun taal spreken zoals monty roberst. En ik ben ook gene fan van hem. Maar sommige dingen trekken me wel aan.

Het is wel jammer dat hij zich zo gedraagd

ik weet wel dat je heel consuqeunt moet zijn bij haflingers. Heb er zelf ook 1. WAt ook wle eens wilt helpen. Ik vooruit schoppen .gaat hij bokken en eje blijf zitten. Is hij klaar schop hem maar naar voren. Hij wou toch gek doen. prima. Maar nu moet je lopen. Ok klinkt hard. Maar soms is het niet anders. WEl goed uistappen dan he Tong uitsteken

Oke hier krijg ik veel commentaar op.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:55

even op dat laatste, van dat schoppen. Toen hij begon te bokken in het begin van de lange zijde, heb ik hem een mep gegeven met de zweep en heb hem geschopt, en ik liet hem doorgalopperen.(dat helpt altijd als hij dat doet) Toen was het ook goed, hij stopte en galoppeerde een stukje gewoon, maar eens op de korte zijde pakte hij zich bijeen en reed rodeo zoals hij het nog nooit had gedaan. Geloof mij, zoiets wil je niet meemaken!

Grondwerk doe ik ook met hem, en hij doet het heel goed.
Wat bedoel jij precies met spelen? Ik probeer het hem plezant te maken, maar het lijkt hem niets te intresseren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:10

met spelen bedoel ik. tja hoe moet ik het uitleggen. Daag hem uit. naja niet echt uit dagen koop een skippybal en ga kijken wat hij daar mee doet.

Wat ookeens wilt helpen is vrijheidsdresuur dan moet hij kuntjes doen voor een beloning. Ook bij dit moet je consuquent zijn. zie meer www.vrijheidsdressuur.nl

Veder bestaat er ook een bit, war je paard moeilijk kan vast pakken. Zelf heb ik dit bit ook. En het is heel vriendelijk. MAar wel een dure bit. Het is van KK ik zou eens kijken of ik een foto van kan vinden

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 20:27

Ja zo dat uitdagen doe ik wel, allez ik doe dingen waardoor hij goed moet opletten waar ik ben en wat ik doe. Want een tijd geleden had hij problemen om aandachtig te zijn. Nu gaat dat al wat beter, maar hij heeft nog veel momenten dat hij er totaal niet bij is met zijn gedachten.
Ik doe regelmatig ook zowat onnozel met hem, hij reageert hier heel goed op. Met dat onnozel doen is mijn bedoeling dat hij ook weet dat ik niet altijd wil werken met hem, ik ga soms ook eens een stukje wandelen en laat ik hem wat grazen.
Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling te doen zodat hij zich niet verveelt. Ik rij met hem voor de koets, ik spring met hem, ik laat hem wel eens vrijspringen, ik doe wat vrijheidsdressuur enzo...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:12

Een paard kan ook een hersentumor hebben en daardoor van het ene op het andere moment een totaal ander gedrag vertonen. Het lijkt me niet dat hij bang is of dat het aan zijn tanden/rug ligt als ik jouw verhaal zo lees. Wel eens bloedonderzoek laten doen?
Anders kan het inderdaad toch een dominantie porbleem zijn en zou ik inderdaad een prof vragen om help, of een training met hem volgen. Dan moet hij leren waar zijn plekje is en dat is onder jou!