Bruuntjuh kan springen, maar ik niet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-01 16:13

Wat moet ik nou?
Ik kan tot 50 cm blijven zitten, maar als het hoger word val ik er vaak (bijna) vanaf. Verdrietig
Net weer, hindernisje, 80cm, ik vlieg superhoog de lucht in, en BAM, weer keihard half in het zadel, beugels uit, lig helemaal op zn nek. (hij staat gelukkig wel snel stil op het commando: ho Knipoog )
Lijkt me dus geen pretje voor het paard, maar hij lijkt er geen last van te hebben.(geen oren in de nek oid)
Ik geloof dat ik 'achter blijf' ofzoiets, iemand tips? Ik heb het idee dat mn pony me uitlacht, hij kan beter springen dan ik Huilen Extreme duivel


Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 11:15

Ik heb geen tips..
Maar ik heb precies hetzelfde als jou.
Kleine sprongetje kan ik nog wel maken..
Ik durf ook echt geen hoge springen meet te doen!

I love to love!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-01 11:42

ik weet echt niet wat ik fout doe!
Ik ga in verlichte zit, en dat grijp ik me aan zn manen vast (die heeft ie superveel=lekker makkelijk) om em niet nog meer te kwellen.. Scheve mond\
En dan laat ik de teugels een beetje vieren... Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 12:10

les nemen?

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 12:55

ja lijkt me ook handig, ik vind het altijd eng
om te springen, ik ga tot de 50 60 cm maar echt nit hoger!! Maar als je geen les wil nemen da ga je toch gewoon tot waar je het nog wel kan? dat is dan toch veel leuker?

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-01 13:06

Waarom nou weer les nemen.
Sorry hoor, maar daar heb ik echt geen zin in.
(ga maar heel af en toe, zodat het niet te erg word, maar ben nog nooit met [**] geweest)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 13:13

je wilt er niet afvallen, maar je wilt ook geen les?
Tja, sorry hoor.
Vanaf een pc is het erg moeilijk te zien waar je de mist in gaat.
Een instructeur/trice kan dat beter beoordelen dan heel bokt bij elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 13:18

Ben het volledig met je eens Stef!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 13:38

Veel verlichte zit oefenen. Dat doe je door te draven gewoon rondjes draven door de bak en jij in verlichte zit.
Kont uit het zadel, laat als ware al je gewicht rusten op je knieen. Handen naar voren, maak je rug hol en niet krom.

Ook in galop verlichte zit oefenen. ga maar eens een paar rondjes in galop en jij staan in de beugels.

Bij de hindernissen langzaam de hoogte opbouwen. Gaat 50 cm goed? Dan 1 gaatje hoger. Gaat dit fout? Net zolang oefenen totdat het goed gaat en anders maar weer een gaatje lager totdat je dat goed onder de knie hebt.

Ik heb er ook last van, ik vlieg ook meters de lucht in en dan trek ik me alsware op aan de teugels, ik vind het zo erg!! Ik heb nu springles, het gaat echt beter!
Veel succes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 14:18

Hoi,
Ik ben het himmel met stef eens. Les nemen dus.. en waarom geen les? Je lijkt mijn zus wel. die is ok te eigenwijs om les te nemen Boos!

Maar het klinkt of je de timing nog niet helemaal gevonden hebt met springen. je gaat dus te vroeg of te laat in de verlichte zit. Dat gaat wel tot 50/60 cm goed maar verder kom je echt niet. Probeer je te concentreren op de afzet en pas als je hem omhoog voelt komen ga je mee (dus niet in de verlichte zit) Dit veel oefenen. Denk goed na van wanneer het nou precies moet gebeuren en opeens kan je het.
Groetjes!
<b> PS, les is het allerbelangrijkste wat er is met paardrijden </b>

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 20:17

Veel mensen denken dat ze met springen flink uit het zadel moeten komen en de teugels naar voren moeten gooien. FOUT!!!
Je moet ontspannen steunend op je knieën iets naar voren komen en iets met je kont uit het zadel. Je moet de manen niet vastgrijpen, maar juist contact houden met de mond. Niet zo dat de teugels strak zijn, maar je moet ook niet de teugels gewoon losgooien. Probeer mee te gaan met de beweging van het paard. Als jij al bij voorbaat in de verlichte zit gaat zitten, zit je niet erg stevig in het zadel. Als je juist met de sprong meegaat naar voren, kom je wel uit het zadel, geef je het paard ook wel ruimte in zijn mond, maar verlies je je evenwicht minder snel.

Tja en les nemen is toch wel de beste optie. Ook al is het maar om de basis nog maar eens goed te leren...

Succes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 21:32

Citaat:
Op 2001-05-27 14:18, schreef Steef..:
kom je echt niet. Probeer je te concentreren op de afzet en pas als je hem omhoog voelt komen ga je mee (dus niet in de verlichte zit)



Kitty, jij omschreef dit wat ik hier probeerde te omschrijven.
Ik word nog eens gek van mezelf met die vage uitleggingen.


_________________
<i> "You must be the change you wish to see in the world." -- Mahatma Ghandhi </i>

<b> Bedankt Lovley! </b>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef.. op 2001-05-27 21:33 ]</font>

Rachel
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: you

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 23:18

*LOL* , sorry, ik ken dit ! Ik had dat ook. Je moet eigenlijk veel oefenen. Bij mij ging het heel raar : de eerste x dat ik sprong ging super, de sprongen daarna ook. Toen lag ik een tijdje plat en begon ik weer te springen ; ik kon er geen flikker van !! Zomaar, ik kon het niet meer ... Nu ben ik beter geworden maar dat gaat langzaaaaaaaamm. Gelukkig ben ik een geduldig mens Lachen

O yeah ... If you don't like me, sue me ...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 11:53

Bij springen gaat het niet om de hoogte maar de manier en techniek. Als je technisch goed over een 80 cm komt zit het om 1 meter ook wel goed. Oefen veel op kruisjes met iemand erbij die ja kan vertellen wat er goed of fout gaat. Les is belangrijk maar als je dat niet wilt is vast wel iemand in de buurt die kan helpen. Je zal merken dat je met begeleiding meer druft en dat het daardoor steeds beter gaat. Belangrijk NEEM DE TIJD. Rust en ontspanning is heel belangrijk. En je paard komt altijd op de eerste plaats.

Ik spring zonder begeleiding nooit hoger dan 1.10. Puur bang dat als het fout gaat hij nooit meer springt. Als ik twijfel spring ik helemaal niet. Zelf vindt ik een stijlsprong moeilijker dan een oxer. Door de diepte van de oxer kan ik mijn afstand beter inschatten.

Vraag: hebben jullie wel balken op de grond liggen. Zodat het inschatten van de afzet beter kan zien.

Succes.

gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-01 17:09

jep, balkjes op de grond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 17:20

Citaat:
Op 2001-05-27 20:17, schreef Kitty:
Je moet de manen niet vastgrijpen, maar juist contact houden met de mond. Niet zo dat de teugels strak zijn, maar je moet ook niet de teugels gewoon losgooien.


hier ben ik het bij een ervaren ruiter wel mee eens maar als ik hoor dat dat hier niet het geval is kun je denk ik beter wel iets vast pakken dan dat het paard een grote opdonder in zen mond krijgt en niet meer durft te springen.
verder nog een tip als je durft
spring eens met je ogen dicht of kijk naar de lucht dan leer je pas voelen wanneer je paard omhoog komt.
en verder ben ik het met stef en steef eens neem les voordat het voor jou en/of je paardje fout gaat.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-01 17:30

dat bedoel ik ook.
Ik houd me liever aan zijn manen vast dan dat ie een klap in zn mond krijgt, anders wil ie misschien helemaal niet meer springen Knipoog
Heb vandaag geen tijd meer om te rijden (kom nu pas uit school Huilen ) maar andere keer proberen...naar de lucht kijken dus Party!!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 20:04

ik had dat eerder ook maar dat kwam omdat ik naar beneden keek en hem teveel inhield daardoor kon ik de afstand niet goed zien en klats kreeg die weer een optater in de rug. op een gegeven moment werd het zoerg dat ze begon te weigeren. toen ben ik les gaan nemen. en waarempel ze sprint nu alles. goed voorwaarts erop afrijden en zelf meetellen met de pony en pas naar voren gaan als zij afzet en OMHOOG kijken veel succes ermee

Love the life that you live, live the life that you love

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 09:34

Leer je paard eerst vertrouwen op lage hindernissen en ga dan langzaam en voor
langzaam zodat je niet merkt dat je hoger springt.

Laat even weten hoe het gaat nu ????

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-01 21:22

hallo....dat topic is al oud hoor Scheve mond\

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 14:17

Hihihi...das waar Fonnie...kan je ons mooi vertellen hoe het nu met springen gaat dus...nog iets aan de tips gehad??? Knipoog Enne...iemand nog tips voor mij...Escala en ik kunnen allebei niet springen namelijk...dus iemand gaat Escala eerst voor mij leren springen (als dat lukt) en dan ik nog...maar zou ik dan op Escala kunnen leren springen op beter op een paard dat wat meer springervaring heeft zeg maar... Haha!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-01 15:29

het gaat al beter maar het gaat nog vaak genoeg fout Knipoog Maar er is verbetering, goed he, nu val ik in elk geval niet meer!!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 16:44

Goed zo!! Spring is eg Cool

Ik ging een keer meerijden in een ver gevorderdeles, terwijl ik zelf nog in halfgevordert zat. Gingen we ook springen, met losse handen!!! Moest je knoop maken in teugels...
Ik zat op een best frisse pony, eg zo'n sportponytje (iedereen jaloers dat ik erop mog! Tong uitsteken )
Dus ik best bang, maar toch springen... En het ging eg geweldig!!!! En die pony was super braaf en rustig!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 17:09

Moeilijk hè, dat springen. Heb zelf ook een pony die veel aan crosses heeft meegedaan, dus hij is super volleerd. Alleen ik... Ik heb ook les gehad van een duitse springruiter die mij in Duitsland heeft getraind om z'n hannoveraan te leren springen (hij ging er liever zelf niet op?!) Nou, volgens mij ben ik geen talent want het lukt nog steeds niet. maar als je echt veel met je paard wil gaan springen is les zeker aan te raden!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA en 31 bezoekers