Hulp tegen het hangen aan de hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Hulp tegen het hangen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 19:10

mijn pony hangt erg op de hand op de linkerhand van de hoefslag..
Ik weet dat ze op deze hand nog niet helemaal los zit omdat ze dit gewoon weg een moeilijke hand vind..
Ik rijd nu met een bijzetteugel zodat ze niet teveel op me arm en hand leunt maar vraag me af of er mischien een andere oplossing is om dit te verkomen want wil graag van de bijzetteugel af..

Anoniem

Re: Hulp tegen het hangen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:11

Bijzet teugel eraf, je paard aan het been maken, handen ontspannen houden, niet tegen werken.
Leren rechtrichten.

--> RT-P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:13

De kant waar ze vast pakt juist loslaten. Vasthouden aan een bepaalde kant is meestal eigenlijk geen aanleuning willen nemen aan de andere kant. Je instucteur kan je hier vast mee helpen.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:13

runningkawa schreef:
Bijzet teugel eraf, je paard aan het been maken, handen ontspannen houden, niet tegen werken.
Leren rechtrichten.

--> RT-P

Het enige wat ik er nog aan toe wil voegen is heel veel overgangen rijden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:17

Van het merendeel van alle hulpteugels vind ik toch echt rijden met een bijzetteugel het minst geschikt.

Nadeel is altijd, dat als de ruiter vast houdt aan de ene kant het paard iets heeft om terug te trekken. Als de ruiter niet vasthoudt, is er ook geen vasthouden voor de ander.

Een bijzetteugel is een vaste teugel, ipv nu op je hand kan je paard daarin zijn steun alsnog zoeken.

Inderdaad is dit echt een puur rijtechnisch probleem, beste is dat rijtechnisch met behulp van instructie op gaan lossen. Makkelijkste is door te lessen, is namelijk van de computer niet echt goed uit te leggen en snel op te pakken.

Geloof me, het kan wel even duren voor je echt vooruitgang merkt. Maar als je nu zorgt dat je het goed aanpakt, zul je ook echt na verloop van tijd verbetering zien. Als je nu met bijzetteugels bv het vervolg probeert te bestrijden zul je weinig kans vooruitgang boeken..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 19:27

Ik volg nu sinds anderhalve maand lessen 2a3 keer in de week..
maar het is gewoon moeilijk me te concentreren op het werk omdat ze gewoon me arm zo wat uit de kom trekt/hangt dat ik meer bezig ben om haar recht richten dan dat ik op me houding en benen let dus weinig controle verder heb.. en het blijft een koppige als ze iets moeilijk vind weigert ze gewoon te luisteren en het haar zelf moeilijk te maken.. ik probeer het ook rustig aan te doen niet teveel dwingen en krijg goede instructie maar heb het gevoel dat ze pas naar een uur rijden echt goed los komt en dan is de les alweer voorbij..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:31

Ga voor de zekerheid maar eens bij de fysio langs met je paard en zoals al gezegd is: maak je paard scherp aan het been en ga je concentreren op het rechtrichten i.p.v. het grijpen naar bijzetteugels die je alleen van de wal in de sloot helpen.
Succes in ieder geval. Knipoog

Djuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:28

Juist ja, veel overgangen en ook veel bochtjes, kleine bochtjes. Vergeet dan niet om die bochtjes met je binnenbeen en buitenteugel te rijden Lachen Beeld je eens in dat je beestje zo licht als een veertje is en probeer je overgangen en bochtjes te rijden met zo min mogelijk druk. Als je namelijk altijd grote hulpen geeft (wat haast automatisch gebeurd als een paard erg hangt), reageert een paard daar juist steeds stugger op. En vergeet niet om ook de hand waar hij niet hangt, af en toe te ontspannen!!!

En juist ook bij paarden die snel 'hangen' in de hand: sta ook toe met je handen. Als hij één seconde wel een beetje los laat, moet jij als beloning die volgende seconde je hand iets toestaan. Dat hoeft ook maar een fractie te zijn hoor, niet je teugels helemaal losgooien dan. Hopelijk heb je er wat aan! Succes Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:56

Het ene paard heeft gewoon meer tijd nodig om goed losgereden te worden dan de ander. ik denk dat als je even genoegen neemt met die volle uren rijden in de les, waarbij je toch nog goed eindigd. dat je daar verder mee komt dan als je met de bijzetteugel aan de gang blijft gaan.

Vooruitgang komt meestal maar langzaamaan Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:00

Dit is idd een rijtechnisch pobleem, die zeker op te lossen is door veel oefenen en begeleiding. Mocht je zelf nog niet zo vaardig zijn om het alleen op te lossen kan je beter nog een goque of chambon gebruiken. Deze vragen nageeflijkheid, maar een paard kan er niet op gaan hangen..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:11

als je paard hangt. Wat doe jij dan? Juist, terughangen. Nieeet doen!!

Als jouw paard hangt, laat je hem los. teugels langer en lekker lang, laag, recht en voorwaards rijden. doe dit in alle gangen, denk niet dat als je alleen stapt met lange teugels je effect hebt, pak em pas op als hij nagevelijk is. vaak is de reden van hangen niet goed kunnen/willen op eigen benen lopen, hij maakt als het ware misbruik van jou, en jij laat je misbruiken Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:00

Dit probleem komt maar al te vaak voort uit een slechte ligging van het zadel.
Meer info hierover is t vinden op www.passendzadel.nl

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:06

Een slecht liggend zadel kan ik me in voorstellen dat niet meehelpt bij het oplossen van zoiets, maar zoals jouw post op mij overkomt beweer jij dat alleen een slecht liggend zadel de oorzaak is. Knipoog

Ondanks dat blijft het nog altijd een rijtechnisch probleem in mijn ogen. Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:29

Bienotje schreef:
Een slecht liggend zadel kan ik me in voorstellen dat niet meehelpt bij het oplossen van zoiets, maar zoals jouw post op mij overkomt beweer jij dat alleen een slecht liggend zadel de oorzaak is. Knipoog

Ondanks dat blijft het nog altijd een rijtechnisch probleem in mijn ogen. Lachen

Alsof een paard door een goed passend zadel niet meer hangt, het zijn natuurlijk wel mede oorzaken. maar ik heb het bij mijn paard al redelijk opgelost zonder een nieuw zadel aan te schaffen Haha! in mijn ogen is het toch vaak rijtechnisch inderdaad.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 18:04

Sind gister zonder bijzetteugel gereden en wat denk je ?? ze begint nu sierlijk het hoofd in de lucht te gooien dus weer weinig controle zo hangt ze niet maar nu gaat ze haar hoofd de lucht in gooien dus weer een tegen slag :S ik dacht probeer haar een keer zonder bijzetteugel te rijden om te kijken hoe ze hier op reageerd niet dus heb 5 minuten zonder bijzetteugel gereden en daarna maar weer met want had geen controle over haar..
ik snap niet hoe dit kan rij nooit met een erge harde hand maar corrigeer haar wel eens met een ruk aan de teugel om haar vervolgens weer losjes aan de teugel te laten lopen.. ook loopt ze de laatste tijd erg onder me uit.. dit moet ik oplossen met het rustig licht rijden maar het lijkt alsof ze nergens op reageerd ik heb haar nog nooit zo mee gemaakt..
het is wel zo dat ze veel rustiger is als ik alleen rijd maar komt er iemand bij wilt ze gaan showen hoe goed ze wel niet is..
mischien dat het nu ook komt door het koudere weer dat ze een beetje prikkelig is want meerdere pony bij mij op stal hebben hier momenteel last van..
ze is nu ook pas sinds 2 maanden intensief onder het zadel daarvoor wel af en toe gereden tot nu toe 1 jaar onder het zadel en ze is 8 jaar oud kan het hier aan liggen ?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:09

Mag ik concluderen dat het nu je het weer eens zonder bijzetteugel probeerde nog slechter ging dan daarvoor?

Want dat is waarvoor we je probeerden te waarschuwen. Controle verlies is trouwens een heel ander verhaal, ga eerst daarmee goed aan de slag. Sowieso klinkt het alsof het paard nooit goed is aangereden/ doorgereden. Een paard leert dingen ook niet zomaar, daar moet je naartoe trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:10

Die pony voelt eindelijk de vrijheid, ipv van het in de krul getrokken zijn van die bijzet.
Wat zou jij doen? Hetzelfde toch.
Laat dat ding er aub af en ga fijne les halen.

Ruk aan de teugel..Noem je dat corrigeren?
Corrigeren is een kleine ophouding, geen rukken..
Een paard moet vertrouwen hebben in een fijne vriendelijk hand, denk je dat hij dat zo krijgt?
Nogmaals, ga goede les halen.

Hoeveel voer krijgt ze en hoeveel staat ze buiten?
Een paard heeft bijna geen brokken nodig, dus minder dat maar eens flink.
Elke dag minstens een uur los buiten. Dat ze haar energie kwijt kan als ze wil.
Longeer haar ook nog even voor het rijden.

Verder veel figuren en overgangen maken.
Niet op de hand, maar op je zit.
Gaat ze harder, maak de volte maar kleiner.
Op een volte 10 meter kan ze niet meer hard.
Gaat dat goed, maak je de volte weer wat groter.
Geen 1 rondje over de hoefslag kachelen, maar wenden, wenden en wenden.

Geef er niets om dat ze niet aan de tegel loopt.
Dat komt pas als jij haar goed aan het been hebt en vandaaruit naar een vriendelijke ontspannen hand rijd. (dat zijn dus geen rukjes, zagen of wat ook)
Dan gaat je pony ontspannen en vanzelf aan de teugel lopen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 19:41

Ik les 2a3 keer in de week van een goede instructeur en rijd ook veel wendingen en voltes en ophoudingen maar zodra we weer op de rijbaan gaan wilt ze weer vluchten..
En een ruk aan de teugel kan geen kwaad zolang je haar daarna maar weer de vrijheid geeft in de nek en haar niet vastklemt..
en dit doe ik dus dan ook duidelijk ook niet met die ruk laat ik haar alleen weten dat het zo niet kan.. met zweep hoef ik niet te rijden daar is ze als de dood voor en zou ze alleen maar meer gaan rennen.. ook is ze heel gevoelig voor het been dus een flinke schop hoef ik ook niet te geven want dan gaat ze ook hard rennen.. ik kan haar zo wie zo niet te strak aan de teugels houden omdat ze dan ook alleen maar harder van gaat lopen dus rijd veel met ontspannen hand.. rijd haar dan ook niet aan de teugel dat is meestal alleen de laatste 5 minuten van de les.. wel heb ik moeite met het zitten in de zadel hier ben ik ook hardmee aan het werk want op deze manier is het enigste waarmee ik haar een beetje langzaam mee kan laten lopen en op de stem luisterd ze ook wel goed..
En zoals ik al zei ze is nooit echt bereden nu pas sinds 2 maanden intensief ze is altijd voor fokmerrie gebruikt en stond dus ook zo'n beetje 24/7 8 jaar lang op de wei sinds kort staan we op een manege waar ze in deze tijd van het jaar nietbuiten komt en minder biks krijgt ze al omdat ze te hyper hier van werd.. wel rijd ik haar 4/5 dagen en laat haar 2 dagen in de week los in de bak om te rennen etc. dus ze krijgt redelijk veel beweging..En de bijzetteugel heb ik ook zeker niet strak staan dat ze in een krul loopt gewoon los dat ze haar hoofd niet te ver in de lucht kan gooien ik wil haar eerst goed aan de hand en been hebben voordat ik verder met haar ga b.v aan de teugel lopen dat boeit me echt niet zoals velen.. zij en ik beide moeten plezier hebben in het rijden en dwing haar dan ook niet echt om nu al in 2 maanden perfect te lopen.. andere mensen hoef ik er ook niet echt op te laten rijden want ze is heel eenkennig dus bij die andere mensen zou ze nog meer gaan uit proberen.. en dat is heel eigenwijs alles doen wat jij verbied krossen bokken en haar nek zo klem zetten dat je er niks mee kunt.. dus dat is ook niks en bij mij doet ze dit niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:25

Waarom moet je rukken, met zwepen rijden en schoppen?
Ben blij dat ze daar (nog) fel op reageerd.

Verder zoek aub andere les, want goede is het iig niet.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:28

been geven. Altijd het been voor de hand. Dus vooral niet terug gaan trekken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:37

Hangen is maar op 1 manier op te lossen: zelf loslaten. Als jij geen steun geeft kan je paard nevertenooit niet gaan hangen. Als je de bijzetteugel eraan hebt, kan je paard daar dus altijd nog aan hangen.
Dus bijzetteugel eraf, been eraan en van voren loslaten. Wees blij dat ze d'r hoofd omhoog stak toen die bijzetteugel eraf ging, voor hetzelfde geld had ze weer hetzelfde contact opgezocht ( rijd zelf zo'n draak, daar wordt je echt niet vrolijk van, ik wou dat hij zijn kop eens in de lucht hield ).
Ik zou zeker een andere instructeur gaan opzoeken: een ruk kan geen kwaad als je d'r weer vrijheid geeft in de nek? Tuurlijk, maakt helemaal niks uit dat ze het vertrouwen in je hand verliest? Bovendien: waar heb je die ruk voor nodig? Van trekken/rukken gaan ze alleen maar harder lopen, en naar beneden gaan ze er al helemaal niet mee.
Als ze zo geweldig aan het been is, zou ze ook niet gaan hangen, dus daar zou ik eerst eens aan gaan werken. Ik heb het idee dat je paard eerder wegrent voor het been, dan daadwerkelijk aan het been is ( anders zou ze immers wel ontspannen ).
Nou ja kortom: bijzet eraf, spierballen in je armen/handen weglaten en oefenen op echt aan het been zijn en dit alles onder begeleiding van een goede instructeur.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:48

Rukken aan de teugels en daarna de teugels weer losgooien..?!
Volgens mij heb jij niet 2 of 3 keer les in de week en al helemaal niet van een goede instructeur als je dàt leert op les.
Je mag NOOIT rukken aan de teugels en juist wèl een licht contact houden met het bit zonder te trekken. Misschien moet je je pony eens laten rijden door iemand met meer rijervaring. Je pony is volgens mij niet eenkennig, maar verkeerd gereden, waardoor ze bang is geworden voor de ruiter en zich probeert te ontrekken door het hoofd omhoog te gooien en te gaan rennen (een paard is namelijk een vluchtdier).
Ik zeg dit even heel hard, en je zult er misschien ook boos van worden, maar ik denk dat ik wel gelijk heb als ik jouw post zo lees en dat je eerst hard moet werken om zelf netjes te rijden en je paard beter te leren begrijpen. Aan je profiel kan ik zien dat je wijs bent met je paard en dan is ze het dus ook dubbel en dwars waard en lukt het je vast.
Heel veel succes! Lachen

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 20:34

Maar mensen denken altijd te makkelijk over fjorden ze zijn wel 10 keer sterker in de nek dan andere paarden en dus moeilijk in te houden en deze moet je ook op een andere manier benaderen dan een ander paard dat nooit kwaad doet.. ik hou van eigenwijze paarden en mensen die hier spreken rijden vaak op een knol die alles maar gewoon doen zodat zij zelf denken dat ze goed kunnen rijden njah..
En het verleden ken ik niet goed van mijn pony weet dat ze een fokmerrie is geweest en dat haar vorige eigenaar niet veel meer deed dan longeren..
al doe je de hand voor haar hoofd vind ze het al eng dus mischien dat ze hier slechte ervaringen meer heeft.. als iemand anders bij mij in de les rijd en die geeft het paard een tik met de zweep geeft mijn pony een bok omdat ze bang is dat ze geslagen wordt.. en heb 6 maanden lang niet kunnen rijden wegens dat ze drachtig was maar in deze periode een sterke band met haar opgebouwd..
Ik heb haar gelongeerd en ben begonnen met de basis hier had ik nooit problemen mee de problemen zijn eingelijk pas sinds ik op de manege ben gekomen begonnen..
Ik zou mijn pony nooit met opzet kwaad doen ik rijd zo wie zo zonder zwepen, sporen, etc.. maar je zou haar toch moeten aanpakken op een manier en dat is goed aandrijven ( schoppen was mischien een groot woord ) mijn nicht die in de z2 rijd heeft erop gezeten maar geloof me die had zelfs moeite om haar te rijden..
en de ene keer gaat het beter dan de andere keer hoor ze is niet altijd zo koppig maar het is wel een fjord met gebruiks aanwijzing en wat ik hier zo hoor ligt het veel aan mij dat ik haar niet goed rij maar ik rijd bijna 10 jaar nu en ben opgegroeit in de paarden me moeder is gediplomeerd instructrice dus kan wel rijden en tuurlijk op een rustig en makke knol kan ik ook heel netjes rijden omdat die beesten nooit een stap verkeerd zetten..
Maar ik ga sommige tips van die jullie mij vertelt hebben proberen al heb ik deze dingen vaker gehoord en ik geef ook zeer zeker niet op wil mijn meisje niet kwijt en zij mij ook niet dus..
al wel vast bedankt voor de mensen die me een paar tips hebben kunnen geven..

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:56

Vooral zo doorgaan, dan weet je zeker dat het nooit lukt.
Ik heb er zelf ook zo een gehad en jou methode gaat niet werken. Haar onderhals wordt steeds sterker en ze wordt steeds 'koppiger'. Jou paard is niet aan het been, maar bang van het been. Wat jij onder hangen verstaat, is waarschijnlijk gewoon vastpakken van het bit, kop in de lucht en gaan met die banaan. Volg de tips op die genoemd zijn en bespreek ze met je instructeur, dit is een probleem wat je niet alleen kan oplossen en wat lang kan duren. Wat je ook doet ga niet trekken, rukken oid, want je gaat het niet winnen. Ik begrijp dat je de bijzet er hebt aangedaan, anders is er helemaal geen land mee te bezeilen, maar hier los je het probleem niet mee op. Het wordt alleen maar erger, gooi dat ding er dus aub af en neem goede les.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:05

Het bit kan ze niet meer vast pakken want ze heeft momenteel een rolbit.. EN ZOALS JE LAS TEMINSTE ALS JE GOED LEEST !!! dat ik ook wat ga doen met de adviezen die sommige mij gegeven hebben.. Ik heb een poosje aan de teugels getrokken omdat het gewoon niet ging meer MAAR WEER EVEN ALS JE GOED LEEST.. lees je dat ik nu haar teugels losjes hou en er niet meer aan trek en haar strak houd.. want ja daar gaat ze harder va rennen ja ZOALS IK AL ZEI..
Maar het vreemde er toch wel aan is moet ik toch even zeggen als ik op haar door zit heb ik geen probleem er mee dat ze onder me uit rent.. waaschijnlijk omdat ik dan mezelf zwaarder maak.. maar ja ga je weer licht rijden.......