Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ineke2 schreef:Dat is wel heel wat anders dan in het eerste bericht word gesuggereerd.
Bovendien kunnen ze dan nog gewoon het bit vastpakken hoor als de ruiter een te harde/stugge hand heeft.
Sonja schreef:Bitseats vijlen betekent niets meer of minder dan de hoekjes/kantjes van de kiezen iets bijvijlen, zodat het bit comfortabeler in de mond ligt, en niet tegen randjes aan kan stoten.
Is dus niet een symptoombestrijding zoals Ineke2 insinueert, maar juist iets wat gedaan wordt om het paard wat meer comfort te geven.
El_Beauty schreef:Mijn paard deed dit ook en had niets met mijn handen te maken, maar omdat mijn pony gewoon te graag wou teveel energie..
Heb als advies gekregen een rolbit te nemen en dit werkt prima ze houd zich weer rustig onder het rijden ook krijgt ze nu minder biks..
en je hebt inderdaad wel gelijk hoe harder jij met je handen aan de teugels gaat trekken hoe harder zij gaan vechten en dus zo'n beetje ongehoorzaam worden..
Maar het ligt dus niet altijd aan je handen, het kan ook bij het paard liggen..
Visconti schreef:Sonja schreef:Bitseats vijlen betekent niets meer of minder dan de hoekjes/kantjes van de kiezen iets bijvijlen, zodat het bit comfortabeler in de mond ligt, en niet tegen randjes aan kan stoten.
Is dus niet een symptoombestrijding zoals Ineke2 insinueert, maar juist iets wat gedaan wordt om het paard wat meer comfort te geven.
Die punten hebben ze toch niet voor niks? Een paard heeft tanden om mee te kauwen, daar zou ik dus niet mee gaan klooien, voor het zelfde geld krijgt een paard moeite met eten. Ik haal gewoon het bit eruit, probleem opgelost
Arabesk schreef:het moet niet gekker worden!!
Tsjonge... paarden worden geschoren, op stal gezet, ijzers eronder getimmerd en nu wordt ook hun gebit nog afgezaagd om te voorkomen dat het bit wordt vastgepakt
meer heb ik er niet over te zeggen...
Arabesk schreef:Geen symptoon bestrijding? Wat is het dan wel?
Ja ik ga maar niet in discussie denk ik
Sonja schreef:En laten we dat naturalgedoe nou niet gaan verheerlijken, want veel eigenaren van deze stroming hadden toch echt beter aan cavia's kunnen beginnen dan aan paarden. En ook bitloos is niet zaligmakend; het gros van de 'rijhalsterfreaks' heeft het neusriempje te laag hangen en ziet uberhaupt niet in hoe verrekte scherp dat ding is. En rijdt z'n paard aan gort vanwege het niet meer goed kunnen rechtrichten en stellen/buigen van z'n paard. Dus hoezo vriendelijker....
DuchesS schreef:Ik ben het ook met sonja eens.. ook als je bitloos rijd kan je net zo veel 'kapot' maken als met bit.
Citaat:Die punten hebben ze toch niet voor niks? Een paard heeft tanden om mee te kauwen, daar zou ik dus niet mee gaan klooien, voor het zelfde geld krijgt een paard moeite met eten. Ik haal gewoon het bit eruit, probleem opgelost