Paard kantelt hoofd, Oefeningen en Tips graag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pops

Paard kantelt hoofd, Oefeningen en Tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:39

Ik heb dus een probleem... Mijn paard kantelt zijn hoofd. Ik weet dat het met rechtrichten te maken heeft enzo
Maar welke oefeningen doe ik het best om te zorgen dat hij zijn neus niet kantelt? Hij doet het vooral op rechte lijnen... Als je dan een cirkel rijd ofzo blijft hij gekanteld met zijn hoofd. Als je op een lange zijde binnen of buitenstelling vraagt, met genoeg been, kantelt hij toch ook nog...
Als ik de hele tijd op de cirkel blijf en echt goed duw met mijn binnenbeen, dan buigt hij wel gewoon, zonder kantelen...

Kan iemand mij oefeningen of tips geven die dit probleem beter maken? Het is de ene dag ook erger dan de andere...
Maar ik wil er echt wat tegen doen...

Edit; hij kantelt vooral naar rechts, dus zijn neus meer naar de rechterkant dan de rest van zijn hoofd..

Sisco4life

Re: Paard kantelt hoofd, Oefeningen en Tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:43

Volgt....

Weet je zeker dat zijn tanden goed zijn ? Kan ook een aanleiding zijn.

Die van mij doet dat soms ook ja, naar 1 kant kantelen en dan knagen. Heb eerst zijn tanden laten bekijken. Die zijn nu weer in orde. Helaas doet hij het nog wel soms. Dan weer een week niet dan dan weer 3 dagen achter elkaar dat je der hopeloos van word!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 20:45

We hebben hem gekocht op 1 september, toen volledig gekeurd... Zijn tanden waren ok...
Mijne knaagt niet.. Maar dat kantelen is echt wel irritant en ik krijg het meestal niet opgelost op het moment zelf, dan ga ik weer in stap probeer hem deer ontspannen en recht te maken en dan weer opnieuw te beginnen.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:48

B.v. Het paard kantelt zijn hoofd naar rechts (neus links zichtbaar) dan til je je rechterhand iets op zodat je het paard "dwingt" zijn hoofd naar de andere kant te kantelen.
Het kan dus goed zijn dat je onbewust je handen ongelijk houdt.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:26

Ik heb een jong paard gereden wat hetzelfde deed als jouw paard. Ik heb heel veel gehad aan de tip die eldango ookal geeft. Til je hand af en toe op, zodat de druk op de mond verandert en je paard zich daar waarschijnlijk aan gaat aanpassen.
Ga iig niet harder trekken of met 1 hand helemaal niets meer doen! Wat doet je paard als ze vrij of aan de longe loopt? Kantelt ze dan ook?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 12:37

Met mijn instructrice deden we dit ook al, hand opheffen, mijn vriend zegt ook altijd hand opheffen maar het helpt niet altijd.
Hij zou ook wel kantelen aan de longe ja... Als hij bijvoorbeeld de andere kant op wil (ja hij is niet zo makkelijk met longeren Nagelbijten / Gniffelen ) dan kantelt hij zijn neus en loopt hij zo door

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:48

Is je paard wel helemaal recht? Dus geen wervels in nek of rug scheef? En is zn bespiering een beetje in evenwicht?
Las dat je het paard nog niet zo heel lang hebt, dus misschien is het nog wat aan elkaar wennen. Zit er wel verbetering in sinds ze bij jou is?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 12:53

Hij zit nog niet zo goed in bespiering, hij is 5 en al 1m78 dus hij heeft ook veel meer tijd nodig. Ik mag natuurlijk nog niet verwachten dat hij perfect loopt. Hij doet het de ene keer ook erger dan de andere keer. Zondag had ik dressuurwedstrijd en in proef één deed hij het zelden en was het simpel op te lossen.. Proef twee trok op niets. Ik vind hem ook makkelijker op de rechterhand... Ook springt hij makkelijker aan in rechter galop... Zijn neus kanteld altijd naar rechts... Heeft dat iets met elkaar te maken? En hoe maak ik hem volledig recht?

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:42

Je paard volledig recht maken kost een hoop tijd. Mijn paard was op links veel meer ontwikkeld dan op rechts, inmiddels is ie bijna recht. Je moet iig vermijden dat je op zn makkelijke kant meer en moeilijkere oefeningen gaat doen, want dan ontwikkel je m alleen nog maar meer. Rij juist veel op zn slechtste kant, maar overbelast m niet. Oefen met inbuigen, begin met simpele oefeningen.
Ik heb ook veel gelongeerd, en dan in mijn geval steeds net iets langer op rechts als op links. Ik heb gelukkig heel veel hulp van mn instructrice gehad, dus als ik jou was zou ik haar er regelmatig naar laten kijken en om tips vragen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:01

OK, ga dat ook eens proberen. Dus als je aan de linkerkant die neus ziet, rechterhand iets omhoog ?
Rechterkant een neus, linkerhand omhoog ?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:04

Ik volg even mee. De mijne kantelt ook nog vaak. Met name met halsstrekken.
Z'n tanden zijn oke. En de osteopaat heeft hem al 3 keer behandeld in totaal (en daar kwam dus een geblokkeerde wervel uit, die dat veroorzaakte). Maar het blijft nog steeds.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 14:32

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem want ik zit er wel mee en ik wil dus zoveel mogelijk ervaringen, tips en oefeningen horen Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:51

Rechtrichten heeft niets te maken met rechte lijnen rijden overigens... laten we dat even voorop stellen.

Veel info overrechtrichten zie je op www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 16:00

Weet ik Lachen Ik denk ook niet dat ik dat ergens heb gezegd.
Ik heb ooit eens een les kunnen meevolgen van iemand die op de manier van AdB reed. Hij kreeg ook nog les van AdB enzo. Maar ik heb zelf geen vervoer dus kan daar niet geraken.
Dank je voor de sites, ik zal die doorlezen Ja

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:01

Maar kan niet zo'n iemand jou komen helpen misschien?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 16:08

Ik mocht mee met iemand van de manege, die haar pony daar had gekocht. Haar pony stond daar twee weken in de paasvakantie op training. Ik kon voor een dagje mee. Die man heeft zijn eigen stal en melkerij en komt niet lesgeven op andere plaatsen. Ik zal toch eens uitkijken naar eventueel andere mensen die op diezelfde manier werken Lachen Dank je wel

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:10

Ja zonder goede begeleiding kun je zelf wel te werk gaan met tips maar werkt vaak toch niet goed. Dus ik zou zeggen als het niets medisch is, zorg dat je goed begeleid word

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:12

*ik volg dit..mijn verzorgpony doet dit ook, heel eri*