en ik ben voornamelijk flink voorwaarts aan het rijden.Met losrijden draaf ik een paar keer achter elkaar aan om hem aan de hulpen te krijgen. Ook stap-halt doe ik een aantal keer. Dan flink voorwaarts draven, galoperen, etc. Overgangen overgangen... van zowel gang naar gang als in de gang zelf rijd ik veel.
Vooral met dit weer wil het alleen niet zo erg. Je zou denken dat Waldo van veel overgangen wat actiever zou worden, maar ik zit nu een beetje met de handen in het haar. Om er een middendraf uit te persen moet ik dus een paar keer echt flink mn sporen erin schoppen.
Ik rijd al met zweep, en volgens het principe 'geen reactie is tik' maar ik heb het idee dat ie steeds meer gaat afstompen en ik baal daar flink van. Ik kom nu dus bijvoorbeeld niet eens aan lekekr wijken-oefenen toe, omdat meneer op het wijken zo terugvalt dat er niks meer mee te beginnen is. Zucht.Hij loopt halve dagen in het land nu en staat nog gewoon op 2/3 kg biks per dag...
Wie heeft een tip???

Voorheen was ik zelf nog vaak liever lui dan moe, en Iwaldo dus ook, maar wanneer ik Waldo voorwaartser heb dan loopt ie veel beter; wordt ie nageeflijker en soepeler. Vandaar dat ik nu (de afgelopen 3 weken) probeer consequent voorwaarts te rijden. Ik heb dus echter het idee dat het steeds minder effect heeft... in plaats van dat ie nu wakkerder wordt voor mijn been heb ik wel het idee dat ie expres helemaal niet meer reageert omdat ie anders zich eens zou moeten inspannen

. Als je het moeilijk vind om voor je zelf te rijden en daarbij zelf te bepalen of je consequent bent kun je beter een kundig iemand vragen op jullie zwakke punten te letten. Op zet jezelf een keertje op video, dat werkt ook vaak zeer verhalderend. 
...helemaal fout. Mijn instructrice heeft mij erg geholpen, want zij gaf mij aan (de eerste paar keer) wanneer ik mocht drijven, en dat was wanneer ie bijna in stap viel..
Zweep. Maar wel met een glimlach op je gezicht. Ik heb ook echt moeten leren denken ; 'We gaan het samen doen en ik geef het wel aan'. Want ik werd altijd eerst ongeduldig, na 15 minuten geirriteerd en na 20 minuten boos...