word ziek van die bakkabouters!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

word ziek van die bakkabouters!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:31

Mn paardje is zo angstig buiten. Soms denk ik weer, van t gaat goed. Maar vandaag was t alweer belabberd. En als ze dan zoveel spanning heeft dan peert ze m en dan kan ze zo enorm bokken. 3 weken geleden der afgevallen. Nou nu kan ik eindelijk weer een beetje rijden mits ik der bezig hou. Maar was vandaag lekker schakeltjes aant rijden en voltes om der goed bezig te houden, zodat ze de bakkabouters niet door heeft. Afgewisselt met laag en ontspannen. Maar toch weet ze die bakkabouters te zien. En ze probeert m dan de hele tijd te peren. Ik word er erg gestoort van. Tis echt niet leuk om zo te rijden. Ik longeer der al van te voren rustig zodat ze lekker warm is maar het mag allemaal blijkbaar niet baten.
Ojah ik rij trouwens altijd buiten. Maar heeft iemand tips? En/Of heeft iemand ook een paard die zo gevoelig is nu met dit spooky weer?
Laatst bijgewerkt door PolosportJ op 22-11-06 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lina

Re: word ziek van die bakkabouters!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:33

je paard zoveel mogelijk bezig houden met veel verschillende oefeningen. Zo dwing je hem om meer op jou te letten en minder op de 'spoken en kabouters'

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:55

Jah, ik herken het wel. Zoals hierboven gezegd wordt, veel bezig houden, maar NIET op die bakkabouters. Zorg dat ze daar niet mee bezig kan zijn... Laat haar lekker aan het werk, en wissel het af Knipoog, succes!!!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:51

Hoi,
Vergeet niet dat je nog niet zo lang een combinatie vormt met Suus, je moet elkaar nog steeds beter leren kennen. Dat met de bakkabouters gaat wel goed komen! Zolang jij je er maar niet mee bezig houdt, stopt zij vast wel een keer!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:36

Tja klinkt mij heel bekend in de oren. En dat ligt bij mij niet aan dat ik nog niet zo lang een combinatie ben. Ik heb mijn merrie zelf ingereden en heb haar nu al 9 jaar en ze doet het nog steeds. Om gek van te worden. De ene keer is ze poeslief en de andere keer kan ze zo ineens wegschieten of ergens echt niet langs lopen. Ik probeer het wel eens te negeren maar ook dat heeft geen nut. Bij mijn paard is het denk ik een combinatie en dat zal het bij die van jou wellicht ook zijn. Die combinatie is:
1. Snel afgeleid en schrikken van dingen die er well degelijk zijn hoe klein en onzinnig ook.
2. als je ze dan echt aan het werk hebt proberen ze het ook om onder het werk uit te komen.
ofwel wat je ook doet ze krijgen het voor elkaar. Die van mij kan het bijvoorbeeld doen bij het oefenen van de middendraf. Dan loopt ze eindelijk een super middendraf in balans en ritme en dan opeens springt ze aan de kant. Duidelijke vorm van verzet en heeeeel vermoeiend.
het kan maar zo over gaan en je moet ze er zo nu en dan echt op aanpakken maar ik weet bij mijn merrie dat dit ook een karaktereigenschap van haar is waar ik toch mee zal moeten leven en die nooit over zal gaan.
Af en toe lijkt het wel of ze niet helemaal goed kunnen zien vanuit een bepaalde hoek en pas als ze bijna haaks op hun onheilplek zijn opeens wel iets zien.
Ze weten op den duur gewoon dat ze je kunnen hebben.
Je kan je het beste richten op hoe je het bokken kan wegnemen. De mijne doet dat gelukkig niet. Die kan dan wel weer heel hard achterwaarts gaan. Als ie weg springt rijd dan eens zelf goed voorwaarts. als hij dan zo hard wil laat hem maar eens voelen dat hij dat niet zelf doet maar dat jij dat van hem wil. Niet meteen terugnemen als je weet dat dat toch niet gaat lukken maar voorwaarts in galop of in middendraf zegmaar.
of zet hem meteen op een kleine volte.
Als er een standaard plek is waar ie niet langs wil dan in de schoudervoor er langs.

het blijft gewoon heeeel erg lastig.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:40

Helaas blijven sommige paarden het houden. Ik rijd ook zo'n draak. Elke dag lijkt het of hij de bak weer helemaal opnieuw moet verkennen. Als er drie grassprieten anders staan, kan ik een uur niet in de hoek van die bak rijden. Als je wat langer op een paard rijdt, kan het verbeteren doordat ze je beginnen te vertrouwen. Voor de rest voorwaarts rijden en veel doen. Ik galoppeer wel eens eerst een half uur, en ga dan pas aan het werk ( wel eerst losstappen natuurlijk ). Anders kom ik dus nergens aan toe.
Wat bij die van mij ook helpt is hem overdag los in de bak zetten, dan vindt hij het normaler en gaat het met rijden ook beter. Maar echt normaal over de hoefslag rijden heb ik maar opgegeven, ik rijd liever waar hij wel normaal loopt, en dan zonder wegspringen en enorme spanning. In de loop van de training ga ik wel steeds dichter bij het 'enge' rijden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:44

misschien helpt het als je samen met iemand op een rustig paard in de bak rijd?
dat je paard daar dan vertrouwen van krijgt?
verder ligt het nu ook veel aan het weer hoor, de rustigste paarden worden er wakker van, dus als je dan een drukke hebt zou het helemaal wel erger worden.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 09:49

Ja, ik probeer haar ook constant voorwaarts te rijden zodat ik niet te afwachtend ben. Maar als ze dan ergens niet langs wil en spanning opbouwt en ik haar dan voorzichtig stimuleer om voorweaarts te gaan, dan kan ze echt barsten (bokken, rennen enz)... das ff t lastige ervan. En ik weet dat ik nog niet zo'n lange combi ben, maar pff we moeten de hele winter nog door... :'(

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:28

alleen voowaarts houden heeft egen zin. je moet een paard juist veel onverwachte opdrachten geven. voltes, wijken, tempowisseling, overgangen, halthouden enz..
Als ze wel schrikt gewoon zo snel mogelijk oppakken en meteen doorgaan waar je mee bezig was.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:24

Ik denk dat het grotendeels een vertrouwenskwestie is. Dat heb ik ook heel lang gehad met mijn paard. Hij heeft er nog steeds een handje van om van alles wat net iets anders is als normaal te schrikken, maar dat zit gewoon in het karakter. Een echte oplossing is hier niet voor, maar je kunt het wel proberen te verminderen.
Als ik merk dat Sörli iets eng vindt, probeer ik hem er gewoon langs te rijden alsof er niets is. Lukt dat niet, dan schoudervoor. Mislukt dat ook, dan doe ik alsof het heel gewoon is dat hij er niet langs gaat en zet hem dan gewoon flink aan het werk. Wijken, schoudervoor, overgangen, tempowisselingen, voltes, slangevoltes en dan zo dat ik iedere keer wat dichter bij het enge "iets" kom en hij zich ondertussen op mij concentreert. Als hij wegschiet, probeer ik zo rustig mogelijk te blijven (niet kwaad worden, wordt hij alleen maar nerveus van) en ga door alsof er niets gebeurd is.
Dat echte wegvliegen met bokken en zijsprongen erbij kan ik ook nog niet 'voorkomen'. Bij Sörli is dat gewoon een angstreactie als hij heel erg schrikt ofzo. Dan is hij echt niet meer te houden en vergeet hij dat ik op zijn rug zit. Dit is wel al heel erg verminderd en over het algemeen vertrouwd hij me al zo veel meer dat het moment dat hij echt in paniek is, steeds korter wordt. Neemt niet weg dat het gewoon heel vervelend is, want als je pech hebt, lig je er mooi naast.

PolosportJ schreef:
Nou van dat bezig houden betwijfel ik ook wel een beetje. Mijn paard wordt daar namelijk erg heet van. Mijn paard gaat trouwens ook zitten en dan wil m dan enorm en kan dan ook enorm bokken als ze de kans krijgt (rijden in de bak). Mag ik vragen wat jij daar aan gedaan hebt?

Even jou gequote uit mijn topic. Als Sörli echt iets eng vindt, wordt hij ook heel heet als ik hem bezighoud. Maarja, als ik ga stappen fokt hij zich alleen nog maar meer op en ontploft ie helemaal als hij daarna weer aan het werk moet. Ik probeer zijn 'hete' gedrag te negeren en probeer hem daar doorheen te rijden. Lukt ook niet altijd hoor, vooral op wedstrijd niet, dan blijft hij soms aan het wegschieten en bokken. Ik probeer dan te blijven zitten en rij daarna verder alsof er niets aan de hand was.
Sörli & ik hebben ook echt een heel diep dal gehad (+/- toen ik hem 3 a 4 maanden had) qua vertrouwen. We konden niet eens meer een volte in stap rijden in de bak want dan was hij er alweer vandoor gevlogen. Ik was ook alleen nog maar bezig met voorkomen dat hij zou schrikken ipv met rijden. En dat was juist heel fout. Ik heb me hier overheen moeten zetten en meer gaan rijden en het ongewenste gedrag negeren. Hierna ging het eigenlijk met sprongen vooruit. Ook omdat ik steeds beter ging aanvoelen wanneer er wat ging komen. En er zat ook niets anders op, ik heb maar 1 paard en daar moet ik het mee doen Haha!

Hopelijk heb je hier wat aan en gaat het bij jou ook steeds beter Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:54

Ik denk dat je op het moment dat je spanning voelt je paard niet voorzichtig moet stimuleren om wat meer voorwaarts te gaan, maar dat iets minder voorzichtig. Gewoon direct meer verruimen vragen. Heb je direct de aandacht weer bij je, de energie die je paard in een ongewenste actie wil steken wordt zo omgezet in energie voor jouw.

Vooraf elke keer longeren is trouwens ook niet echt een goed hulpmiddel. Op deze manier bouw je alsmaar meer overconditie op bij je paard. Zoveel, dat het in je nadeel misschien wel zal werken.

Erg moeilijk om op te lossen, probeer je geduld te bewaren en wees zeker van je zaak. Succes in ieder geval.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:59

Unika schreef:

Ja ik hoop het ook, ik heb ook gezegd ik heb een paard en als ik deze niet meer zou hebben zou ik stoppen met rijden. Dus ik wil der ook alles van proberen te maken. En ik weet ook dat het een punt is waar ik door heen moet. Maar baal der echt van. Ik wil weer kunnen genieten van t rijden. Het lastige is een beetje dat ik idd nog niet helemaal weet wat ze doet. Normaal gesproken werkte het ook als ze wat bangig was dat ik flink stimuleerde om haar voorwaarts te laten lopen en hielt ik der lekker bezig met oefeningen. Maar pff toen ketste ze er gister juist daardoor enorm uit. Ze werd alsmaar heter ook als ik der laag en ontspanner reed. En dan komt het er in eens uit. Verdrietig En op dat moment ben ik niet bang met rijden (eerder geïrriteerd). Maar je bent constant op je heoden en dat zorgt er idd zo snel voor dat je niet meer gaat "rijden". Ik zit er ook aan te denken om der weer op wei te gaan zetten. Zodat ze wat meer der ei kwijt kan. Ik weet dat het een punt is waar ik door heen moet, maar misschien maakt het het wat makkelijker Lachen

tnx voor de tips iedereen.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:44

Ik weet niet of je er iets mee geholpen bent, maar aangezien jullie nog niet zo lang een combinatie vormen is het mss een idee om voor het rijden eens wat grondwerk te doen.
Daar worden ze normaal een beetje moe van in hun hoofd en het versterkt ook jullie vertouwensband.

Hetgeen ook kan helpen is, als je paard ervandoor gaat een liedje beginnen zingen ( of mss al voor ze ervandoorgaat). Het houdt je zelf lekker rustig en ontspannen waardoor je geen spanning(mss onbewust) aan je paard doorgeeft.

Zet anders eens een lekker muziekje aan in de bak als je de mogelijkheid hebt. Kan je alvast oefenen voor een kur! Knipoog
Het helpt iig bij mij en soms zingen we de gekste kinderliedjes... enne maak je niet druk als het vals is!

Succes hé!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:01

PolosportJ schreef:
Unika schreef:

Ja ik hoop het ook, ik heb ook gezegd ik heb een paard en als ik deze niet meer zou hebben zou ik stoppen met rijden. Dus ik wil der ook alles van proberen te maken. En ik weet ook dat het een punt is waar ik door heen moet. Maar baal der echt van. Ik wil weer kunnen genieten van t rijden. Het lastige is een beetje dat ik idd nog niet helemaal weet wat ze doet. Normaal gesproken werkte het ook als ze wat bangig was dat ik flink stimuleerde om haar voorwaarts te laten lopen en hielt ik der lekker bezig met oefeningen. Maar pff toen ketste ze er gister juist daardoor enorm uit. Ze werd alsmaar heter ook als ik der laag en ontspanner reed. En dan komt het er in eens uit. Verdrietig En op dat moment ben ik niet bang met rijden (eerder geïrriteerd). Maar je bent constant op je heoden en dat zorgt er idd zo snel voor dat je niet meer gaat "rijden". Ik zit er ook aan te denken om der weer op wei te gaan zetten. Zodat ze wat meer der ei kwijt kan. Ik weet dat het een punt is waar ik door heen moet, maar misschien maakt het het wat makkelijker Lachen

tnx voor de tips iedereen.

Mag ik vragen hoeveel brok je voert en welke brok je voert? Hoe ben je gaan voeren nadat ze binnen is komen te staan?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:11

Citaat:
Ik zit er ook aan te denken om der weer op wei te gaan zetten. Zodat ze wat meer der ei kwijt kan. Ik weet dat het een punt is waar ik door heen moet, maar misschien maakt het het wat makkelijker

Staat je paard niet of bijna niet dagelijks vrij buiten dan?

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:03

De bloedlijnen die jouw paard voert, liegen er ook niet om. Ze staat redelijk hoog in het bloed en dat brengt ook bepaalde karaktereigenschappen mee. Die kun je er niet uit rijden, maar je moet ze inderdaad wel aan het werk houden. Zelf rijd ik een merrie die voor de helft volbloed is en ik herken dit probleem.

Volgens mij ben je rijtechnisch al redelijk op de goede weg, het is voornamelijk een kwestie van doorzetten en jezelf steeds over grenzen heen duwen. Toen ik mijn merrie net begon te rijden heb ik veel instructie gehad en dat heeft geholpen. Maar soms was ik zo gespannen (met name als ze er weer eens flink vandoor was gegaan) dat ik mijn rit al niet lekker begon. Mijn instructrice heeft me op die momenten aan de longe gezet, zodat ik mijn paard volledig op been kon gaan rijden, zonder dat ze alle kanten opschoot. Met als gevolg dat ze nu ook super naar mijn beenhulpen luistert en ik er ontspannen mee weg rijdt. Ook heb ik heel veel met mijn stem gereden. Zij reageert daar heel heftig op. Door middel van 3 keer in de week grondwerk, komt ze terug op mijn stem en loopt hoeken door die ze anders eng vondt. En als ze dat dan doet, beloon ik haar uiteraard gigantisch met mijn stem.

Je mag best weten dat ik er regelmatig met tranen in mijn ogen er op heb gezet, gillend dat ik niet kan paardrijden en dat ik mee zou stoppen!! Gelukkig heb ik dat niet gedaan en heb ik doorgezet. Zoals ik al eerder noemde, het gaat nu ook gewoon goed. De merrie vertrouwt mij, ik ben zelf niet meer gespannen en we hebben allebei weer plezier in het werk. Toch schrikt ze nu ook nog wel eens, dat haal je er niet uit. Het blijven vluchtdieren en die merrie van mij is gewoon heel gevoelig. Maar ik blijf nu beter zitten en raak niet meer zo gespannen + dat de merrie ook niet meer zo hevig reageert als vroeger.

Hopelijk heb je hier iets aan en je bent dus zeker niet de enige. Gewoon doorzetten, de moeite wordt beloond.

Succes!!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:28

zevenster schreef:
De bloedlijnen die jouw paard voert, liegen er ook niet om. Ze staat redelijk hoog in het bloed en dat brengt ook bepaalde karaktereigenschappen mee. Die kun je er niet uit rijden, maar je moet ze inderdaad wel aan het werk houden. Zelf rijd ik een merrie die voor de helft volbloed is en ik herken dit probleem.

Volgens mij ben je rijtechnisch al redelijk op de goede weg, het is voornamelijk een kwestie van doorzetten en jezelf steeds over grenzen heen duwen. Toen ik mijn merrie net begon te rijden heb ik veel instructie gehad en dat heeft geholpen. Maar soms was ik zo gespannen (met name als ze er weer eens flink vandoor was gegaan) dat ik mijn rit al niet lekker begon. Mijn instructrice heeft me op die momenten aan de longe gezet, zodat ik mijn paard volledig op been kon gaan rijden, zonder dat ze alle kanten opschoot. Met als gevolg dat ze nu ook super naar mijn beenhulpen luistert en ik er ontspannen mee weg rijdt. Ook heb ik heel veel met mijn stem gereden. Zij reageert daar heel heftig op. Door middel van 3 keer in de week grondwerk, komt ze terug op mijn stem en loopt hoeken door die ze anders eng vondt. En als ze dat dan doet, beloon ik haar uiteraard gigantisch met mijn stem.

Je mag best weten dat ik er regelmatig met tranen in mijn ogen er op heb gezet, gillend dat ik niet kan paardrijden en dat ik mee zou stoppen!! Gelukkig heb ik dat niet gedaan en heb ik doorgezet. Zoals ik al eerder noemde, het gaat nu ook gewoon goed. De merrie vertrouwt mij, ik ben zelf niet meer gespannen en we hebben allebei weer plezier in het werk. Toch schrikt ze nu ook nog wel eens, dat haal je er niet uit. Het blijven vluchtdieren en die merrie van mij is gewoon heel gevoelig. Maar ik blijf nu beter zitten en raak niet meer zo gespannen + dat de merrie ook niet meer zo hevig reageert als vroeger.

Hopelijk heb je hier iets aan en je bent dus zeker niet de enige. Gewoon doorzetten, de moeite wordt beloond.

Succes!!

Tnx voor je reactie Lachen
Ik voel me idd ook vaak dom. Alsof ik niet kan rijden ofzo Verdrietig Ben iig blij met deze reacties. Ja ze is idd een bloederig type. En er ook veel mee gesprongen voor dat ik haar kocht. En dat doe ik nou ook niet zo vaak en als ik het doe dan is het niet zo hoog Knipoog hihi. Dus ik denk dat ze haar ei ook niet helemaal kwijt kan. Met grondwerk bedoel je longeren toch? Ja dat doe ik ook al. Of heb je nog meer ideeen? Ik hoop echt dat ik der snel door heen ben. Want kan niet wachten tot ik ECHT van haar kan genieten Lachen

Even reagerend op de andere.
Nee ze gaan bij ons in principe vanaf november naar binnen. Voor mijn andere paard was dit prima die wilde niet eens meer naar buiten met dat vieze weer. Maar ik denk dat deze er wat meer behoefte aan heeft. Dus ik zal vanmiddag eens met mn indtructrice overleggen maar ik denk dat ikdat wel ga doen. Bij ons gaat dat namelijk niet zo makkelijk. Je moet er extra voor betalen en 2 maar per dag er heen om m buiten en binnen te zetten en ze is ook nog eens geschoren. Maar als ze het nodig heeft ga ik der voor Lachen

Verder krijgt ze sportbrok,1 kg smorgens en 1 kg savonds. Dat is hetzelfde als wat ze bij haar oude stal kreeg. Dat voerde ik ook al zo'n 3 weken voordat ze naar binnen ging.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:42

Aan de hoeveelheid en soort brokken zal het niet liggen. Ik zou toch eens proberen haar overdag naar buiten te doen zodat ze wat kan bewegen.
En tja het blijft doorzetten met zo'n paard, soms tot jankens toe. Maar als het dan lukt ben je ook helemaal gelukkig. Even gedult dus en misschien eens iemand anders vragen of die even wil rijden, iemand die ervaren is met jonge paarden is altijd handig voor dit soort gevallen. die kunnen soms net iets meer doorpakken of net iets beter uitzitten. Steek vooral veel "geld" in lessen de komende tijd dan zul je merken dat je daar heel veel aan heb in de toekomst.

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:21

[quote="PolosportJ Met grondwerk bedoel je longeren toch? Ja dat doe ik ook al. Of heb je nog meer ideeen? Ik hoop echt dat ik der snel door heen ben. Want kan niet wachten tot ik ECHT van haar kan genieten Lachen

Even reagerend op de andere.
Nee ze gaan bij ons in principe vanaf november naar binnen. Voor mijn andere paard was dit prima die wilde niet eens meer naar buiten met dat vieze weer. Maar ik denk dat deze er wat meer behoefte aan heeft. Dus ik zal vanmiddag eens met mn indtructrice overleggen maar ik denk dat ikdat wel ga doen. Bij ons gaat dat namelijk niet zo makkelijk. Je moet er extra voor betalen en 2 maar per dag er heen om m buiten en binnen te zetten en ze is ook nog eens geschoren. Maar als ze het nodig heeft ga ik der voor Lachen

Verder krijgt ze sportbrok,1 kg smorgens en 1 kg savonds. Dat is hetzelfde als wat ze bij haar oude stal kreeg. Dat voerde ik ook al zo'n 3 weken voordat ze naar binnen ging.
[/quote]

Weet natuurlijk niet hoe jij rijdt, maar bij mij heeft heel veel basiswerk geholpen. Steeds als de spanning zich iets op ging bouwen, weer terug nemen en ontspannen. Maar je moet zelf ook wel in staat zijn om te ontspannen en dat wordt moeilijk als je wat nare ervaringen hebt gehad. Wat bij mij ook heel erg hielp was stoppen op het moment dat het goed ging. Ik sta op een privestal en daar rijd ik meestal alleen. Dit vond ik in het begin eng en ik durfde niet meer alleen te rijden. Zodra ik erop ging en het in stap al fout ging, durfde ik niet meer. Ik heb echt mezelf moeten pushen om door te zetten. Soms zat ik er maar 20 minuten op. Als het dan fijn aanvoelde stopte ik gewoon en ging met een tevreden gevoel naar stal. En dat steeds verder uitgebouwd.

Mijn paard is overigens het hele jaar door zenuwachtig en soms zelfs neurotisch, dus het had bij mij niet echt iets met het weer te maken. Met grondwerk bedoel ik inderdaad longeren, maar ook op stal lekker poetsen en kletsen tegen haar en als ik haar naar de wei breng, laat ik haar aan de hand nog even grazen en wandelen we rustig naar de wei. In het begin schrok ze toen ook heel veel van opvliegende vogels en zo, maar nu kijkt ze eerst naar mij en als ik doorloop, loopt ze mee. Dit is voor mij het eerste paard geweest, waar ik zoveel moeite voor heb moeten doen om een band op te bouwen en dat vertrouwen te winnen, maar als ik nu op stal aankom wordt ik altijd verwelkomd met gehinnik en een vrolijk koppie. Dus voor mij is het alle moeite waard geweest!

(Overigens denk ik niet dat je teveel voer geeft, 2 kilo is voldoende. Ik geef haar vaak slobber na het rijden ipv krachtvoer. En bij ons staan ze het hele jaar door buiten, maar dat had vaak geen uitwerking in het rijden. Het is maar net wat ze gewend zijn.)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:54

Als het paard wat ik rijd bakkabouters ziet, dan laat ik die daar lekker zitten en ga ik wel aan de andere kant rijden. Ik ga geen discussie aan over eng of niet eng, dan rijd ik wel niet door de hoek heen. Ook ga ik hem niet extreem aan het werk zetten, rustig even stappen en dan weer verder. Ik wist eerst niet of deze methode zou werken, maar het begint eindelijk vruchten af te werpen (ik rijd nu ongeveer 3 weken op deze manier). Het paard vertrouwt mij, zonder dat hij angst heeft doorstaan. Vaak vergeet hij zelfs waar hij eerder bang voor was, doordat ik hem met hele andere bezig houdt.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 18:24

nou vandaag les gehad. en mn instructrice vond m al verbeterd Lachen Ze schrok 2 x maar het was alleen een vluchtreactie. Ze rende verder niet weg Lachen En ze heeft vandaag ook weer voor het eerst buiten gestaan Lachen ze was helemaal door het dolle al die andere paarden weer te zien. Ik hoop dat ze hier der ei een beetje mee kwijt kan. Lachen het kan in ieder geval geen kwaad Lachen

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:41

Dit heb ik ook met mijn fries.
overal ziet hy van alles lopen..
Nu ben ik te bang om op hem te rijden..
ik werk er wel aan maar vandaag was het weer gezeur..
van elke windhoosje vloogtie dervan door met een bok en andere gekke sprongen. dan kan ik hem gewoon niet meer houden en vlieg weer eens door de bak..
probeer veel vertrouwens oefeningen met je paard te doen
mega veel succes

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:46

ik herken dit héééél goed bij me vorige pony en het is echt niet leuks als je pony/paard het doet.. Ach gut