rijden met een vierjarig paard?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
z3rTjuhH

Berichten: 215
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Heemstede

rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:01

heey!!!

ik ga waarschijnlijk een paardje verzorgen en die is vier jaar,maar ik heb er niet echt ervaring mee hoe ik haar het beste kan rijden,dus vraag ik aan jullie hoelang kan je met een vierjarig paard rijden. een half uurtje of toch een uurtje? en hoevaak moet je met een vierjarig paard rijden in een week zonder dat je later er problemen mee krijgt qua benen en rug.maar dat is niet het enigste wat ik wilde vragen, wat kan je tijdens het rijden doen zodat ik of iemand anders er later nut van hebben, kan ik haar alvast leren aan de teugel te rijden en hoe doe ik dat of kan ik al beginnen met balkjes lopen of is dat juist niet goed en wat kan ik anders doen en wanneer als ik iets niet kan doen op welke leeftijd kan ik dat wel doen. tuurlijk weet ik wel dat ik niet 7 dagen kan rijden waarschijnlijk 3 of 4, maar kan ik ook 1 dag of 2 dagen longeren of is dat ook niet goed.

ik weet het, het is een hele vragenlijst Tong uitsteken maarja het is het beste als je alles weet toch Knipoog want ik heb geen zin dat dat paardje straks artrose heeft of iets anders.

groetjes Z3rTjuhH

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:53

Tem Lachen Staat verkeerd. Lachen

Anoniem

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:54

--> Rt-P

Ik zou hem ongeveer 3x in de week max een half uurtje rijden.
De rest lekker op het land/ buiten waar hij dan zelf zijn beweging kan krijgen

Reddevil_taz

Berichten: 61
Geregistreerd: 02-11-05

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:17

Tjee, ja dat is echt verschillend per paard. Ik ben vorig jaar begonnen met mijn 4 jarige. Die moest echt nog heel veel leren. Als ik les had (prive) was een half uur voldoende, daarna hing haar tong op de grond en gaf ze aan dat het genoeg was.
Ik wissel ook graag af, dus longeren of gewoon spelen in de bak met een bal. Of natuurlijk schriktraining met enge voorwerpen. En dan natuurlijk de bosritten. Voor de rest staat ze lekker overdag op de wei. veel afwisseling en genoeg beweging.
Sommige paarden zijn onvermoeibaar, en vinden een uur fijn om de energie kwijt te kunnen en lekker los te komen. Je zult het vast wel merken wat je paard fijn vind.

Aan de teugel lopen doe je d.m.v het rijden. Het komt vanzelf naarmate het paard de teugel opzoekt en nageeflijk wordt. Het is absoluut geen noodzaak om het meteen te eisen. Je paard vraagt het van nature wel, en er zijn zat andere belangrijke dingen om op te letten.
Als je paard nu nog geen last heeft van zijn benen zou ik me nog geen zorgen maken. Komt artrose of andere aandoeningen in zijn/haar familie veel voor dan zou ik het longeren op een kleine volte en uberhaupt veel voltes rijden mindere, maar ja, een jong paard leert ook heel veel van al die voltes.

Anoniem

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:16

Ik denk dat je de eerste tijd het beste 1 tot 2x per week kunt rijden, namelijk met een instructeur erbij. Lijkt me de beste start voor zowel jou, als het paard, als jullie als combinatie.

Camilla
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-10-06

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:02

Jah ik rijd op een jong paardje en het paard geeft het zelf meestal wel aan wat die leuk vind na een maandje kan je wel een keer over 2 balkjes draven stappen net wat het paard zelf aan geeft het beste is zoizo 1 × longeren en 1 × een lesje nemen in de week leer je het meeste van Knipoog (longeren niet hoor maar dan heeft ie ff geen last van iemand op zijn / haar rug ) en veel spelen veel vertrouwens spellentjes enzo !!
Njah ik Lees het nog wel als het niet duidelijk is ..
MVG Camilla

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:24

Volgens mij leren ze toch echt wel wat van longeren... En wij als ruiters ook. Ze kunnen op deze manier zich gemakkelijker dragen en zullen minder snel uit balans zijn. ook is het een mooie manier om beide kanten gelijkmatig te trainen en vooral leuk is het dat het een afwisseling is. Elke dag hetzelfde vind niemand leuk! Succes

Myrkvi

Berichten: 1064
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Gelderland

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:57

ik heb ook een vierjarige, ik heb 1 keer in de week les, en ga ook 1 keer in de week het bos in, en een paar keer in de bak, en af en toe een keer longeren.
als ik aan het rijden ben, rijd ik vooral hele ''grote'' bochten, en voltes enzo.. gewoon nog niet te veel vragen, en dat aan de teugel komt vanzelf wel Lachen

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:48

ehm, overleg met je instructeur wat je het beste kan doen en wat het dier aankan qua rijden.. Naast het rijden zou het lekker zijn als hij/zij lekker op het land of in de paddock kan.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:52

Ik ben ook begonnen met 2 keer per week. 1 keer half uurtje priveles en andere keer iets langer rustig zelf rijden. Mijn paardje was wel nog wat jonger (achteraf ook nogal spijt van). Na een half jaartje ben ik zo'n 4 keer per week gaan rijden. Geen vol uur, maar lag er een beetje aan hoe intensief het was.

Myrkvi

Berichten: 1064
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Gelderland

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:14

Ojaa mijn paard staat ook gewoon dag en nacht op de wei Lachen

diinky
Berichten: 42
Geregistreerd: 22-11-06

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:18

runningkawa schreef:
--> Rt-P

Ik zou hem ongeveer 3x in de week max een half uurtje rijden.
De rest lekker op het land/ buiten waar hij dan zelf zijn beweging kan krijgen


mee eens Haha!

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:13

diinky schreef:
runningkawa schreef:
--> Rt-P

Ik zou hem ongeveer 3x in de week max een half uurtje rijden.
De rest lekker op het land/ buiten waar hij dan zelf zijn beweging kan krijgen


mee eens Haha!


Ook mee eens!

channie18

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: doetinchem

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:20

ik heb ook een 4 jarige ik rij hem 2x in de week op clubles ( is niet zo intensief) en 1 in de week prive les en dan meestal op zondag een buitenritje...

Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:25

Het zou wel kunnen, ja. Maar dit paard is beginnend en nog jong, dus zou ik rustig opbouwen. Dat je d'r begint met trainen en later pas intensiever kunt rijden. Succes. Lachen

Esther91

Berichten: 1173
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: De achterhoek

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:46

Wij zijn met waldy begonnen door eerst een half uurtje te longeren en toen aan de longe rijden, tot ze goed naar de hulpen en alles luisterde toen zijn langzaam gestopt met het vantevoren longeren. We rijden meestal zo een 3 kwartier intensief.
Belangrijk is dat je het paard/pony leert het bit aan te nemen en hem vrij diep rijd zodat de rug spieren goed ontwikkelt worden en je geen last krijg van doorgezakte rug. Als je hem goed laag rijd dan krijg je ook meteen dat hij vanaf het begin de achterhand goed eronder zet.
Verder is het in het begin belangrijk dat je hem goed op de hulpen leert rijden. In het begin is het nog niet zo belangrijk dat hij aan de kop netjes loopt, als hij maar goed voor de kuit is en lekker diep naar onder loopt voor de spier ontwikkeling..

Ohja ook zeer belangrijk dat je hem vanaf het begint leert te ontspannen! dus rustig aan rijden en zorgen dat hij niet helemaal gespannen word maar de rust bewaren en lekker ontspannen steeds een stapje verder!

Succes!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: rijden met een vierjarig paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 01:18

hey
het is sterk afhankelijk van je paard. Het ene paard kan al sneller meer aan dan een ander. Maar wat je zeker niet mag vergeten, is dat het een jong paard is dat nog ongeveer 2 jaar zal doorgroeien. Alles wat je dus teveel doet, kan nooit goed zijn.

Mijn merrie is nu 4.5. Ze is ong 13 maand geleden zadelmak gemaakt, en in januari heb ik haar overgenomen met rijden. Eerste maanden maar 1 à 2 keer per week rijden en dan ook maar een half uurtje. In april heeft ze jammer genoeg haar veulen verworpen. Dan heeft ze nog een maand rust gehad. Daarna langzaam opgebouwd naar ong 4 à 5x per week een half uurtje. Een uur was te veel. Ik wissel ook af: springen / dressuur / cavalettiwerk / longeren met pessoa / longeren aan halster / losgooien. Daarbij kreeg ze ook elke dag weidegang.
Nu staat ze sinds een paar maand volledig op de weide. Doordat het vroeg donker is en ivm school, rij ik nu iets minder, maar is zeker juist wel goed.
Tegen dat ze 5 worden, kunnen ze gerust al 4 keer in de week een uurtje onder het zadel hoor. Let er wel op in periodes van sterke groei, dat je dan minder werkt, wel genoeg weidegang en steeds voldoende voer Lachen
Ik zou je ook aanraden een instructeur te nemen die gewend is met jonge paarden te werken.
En verder: veel plezier ermee!!