Overgangen hoofd de lucht in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-01 16:28

ppfffff doet Barbje nogal ooit eens. Hij vindt stappen niet super en als hij aan het galopperen is wil hij niet graag overgaan naar draf. Dus dan gaat zijn hoofd je de lucht in. oliebol. Maarre als hij flink moe is doet hij het niet. Hij reageert ooit niet of amper als ik hem op mijn zit terug rijd. Misschien heeft het daar wel mee te maken dat ik teveel met mijn handen doe. Moeilijk hoor paardrijden.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 19:41

Het heeft er inderdaad waarschijnlijk mee te maken dat je teveel met je handen doet.
Bij de overgangen kan je hem best laten "uitbollen", dus opvangen, ontspannen en op het zelfde moment zachtjes een beetje bijdrijven, een beetje strenger opvangen, ontspannen en weer een klein beetje bijdrijven. Zo houdt hij zijn achterhand onder en zal hij mooi aan de teugel de overgang maken. Het is inderdaad niet echt een mooie overgang. Maar daar kan je later aan werken.
Je mag vooral de moed niet laten zakken. Paardrijden is niet zò moeilijk je moet gewoon eventjes nadenken over hoe je zelf moet reageren als je paard iets doet. Veel succes ermee!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:56

hoi lisette
Die van mij heeft er ook een handje van. Gewoon lekker door rijden, net zolang vragen en druk geven tot zij nageeft. Jij mag niet de eerste zijn die je uit het zadel laat scheuren. goed gaan zitten en terug rijden op je zit, halve ophouding. hele ophouding en je gwicht er even in hangen. Klinkt misschien wat bruusk maar ze moet wel terug komen als jij dat zegt. Doe dit net zolang totdat ze respect heeft voor je zit. daarna kan je haar laag houden in de overgang.
kim Party!!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 23:03

Behalve het werk met zit en been is het ook belangrijk dat je pony goed het bit blijft loslaten. Zorg ervoor dat hij tijdens de overgang er niet in slaagt het bit vast te pakken. Maak hem eerst goed los en neem terug met zit en been, terwijl je dat doet niet blokeren in de hand maar heel lichtjes de teugels laten vibreren, voel je dat hij het bit pakt, onmiddellijk weer verder rijden en dieper onderduwen met je zit. Neemt hij bijvoorbeeld het bit vast aan de rechterkant, geef dan extra druk met je rechterbeen om hem terug in balans te brengen. Werk zo verder tot je overgang helemaal doorkomt. Stop niet met losmaken in de mond (niet trekken of rammelen met het bit) tot je volledig in stap bent.
Hopelijk heb je iets aan dit verhaal.
Veel succes

Teigetje Clown