Wegspringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Press_Lover

Wegspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 16:33

Hallo Allemaal, Haha!

Ik heb een paard... en ik rijd hem ongeveer nu 2 jaar.
Maar sinds kort is hij erg vervelend op de recherhand. Hij gaat dan van allerlei dingen schrikken en schiet steeds weg. Mijn vertrouwen op deze hand is dus al aardig weg... want steeds gebeurd er weer wat. Maar t gekke is.. op de linkerhand doet hij dit niet. Verdrietig
Ik heb het gevoel dat rechts zijn slechte hand is.. en dat hij het moeilijk vind, want anders doet een paaard dit toch niet? Ik ben nu al extra met hem bezig op de rechterhand, meer longeren enzovoort.

Heeft iemand misschien nog tips voor mij? of.. herken je dit probleem?
Want ik wil graag verder met dit paard, en het word zo wel erg vervelend. Huilen

Pink_Horizon

Re: Wegspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:37

Verplaatst

Press_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 18:13

Jammer dat er weinig mensen hierop reageren...want ik zou best wel graag willen weten wat jullie er van vinden en wat je er aan kan doen Haha!

Press_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 18:21

verplaatst??

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:26

Weet je heel zeker dat dit geen lichamelijke oorzaak heeft? Ik ken namelijk een paard dat door een virus dat hij opliep op een internationale wedstrijd aan een kant blind is geworden. Hij is daar niet ziek van geweest ofzo, je merkte er niets aan. Alleen op een gegeven moment ging hij heel vreemd springen, toen hebben de de DA laten kijken en was hij dus aan een kant blind en aan de andere kant was het zicht ook verminderd.

Mocht je nou heel zeker weten dat het niet aan zijn gezichtsvermogen ligt dan denk ik dat aanpakken de enige remedie is. Je paard heeft waarschijnlijk door dat je vertrouwen een beetje weg is en profiteert hier dan van.

Succes met je probleem!

Press_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 19:04

Bedankt voor je tip!
ik ga proberen om het op te lossen met aanpakken, want ik weet eigenlijk wel zeker dat hij geen verminderd gezichtsvermogen heeft. Ik heb dat ook al eens gedacht.. maar het is steeds van zulke onnodige dingen waar hij van schrikt.net of doet hij het erom.
Vaak gaat het soms zo goed een tijd,.. en dan ineens schrikt hij weer, om iets heel doms.
Ik ben nu al extra bezig op de rechterhand, heel veel longeren en doorzetten op de rechterhand. Ik heb al wel het gevoel dat het al iets beter gaat.
Mijn vertrouwen word ook iets beter doordat ik doorzet op de rechterhand, en k krijg hierdoor meer lef. Ik ga idd m meer proberen aan te pakken.
Hebben jullie nog meer tops?

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:12

Ook al is de rechterkant de moeilijke kant, toch moet je op beide kanten evenveel blijven oefenen. Als je je concentreert op de moeilijke kant, kun je het ook nog moeilijker maken doordat het paard zich dan nog meer gaat vastzetten. Probeer op beide kanten goed de gehoorzaamheid te bevestigen (naar voren als je dat vraagt en ook weer terug) en vooral veel recht te richten (veel tweede hoefslag rijden en proberen te voelen of je paard recht blijft tussen twee benen en twee teugels). Het schrikken kan een manier van onttrekken zijn. Gewoon doorrijden en aan de gehoorzaamheid werken, dan gaat dat waarschijnlijk ook beter. Succes!

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:13

Zelf rijd ik ook op een ongeconcentreerde pony maar ik merkt gewoon aan haar op het moment waarneer ze ergens van gaat schrikken, ze word meteen ontzettend gespannen en probeert al onder me weg te lopen, zelf los ik dit op met wat meer stelling + binnenbeen maar natuurlijk werkt dit niet altijd dus ik blijf dit volgen! Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:05

De mijne gaat ook schrikken wanneer ze geen zin heeft of het moeilijk vindt Haha! Gewoon goed aan het werk zetten en het schrikken totaal negeren.

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:21

Ja ik negeer haar ook meestal en rijd door, maar het is behoorlijk vervelend rijden als er bij elke hoek iets is, hahah! Bloos

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:08

Die van mij heeft dat met vlagen. Ook op de rechterhand. Die kant vindt ze moeilijk en altijd weer spannend. Ik geef er weinig aandacht aan en zet haar dan maar aan het werk, veel voltes, figuren, overgangen. Zo kan ze tien keer netjes door de hoek rijden en de elfde keer springt ze opzij. Als ze alleen in de bak (binnen) is, is het nog erger. Dan hoort ze vanalles, ziet niks, voelt zich erg eenzaam, gaat hinneken en vindt van alles eng. Is er iemand bij, is het al minder. Rijden we buiten in de bak, dan is er weinig aan de hand. Kan ze ook nog wel weg springen, maar dan valt het wel mee. Volgens mij is het de aard van het beestje. Hiervoor reed ik altijd op een manegepaard die dat ook deed. Ach, het went wel...

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:11

Houd de buitenteugel er goed aan. je zei zelf al dat je paardje rechtsom minder soepel is, dat merk je ook aan de teugels. waarschijnlijk neem je linksom wel de buitenteugel eraan en gaat het daarom linksom ook beter.
bij het rijden op de buitenteugel moet je je paardje wel goed aan je binnenbeen stellen.
Voor de rest gewoon negeren en proberen te wijken naar de enge kanten zodat ze er niet goed naar kan kijken omdat ze zich moet concentreren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:15

Pas wel op met flink aanpakken dat je niet nog meer spanning in je paard brengt.
Wees er zelf lekker nuchter bij. Gewoon doorrijden, niet teveel aandacht aan besteden.
Als je paard begint te loeren, een stukje schoudervoor erlangs proberen te rijden. Zo kan hij minder goed kijken, maar moet wel door.

Misschien een idee om 'm wat vaker te longeren. Wordt ie soepel van en de frissigheid gaat er ook af.

Press_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 17:00

Bedankt Bokkers!!
Intussen gaat het al veel beter met het rijden!
Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom! Pling

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:05

Probeer haar goed aan het werk te houden en inderdaad spanning te vermijden. Veel van hand veranderen en omstellen. En hou het werk heel afwisselend en geen lange stukken ' niets' doen. Ze moet alert blijven en niet dingen gaan zoeken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:09

Als het probleem nou blijft kan je ook eens op de site kijken van www.osteonet.nl

Ik heb het zelf ook gehad met mijn paard, en na een behandeling schrikt ie nergens meer van omdat zijn lijf meer ontspannen/ los is..

Press_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:23

Bedankt voor de tip!
Ik zal eens op die site gaan kijken! Pling