Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:36

Ik ben nog niet zo lang (plm. 10 keer gereden) bezig met mijn driejarige, dus ik heb er nog niet zoveel controle over. Rem en stuur willen wel eens haperen Zij zijn groot en ik is klein! Hij begint al leuke grapjes te bedenken Haha!

Nu heeft de slimmerik het volgende grapje bedacht, dat er vast wel uit gaat als ik meer controle over hem heb maar misschien heeft iemand tot die tijd een handige tip?

Stap 1: Heel laag en achter de teugel gaan lopen, echt met de neus door het zand en compleet opgekruld.
Stap 2: Over tempo beginnen te draven.
Stap 3: Zich tegen de bakwand aangooien met mijn been ertussen. Blauw oog
Stap 4: Doei, doei

Iemand tips om mijn slimmerikje voor te zijn? Liefst dus al stap 1 op kunnen lossen. Voorwaarts rijden in een poging om verbinding te maken resulteert in een paard dat met zijn neus door het zand begint te rennen waarna hij dus op zijn eigen fijne manier Clown verder gaat. Ik krijg hem met geen mogelijkheid terug in tempo en heb ook geen enkel stuur dus kan hem niet eens tegen de bakband zetten.

Als hij wil werken kunnen we al redelijk overgangen rijden en tempowisselingen in draf trouwens, dan laat hij zich gewoon prettig rijden.

Na een keer goed boos geworden te zijn moet ik eerlijk zeggen dat hij het niet meer gedaan heeft de afgelopen dagen maar toch wil ik eens denken aan een juiste oplossing hiervoor. Het laag opkrullen doet hij nog wel als hij geen zin meer heeft om te werken dus dat moet sowieso opgelost.

Anoniem

Re: Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:42

Is het geen idee om eens binnenhoefslag aan te houden? Leert ie lekker op eigen benen lopen, knal jij niet tegen de rand én vaak zakken ze ook wat in tempo omdat hij zijn balans weer wat moet zoeken zonder rand. Heb je ook nog kans dat ie dan wél je hand opzoekt, ipv geld zoekt Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:48

Dat is op zich een hele goede tip, ware het niet dat ik dus alle stuur kwijt ben. Zelfs vanaf de kwartlijn smakken we ineens tegen de bakwand omdat hij dus echt even door mijn buitenbeen (en evt. zweep aan buitenkant) komt drammen. Ik rij heel veel binnenhoefslag (gaat nog wel slingerend maar a la, dat is jongigheid) maar hij komt er ook niet mee omhoog. Hij trekt ook niet echt uit balansverlies naar de bakwand op jongepaardenmanier denk ik, als hij werkt voor me houdt hij nl. wel de binnenhoefslag aan Verward Hij heeft eerder de neiging om naar X te komen, dan naar buiten weg te vallen verder.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:50

Hoewel ik geen oplossing heb moet ik eerlijk zeggen dat ik toch wel stevig heb gegrinnikt om je probleem Haha!

Slim paard, niet in 1 keer gelijk vreselijk stout (bokken oid), maar gewoon stiekum langzaam maar zeker zorgen dat jij geen controle meer hebt en dan zn eigen zin volgen Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:52

Misschien is het nog net even wat teveel voor hem dan? Misschien kan je in het bos rijden, lekker stukken rechtuit. Als hij dan weer wat sterker is qua bespiering is het ook weer makkelijker sturen lijkt me Lachen

Wel moeilijk om te beoordelen trouwens, is toch weer voor elk paard anders!

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:53

Ik neem aan dat je al les hebt? Anders is dat de eerste tip! Ik zou hem niet te laag laten met zijn hoofd. Bij het hoge tempo proberen toch je benen eraan te houden, en schakelen!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:55

ik heb misschien wel een tip voor je Over tempo beginnen te draven probleem...
ik ben ook bezig mijn paard in te rijden en die wil ook wel es dat deon en dan ga ik langzamer lichtrijden.. langer blijven zitten en staan..
hoop dat je er wat aan hebt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:57

Het is zeker een slim ding, ik kan er ook wel mee lachen *LOL* Maar goed, voor het echt een probleem wordt toch de jongeman eens op zijn nummer zetten Knipoog

Het bos durf ik nog niet goed omdat ik dus nog niet altijd rem en stuur heb. Ik heb ook nog niet met hem gegaloppeerd omdat ik zomaar vermoed dat het hek dan van de dam is met zijn eigenwijzigheid. Mocht hij buiten aan de kletter gaan dan heb ik er echt niks meer over te vertellen Scheve mond

Ik heb met dit paard nog geen les, in december/januari gaat hij mee, dan hebben we als het goed is een trailer. Ik heb hem liever ook niet zo laag lopend met zijn hoofd maar dat is dus precies ons probleem, omhoog rijden en schakelen: graag, maar hoe? Dit is nog een heel jong onervaren paard he Knipoog

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:58

Ik weet niet of je hier wat aan hebt,
maar maak de bak eens kleiner door een stroomdraadje
een halve meter vanaf het hek te plaatsen.
zonder stroom uiteraard, maar het paard moet denken
dat er wel stroom op staat.
Dan zal hij er ook niet tegenaan gaan.
Wel een 'leuk' grapje ja...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:00

En toch vrij 'bot' door een ophouding met je binnenhand?

Misschien niet helemaal netjes, maar als hij gaat krullen of stofzuigeren even met je binnenhand hem weer omhoog vragen?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:02

De mijne kon ik toen het stuur en de rem er nog niet zo goed opzaten op mijn zit en stem terug laten komen. Als ze reageert en dus terug komt weer naar voren rijden met je been. Misschien zijn overgangen heen en terug ook nog goed te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:02

Als je in het bos bang bent de controle kwijt te raken kan je altijd een slofteugel als noodrem erop hangen en een ervaren paard meenemen.

Heb even in je profiel gespiekt en wat heeft ie een boevenkoppie Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:06

foutje

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:07

Apple schreef:
En toch vrij 'bot' door een ophouding met je binnenhand?

Misschien niet helemaal netjes, maar als hij gaat krullen of stofzuigeren even met je binnenhand hem weer omhoog vragen?

Dan gaat hij hangen. Ja, aan de andere kant hang ik dus, helemaal waar. Maar ik kan moeilijk de teugels gewoon maar los laten want hij blijft trekken tot ik de teugels nog maar op de gesp vast heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:08

venga schreef:
De mijne kon ik toen het stuur en de rem er nog niet zo goed opzaten op mijn zit en stem terug laten komen. Als ze reageert en dus terug komt weer naar voren rijden met je been. Misschien zijn overgangen heen en terug ook nog goed te doen?

Als hij wil werken wel, maar dan flikt hij dit ook niet. Hij doet dit als hij moe begint te worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:08

Liek_ schreef:
Als je in het bos bang bent de controle kwijt te raken kan je altijd een slofteugel als noodrem erop hangen en een ervaren paard meenemen.

Heb even in je profiel gespiekt en wat heeft ie een boevenkoppie Haha!

Ik kan het eens proberen Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:12

Apple schreef:
Hoewel ik geen oplossing heb moet ik eerlijk zeggen dat ik toch wel stevig heb gegrinnikt om je probleem Haha!

Slim paard, niet in 1 keer gelijk vreselijk stout (bokken oid), maar gewoon stiekum langzaam maar zeker zorgen dat jij geen controle meer hebt en dan zn eigen zin volgen Haha!.

Ja idd mooie manier van grenzen verleggen *LOL*

Ik denk dat je de grenzen weer bij jou moet gaan leggen. Ik zou beginnen bij het tempo: Als jij geen tempo controle meer hebt terug naar de stap en opnieuw aandraven. Steeds weer. Tot alleen een poging tot stappen al uitlokt om het tempo te verlagen.
Zodra jij weer tempocontrole hebt kan je ook weer naar voren rijden om hem weer er aan te krijgen qua aanleuning en hoofd halshouding. Probeer zelf zonder te trekken verbinding te houden tot die tijd.

Voor het bakrandprobleem zou ik aan de slag gaan met wijken voor druk. Ik neem aan dat hij tijdens het poetsen e.d al 'om' kan?
Begin in een langzame stap, leg heel nadrukkelijk 1 been aan en zeg 'om' (of welk commando je aan de hand ook gebruikt). Als de goede reactie komt, al is het maar een beetje beweging de goede kant, dan is het goed.
Een jong paard reageert ook vaak goed op je gewicht. Verplaats je gewicht dan ook naar de kant die je op wil. Om zijn evenwicht te herstellen zal hij weer onder je gaan lopen en dus wat opzij gaan. Bouw dit uit tot hij het snapt. En als dat zo is, kan je dit gaan gebruiken in je bakrand probleem. Je zet hem dan namelijk direct opzij, en dan kan je bij geen reactie ook eens doorkomen met je been of je zweepje. Hij weet immers wat de bedoeling is na die oefenperiode.
En kom voorlopig maar helemaal niet op de hoefslag als het ff kan. Je bak is wel een stuk kleiner, maar als je een beetje creatief bent moet dat prima lukken. En je hebt er veel profijt van als je dat zo doet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:17

Kelly_ann heb jij ook een suggestie voor de overgang terug als hij zo dramt? Want ik krijg hem daar dus met geen mogelijkheid terug naar stap. Scheve mond Zolang meneer zin heeft om te werken doet hij zijn overgangen met twee hoeven in zijn neus eigenlijk.

Het wijken gaat voor het rechterbeen in stap al redelijk, links zijn we mee bezig (en da's de kant die hij gebruikt) dus ik hoop dat hij dan idd respect krijgt voor de eenzijdige beendruk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:39

In eerste instantie gewoon volgens het boekje Knipoog
Zithulpen zijn wat lastig uitleggen, want iedereen heeft toch een beetje zijn eigen variant. Ikzelf rek me uit, been lang, en hoofd oprichten. Maar intussen sluit ik mijn bovenbeen aan. onderbeen houd ik ook aangesloten, puur voor als ik hem nodig heb bij stilvallen. Als ik strenger door wil komen druk ik mijn knie ook wel eens een paar keer in het zadel.
Maar hoe je je zithulp ook gebruikt, wees er consequent mee.

Ik bied alles in drie stappen aan, dus ik begin met mijn normale hulpen. Bij geen reactie herhaal ik ze wat dwingender. En de derde keer is alles toegestaan (bij wijze van spreken), als het maar gebeurt, blijf je zithulp wel geven. Ik zou dan best een keer flink op de handrem durven gaan staan, mocht dat halthouden worden is dat geen ramp. Het gaat erom dat je rem het gaat doen.... Hij mag best even onder de indruk van je zijn.
Bij de juiste reactie meteen ontspannen en belonen. Zeker als je door bent gekomen en/of terug bent gegaan naar het halt, even blijven staan. Sommigen noemen dat bedenktijd, het geeft in elk geval even een stukje rust na een vrij extreme hulp.
Als je zoiets bewust, consequent en goed uitvoert. Met de nadruk op de beloning en rust bij de goede reactie. Zal je het niet vaak hoeven herhalen. Paardje weet bij stap 1 of 2 al wat stap 3 zal zijn en je krijgt dan de reactie die je wilt.

Als je je verdiept in het conditioneren en leren van een paard zal het misschien duidelijker worden. In de hoefslag stond laatst een stuk over leren van paarden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:51

Whahaha die Wrangler, die heeft het wel mooi bekeken *LOL*

Doet hij het meteen al als je opstapt, dat hij lekker aan het stofzuigen is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:53

Ik ken het systeem hoor, heb best wat jonge paarden gereden Knipoog Alleen als hij zich dus zo opkrult kom ik er ook met de noodrem niet meer aan, hij zit te ver achter het bit.
Dus ik probeer eerst zit+stem, dan zit+stem+hand zacht, dan zit+stem+noodrem maar alarmfase 3 krijg ik dus niet voor elkaar. En hij snapt ondertussen natuurlijk prima dat er geen consequentie zit. Omdat ook het stuur niet werkt kan ik hem niet eens de kant oprijden in geval van nood.

@Olympia: nee, hij werkt eerst lekker, eerste 5 minuten tegen de hand en dan zakt hij naar een prettige aanleuning, iets te diep maar gewoon bewerkbaar. In die fase kan ik gewoon rijden, overgangen maken, tempowisselingen, redelijk sturen, en op een gegeven moment is hij moe en dan is het bekeken. En toch is het echt de bedoeling dat ik het einde van de rit aangeef en niet hij Nagelbijten / Gniffelen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:55

Hmm.. Hoe lang rijd je meestal? En stap je is tussendoor een flink stukje met lange teugel om hem vervolgens weer op te pakken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:58

Ongeveer een minuut of 20, soms 30, afhankelijk van hoe snel hij zich laat bewerken. We stappen nog heel veel omdat ik dus ook bezig met het verbeteren van het stuur door stuuroefeningen, voltes openen en wijken vanaf de driekwartlijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:58

Urielle, als je nu gewoon 2 minuten stopt voordat hij moe wordt en dat gedrag gaat vertonen? Dus stoppen als het nog goed gaat Haha!.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:59

Hmmm.. En zou het werken als je is 5 min tussendoor met hem gaat stappen en je een los contactje hebt om hem vervolgens weer op te pakken?

Ik vind het namelijk erg slim wat hij doet en hij dendert zo te horen gewoon door je hand heen als hij in die fase is beland...