Is verhouding lengte ruiter / schoftmaat paard te berekenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Is verhouding lengte ruiter / schoftmaat paard te berekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 12:49

n.a.v. dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=668644

vraag ik me af of er iets is als een cijfermatige verhouding voor ruiter en paard...

Dus: welke schofthoogte zou je paard theoretisch moeten hebben om bij jou lengte te passen.

Of is dit een onzinnige vraag, omdat ook de lengte van de ruitersbenen en de lichaamsbouw van het paard ook meespelen?

Ik hoor het graag.

superlise

Re: Is verhouding lengte ruiter / schoftmaat paard te bereke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:51

goede vraag , zou ik ook wel willen weten.
*abbo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:22

Men zegt: 20 centimeter onder je lengte tot 20 centimeter boven je lengte KAN nog, beter -10 tot +10 centimeter. Maar volgens mij heeft het ook veel te maken met de breedte van het paard. Enne... ik ben 1.65 maar op een sterk paard van 1.85 zit ik echt niet lekker Bloos!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:25

Inderdaad, de breedte van je paard is daarbij ook heel belangrijk. Ik rijd op een paard van 1.72 ( zou moeten passen volgens de regel ) maar die is zo smal dat ik met mijn benen ruim onder zijn buik vandaan kom. Geen gezicht vind ik zelf..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:29

oef als dat daadwerkelijk de theorie is zit mijn pony (is nog niet uitgegroeid) er 30 cm onder ipv 20.
Toch vraag ik me af of ik te groot voor hem ben, ik denk dat bouw inderdaad mee speelt, mijn pony is stevig en breed en denk wel dat hij het kan hebben, ik weeg 62 kilo dus aan het gewicht zal het niet liggen denk ik, ben benieuwd naar meerdere reacties.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:30

dan zou eht bij mij nét gaan. ik ben 1.72 en Max is 1.52 Knipoog Hoewel ik maar heel klein stukje onder hem uitkom.. en het er niet slecht uitziet vind ik

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:30

het hangt zo van het paard af... ook de manier waarop zn ribben liggen (rond of plat) en inderdaad de breedte.

Maar ik ben 1.80 en heb er 1 van 1.80, dat gaat wel, maar groter hoef ik niet hoor!
En als ik iemand van ongeveer 1.70 op de mijne zet, vind ik het wel een erg groot paard al!
Ik heb altijd het idee dat, als de stokmaat ongeveer gelijk ligt met je eigen lengte, dat het beste plaatje geeft. Al is een iets 'te klein' paard voor de ruiter vaak makkelijker dan een dier dat net wat te groot is.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:33

Volgens mij kan je er geen tabel aanhangen. Ik denk dat je naar je eigen bouw en die van het paard moet kijken. Een damespaardje van 165 zou voor mij te klein zijn maar een stevig, rondgebouwde kwpn-er zou prima kunnen. De een heeft lange, slanke benen, de ander een lang bovenlijf. De een heeft korte, stevige benen, etc etc... Ik zou mooier passen op een fjord van 141 dan op een welsh van 141, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een belangrijkere maatstaf vind ik de combinatie gewicht ruiter/bouw en hoogte paard + doel. Ik denk dat als je een ca. 30cm onder de buik uitkomt met je benen dan heb je wel een beetje probleem met goede beenhulpen geven. Maar als jij een recreatiepaard hebt heb je daar geen last van.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:03

creool schreef:
Een belangrijkere maatstaf vind ik de combinatie gewicht ruiter/bouw en hoogte paard + doel. Ik denk dat als je een ca. 30cm onder de buik uitkomt met je benen dan heb je wel een beetje probleem met goede beenhulpen geven. Maar als jij een recreatiepaard hebt heb je daar geen last van.

Hmm waarom zou het voor een recreatiepaard niet meer uitmaken? Ik ben zelf een recreatieruiter, ik start geen wedstrijden, maar ik rij wel fanatiek dressuur met mijn paard. En ik ga regelmatig een rit maken in het bos. Vind het wel zo prettig dat de verhouding een beetje klopt. Net of je niet serieus bezig bent met paardrijden als je recreatief rijdt. Boos!

On topic:
Mijn vorige paard was 1.70m en smal gebouwd, hier leek ik niet zo op met mijn 1.70m.
Nu heb ik een paard van 1.62m en grof gebouwd, hier lijk ik goed op, kan ook beter drijven en blijven zitten. Zelfs Rocamor, die ergens in de 1.80m is lijkt nog goed op mijn paard terwijl ze zelf een paard heeft van 1.80m waar ze ook goed op past.

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:25

ik ben zelf 1.68, en rijd op een pony van 1.48,5. (zie profiel)

En ik vind het er niet storend uitzien! Lachen
Laatst bijgewerkt door garfieldjuh op 19-10-06 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:25

creool schreef:

Esther schreef:
Hmm waarom zou het voor een recreatiepaard niet meer uitmaken? Ik ben zelf een recreatieruiter, ik start geen wedstrijden, maar ik rij wel fanatiek dressuur met mijn paard. En ik ga regelmatig een rit maken in het bos. Vind het wel zo prettig dat de verhouding een beetje klopt. Net of je niet serieus bezig bent met paardrijden als je recreatief rijdt.

Nee joh, zo bedoelde ik het niet.. Ik rijd ook geen wedstrijden, wel dressuur. Wellicht heb ik het verkeerd omschreven maar ik bedoel eigenlijk de ruiters die voornamelijk buitenritten rijden. Ik maak onderscheid tussen recreatie (bos/strand etc), dressuur (al dan niet met wedstrijden) of springen.

Sorry.. wilde je niet boos maken..

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:27

Ushi is 172 en ik een 182 klopt mooi

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:30

Beaut is 1.49 en ik ben 1.78 maar hij maakt zich groot dus vind het er ook niet storend uitzien!!

Boherbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:47

Ik ben 2.03 lang en heb erg lang gezocht naar een paard dat bij mij 'paste'...niet zozeer om een 'mooi plaatje' te krijgen, echter omdat ik een paard niet wil overbelasten.
Daarbij...misschien dat bv een.quarter mij prima zou kunnen dragen...zie je me dan gaan...met m'n knieen over de grond slepend... Haha!

Het is uiteindelijk een Ierse Hunter van 1.83 geworden Cool

Of e.e.a. te berekenen is....weet ik niet..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:06

Ik denk niet dat er een zinnige regel voor geldt. Gewicht en conditie van paard en ruiter zijn van invloed, rijkunst van de ruiter etc.

Er zijn vast vuistregels voor. Maar ikzelf zou daar niet teveel waarde aan hechten. Er zijn teveel uitzonderingen die buiten het regeltje vallen, omdat het plaatje niet mooi is. Of omdat iemand geen zicht heeft op conditie van ruiter en paard of....

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 17:04

als we nu eens iedere keer de schofthoogte van het paard en de hoogte van de ruiter weergeven, dan kan ik het in een tabelletje gieten, een beetje lagere wiskunde (zo'n statistisch licht ben ik ook weer niet Koe ) op toepassen, grafiekje maken en eens kijken wat er uit komt?
Louter voor de lol natuurlijk, we sluiten een groot aantal factoren uit, zoals bouw paard etc...

ik begin:
schoft/ruiter
1,65/1,61

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:18

Citaat:
Nee joh, zo bedoelde ik het niet.. Ik rijd ook geen wedstrijden, wel dressuur. Wellicht heb ik het verkeerd omschreven maar ik bedoel eigenlijk de ruiters die voornamelijk buitenritten rijden. Ik maak onderscheid tussen recreatie (bos/strand etc), dressuur (al dan niet met wedstrijden) of springen.

Dan kan ik het nog niet met je eens zijn. Ook voor een recreatieruiter die alleen maar buiten rijd is het belangrijk dat de hulpen goed gegeven kunnen worden.

Wat ik dan wel een verschil vind is dat er dan ook andere hulpen 'gegeven mogen worden'. Oftewel; als je dressuur rijd zit je aan bepaalde (naar mijn mening soms onhandige) regeltjes vast met betrekking tot het geven van hulpen. (je wordt in mijn ogen erg beperkt).

Maar ook een recreatiepaard moet goed gereden worden. Anders zal het dier snel problemen krijgen (verkeerde slijtage, verkrampen van spieren, stijfheid, verkeerde spieropbouw enz)

EDIT:
Ik ben overigens ongeveer 1.75 (schat ik)
Ik rijd op mijn haflinger van 1.39 (oud type en dus 'mini trekpaard')
Mijn kruising quarter/nrps is 1.55 (3 jaar en dus nog in de groei)
En omdat ik hem nog aan het beleren ben rijd ik zelfs af en toe op mijn pony van 1.30 (ook 3 jaar oud)

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:30

Ik ben 1,83 en mijn paard is 1,71 het gaat wel en ziet er niet lelijk uit, toch zou ik wel graag willen dat mijn volgende paard groter en "breeder" is.

Lisetj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:35

ik ben 1,85 en mijn verzorgpaard is 1,75 ongeveer Lachen en het ziet er niet lelijk uit, past wel goed zo.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:36

leuk, ik ben denk ik ongeveer even groot als mijn paard, dus dat komt mooi uit Haha!
Ik ben 1.56m (ja kleintje hé Tong uitsteken ) En mijn paard schat ik 1.60m
Laatst bijgewerkt door Milly_ op 19-10-06 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:37

Ik ben 1,85 lang en mijn paard is 1,66 hoog. Kan net ondanks mijn lengtemaat 36.

Wolkske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:38

Ik ben 1.67 net als men paard, is dit nu ideaal of toch liever iets kleiner/groter??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:15

Ik ben 160 en rijd mijn grote maatse shetlanders nog lekker Knipoog.

Het heeft ook met de bouw van het paard te maken. Een forse haf of fjord kan veel meer hebben dan een arabiertje van de zelfde hoogte en het ziet er ook veel langer mooi uit.
Ik zal zelf niet op een welshje van 110 gaan zitten, maar een shet van 100 cm wel. Ik heb ook KWPNers gereden, maar dat vond ik zelf gewoon niet fijn.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:20

lol, mijn pony is dan 40cm kleiner zou niet goed moeten komen... maar kan toch wel

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:25

ik ben 1.88 en mijn paard 180. Plaatje is helemaal top!