Stelling,wedstrijdruiters beter?+ pas. vd rijkunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:47

Er zijn zat ruiters die echt fijn kunnen rijden, maar nooit of nauwelijks op wedstrijd gaan, ik vind dat je niet kunt zeggen dat een wedstrijdruiter beter is. Tenzij je iedere week de grandprixspecial wint, dan word het een ander verhaal, maar gewoon de basis.............................zijn zat slechte ruiters op wedstrijd. En er zijn zat goede africhters die slecht presteren op wedstrijd, maar wel heel fijn rondsturen, er zijn nou eenmaal mensen die onder druk slecht presteren.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:52

Zullen we het topic kundigheid maar weer opnieuw openen? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:59

Ik vind het enge van kunst dat het zo snel ontaard in kunstJES, en daar zit niemand op te wachten.

Volgens mij is het Rome van de sport op redelijk dezelfde plek als het Rome van de kunst, of versta ik onder kunst iets anders dan jij?

Zoals ik eerder al zei, tuurlijk bestaan er uitzonderingen, allebei de kanten op, en het belangrijkste is dat je gewoon lol hebt met je paard. Maar als ik om me heen kijk, kan ik eigenlijk maar één conclusie trekken...

Volgende discussiepunt is dan wanneer je een wedstrijdruiter bent. Want ik heb redelijk wat concoursvelden gezien onderhand, maar in vergelijking tot sommige anderen...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 15:14

Zep schreef:
Ik vind het enge van kunst dat het zo snel ontaard in kunstJES, en daar zit niemand op te wachten.

ik denk niet dat je in dat geval praat over rijkunst.

persoonlijk vind ik het jammer (en er zullen weinigen met mij zijn), dat dressuur als zodanig tegenwoordig door velen niet meer beoefend wordt vanuit de drang naar creativiteit en expressie maar meer de drang naar competitie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 15:45

SuperPepeijn"]
[quote="Zep schreef:
Ik vind het enge van kunst dat het zo snel ontaard in kunstJES, en daar zit niemand op te wachten.

ik denk niet dat je in dat geval praat over rijkunst.

[/quote]

Dat is dezelfde soort scheefgang als bij de westrijdruiter die dingen ten koste van zijn paard wil bereiken. Op die manier werkt het 2 kanten uit, dat wil ik er alleen maar even mee zeggen.

Je mist de uiting van creativiteit? Zou ik toch eens op concours gaan als ik jou was.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 15:48

is bij een concours niet de belangrijkste doelstelling: prestatie en niet zozeer expressie, creativiteit?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 15:53

SuperPepeijn"]
[quote="Zep schreef:
Ik vind het enge van kunst dat het zo snel ontaard in kunstJES, en daar zit niemand op te wachten.

ik denk niet dat je in dat geval praat over rijkunst.

persoonlijk vind ik het jammer (en er zullen weinigen met mij zijn), dat dressuur als zodanig tegenwoordig door velen niet meer beoefend wordt vanuit de drang naar creativiteit en expressie maar meer de drang naar competitie.
[/quote]

Bij mezelf ervaar ik dat helemaal niet. Wanneer je een keer gevoeld hebt hoe het is om een paard te rijden dat helemaal los door zijn lijf loopt en op de allerkleinste hulpen te rijden is, wanneer het lijkt of je opstijgt in de uitgestrekte draf...dan weet je dat je daar naartoe moet, en dan kun je alle wedstrijden winnen, maar wanneer het zonder dat gevoel is, blijft er altijd iets om naar te streven.

Als ik dan niet win, maar wel dat fijne gevoel (expressie waar jij het over hebt) heb, dan vind ik dat veel belangrijker dan alles te winnen, maar niet het idee te hebben dat ik écht goed bezig ben...als je begrijpt wat ik bedoel....

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 16:09

Als de FEI reglementen, zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn (ter bescherming ende behoud van de klassieke grondbeginselen), consequent toegepast zouden worden, ligt de hele wedstrijdsport toch op zijn gat?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 16:13

marieketencate schreef:
[

Bij mezelf ervaar ik dat helemaal niet. Wanneer je een keer gevoeld hebt hoe het is om een paard te rijden dat helemaal los door zijn lijf loopt en op de allerkleinste hulpen te rijden is, wanneer het lijkt of je opstijgt in de uitgestrekte draf...dan weet je dat je daar naartoe moet, en dan kun je alle wedstrijden winnen, maar wanneer het zonder dat gevoel is, blijft er altijd iets om naar te streven.

Als ik dan niet win, maar wel dat fijne gevoel (expressie waar jij het over hebt) heb, dan vind ik dat veel belangrijker dan alles te winnen, maar niet het idee te hebben dat ik écht goed bezig ben...als je begrijpt wat ik bedoel....
[/quote]

Nou, als je dat gevoel kunt bereiken niet alleen thuis, maar ook op wedstrijd, dan weet je toch dat je op de goede weg zit. En dat zoek ik dus ook. En geen jury die mij dat uit mijn hoofd praat! Alleen IK kan echt weten hoe mijn paard gelopen heeft, goed of slecht. Ik voel dat en mijn gevoel zit er nooit naast. DAar kan geen jury tegen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 16:19

Over het algemeen is het nog steeds zo, dat dat fijne gevoel in de ring ook scoort als een toeter. Daarmee komen die 2 dingen dus weer samen.

Ik erger me nogal aan de mentaliteit die hier af en toe naar bovenkomt. De manier van antwoorden van sommigen insenueert dat prestatie en competitie iets "vies" is, iets dat je meestal alleen bereikt ten koste van alles wat mooi en heilig is, en waar het in de sport om draait.

Het duurt een poosje voor je op een niveau komt waarin je je "ziel" in je proeven kunt leggen. Volgens mij is dat hele kleine beetje extra ook "talent" te noemen, sommige mensen hebben het van nature, anderen hebben het vermogen het te leren, en bij sommigen wordt gewoon het nooit wat. Dat geldt voor pianospelen net zo hard als voor paardrijden. Het is verdomd lastig om toonladders met een beetje expressie te spelen, en degenen die het kunnen zijn juist degenen die in hun ontwikkeling al veel en veel verder zijn dan de beginner die die toonladders gebruikt als oefening voor wat anders.

En of je nou wel of geen wedstrijden rijdt, het duurt nou eenmaal verschrikkelijk lang voordat je het stadium van de toonladders voorbij bent. Een wedstrijdruiter krijgt alleen wat meer stimulans om daar aan te werken dan de meeste niet-wedstrijdruiters.

Ik streef dat fijne, ultieme gevoel ook thuis na. al gaat dat soms wat lastig met jonge paarden, maar goed. Ook thuis kan ik af en toe kwijlend van mijn paard afkomen. En tóch geeft dat een ander gevoel dan de "perfecte" proef.

Maar goed, de keren dat die topdag van mijn paard samenvalt met mijn eigen topdag, alles klopt en ik die dag toevallig ook nog op concours ben, komt niet zo gek vaak voor. (al kun je het beter sturen naarmate je verder komt) Dus leer je als wedstrijdruiter om te doen alsof, en kun je een zeer goede proef neerzetten, waar je fijn je centjes je verdiend hebt. Ik zie dat persoonlijk niet als "slecht", want het wil helemaal niet zeggen dat je dan dat fijne gevoel nooit nastreefd.

Wie op concours gaat, onmoet concurrenten. En de concurrent dwingt jou om niet lui achterover te zakken en te denken "zo wat gaat ie weer fijn", maar om nog harder te werken om nóg beter te gaan rijden.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 16:19

precies! Daarom denk ik ook dat een wedstrijdruiter gedwongen wordt om zichzelf iedere dag weer te verbeteren. Er moet natuurlijk ook tijd zijn voor ontspanning, maar toch train ik net even wat langer en dieper door, als het wedstrijd seizoen bezig is.
Daarbuiten ben je gewoon sneller tevreden...

Voor mij is het ook zeker goed om wedstrijden te rijden, juist omdat ik dan veel kritischer ben. Een schouderbinnenwaarts moet dan precies van bordje tot bordje recht uitgevoerd kunnen worden en niet een paar meter, waar je een andere keer wél genoegen mee neemt...

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 17:06

Ik rijd nu ook kur op muziek, maar ik vind dit zeer zeker wel een vorm van kunst.
Dit geeft bij mij echt een extra dimensie aan het dressuurrijden, het proberen een te worden met je paard en de muziek. En dan hoeft het rijtechnisch nog niet eens allemaal perfect te zijn, maar als ik dan alles precies op de muziek heb uitgevoerd ben ik al enorm tevreden.
Ik streef natuurlijk naar ook een rijtechnische perfectheid maar dat gaat nog wel even duren Haha!.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 17:50

Ook al zijn we het niet met elkaar eens en verschillen onze smaken, is dat toch geen reden om geirriteerd te raken Zep? Verward

Zep schreef:
Dus leer je als wedstrijdruiter om te doen alsof, en kun je een zeer goede proef neerzetten, waar je fijn je centjes je verdiend hebt.


Dit bedoel ik o.a. met: te veel mens, te weinig paard. Een dergelijke houding of visie komt onherroepelijk tot uiting in het beeld dat je neerzet. Rij'kunst' heeft imo alles te maken met 'way of life' en raakt aan je eigen oprechtheid, 24x7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:07

Als je me quote, doe het dan wel even in het juiste verband. (want anders raak ik heel geïrriteerd Knipoog

Zep"]
Dus leer je als wedstrijdruiter om te doen alsof, en kun je een zeer goede proef neerzetten, waar je fijn je centjes je verdiend hebt.
Ik zie dat persoonlijk niet als "slecht", want het wil helemaal niet zeggen dat je dan dat fijne gevoel nooit nastreeft.

[/quote]

Juist dit soort dingen bedoel ik. Misschien bedoel je het niet zoals je overkomt, maar je insenueert alles wat ik hierboven al heb gezegd over dat wedstrijdgericht rijden over de rug gaat van alles wat mooi en heilig is. Die geluiden hoor je nu eenmaal met enige regelmaat voorbijkomen. Meestal is dat dan van ruiters die zelf van toeten noch blazen weten waar het om wedstrijdrijden gaat, en als je ze dan toevallig een keertje ziet rijden... Lips are sealed Lips are sealed En daar raak ik dan best geirriteerd van ja. Ik ken je niet persoonlijk, en kan dus niet over je oordelen, maar ik heb anderhalf jaar op een pensionstal gestaan die barstte van mensen zoals ik hierboven omschrijf. (en ik krijg nog steeds jeuk op moeilijk bereikbare plaatsen als ik terugdenk aan die periode...)


[quote="Zwabbertje schreef:
als de FEI-reglementen zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn (ter bescherming ende behoud van de klassieke grondbeginselen), consequent toegepast zouden worden, ligt de hele wedstrijdsport toch op zijn gat?


Waar baseer je dit dan op?

Los gezien van het feit of dat wel het hoofddoel is van de FEI-reglementen, maar dan wordt het gemieren*uk en dat is een discussie waar ik nog minder zin in heb.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:30

Zwabbertje schreef:
Rij'kunst' heeft imo alles te maken met 'way of life' en raakt aan je eigen oprechtheid, 24x7.
Naar mijn mening: kunstig en 'way of life' zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:00

Zep, mijn punt zit um in de 24x7. En het Rome-verhaal, waar we het nog over moeten hebben. Wat jij en ik te paard uitspoken doet er helemaal niet toe. Heb je Van Loon in huis? Hij heeft de moeite genomen om de geschiedenis van de FEI neer te schrijven en trekt in wedstrijdluitjes taal ook aardige conclusies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:19

Ah, leuk zo'n discussie.

Mensen is ben een recreatieruitertje en ik kan ook niet goed rijden. MAAR, ik heb wel les en oefen minstens 2 x per week! Ik wil graag heel goed leren rijden en ik weet dat dat jaaaaren gaat duren. (en dat vind ik ook leuk een uitdaging!)

Nog iets ik wil ook binnenkort springles en hoop eens een cross of endurance te doen.

Nog iets, ik rijd geen wedstrijden, waarom niet? Ik heb geen vervoer en alles bij elkaar gaat mij net iets te veel geld kosten. Toch wordt er voor mijn paard kosten nog moeite gespaard als hij iets nodig heeft, keidure smid, nooit te lang gewacht voor een veearts, beste voer, dikke laag stro, pas bucas vliegendeken, etc. EN les.

Ben heel gemotiveerd om het goed te gaan leren maar het welzijn van mijn paard staat nummer 1, dus rijd ik ook recreatief, soms met lang teugeltje...., maar ook steeds effe nog een oefeningetje erbij. Bij het recreatief rijden, maar wat is dat nou??? moet hij ook nageven en niet in het krulletje lopen, goed zijn ruggetje gebruiken, tempowisselingen. Alleen we zijn altijd 1 1/5 uur weg en mag hij ook veel met lang teugeltje stappen als hij even zijn best heeft gedaan, samen genieten we dan van de natuur en het lekkere weer. Ik moet afwisselen en kan hem niet alleen maar in een bak rijden om dressuur te oefenen. Meneer krijgt dan zo de pest is dat hij bijna niet meer te rijden is, ondanks zijn lieve karakter.

Ik weet dat ik geen goede ruiter ben, men vind dat ik makkelijk eens een B-proefje kan rijden, zelf vind ik van niet, want ben niet tevreden over mijn rijstijl.

Nu de discussie: sommigen vinden wel dat ze goed rijden, als ik kijk bij de wedstrijden (ga veel mee met een vriendin) Van het kijken heb ik veel geleerd en soms heb ik medelijden met de paarden. Ik zal nooit zeggen dat ik het beter kan, maar zie wel dat het niet goed is. Het fanatisme wat ik dan zie om te scoren vind ik geen paardrijden meer. Ikhoud mijn mond want ik ben maar een recreatieruitertje, dus kan niet rijden en heb er geen verstand van, maar roep vaak tegen mijn vriendin. "Dit keer had ik makkelijk mee kunnen doen", ja, zie je wel zegt ze dan, maar ik doe het niet.
EN waarom niet, omdat te veel wedstrijdruiters mij het gevoel hebben gegeven dat ik maar een kluns ben. Nee zij is maar recreatieruiter, maar als ik vraag ga je mee de bossen in durven ze niet.

Van de winter was het vaak kl**te weer, toch?, veel regen en storm. Hoezo was ik altijd de enige in de bossen? Jawel een paar keer met veel moeite mijn horsie rustig thuis gekregen. Over fris gedrag gesproken als het koud is en stormt. Kan niet goed rijden, maar durf wel altijd alleen de bossen in en ook als de staart erop gaat en meneer niet stil kan staan bij opstappen. Ik ken helaas te veel wedstrijdruiters die niet de bossen in durven. Mensen ik heb een heet paardje en door mijn gebrek in rijervaring is hij nog niet helemaal gehoorzaam, maar ga wel door weer en wind alleen de bossen in. Heb echt geen slome knol hoor, maar ik heb lef gekregen en ben handig geworden. Als ik mijn paardje net zo kan rijden als mijn instrukteur het kan, dan zeg ik ja ik kan goed rijden en ben toch nog steeds een recreatieruiter!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 20:05

iig heeft een wedstrijdruiter een vaardigheid die een recreatieruiter niet bezit, namelijk zijn paard op zijn voordeligst voorstellen als het erop aankomt. Thuis kan iedereen de sterren van de hemel rijden, maar op concours moet je het laten zien. Wedstrijd rijden is een kunst op zich, die niet iedereen beheerst. Waarmee ik dus niet zeg dat recreatieruiters neit kunnen rijden, maar die volte 10 meter precies op dat moment kunnen rijden (en dus zodanig voorbereid hebben dat dat ook fatsoenlijk gaat!), en niet als je paard toevallig het aanbiedt is nog wel iets anders.

Wedstrijd rijden is een vaardigheid, net als paarden zadelmak maken, een buitenrit kunnen (en durven) rijden, en een heleboel andere. En verder sluit ik me maar weer eens bij Zep aan.

PS
Oh, en Zep, wedstrijden met een Fjielinger (Fjord, Fries, Haflinger) mag natuurlijk wel!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:20

Lielle schreef:
iig heeft een wedstrijdruiter een vaardigheid die een recreatieruiter niet bezit, namelijk zijn paard op zijn voordeligst voorstellen als het erop aankomt. Thuis kan iedereen de sterren van de hemel rijden, maar op concours moet je het laten zien. Wedstrijd rijden is een kunst op zich, die niet iedereen beheerst. Waarmee ik dus niet zeg dat recreatieruiters neit kunnen rijden, maar die volte 10 meter precies op dat moment kunnen rijden (en dus zodanig voorbereid hebben dat dat ook fatsoenlijk gaat!), en niet als je paard toevallig het aanbiedt is nog wel iets anders.


Toch zijn hier een flink aantal uitzonderingen op. Ik ken legio voorbeelden van mensen die gestresst naar een wedstrijd gaan en er nog gestresster vandaan komen. Zij stellen hun paard in de ring echt niet optimaal voor, juist omdat de prestatiedrang zo groot is en er veel te veel spanning bijkomt.
Deze mensen zijn dan zo zenuwachtig (gemaakt) dat ik me afvraag of zij uberhaupt nog plezier beleven aan het rijden...

Ga voor de grap eens kijken bij een regionale Z2 dresuurwedstrijd voor ponyruiters...ze ouders scheldend langs de kant voor "instructie", de pony wordt afgerost na de proef, de jury is een kl**tzak en het kind komt huilend de ring uit....

Heel knap hoor, dat die volte dan nog steeds 10 meter is, maar lollig? Nou nee!!

Er komt ook een stukje mentaliteit bij kijken en dat ontbreekt er toch echt bij dit soort ruiters (en het zijn niet alleen kinderen op pony's die zich zo gedragen..)

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 00:02

sinds ik mij heb voorgenomen dat ik wedstrijden wil rijden met noblesse merk ik dat ik veel gemotiveerder rij.
ik vind het ook erg leuk om proefjes te rijden. het is natuurlijk allemaal nieuw voor mij want ik ben een beginner.
wat mij het leukste aspect van wedstrijden lijkt, op dit moment natuurlijk, voor aanvang, is dat je je paard kunt tonen op zijn paasbest , en jezelf uitteraard Haha! , en kunt toetsen hoe goed je hebt geoefend al maanden.
het is toch een afspiegeling van je kunnen op dat moment lijkt mij...maar het lijkt mij ook ieg heeeel erg leuk om samen met je paard te "showen".
want is niet iedereen apetrots op zijn paard
Tong uitsteken ?
of ik door wedstrijden ook een betere ruiter zal worden..tja..de tijd zal het leren.... *LOL*

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 00:34

Lielle schreef:
Oh, en Zep, wedstrijden met een Fjielinger (Fjord, Fries, Haflinger) mag natuurlijk wel!


Kan je de Tinker ook in dit woord plakken Haha!

Als ik dit nalees valt me op dat er veel verschillende soorten wedstrijdruiters moeten zijn. De groep waar ik op doelde is de groep die serieus met hart voor het paard rijdt en zichzelf probeert te verbeteren. Ze doent dit inderdaad fanatiek maar wel rekening houdend met het paard. En ze zijn vaak serieuzer bezig dan de gemiddelde recreatieruiter omdat ze het simpelweg ook heel leuk vinden. Maar er zijn veel verschillende soorten wedstrijdruiters volgens dit topic.

Wedstrijdruiters voor wie alleen de wedstrijden gelden, ja, die ken ik ook, maar die zijn voor mij geen doorsnee van de populatie die wedstrijden rijdt. Dat zijn gewoon mensen voor wie maar een ding telt en dat is een prijs halen.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 01:37

Ik rijd geen wedstrijden omdat ik daar simpelweg gewoon te zenuwachtig voor word Haha! Ik reed vroeger op de manege heel vaak op dezelfde pony dressuur omdat hij best moeilijk was en zenuwachtig, en haast niemand erop wilde met wedstrijden. Ik had weekelijks les en reed tussendoor ook vaak vrij op hem en vaak kreeg ik dan onbetaald priveles omdat de instructrice een goede vriendin van mij was. Ik kon zo verschillende proefjes rijden, nix aan de hand. Heb me over laten halen om op een onderlinge wedstrijd met hem te starten en was die morgen zo nerveus dat ik letterlijk kotsend naast de WC zat. Daarna heb ik het maar gelaten Lachen

Nu heb ik een eigen paard, een goed dressuurpaard met veel talent. Ik heb elke week priveles van een internationale dressuurruiter en jurylid en het gaat hartstikke goed al zeg ik het zelf. Ik zou volgens mijn instructeur best wedstrijden kunnen rijden maar dat wil ik zelf niet. Verder rijd ik veel buiten, ik maak elke week een sprongetje en rijd ook vaak zonder zadel. Ben ik dan een langeteugel-neusje-indelucht-recreatieruiter en minder kundig omdat ik die wedstrijdambitie niet heb?

Ik vind van niet. Bij mij zijn de lessen de spiegel: mijn instructeur is erg streng en geeft niet vaak complimenten. Aan hem merk ik of ik er deze week een beetje met de pet naar heb gegooid of dat het deze week toch wel erg lekker gaat Pling

Mijn motivatie is dat ik van dit paard hou en het graag voor hem goed wil doen. Ik wil een combinatie met hem vormen en een eenheid en niet zo maar een meerijder zijn. Hij is nog jong en ik heb zelf een heleboel houdingsfouten ontwikkeld doordat ik voordat ik hem kreeg, heel lang niet gereden heb. Dus we kunnen er allebei veel van leren en steeds er naar blijven die combinatie en band te verbeteren, of dat nu in de les is, of buiten, of wanneer ik even lekker zonder zadel een half uurtje in de bak en rond de manege rond wil hobbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 08:19

Ik heb zelf vreselijk lang gewacht totdat ik een wedstrijd ging rijden. Dat had alles te maken met mijn eigen onzekerheid en ik hou er nog steed sniet van om zo in de belangstelling te staan tussen de witte hekjes terwijl iedereen keurend naar me kijkt.
Maar toch heeft dat wedstrijd rijden me een extra dimensie meegegeven. Het vraagt nog meer gehoorzaamheid en concentratie. Want thuis kun je nog zo de sterren van de hemel rijden, de kunst is juist om dat op dat moment in de ring te laten zien. Dat element om je eigen pieken voor een deel te kunnen sturen vind ik een enorme sport en dat geeft me bijzonder veel voldoening. Dat heeft namelijk alles te maken met het een worden met je paard [voelen en anticiperen]. En dat is volgens mij rijkunst. Daardoor denk ik dat ik door de wedsrijden wel een betere ruiter ben geworden dan dat ik zou zijn geworden wanneer in me nooit in de baan had gewaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 08:26

Lielle schreef:
iig heeft een wedstrijdruiter een vaardigheid die een recreatieruiter niet bezit, namelijk zijn paard op zijn voordeligst voorstellen als het erop aankomt. Thuis kan iedereen de sterren van de hemel rijden, maar op concours moet je het laten zien.


Ben ik niet met je eens, en dat spiegel ik dan even puur op mezelf. Ik ben geen wedstrijdruiter (meer), maar train serieus met m'n paardje. En daar horen voor mij dus onder meer ook clinics bij. Tja, en dan wil je toch ook op je best voor de dag komen.....
Zoals ik met m'n paardje op clinic ga, kan ik ook een wedstrijd starten. Je zorgt dat alles er picobello uitziet, dat je paard zo top in conditie is als mogelijk, en dat je op je best rijdt. Het is niet alleen een vreemde trainer waarvan je zoveel mogelijk probeert mee te pikken tijdens die clinic, maar ook het publiek waarvoor je toch zo goed mogelijk wilt verschijnen.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je dus niet per se wedstrijden nodig hebt, om 'scherp' te blijven, op je presentatie te letten, en de kick van applaus te ervaren Knipoog

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:57

"Kunst, expressie en creativiteit" horen m.i. thuis in het circus of op de kunstacademie.

Ik kan de gedachtengang van Zep wel volgen. Prestatie, doelgericht rijden horen thuis in de wedstrijdring, al dan niet gepaard gaand met rijkunstig gevoel. Helaas zijn er altijd mensend die zonder gevoel en met grof geweld op concours verschijnen, maar die uitwassen kom je overal tegen.

De stelling dat wedstrijdruiters beter rijden dan niet-wedstrijdruiters is denk ik een beetje krom. Appels en peren vergelijken, zogezegd. Je hebt hele goede africhters en hele goede ringruiters. Het grijze gebied daartussen laat ik even buiten beschouwing.