Lui paardje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Benna

Lui paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 10:58

Ik heb zondag mijn eerste wedstrijd...., maar mijn paard is een beetje aan de luie kant.
Heeft er misschien iemand tips om haar een beetje aktiever te maken.

Verder zit de proef er redelijk goed in, alleen ben ik bang dat ze te sloom overkomt. Wat echt jammer is want als ze wat aktiever doet dan kan ze heel erg goed lopen!!!!

Dus alle tips zijn welkom.......

oosterhoff

Re: Lui paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:34

Benna schreef:
Ik heb zondag mijn eerste wedstrijd...., maar mijn paard is een beetje aan de luie kant.
Heeft er misschien iemand tips om haar een beetje aktiever te maken.

Verder zit de proef er redelijk goed in, alleen ben ik bang dat ze te sloom overkomt. Wat echt jammer is want als ze wat aktiever doet dan kan ze heel erg goed lopen!!!!

Dus alle tips zijn welkom.......

Weinis kans dat dat nog gaat lukken voor de wedstrijd.
Hoe groot is het paard. Hoeveel en wat voer je hem?
Hoe lang train je gemiddeld?
welk niveau rijd je?
Is het een merrie een ruin of een henst?
als het een merrie is heeft ze veel last van de hengstigheid?
zweet je paard snel?
Is je paard snel moe?
Heeft je paard in de winter een dikke wintervacht?
Heb je je paard netjes ontwormd?
hoeveel stap, draaf en galloppeer je in een training?
wat is het karakter van je paard?

Het kan zijn dat de conditie van je paard niet voldoende is. Dan zul je anders moeten gaan voeren en anders moeten gaan trainen. Voordat ik daar verder op in ga zou ik bovenstaande van je willen weten.

Mocht het een rijtechnisch probleem zijn dan zul je er voor moeten zorgen dat ze reageerd op je been. Reageerd ze niet dan meteen een tik met de zweep. Als je dat goed volhoud dan komt het wel goed. Zorg ervoor dat ze niet uit zichzelf terug komt in tempo. doet ze dat wel dan ook een tik.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:23

Dat luie moet eerst thuis voor elkaar zijn. Is geen probleem om in de ring of vlak voordat je voor de eerste keer moet starten moet gaan oplossen.

Voor de rest sluit ik me geheel aan bij oosterhoff

Benna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:32

Als eerste bedankt voor de adviezen.

Ik heb een merrie van 6 jaar oud, stokmaat is 1.62.
Ik start in de B, en ik train haar 6 dagen in de week een uur.
Ik heb wel het idee dat ze snel moe is, en als ik haar echt intensief train dan zweet ze wel snel. (zou dit met conditie te maken hebben?)
Haar wintervacht valt over het algemeen wel mee. Ze is ook netjes op tijd ontwormt.
Ik heb haar nu 4 maanden, en heb haar wel echt op mijn beenhulpen moeten trainen. Inderdaad eerst been, dan spoortje en als ze nog niet reageert dan een tik achter mijn kuit. Dit heb ik heel consequent gedaan en heeft veel verbetering opgeleverd.

Alleen ik heb het idee dat ze echt moe is. Ze valt ook telkens terug uit de galop.
Aan het voer kan het ook niet liggen want dat heb ik al nagevraagd.

Verder is het een heel aanhankelijk paard. En echt een damespaardje (zoals ze zeggen)
Ze is een afstammeling van Havidoff x Patrien.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:42

Zweten heeft niks met conditie te maken, maar het afvoer van warmte. Het is dus vrij logisch dat als je intensiever met haar werkt ze meer zweet.

Wel heb je kans dat 6 dagen pw een uur te veel is qua training. Spieren hebben tijd nodig om te herstellen. In het begin gaat het allemaal fijn en lekker en op een gegeven moment voelt het aan alsof ze tegen windkracht 10 in loopt.
persoonlijk zou ik dan een stapje terug doen in de intensiteit en een paar maal per week een kortere training inlassen met voor haar niveau heel simpel werk.

Bobta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:23

Je moet je paardje ook wel is rust gunnen, dus niet elke dag vollop in de training zetten.
Soms lekker afwisselen, een keertje springen, grondwerk, een buitenrit, zonder zadel, longeren enz.
Zo blijft je paardje het ook leuk vinden en denk ze niet als je aan komt lopen, nee he... moeten we keihard aan het werk....

En paarden die gewoon wat slomer zijn die heb je ook hoor, en dat hoeft helemaal geen medische redenen te hebben, dat is gewoon hun karakter, als je denk dat jouw paardje van nature gewoon een beetje sloom (relaxt, lay back, easy, chill Knipoog ) is dan kan je altijd proberen een beetje haver bij de voeren daar worden ze vaak wat pittiger van.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:55

Dan dus nog de vraag: Wat voer je je paardje?

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 07:49

Mijn paard was een tijdje geleden ook heel suffig, ik dacht dat het erbij hoorde, had me er al bij neer gelegd, bleek dus dat ik haar te weinig voerde, (wist ik veel, ik had er geen verstand van) Ik zal echt op je voer gaan letten, wat voer je, en hoeveel ?

Benna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 07:55

Ze staat op een pensionstal, en ze staat hier nog niet zo lang.

Maar naar mijn weten krijgt ze 2 x daags brok en 1 x daags kuil en 1 x daags hooi.

Na het rijden geef ik haar meestal ook mog hooi omdat ze anders heel haar stal leeg eet en al een keer koliek heeft gehad daardoor.

Verder staat ze ook nog overdag op de wei.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:19

Ik zie het probleem eerder in het rijtechnische. Ieder paard, hoe lui ook, kan actief tonen door hem goed aan de hulpen te zetten. In het bijzonder een flegmatiek paard moet heel scherp aan de hulpen staan en eigenlijk bij de gedachte van de ruiter aan voorwaarts al weg zijn. Dat geef je nl. al door in je lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:21

--> RT-P

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:29

Urielle schreef:
Ik zie het probleem eerder in het rijtechnische. Ieder paard, hoe lui ook, kan actief tonen door hem goed aan de hulpen te zetten. In het bijzonder een flegmatiek paard moet heel scherp aan de hulpen staan en eigenlijk bij de gedachte van de ruiter aan voorwaarts al weg zijn. Dat geef je nl. al door in je lichaam.

tja maar dan moet je er wel zeker van zijn dat het paard voldoende energie heeft. Daar gaat het toch nog redelijk vaak fout en dan blijkt uiteindelijk een flegmatiek paard toch heel fris te kunnen zijn.
Als een paard niet voldoende energie binnen krijgt kan je in de eerste 10 minuten best een attent paard laten zien maar daarna wordt het gewoon oneerlijk.
Als je dan een wedstrijd hebt en moet wachten omdat het uitgelopen is dan heb je dus wel een probleem.