steeds kauwen op het bit tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roukesmeisje

steeds kauwen op het bit tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 09:56

mijn paard kauwd tijdens het rijden steeds op zn bit. ik heb een gebroken rubberen bit erin. waar kan dit aan liggen? moet ik een ander bit gaan proberen..

Herilda

Re: steeds kauwen op het bit tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:57

Voor zover ik geleerd heb, is dat wanneer een paard op het bit kauwt, dit juist ontspanning is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:58

ik denk dat het paard het bit niet fijn vind. ik ben persoonlijk ook tegen een bit. ik rijd liever bitloos. kun je dat niet gaan proberen? het kauwen duidt op dat hij het niet prettig vind in ieder geval...laat anders de tandarts zijn gebit eens nakijken. misschien heeft hij wel pijn in zijn mond...

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:16

ja ontspanning maar nee dit is echt irriterend kauwen.. bitloos vindk geen idee, heb daar geen mening over eigenlijk. heb dit paard nog niet zo heel erg lang.. maar is juist een zacht bitje dacht ik zo.. van rubber..

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:20

Dubbel gebroken trensje misschien.. heeft een hele zachte werking.. Ik gebruik deze ook voor
mijn paard met gevoelige mond, dus.. misschien een idee?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:21

roukesmeisje schreef:
ja ontspanning maar nee dit is echt irriterend kauwen.. bitloos vindk geen idee, heb daar geen mening over eigenlijk. heb dit paard nog niet zo heel erg lang.. maar is juist een zacht bitje dacht ik zo.. van rubber..

Waarom probeer je dan niet bitloos?
Is er ook niks op te kauwen.
Als je nou eens een tijdje probeert zonder bit dan kun je toch ook kijken hoe het gaat.
Gewoon proberen je zult als het goed is geen verschil merken want bit is eigenlijk nergens voor nodig het zit gewoon tussen onze oren.

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:24

contact met de mond is toch juist belangrijk? ook voor de ontspanning? heb jij je paard aan de teugel lopen.. sorry als dit dom is alsk het zeg heb er gewoon geen ervaring mee en nooit echt over nagedacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:12

Een paard kan ook "aan de teugel" (oftewel: nageeflijk) lopen zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:32

Ik denk dat je ook met bit heel vriendelijk kunt rijden. Zeker een ruiter zoals TS die merkt dat het paard het gebruikte bit niet helemaal prettig vindt.
Rubber lijkt heel vriendelijk, maar kan erg warm en stroef zijn in de mond.
Heb je al eens met een gewoon metalen bit (van wat voor samenstelling dan ook) gereden?
Je geeft aan dit paard nog niet zo lang te hebben. Dan kan het ook de vorm van het mondstuk zijn dat hij niet prettig vindt. Mijn arabier bijvoorbeeld wil niet graag een bit dat op de lagen inwerkt, hij wil met de tong het bit dragen. Mijn fjord daarentegen wordt vervelend en drammerig in de mond als ik een bit gebruik dat op de tong inwerkt ipv op de lagen en/of mondhoeken.

Wat een 'prettig bit' is, is dus heel persoonlijk. Vergis je ook niet in het ouderwetse standpunt "hoe dikker hoe zachter", want dat is ook niet per definitie zo. Een dunner bit is voor veel paarden juist veel comfortabeler.

Ik zou je dus willen adviseren om gewoon eens wat andere bitten te lenen van stalgenoten of instructeur, en te kijken hoe je paard daar op reageert.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:17

Heeft je paard misschien last van de tanden/kiezen?
Loopt je paard nageeflijk? Want als ie dat niet is, kan dit ook een manier zijn om eronder uit te komen. Mijn verzorgpaard deed dit eerder ook veel. Ik heb geprobeert er niet op te letten en gewoon aanleuning zien te krijgen door van achter naar voor te rijden.

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 15:48

ik ga inderdaad even verschillende bitten proberen. en ja mijn paard loopt nageeflijk, maar probeerd er wel onderuit te komen.. ik moet maar gewoon proberen denk ik.. beankt voor de reacties! heb er zeker wat aan!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:31

roukesmeisje schreef:
contact met de mond is toch juist belangrijk? ook voor de ontspanning? heb jij je paard aan de teugel lopen.. sorry als dit dom is alsk het zeg heb er gewoon geen ervaring mee en nooit echt over nagedacht..

Ik heb hier al heel wat disscussies over gevoerd en de conclusie is altijd dit:
Het bit is de een van de grootste onzin dingen die er zijn het is absoluut en werkelijk absoluut nergens voor nodig.
Aaanleuning zonder bit, controle zonder bit, springen zonder bit, buitenritten zonder bit, dressuur zonder bit, western zonder bit, racen zonder bit, bitloos mennen etc. etc.
Het bit is echt nergens voor nodig als je wilt kan ik je nog wat van mijn uitgebreide posts hier plaatsen dan kun je er zelf eens over na denken.

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:21

nee dankje.. dat is toch ook gewoon mijn vraag niet:S laat de ander ff in zn waarde ofzow..

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:23

roukesmeisje schreef:
nee dankje.. dat is toch ook gewoon mijn vraag niet:S laat de ander ff in zn waarde ofzow..

Het was niet aanvallend bedoeld hoor.
Sorry dat het je zo heeft afgeschrikt Bloos

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:27

oke! Knipoog het klonk inderdaad een beetje aanvallend.. en zo van.. alleen zonder bit rijden IS HET! ik snap jou wel en waardeer je mening ook. laten we lief voor elkaar blijven haha! Bloos

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:35

roukesmeisje schreef:
oke! Knipoog het klonk inderdaad een beetje aanvallend.. en zo van.. alleen zonder bit rijden IS HET! ik snap jou wel en waardeer je mening ook. laten we lief voor elkaar blijven haha! Bloos

Ja je snapt het!! Haha!
Ik zeg niet dat zonder bit rijden HET IS want bij de bosal kunnen zelfs botjes breken Verdrietig
Voor het geval je niet weet wat een bosal is http://www.lessismorehorse.com/bosal%20black%20wide%20shot.jpg
Dan is zelfs een bit duizendmaal beter.
Het is gewoon dat een bit nergens voor nodig is zo simpel is het Knipoog
En tja jammer voor die paarden die niet meer zonder kunnen want als ze er nooit eentje in de mond hadden gehad waren er niet zoveel problemen mee ontstaan.

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:38

woww gek ding.. die bosal:P.. mare late we maar op onze eigen manier blijven rijde! uit over!!!:)

Think

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 08:00

Heb je het bit wel hoog genoeg hangen? Als je het bit in de mond heb hangen en je pakt het bit vast, mogen de bakstukken niet los komen. Plus dat ik me afvraag of hij onder het rijden niet de tong over het bit doet. Dan zijn ze vaak ook rommelig/los van de hand en lopen ze ook overdreven te kauwen

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 21:19

ik ga er op letten! dankjewel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 07:59

mijn pony kauwt ook op zijn bit, je hoort dan echt hoe hij het tussen de kiezen pakt en erop gaat zitten kauwen.
de mijne heeft geen mondprobleem ofzo, zijn bit past prima, maar hij vind t gewoon leuk om es te kijken of zo'n bit ook doormidden kan Haha!
is ook een gebrek aan balans, zowiezo goed je dier van achter naar voor rijden, en niet in de krul trekken Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:17

het bit is niet nodig zoals al eerder is gezegd, maar het zadel ook niet. ik ben ook voor het bitloos rijden hoor, en zelfs voor zadelloos, maar er wordt hier niet gezegd dat bitten slecht zijn. jij zit met een probleem, en wij komen met een evt. oplossing;)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:12

Nog nooit van "uit de hand kauwen" gehoord ? Kauwen is wat anders als knagen. Als het knagen is, dan is dat niet de bedoeling. Afkauwen van het bit, maak je je daar druk om ?

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 09:24

k ben niet dom ofzow? het is echt irriterend (knagen) dan, alsof hij het serieus niet prettig vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:03

hang er anders toch es een bitje van ijzer in.
kan best zijn dat je dier helemaal geen raad weet met dat rubber en er darom zo driftig op aan het kauwen is.
werkt dat nou ook niet,dan zou ik em toch laten nakijken, o.a. op rugproblemen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:06

ik zou eerst bitloos proberen. daarna pas op rugproblemen laten onderzoeken. evt gebid laten onderzoeken...