hebben jullie een meeloper of een koploper?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 11:29

gertruud schreef:
Begrijp ik nu goed dat wanneer je paard een koploper is (in de wei dus) hij waarschijnlijk mentaal ook sterk is en daardoor meer kans te maken om het goed te gaan doen in de sport?


zal even quoten wat Plage hierover zegt:

alle grote paarden in de topsport zijn individuele persoonlijkheden.
als de weerstand overwonnen is dan zijn sterke paarden ongetwijfeld tot zeer hoge prestaties in staat.
daarom moet volgens hem de trainer met dit soort paarden heel zeker en ervaren zijn.
over het algemeen geven ze meer tegengas dan zwakkere paarden.

overigens lees ik nergens dat een meeloper niet mee kan doen in de topsport...let wel hij spreekt hier over topsport.

Dees

Berichten: 18924
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:40

Wat een ongelooflijke onzin!

Ik hoef dat boek van die Plage niet meer te lezen, want ik vind het wel een giga broodje aap inmiddels...
Bij paarden is de macht geregeld hoofdzakelijk vlgens leeftijd. Maw de merrie met de meeste jaren (lees: levenservaring) staat als hoogste in rang. De echt oude paarden moeten uiteindelijk de macht overdragen , want naarmate de leeftijd vordert zal de kracht afnemen, en de macht moeten ze echt wel voor vechten.
De jonkies hebben in een heuse kudde geen moer te vertellen.
Volgens Plage zijn dus die jonkies allen zwakke paarden en meelopers.....maar dat zegt niets over hun karakter, maar alles over hun leeftijd en hun respect naar ouderen.

En eh...als ruiter heb ik liever de niet de dominantste van de groep onder het zadel, die is nog niet gewonnen. En volgens mij zijn er uit allerlei karaktersoorten toppers gekomen. Niet elk topsport-paard is een sterke dominante persoonlijkheid. Ik ken er geen persoonlijk, maar over het algemeen vind ik het eigenlijk watjes, ze zijn zo schrikachtig..die zijn echt niet allen zelfverzekerd van nature, die zijn gewoon goed getraind!

Die Plage kan het leuk vertellen, maar het doet mij op het moment wel erg soft aan...
Misschien, Aurora, vertel je het niet helemaal zoals de man het bedoeld, maar er zijn legio boeken waar de karakterbeschrijving in kuddes anders wordt weergegeven.
Denk maar aan dat gratis boekje van Eqvalan, een paar jaar geleden "Waarom slapen paarden" (of hoe heette dat ook alweer, rood boekje, A5 formaat, met een galopperend paard in een ondergaande zon, ofzo)....

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:54

Ik snap wel een beetje wat die man in zijn boek bedoelt. Hij gaat er waarschijnlijk van uit dat sterke karakters en sterke persoonlijkheden beter in de sport presteren dan de wat timidere types.

Dit gaat niet altijd op. Neem Bonfire..... nou niet echt wat je noemt een sterke persoonlijkheid, het was een regelrechte angsthaas die alleen door de enorme vertrouwensband met zijn amazone voor haar door het vuur ging (ook niet altijd trouwens) en hierdoor tot hele grote prestaties kwam.

In de springsport is wel bekend dat echte vechtjassen (meestal nog merries ook) het verdomd goed doen, mits de ruiter ze in hun waarde laat.

De combinatie ruiter/paard blijft dus altijd het belangrijkste, denk ik.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 12:03

[quote="Dees"]Wat een ongelooflijke onzin!


ik vind het wel een goed boek...
en zo zoeken we allemaal onze eigen aansluiting.
hier haal ik overigens het hoofdstuk de psyche van het paard erbij als bron voor mijn topic.
dat is maar een heeeeel klein deeltje van het hele boek.
ook plage zelf zegt dat hij maar een klein deel aanhaalt omdat dit boek nu eenmaal een praktijkboek is voor paard en ruiter mbt de dressuur op klassieke basis.
en dat er hele boeken geschreven zouden kunnen worden mbt tot dit onderwerp...
de rest van het boek is zeker de moeite waard..alleen al om de duidelijke foto's.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

leiders/volgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:52

Wij hebben IJslanders, die al hun hele leven in kuddeverband staan (kleine tot middelgrote groepen). Daardoor kun je goed zien wat hun positie is op de sociale ladder. Onze ruinen zijn echte volgers; als je met deze twee samen gaat rijden en er is iets eng, dan willen ze het liefst achter elkaars staart kruipen. Maar ze zijn zelfverzekerd genoeg en hebben genoeg respect voor/vertrouwen in hun ruiter om door te blijven lopen en om lekker voorop te gaan als dat gevraagd wordt. In de groep staan ze door hun leeftijd hoog in de rangorde, maar ze zijn geen kuddeleider.
Onze twee merries zijn vooroptypes. Een van de twee is een echte leidermerrie, altijd de baas in de kudde en extreem alert op haar omgeving(ogen/orenspel). De ander is wat laconieker, maar zeer zelfverzekerd en erg temperamentvol. Gaan we met dit stel op pad,dan is het een kwestie van steeds inhouden en opvangen, want ze moeten beide voorop en liefst zouden ze gezamenlijk een take-off richting horizon ondernemen. Dit maakt het rijden met deze twee erg leuk, een en al energie en voorwaartsdrang.
Of een leiderstype ook een winnaar is, zou ik niet durven zeggen. Het gaat vooral om het vertrouwen van het paard in de ruiter; de bereidheid van het paard om voor zijn ruiter tot het uiterste te gaan.
Overigens zijn dingen als bijten en trappen naar andere paarden, en andere paarden niet tolereren, m.i. geen tekenen van een dominant karakter, maar van gebrek aan sociale vaardigheden. Als paarden niet opgroeien in een groep en nooit samen staan met andere paarden, worden ze sociaal gehandicapt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 16:39

iones is een koploper, paddy is een meeloper. Ze durft helemaal niets.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 16:45

Trammelant is koploper, nu nog steeds op 25 jarige leeftijd.
Pablo is meeloper
Raimaer is solist, maar ik denk een echte alfa merrie (is koploper) net als haar moeder

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:51

Koploper. Raak is renpaard geweest en met veel succes. Hij is DARC kampioen geweest en heeft vele races gewonnen. Jammer dat ze van zijn wil om te winnen zo'n misbruik gemaakt hebben. Hij is destijds helemaal opgereden. Het meisje dat hem toen bezat was idolaat van hem. Helaas had zij het niet geheel voor het zeggen.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:38

Nikita is de ´stuurmerrie´ in de kudde! Lovers

Heel grappig om te zien hoe ze zelfs als de weilanden gescheiden zijn, alles wil organiseren en in de gaten houdt. Ze is ook erg gemoedelijk naar andere paarden toe, kan eigenlijk met de meeste paarden wel rustig op de wei staan. (rustig erheen lopen <15 min.> is een heel ander verhaal haha)

Met het rijden is ze absoluut koploper Haha!

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:17

Ik zou niet weten wat Levita is. Als ze met anderen paarden staat in de wei, vindt ze dat best zolang die paarden haar niet lastig vallen. Ze zal nooit uit zichzelf ruzie zoeken, en loopt gewoon weg als een paard dominant naar haar doet. Maar ze pikt helemaal niks, als een paard haar wil bijten of trappen, dan trapt en bijt ze terug.
Alleen in de wei vindt ze ook prima. Laatst ging haar vriendinnetje op de wei eerder weg, en dat vondt ze helemaal niet erg. Ik zou het dus niet weten Verward

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 15:01

die van mij zit er ook tussen in
in de wei is ze een meeloper kan niet alleen zijn maar rijdent is ze een koploper op wedstrijden is ze zeer strek kwa mentaal duz wat is die van???

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 20:28

Een ontzettend erge meeloper!!!! ze zal nooit als eerste iets doen.
behalve dan misschien thuis in de wei ofzo.
Maar anders wil ze alleen achter andere paarden aanlopen, zoo irri.
Met buitenritten rijdt ik dus ook haast nooit vooraan.
Alleen denk ik nou dat er toch wel vooruitgang in zit hoor!!! Sind ik alleen naar het clubterrein loop gaat het wat dat betreft wel beter!! gelukkig.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:50

hoi,
Mijn paard is in de wei en de stal de baas maar zodra we naar buiten gaa nis hij een watje en stoptie en gaat neit vooruit en heeft er geen zin in enzenzenz....dat kan je niet winnen......

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:36

Jerai is een "einzelganger" ze wil altijd alleen staan kiest daar zelf voor, als er een ander paard maar naar haa kijkt begint ze al te piepen en te dreigen, maar als het andere paard dan toch naar haar toe komt loopt ze weg, somseen beetje bang, maar vaak ook hevig geïrriteerd. Alleen als ze hengstig is vindt ze aandacht van andere paarden wel leuk, maar ook niet te veel. Buiten wil ze wel altijd vooraan lopen, maar ze loopt zowiez altijd hard, dus dat kan er ook mee te maken hebben dat ze haar voorganger te traag vind gaan. Bang is ze niet echt en als ze iets eng vind kijkt ze even goed en loopt dan wel weer door. Aan de ene kant zo ik haar een koploper noemen, maar aan de andere kant een meeloper. Ze wil graag op kop lopen, maar laat zich wel weg jagen door andere paarden.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 13:20

wat Jamy is weet ik eigenlijk niet ze is meestal niet de baas in de grote groep paarden buiten, dat zijn meestal de paarden, maar als ze alleen staat met een pony (de pony van kim) dan is ze daar weer wel de baas over, en op het land nu ook, er stata een paardje die is groter als haar die is dan ook de baas maar er staat ook een shetlander en daar is Jamy weer de baas over, snappen jullie hem nog, Tong uitsteken

dus wat is ze dan?

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 13:46

Kop loper! Op straat, met wandelen moet ie altijd voorop ( We hebben hier ook een pension paardje staan, daar loopt het baasje ook altijd mee en soms gaan we dan samen)
In de wei is ie ook de baas.

xMandyx

Berichten: 62
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 21:15

Jordy is ook absoluut een koploper; altijd de baas in de kudde, rijden in een groep gaat erg moeilijk achteraan... Haha!