Hoi!!
Ik zat ongeveer een jaar geleden met identiek hetzelfde probleem :
Ik was zeer zwaar gevallen en had gekneusde ribben, lichte hersenschudding...
Maar ik wilde absoluut niet stoppen met rijden. Dus ik mezelf een ander, braaf paard gezocht. ( mijn huidige paardje). Hij is 14, 1m70 ( behoorlijk groot) maar een echte slome knuffelbeer.
Toch zag ik hem als een of ander gevaarlijk wild beest..
Ik schaam me daar nu echt voor: als het waaide, regende, koud was, ...ging ik niet rijden. Als hij nog maar ns met zn hoofd zwierde stapte ik af..., ik reed altijd binnen voor maar 10 minuten of zo, langer durfde ik niet, ik draafde ook enkel...Mijn instructrice hield me dan ook niet tegen...
Toch wilde ik niet stoppen!!
Ik had mijn paardje op n andere stap gezet ( moest wel door omstandigheden) en wilde een nieuwe start maken.
Dus een nieuwe instructrice gezocht die me hier echt mee heeft door geholpen...
Pas sinds vorige week rij ik terug in de buitenbak ( daar was het vorige keer gebeurd mijn ongeval) : en sindsdien al elke dag buitengereden.
Ook binnen ( sinds 2 maanden) : gallopeer ik weer enzo. Ook als hij ondeugend is, of als er een ondeugend paard bij me in de piste is en hij misschien kan schrikken, ga ik door. Ik durf hem nu ook op zn plaats te zetten als hij niet luisterd...
ik moet zeggen onze verstandhouding is enorm verbeterd : hij is heel lief tegen me nu, probeert alles te doen wat ik van em vraag, respecteert me ook als zn leider,...
Ik zou mezelf een goeie instructrice zoeken waar je je probleem tegen uitlegt en die stap voor stap samen met jou het vetrouwen kan terugwinnen. En zoek jezelf ook een braaf paard/pony : eentje dat al een mooie leeftijd heeft, dat al de kneepjes van het vak kent en waar je je veilig kan op voelen...
Ook telkens proberen wat meer te doen : wat langer draven, een galopje proberen,..
je mag de angst je niet laten verlammen ( en dat is heel moeilijk) : want ik geniet n u100% van het rijden en als ik mezelf vergelik met vorig jaar is dit een wereld van verschil...
Ik weet zeker dat je hier over geraakt : maar het heeft echt de tijd nodig!
Veel succes!!