Probleem met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

illoos1990

Probleem met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 10:09

Ik heb een probleem met het rijden.

Ik ben links nogal sterk in mijn arm, en mijn pony is heel stug aan de linker kant.

Ze gaat erg moeilijk aan de teugel, daarom heb ik een tijd met slof gereden.
Nu probeer ik die niet meer te gebruiken, maar gaat ze heel erg met der hoofd bewegen.

Aan de rechter kant is ze heel erg los en als ik een ophouding maak is ze zo los dat der hoofd helemaal mee veert.
Aan de linker kant is dat echter niet zo, ik heb heel veel moeite om een ophouding te maken, en het bit schiet een beetje door der mond heen.

Ik probeer nu gewoon een voorzichtig de linker kant los te maken, maar soms heb ik het geduld daar niet meer voor. word ik een beetje boos Verdrietig

Wie kan mij een goed advies geven?

Marrke

Re: Probleem met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:27

Ik denk dat dit bij [RT] Rijtechnisch hoort Knipoog *tem

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:48

Klopt, en dus verplaatst.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:01

Het klinkt alsof je pony links "vast" zit. Mijn paard had hetzelfde probleem. Dat betekent dat de spieren aan de rechterkant van jouw pony (van bovenaf gezien) korter zijn dan de spieren aan de linkerkant. Waarschijnlijk is ook zijn achterbeen aan de linkerkant vrij stijf en stuwt hij daarmee, terwijl zijn rechterachterbeen soepeler is en kan dragen. Je moet dus oefeningen gaan doen om de spieren aan de rechterkant op te rekken en je moet ook proberen om het linkerachterbeen meer aan het werk te gaan zetten. Goede oefeningen zijn: veel slangenvoltes met 3 bogen rijden daarbij goed om je binnenbeen laten buigen, gebroken lijnen en dubbele gebroken lijnen rijden en zoveel mogelijk schoudervoor rijden (stap, draf en galop) en op de binnenhoefslag rijden. Altijd in de wending naar links je linkerteugel iets van de hals halen en je rechterteugel goed op spanning houden. Met je binnenbeen naar je buitenteugel toe drijven en als ie stelling aanneemt, dan ontspan je je binnenhand(=beloning).
Sluit ook uit dat het iets lichamelijks is. Mijn paard wilde nooit buigen en toen bleek dat ze 3 wervels en een rib had (links) die verschoven waren. Toen de osteopaat dat recht gezet had, wilde ze al veel beter buigen. Kijk ook je zadel na of het nergens drukt. Hier op bokt zijn veel topics over scheve paarden en recht richten, misschien heb je daar nog wat aan.
Succes!

illoos1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 20:48

Dankje voor de hulp, ik zal het morgen meteen uitproberen Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:21

Ik ken je probleem. Nu kan je wel als een gek gaan proberen om de vaste kant losser te maken maar grote kans dat ie juist op de losse kant de teugel gewoon niet wil aannemen. daar moet je ook aan werken. dat je meer contact krijgt aan de kant waar ie heel erg los is. eigenlijk moet ie daar ook aan gaan "trekken" ofwel jou hand volgen.
Ik denk dat je hier veel adviezen kunt krijgen maar met dit uiterst moeilijke probleem heb je gewoon goed les nodig. Priveles wel te verstaan waar iemand je ala minute kan bijstaan en corrigeren.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:14

Je geeft zelf aan links ook erg vast te zitten, probeer eerst daar eens aan te werken. Probeer links gewoon los te laten want als jij je sterk maakt en terug gaat trekken, word je paard alleen maar sterker. Als jij je hand ontspant heeft je paard niks om zich op vast te zetten, als jij geen tegendruk geeft kan hij zich niet sterk maken omdat hij dan geen houvast heeft aan jou hand. Dit heeft natuurlijk wel even wat tijd nodig maar uiteindelijk heeft het wel resultaat, ik heb ook dat probleem gehad nu ben ik een paar maandjes verder (wel met privéles) en ze is al veel losser op links dan toen. Toen ik les ben gaan nemen kwam ik erachter dat ik zelf het probleem was doordat ik links helemaal vast zat had ik op rechts vast gezeten had Wema dat waarschijnlijk ook gezeten en toen ik dus los ging laten ging ze zelf op zoek naar die druk die ze gewent was door haar hoofd naar binnen of buiten te stellen bijvoorbeeld.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:14

Wat dacht je van lessen nemen van iemand die je kan helpen met dit probleem.
Beter dan wanneer je zelf loopt te proberen en uiteindelijk loopt te vechten zoals je zegt, doordat je je geduld verliest, dit is dan ook niet eerlijk naar je paardje toe.

Suc6