Het is een beetje een rare vraag, omdat moeilijk uit te leggen is wat ik precies bedoel, maar als jullie op je eigen paard gaan zitten, weet je dan zeker dat je hem iig altijd goed nagevelijk krijgt?
Dat ook als het helemaal niet wil, je je paard toch nog altijd goed nagevelijk kan rijden? In elke gang, zonder problemen?
Ik snap dat dit met je niveau te maken heeft, en een B ruiter zal hoogswaarschijnlijk (nog) geen onvoorwaardelijke nagevelijkheid hebben, terwijl (lijkt me
) een M2 ruiter die meestal wel zal hebben?!Om eens over mezelf te beginnen, ik heb perioden dat echt níks wil, en ik ook gewoon niet aan gerichtere oefeningen toe kom omdat ik Grassie niet goed nagevelijk gereden krijg. Andere tijden gaat hij zo goed dat ik me minder 'zorgen' om de aanleuning maak, en wat verder kom in trainingen. Natuurlijk weet ik óók dat goede nagevelijkheid geen kunstje is, maar iets waar je naartoe werkt en aan blijft werken.
Maar wat ik me dus afvraag is, wie van jullie altijd en overal onvoorwaardelijke nagevelijkheid van zijn paard kunnen verkrijgen.
(excuses voor de ongetwijfeld onduidelijke en slechte formulering, ik doe mijn best
)
") maar je absolute nageeflijkheid is wel iets waar je altijd naar moet blijven streven.

. Op zich heb ik Max in het lage werk prima aan het lopen maar de laatste tijd (achteraf gezien dan he) was ik hem steeds vaker 'even kwijt'. Ik was heel veel bezig om de hals op lengte te houden en dan met een lichte aanleuning, heel mooi maar dan is hij er ook heel gemakkelijk even af. Het waren steeds maar momenten hoor maar ik maakte me er niet zo druk om omdat ik hem daarna weer prima erdoor heen kon rijden. En vervolgens gebeurde er weer iets interessants en ging die kop weer even omhoog, ik weer rustig naar beneden werken. Daar ben ik gewoon te laks in geweest, vervolgens werd ieder moment dat het iets moeilijk wordt de hals er even uitgedrukt en weg is mijn controle. Dus nu een stapje terug en nageeflijk even als hoofdzaak zien, met als doel ook met een wat zwaardere aanleuning te kunnen rijden. Ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik het niet eerder door heb gehad maar het sluipt er zo langzaam in.