Wie vindt zichzelf een kundig ruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:21

UniferB schreef:
Idd ja, heleaas kan je uit iemands woorden niet opmaken of hij/ zij wel of niet kan rijden. Sommige zijn heel kundig in het zoeken van de juiste woorden. Maar er is een verschil tussen theorie en praktijk.
dat is ook een heel groot verschil. zo heb ik best veel gelezen en weet ik theoretisch misschien wel wat, maar in de praktijk zijn er genoeg dingen waar aan gewerkt moet worden. ik denk als je maar voor ogen hebt dat je moet blijven werken dat dat de 1e stap is naar kundig zijn, beredeneren, concluderen, leren, progressie.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:24

Oke ik dan ook ff Haha!

Ik heb vreselijk veel plezier in het rijden, zeker ook met jonge paarden en heb gemerkt dat ik het laatste jaar erg vooruit ben gegaan, want daarvoor stond ik vreselijk stil. Ook van het rijden op meerdere paarden wordt je steeds handiger. Maar ik ben er nog lang niet, ik ben druk aan het lessen en ik wil gewoon heel graag goed leren rijden. Ik heb de ambitie om ver te komen en daar doe ik ook alles voor.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:30

Maar zo heeft iedereen toch nog voldoende dingen om aan te werken? Ik denk dat niemand ooit uitgeleerd is en dat hoeft dus kundigheid niet in de weg te staan. In tegendeel zelfs: het komt de kundigheid juist ten goede. Sterker nog, geen kundigheid als degene niet (meer) wil leren!

Inderdaad zoals jij zegt, SuperPepeijn:
Citaat:
de 1e stap is naar kundig zijn, beredeneren, concluderen, leren, progressie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:33

Ik moet eerlijk bekennen dat ik 5 jaar geleden dacht dat ik een kundig ruiter was. Ik was zo'n beetje de beste van de manege en had nog niet veel gezien, een beetje 1-oog in het land der blinden Haha!
Nu heb ik intussen al heel wat meer gezien, heel veel bijgeleerd en ben er van overtuigd dat ik dus geen kundig ruiter ben. Kundig is zo'n subjectief begrip. Het is maar net met wie of wat je het vergelijkt.
Ik heb er trouwens geen enkel probleem mee dat ik geen kundig ruiter ben, ik zal er in moeten berusten vrees is. Ik stuur iedere dag met veel plezier rond en dat is toch waar het om draait voor ons als amateurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:34

Jippie schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik 5 jaar geleden dacht dat ik een kundig ruiter was. Ik was zo'n beetje de beste van de manege en had nog niet veel gezien, een beetje 1-oog in het land der blinden Haha!
Nu heb ik intussen al heel wat meer gezien, heel veel bijgeleerd en ben er van overtuigd dat ik dus geen kundig ruiter ben. Kundig is zo'n subjectief begrip. Het is maar net met wie of wat je het vergelijkt.
Ik heb er trouwens geen enkel probleem mee dat ik geen kundig ruiter ben, ik zal er in moeten berusten vrees is. Ik stuur iedere dag met veel plezier rond en dat is toch waar het om draait voor ons als amateurs.

Als jij geen kundig ruiter bent dan weet ik niet meer wie wel hoor? Haha!
jij hoorde dus ook bij mijn lijstje

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:37

Inderdaad, ook Jippie en Steef moeten eigenlijk ook nog toegevoegd worden aan mijn lijstje...

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:38

Als ik dit zo lees, op een een paar na, vindt niemand dat ie ook maar een beetje kundig is....maar als er advies wordt gevraagt of er is een Topic over het een of ander zijn er toch veel meer mensen die hunzegje klaar hebben of denken de juiste oplossing c.q. manier te hebben Verward

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:39

Ik vind mezelf absoluut geen kundig ruiter. Ik rij pas 3 jaar en heb helaas geen talent. Dat betekent dus hard werken om het zó voor elkaar te krijgen dat ik in ieder geval mijn eigen paard op een goede en gezonde manier kan rijden. Ik vind wel dat ik in die korte tijd veel heb geleerd over omgang en gedrag met/bij paarden. Zolang ik op de grond sta (dus ook longeren) vind ik het aardig gaan.

Helaas merk ik met rijden vaak genoeg dat 'ruitergevoel' of aangeboren moet zijn of ontwikkeld moet zijn gedurende de jaren. Bijvoorbeeld afstanden rijden bij het springen, of aanvoelen wanneer je moet ontspannen.

Ik heb 3 x in de week les om te proberen alles een beetje in te halen maar dat is heel lastig als je pas op je 23e begint met rijden.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:41

Ik wil Nimber ook toevoegen aan mijn lijstje. En ik denk dat Margreet in ieder geval Gypsie ook heel netjes rondstuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:43

UniferB schreef:
Als ik dit zo lees, op een een paar na, vindt niemand dat ie ook maar een beetje kundig is....maar als er advies wordt gevraagt of er is een Topic over het een of ander zijn er toch veel meer mensen die hunzegje klaar hebben of denken de juiste oplossing c.q. manier te hebben Verward

Hoe langer je rijdt, hoe meer je doorkrijgt dat je het eigenlijk niet kan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:43

UniferB schreef:
Als ik dit zo lees, op een een paar na, vindt niemand dat ie ook maar een beetje kundig is....maar als er advies wordt gevraagt of er is een Topic over het een of ander zijn er toch veel meer mensen die hunzegje klaar hebben of denken de juiste oplossing c.q. manier te hebben Verward


Inderdaad, nu is iedereen ineens wél bescheiden! *LOL*

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 16:43

Ok, ook ikzelf met de billen bloot, ik vind mezelf geen kundig ruiter. Ik heb er inmiddels aardig wat kilometers opzitten maar in de periode dat ik het meeste gereden en geleerd heb was het nivo van rijden heel anders dan nu. Ik mis voor mezelf nog een 'systeem', het zeker weten dat het goed is waar je mee bezig bent en daar aan vast houden ook als het even wat minder gaat, ik heb nu nog teveel dat ik in ieder verhaal cq systeem wel de goede punten zie. Ik ben ook niet zo goed in het theoretische verhaal erachter en dat probeer ik nu een beetje bij te spijkeren. De topics op bokt helpen me wel er meer over na te denken waarom iets in mijn ogen goed of minder goed is.

Ik heb nog wel eens de neiging om onzeker te worden als bijvoorbeeld Lovely zo denigrerend schrijft over 'die ruiters die nog geen eens een paard recht kunnen rijden', wetende dat dat bij mijn paard op dit moment nog steeds een probleem is. Er is nog steeds een redelijk groot verschil tussen de oefeningen die ik rechtsom en die ik linksom doe. Dus ik kan niet zeggen dat mijn paard geheel rechtgericht is. Maar ja, aan de andere kant lukt het me wel om mijn paard bij momenten prachtig over de rug, gesloten vw-nw te rijden. En dat lukt me ook nadat er veel spanning is opgebouwd waardoor ik een en ander weer kan laten afvloeien. Dus ik vind wel van mezelf dat ik op de goede weg ben en ik vind het leuk om te leren.

En Fitz, wat jou betreft, ik heb jullie (Fitzroy en jij) toch zaterdag op heel wat mooie momenten kunnen betrappen hoor. Stukjes met een super mooie krachtige galopsprong, mooi rond en verheven Kwijl en die draf aan het einde, met zoveel veer erin *LOL* . Misschien ligt de kracht van een kundig ruiter wel in het weten waar je mindere punten liggen en hulp zoeken zodat je ze kunt oplossen. En als dat zo is ben ik toch wel een beetje een kundig ruiter Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door astridh op 15-07-02 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:47

Pipo"]
[quote="UniferB schreef:
Als ik dit zo lees, op een een paar na, vindt niemand dat ie ook maar een beetje kundig is....maar als er advies wordt gevraagt of er is een Topic over het een of ander zijn er toch veel meer mensen die hunzegje klaar hebben of denken de juiste oplossing c.q. manier te hebben Verward

Hoe langer je rijdt, hoe meer je doorkrijgt dat je het eigenlijk niet kan.
[/quote]
Whahahah das een goeie!

Maar verder heb ik ook wel men zegje klaar en hoop daarmee mensen te kunnen helpen.
Dat al vast niet altijd kunnen, maar 1 geholpen iemand is toch weer iemand.
Ik lees hier dus ook altijd graag de berichten van andere, je kunt er toch dingen uithalen die misschien het proberen waard zijn. Of iig te overleggen zijn met je instructeur.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:48

Astrid, dat heb ik ook, dat ik overal wel iets goeds in kan vinden. Het ene moment denk ik dé manier te weten om een paard te rijden (en dat kan dan alleen voor dat ene paard gelden) en het volgende moment werkt het op die manier weer helemaal niet! Haha!
Het blijft toch een uitdaging iedere keer weer, maar dat maakt het misschien ook wel zo leuk, je moet zo vindingrijk zijn.

Ach en over dat denigrerende schrijven van sommige mensen: ik denk altijd maar: de beste stuurlui staan aan wal. In theorie, op een forum, is het allemaal zo 'makkelijk'.
Laatst bijgewerkt door Jura op 15-07-02 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:48

Effe over het rechtrichten astrid, geen enkel paard is recht, je zult steeds merken dat hij altijd wel aan een kant wat schever is, maar door de training maak je hem rechter en losser, en sterker. Maar zelfs de paarden op grandprix nivo lopen niet superrecht. Rechtmaken is het moeilijkste wat er is..........en blijven oefenen, en leren is de enige manier om er te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:51

Tja, wat is kundig, dat blijft toch de vraag...
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring, maar dat zegt niet alles. Iemand hier op Bokt (weet zo snel even niet meer wie) heeft een heel mooi onderschrift: iets in de trant van Jarenlange ervaring kan ook betekenen dat je 't al jaren verkeerd doet Haha!
Ik denk dat ik een voordeel heb, doordat ik een aantal verschillende stijlen heb leren kennen, en daar de voor mij best bruikbare uitgepikt heb. Dat is gewoon het (misschien wel het enige Haha! ) voordeel van wat ouder zijn.

Dus kundig? Ja, voor waar ik mee bezig ben, ben ik redelijk kundig bezig. Maar dat wil niet zeggen dat je niks meer te leren hebt. Je leert van elke ruiter, elke combinatie. Al is het soms maar hoe je het zelf absoluut niet wilt doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:57

En Astrid, ik bedoel eigenlijk meer dat het rechtrichten een van de onderdelen van het rijden is dat het meest aan de aandacht ontsnapt. Zo heb je mij wel horen zeggen dat het altijd en eeuwig de aandacht blijft verdienen zolang je op een paard zit. Wat ik bedoel is dat het rechtrichten vaak een ondergeschoven kindje is bij veel ruiters en dat er de verkeerde ideeen over bestaan. Een paard dat er recht uitziet, zal nog niet recht hoeven te zijn. Scheefgaan blijft voorkomen ongeacht niveau of kunde. Het is helemaal nooit mijn bedoeling geweest om er denigrerend over te doen, misschien heb jij dat zo opgevat.
Mijn eigen paard is ook niet perfect recht hoor, no worries. Hij is wel vaak recht, maar niet altijd. Dat heb je nu eenmaal bij paardrijden, er verandert wel eens wat.
Overigens richt ik mijn aandacht op zoveel mogelijk methoden en inzichten en die methoden en inzichten die niet iets toevoegen, die laat ik vallen. Zo zal ik dus iets waar ik jaren mee bezig ben zomaar veranderen omdat 1 iemand iets zegt.
Verder kan ik een heel klein beetje paardrijden, maar dat hoef ik dus echt voor niemand te bewijzen. Het enige wat ik wil is een fijn te rijden paard en die heb ik, zelf gedaan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:59

Ik denk dat ik een hoop "theorie" weet, (vooral hoe het niet moet Knipoog !)
Neem braaf rijlessen, volg clinics en val niet bij een vlotte buitenrit van m´n paard, aan de hand gaat alles prima, ik denk dat ik m´n paarden wel goed opgevoed heb en dat ik zover ben, dat ik ze niet door "onwetendheid" kapot op de benen en rug rijd. Maar "kundig" Verward .... !!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:05

Een kundig ruiter vind ik iemand die zijn lichaam onder controle heeft en daarmee zijn hulpen ook gecontroleerd kan uitvoeren.
En ik vind mezelf een kundig ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:15

En welke bokker mag jij dan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:16

Dat bedacht ik me net ook!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:18

Ik verveelde me op het werk Lachen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:18

Ik vind mezelf helemaal geen kundig ruiter, ik moet nog zoveel leren!! Ik kan misschien wel netjes op een paard zitten, en hem netjes door de baan heen sturen maar ik weet nog lang niet alle knopjes. Maar dat komt nog wel, ik rijd ook nog maar 5 jaar.

Dees

Berichten: 18924
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:26

Omdat ik ook wel eens reageer op van die rijtip-topics, kan ik ook hier niet achterblijven....

ik vind mezelf een capabele ruiter, die helaas in thoerie veel meer weet dan ik in praktijk kan realiseren. Ik heb gewoon niet echt een lijf dat zich leent voor een mooie makkelijke zit, en heb vaak van begin af aan weer over nieuw moeten beginnen.
Een paard africhten tot en met L/M-niveau gaat me goed af, dan is ie ook rechtgericht en in makkelijke aanleuning. De paarden die ik gereden heb van nul tot L dressuur hadden niet altijd erg veel talent, dus ik mag er best wel ietsjes trots op zijn... Ik blijf over het algemeen ook wel redelijk zitten op een paard dat niet meteen mij wil dragen.
Maar als springruiter stel ik dan weer werkelijk geen ene klap voor. Dat zit hem niet in mijn gevoel voor rijden, meer mijn eigen persoonlijke angst voor de sprong. Toch jammer...

Ik heb heel erg veel gelezen over rijden en verzorging (had voorheen erg veel last van slapeloosheid) en heb daarvan heel veel in praktijk uitgetest. Sommige dingen werkten prima, andere minder.
Waar ik echt goed in ben is het vertrouwen winnen van het paard. Dat klinkt misschien verwaand, en zo bedoel ik het niet, maar ik heb nooit problemen met hete, angstige paarden. Na een tijdje heb ik ze zo mak als een lam. Misschien niet zo snel als Pat Parelli en consorten, maar wel heel betrouwbaar en mak, die paarden gaan met vol vertrouwen in de mens naar de nieuwe ruiter/eigenaar. Dat is ook wat waard.

Of ik mezelf kundig vind, weet ik niet. Ik red me prima, en kan ook in veel verschillende manieren uitleggen aan anderen hoe het in elkaar steekt (dat is makkelijk bij het lesgeven). Maar ik wou wel heel graag dat ik het zelf wat beter kon....ik blijf oefenen!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:00

Dees schreef:
Of ik mezelf kundig vind, weet ik niet. Ik red me prima, en kan ook in veel verschillende manieren uitleggen aan anderen hoe het in elkaar steekt (dat is makkelijk bij het lesgeven). Maar ik wou wel heel graag dat ik het zelf wat beter kon....ik blijf oefenen!


Bij mij is het juist andersom, ik rij veel op mijn gevoel en heb ook wel eens van anderen gehoord dat ik wel talent heb Haha! . Ik kan en durf ook op alle paarden te stappen en meestal bereik ik er een stuk meer mee dan de eigenaar (die waarschijnlijk ook gewoon niet kan rijden..ik wil niet arrogant overkomen).
Veel moeilijker vind ik het om het iemand duidelijk uit te leggen! Dan vraag ik me echt af waarom het nou zo moeilijk is, stap ik op hun paard en laat het zien..je moet je dus goed inleven in de ander en proberen precies te vertellen wat je doet en waarom.
Ik vind lesgeven echter wel heel leuk, dus doe het nu ook meer, ook omdat ik mezelf zo dwing om een systeem te hebben. Degenen aan wie ik les geef, moeten namelijk ook als ik er niet ben verder kunnen..(vroeger vroegen ze weleens: kun je niet gewoon elke dag komen, nou dan ben IK dus fout bezig!)
Ik begin nu steeds meer in een systeem te rijden, je kunt dan ook beredeneren waarom hij niet loopt zoals jij wil, je streeft naar een soort " ideaal" Ook voor het paard is het dan duidelijk en het wordt allemaal zo veel simpeler ineens!
Ik vind dus dat ik wel redelijk kundig ben, maar ik moet nog zoooo veel leren. Bij mij komt het er gewoon op neer, dat ik vaak te ingewikkeld doe (en dat doen denk ik veel ruiters), simpel rijden is bij mij het sleutelwoord...