Wie vindt zichzelf een kundig ruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:44

Pipo"]
[quote="Zwabbertje"][quote="Lovely schreef:
Rose is prima, bandje ook, als het maar niet van die paardenmiepjestrutmuziek is.


He gatver nee zeg jullie nemen niet je kur muziek CD-tjes mee hoor Lips are sealed

Dat wordt nog lachen vanavond met het rechtrichten *hik*
[/quote]

Nou Lov, je weet mijn muzieksmaak dus als het aan mij ligt, word het zeker niet een een of ander truttig muziekje, dacht meer aan een goede band. En ook geen house, want zelfs met heel veel drank trek ik dat nog niet.

GEwoon lekkere rockband................................
[/quote]
Precies, gewoon beetje stevig. Kurmuziek hoeft niet truttig te zijn hoor, maar om nou op zulke muziek te gaan rijden, kweenie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:47

Nou wanneer gaat het feest beginnen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:51

Moet je aan zwabbertje vragen, die begon er over Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:51

Die is hem gepeerd, durft niet meer, nu er wat concreets gaat gebeuren!!

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:52

Ik ben geen kundig ruiter,ik leer iedere dag van mijn paard en instructeur nog heel veel dingen bij.

Wanneer krijg je de stempel kundig???

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 18:18

Joehoe ben ik weer. Was even een filmpje van Klimke aan het kijken en dacht zou het er op z'n kop ook nog goed uitzien? Dus ik een handstand gemaakt. En toen werd ik een beetje draaierig en ben van de bank gestort. Verhip net in mijn glaasje roseeeee maar het flesje van Pipo was al leeg dus moest ik eerst even naar de winkel voor een nieuwe voorraad, op de fiets want *hik* ik Bob vandaag.
Maar uh, op z'n kop ziet het er nog kundig genoeg uit bij Klimke ook al ie ie wijlen inmiddels. Dus ik denk niet dat het perspectief waar vandaan je kijkt er zo toe doet. Ontopic hoera! Oke, ga ik voorop in de polonaise Clown

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 23:03

Lovely schreef:
Ja, goed idee. Jij je medailles, neem ik de mijne ook mee. Het lijkt me beter om even te feesten voor ik mezelf in de Noordzee verzuip omdat ik me zonet het gerealiseerd dat ik de reincarnatie van wijlen dr. Reiner Klimke niet ben.


goh, voegt dit ook wat toe aan de discussie? Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken Haha!

verder vind ik een kundig ruiter iemand die zijn paard africht zonder hulpmiddelen en die als het paard op wat hoger nivo loopt dit ook zonder sporen kan en op een trensje.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:51

Ik ben ook zeker geen kundig ruiter.

We leren met zijn 2tjes nog elke dag bij hoor!

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:00

Ik vind dat ik toch wel bij de kundige ruiters behoor. Ik rij op veel verschillende paarden en rij vaak op jonge dieren. Oke, ik ben dan wel geen Z ruiter maar dat red je ook niet met een jong of groen paard. Ik weet meestal wel oplossingen te bedenken om een vervelend paard normaal te kunnen rijden en ik kan les geven aan ruiters die op groene paarden rijden.
Ik ben ook niet te trots om hulp te vragen als ik het ff niet meer weet.
Zolang je zelf eerlijk blijft naar je paard en zelf weet wat in je vermogen ligt en hulp vraagt/aanneemt als het nodig is dat je heel ver komt wat betrefd de kundigheid.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:22

Als ik zie hoeveel plezier Nikita in het werk heeft beschrijf ik mezelf, in combinatie met haar, als kundig ruiter.
Dat is voor mij de maatstaf, doet ze graag wat ik d´r vraag of moet ik het d´r opleggen..

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 14:08

Als we de criteria van Blieb en Nikita nemen, dan ben ik ook kundig op mijn niveau. Maar in vergelijking met beteren is het niets Haha!
Dan maar kundig zijn met jonge paarden op je eigen niveau.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 15:05

Ik vind mezelf echt geen kundige ruiter... Maar ik doe er dan verder ook niks aan... Ik rij al 3 maanden ofzo niet meer. Ik ben wel bezig een nieuw paardje te zoeken om daar dan serieus mee te gaan rijden....

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 15:42

Maar wanneer ben je een kundig ruiter??????

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 15:43

Dat topic is al eens geweest. Dit was het vervolg erop.
Niet helemaal gelukt, discussie ging al gauw weer over wanneer je er 1 bent.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 17:06

ik rij zelf al sinds ik 8 jaar was. Nu 12 jaar gelden.Ik vind de titel wel geinig klinken want wanneer ben je eigenlijk kundig genoeg?
Zelf heb ik 8 jaar op 3 verschillende maneges gereden en steeds leerde je wat anders en werd je weer met je neus op je oude fouten gewezen. Ik heb nu ong. 1.5 jaar prive les gehad op Z paarden. en dan denk iedereen ohhh dat gaat zo makkelijk die doen het wel ff. Nou die dus juist niet,omdat ze alle kunsjes kennen weten ze ook hoe ze er onder uit kunnen komen. In het begin voelde ik me dan ook echt een stuntelende beginneling. Kreeg hem niet aan de teugel handen zwabberde alle kanten op,maar na 1 jaar kon ik hem toch aardig op M niveau rijden. Maar dat komt ook door elke week les en zelf ben ik niet zo vinding rijk. ik moet het wel hebben van degene die les geeft. Echt kundig vind ik mij zelf niet,maar kan wel goed met paarden omgaan en voel nu wel duidelijk wanneer ze je gaan uitproberen enz.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 23:44

Hai,

Ja,ik kan goed met paarden overweg Haha!
Ik probeer de paarden te begrijpen,aan te voelen om met ze te samenwerken.
Ik moet toegeven,ik ben er goed in Schijnheilig

Kan vooral met moeilijke paarden goed overweg.
Dit alles heb ik van paarden geleerd,observeren,uitproberen en toegeven.
Kijken naar anderen mensen,veel boeken lezen en naar adviezen luisteren!

Heb een aantal jaren les gegeven en ook dat kan ik Knipoog
Kan het in ieder geval heel duidelijk overbrengen,mits je er voor openstaat en in de voorgehouden spiegel(je paard)durft te kijken!

Heb nooit niks bereikt op prestatiegebied,had er het juiste paard niet voor,1ste was een pony(hele bikkel,waar ik 15 jaar heel veel van geleerd heb,ik was iets te groot,niet te zwaar maar geen dressuurcombinatie)
2de een paard met vernauwde luchtpijp,3de een zeer slecht behandelde draver met handicap en ook heb ik nog een shettyhengst.(de laatste 3 heb ik nog de 1ste is helaas op 18 jarige leeftijd overleden.)

Denk ook zeker niet dat het op dat vlak kundiger wordt dan op een andere manier hoe je met paarden omgaat!(is geloof ik al gezegt Verward )

Het belangrijkste is dat je eerlijk bent in wat je doet met je paard!
Dat je je eigen fouten inziet en daaraan wilt werken!
Dat je het paard liefdevol behandeld met een goede verzorging maar het wel paard laat zijn!
Dat je openstaat voor wat het paard je duidelijk maakt!
Dat je plezier met je dier heb,wat je ook beoefend!(het dier ook met jou Lovers )
Dat je blijft oefenen aan een goede houding,dan geef je goede hulpen en daardoor krijg je begrip van het paard en een goede samenwerking!

Ik denk dat je als mens al heel kundig bent als je zo met je paard omgaat.
Mijn waardering heb je dan in ieder geval!

Ik kan het rijtechnisch door een ziekte zelf niet meer vaak beoefenen en zeker niet lang,als het een keer lukt.(of ik moet een hele goed dag hebben)
Lesgeven is ook niet meer vol te houden en de energie die ik daaraan zou spenderen,is voor mijn paarden, dus ook dat doe ik niet meer.

Ik ben daarom vooral blij dat ik de gehele omgang met een paard als gelukzalig ervaar en dat ook naar het dier overbrengt waardoor er een hele goede en begripvolle omgang is tussen mij en mijn paarden. Lovers

Groetjes Smousje. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 09:19

Kijk naar het onderschrift van Smousje, en je weet wat een kundig ruiter is.... Daar kan ik me wel in vinden.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:28

Het hangt er maar van af wat je met kundig bedoelt.Eigenlijk leer ik op het "niveau" waar ik nu zit niets meer bij.Ik weet ongeveer evenveel als mijn lesgeefster,sommige dingen meer,andere dingen minder.
Ik leer niet bij vind ik persoonlijk.Maar als ik nu bij bv een Z(of zelfs M,L) ruiter kom,zal het allemaal niet zo goed gaan.
Na 2 maanden alleen op Isabelle(4 jaar) gereden te hebben,is ze echt wel verbeterd,nu heeft eens iemand anders van ongeveer mijn niveau(iets minder) op haar gereden,en nu kon ze bij haar in stap én in draf direct aan de teugel,ze zei ook dat ze zo verschrikkelijk zacht was in de mond. En dat wilde ik bereiken met haar.Eerst steigerde ze bijna alleen maar, liep ze met haar hoofd etc.En een paar weken terug liep ze mooi aan de teugel in stap,met heel zachte hand,in draf nog niet.Ik wílde gewoon niet ietsje harder worden in mijn hand, daarom dat nu dat meisje ze zo aan de teugel reed(zoals ik hoorde,want ik was toen op kamp) en dat vind ik zalig om te horen(als er niemand anders op kon,werd ze nu verkocht). Ze heeft vanmorgen bij een beginnersles meegereden,en ze was ongeveer het braafste van allemaal!
Bij haar,vond ik me eigenlijk wel kundig.Het duurde misschien een beetje lang,maar ik kon ook maar hoogstens 3 keer in de week(meestal maar 2,soms zelfs maar 1 keer in de week dat ze reed(!))met haar rijden. Maar nu heeft ze wel een goede basis onder zich.Door ook niet íets harder te willen worden in mijn hand,loopt ze nu bij een iets hardere hand heel soepel en simpel.Nu moet je ook niet ietsje harder zijn ofzo in het begin, en dan wat verzachten.
Maar voor de rest vind ik me écht niet kundig.Oke,ik kan aan de teugel, wat wijken,schouderbinnenwaarts en keertwendig op de voorhand( beetje achterwaarts en changement) maar daar blijft het ook wel bij.Ik kan een paardje bijna nooit vanaf de eerste keer dat ik erop rijd aan de teugel rijden(behalve als die zo goed als altijd al zo loopt,als dat gevraagd word).

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:31

UniferB schreef:
maar als er advies wordt gevraagt of er is een Topic over het een of ander zijn er toch veel meer mensen die hunzegje klaar hebben of denken de juiste oplossing c.q. manier te hebben Verward


Anders kan er niemand helpen,je bent nooit volleerd,nooit kan je álles.
Anders zou je toch 100%(of hoe je het ook uitdrukt) moeten hebben op elke wedstrijd?Perfect is het nooit,dus probeer te helpen voor zover het gaat, misschien is iemand er wel iets mee.

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 23:44

ik vind mezelf geen kundig ruiter maar eerlijk tegenover mijn pony ben ik wel en heb mede daardoor een hele goede band met haar Lovers (hun)

de reden dat ik mezelf geen kundig ruiter vind dat is omdat ik niet veel ervaring heb wel 8 jaar recreatief gereden...
maar begin pas om echt dresuurmatig te rijden en wil met de tijd mischien ook wel wat onderlinge wedstrijdjes doen ofzo
hoop ik Verward
ik zal er zeker aan werken om ooit een kundige ruiter te worden

en ik vergelijk kundig met iemand die op een goede manier met zijn paarden om is gegaan wat berijkt heeft...

groetjes jenny

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 12:33

ik vind mezelf nou niet echt kundig.
Misschien wel in de omgang of in het buiterijden, daar voel ik paarden beter aan dan in de bak verplicht dressuur te rijden.
Dan heb ik zelf in de dressuur en in het western nou niet bepaald iets opgebouwd om zelf een paardje te kunnen aanrijden, of een bepaald gevoel te hebbn ontwikkeld.
Ik ben dus in alle opzichten een B ruiter die nog veel moet leren kwa rijden. ik zal mezelf dus ook voorlopig nog niet kundig noemen.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

kundig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 13:00

Hallo

nou... ook maar met de 'billen' bloot dan? Haha!

Zelf rijdt ik nu 28 jaar, en het zal voorlopig ook wel niet 'over' gaan Knipoog

Wat ik aan mezelf merk/vindt en ook hoor, is dat ik goed met paarden kan omgaan, hiermee bedoel ik 'omgaan' aan de hand; ik ben zelf niet groot en als ik met een paard v. 1.70 loop, is het net of een 'shetlander' me volgt.. zo braaf...
Ik kijk naar het 'wezen' van het paard... elk paard is anders... en de kunst hiervan is het 'wezen' te begrijpen om er goed mee om te kunnen gaan....

Ook het overbrengen/lesgeven lukt me prima, ik praat veel, omdat ik graag wil dat de ruiter 'begrijpt' wat ik bedoel (theoretische achtergrond) en daardoor ook daadwerkelijk kan 'voelen' wat ik bedoel Lachen
Dit komt waarschijnlijk ook wel dat ik niet 'Deurne' heb gedaan, maar wel een opleiding heb gehad over hoe je mensen lesgeeft.... Knipoog

In het rijden van mezelf vindt ik mezelf weer niet 'kundig' en denk ik dat ik vaak aan mezelf twijfel...
Aan de andere kant is 'twijfel' natuurlijk nodig om jezelf 'scherp' te houden en jezelf te kunnen 'controleren'.
Ik probeer in een trainingschema altijd de 'rode' draad te zien en zeg tegen mezelf : als er een kleine vooruitgang in zit, is dit zéér goed (ook al zou ik het graag nóg sneller willen)...
Als er even een stabiele lijn inzit, is dit ook akkoord... niks mis mee... paard & ruiter hebben tijd nodig... om weer een 'kleine vooruitgang' te kunnen boeken...
Een 'achteruitgang' of dalende lijn betekent voor mij toch wel : ho... STOP... nadenken... hier klopt iets niet... wat doe ik verkeerd...
Maar in ieder geval niet 'doordouwen' , want mijn paard is een r*t knol ... nadenken... wáárom liep dit niet lekker, wat ging er verkeerd in de communicatie tussen mij & mijn paard...

En dan als laatste : wát maakt iemand een 'kundige ruiter'?

tja... iemand die Z is ? Voor mij absoluut niét....
Want ook een Z-ruiter kan een paard m.i. verkeerd rijden.
Is een kundige ruiter dan iemand die op élk paard kan stappen en ze aan de teugel krijgt?
Nee... ook niet... want welke middeltjes gebruiken ze hiervoor? Verward

Ik denk dat een je kundige ruiter in ieder geval kunt herkennen aan hun paarden :
hun paarden zijn dol op ze, draaien niet hun hoofd weg van het hoofdstel, of draaien om als hun 'baasje' de stal inkomt, maar geven misschien zelfs een hinnikje als hun 'baasje' komt... ze zijn blij... zélfs als ze naar de wei gebracht worden door hun baasje, blijven ze zelfs nog even bij je staan...zo van: ga je niet mee? Knipoog

Ook met het rijden vindt ik dat je aan het paard moet kunnen zien dat ze één zijn... het paard is en blijft een paard met al zijn 'hebbelijkheden en onhebbelijkheden', maar een kundige ruiter kan dan laten zien dat het 'lijkt' alsof ze met elkaar praten, op basis van vertrouwen & leiderschap en ze gaan met elkaar om alsof het 2 mensen zijn.. of 2 paarden... (net hoe je het wilt zien)... ze voelen elkaar aan...
En als het paard uiteindelijk weer in de wei staat, nog even bij zijn baasje; hij vervolgens wegloopt of weggallopeert onder het motto: ga maar... ik zie je morgen weer...
en je realiseert je telkens weer : het is een paard en ziet het 'gedrag' in zijn 'roedel/kudde'... wat is het toch mooi wat we samen hebben...
Dat is voor mij toch iets heel moois en ik denk dat als je paard je niet respecteerd en accepteerd (vertrouwen & leiderschap) hij dit soort dingen niet doet...

En nee... ophouden met leren zal ik niet ... hoop ik ook niet...

Nou... pfff.. Dromen lang verhaal geworden...
veels te lang om te lezen eigenlijk Haha!

groetjes Jolanda