Wanneer ben je een kundig ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:21

Steef schreef:
Of een ruiter een goede ruiter is kun je vaak voelen in hoe het paard gereden is en dan vooral hoe de mond is, er zijn ruiters waarbij het er ontzettend leuk uitziet maar wie paarden met een ongelovelijk poedersuiker uitzien, ik heb ook paarden gereden van mensen, die misschien niet zo mooi zaten maar me zo'n supergevoel gaven. Als je dan op zo'n paard stapt dan voelt het meteen super, een fijn gereden paard, een goede ruiter geeft vaak een fijn gereden paard af.
Aan de houding en de inwerking van de handen kun je ook vaak zien hoe de ruiter ongeveer rijdt en wat voor paarden hij aflevert. Een zager zal nooit zulke fijne paarden afleveren als diegene die met een mooie stille hand rijden.


heel erg mee eens. Vaak is het plaatje mooi, maar ik vind iemand pas een goede ruiter als dat paard ook fijn door anderen na te rijden is.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:36

Jeetje zeg wat moeilijk.
Een kundige ruiter vind ik iemand die zijn geduld niet verliest en het paard niet de schuld geeft.
Iemand die met rust problemen kan oplossen.
Wat al gezegd werd,ook met een niet Z paard weg kunnen rijden en tuurlijk hoeft een B paard nu ineens M of Z oefeningen te kunnen maar ik vind wel dat je na 15 min tot een half uur al wel vooruitgang moet zien al is het maar heel iets een goede overgang als hij dat eerst niet kon ofzoiets.
Houding vind ik niet belangrijk zolang het paard maar niet gestoord wordt in zijn beweging.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:41

Topruiters maken ook fouten in hun houding, maar moet je eens kijken met hoeveel gevoel ze rijden en hoeveel balans ze hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 19:55

Eindelijk eens tijd gehad te lezen en mijn standpunt bedacht.

Het gaat hier steeds over de houding op het paard. Maar ik zie nergens iets over de onafhankelijke zit. Een onafhankelijke zit is de eerste vereiste om uberhaupt fatsoenlijk te kunnen rijden. Aan de onafhankelijke zit wordt vaak een plaatje gekoppeld, maar dat plaatje wil ik best loslaten, zolang de zit maar communicatief is.

Verder denk ik dat de ruiter niet alleen het paard aan moet kunnen voelen, maar zich ook in hem moet kunnen verplaatsen. Op zoek dus naar de logica in een paard en het analyseren van zijn (re)acties. Dat nog eens in verband kunnen brengen met de eigen inbreng, levert in ieder geval een ruiter die open en ontvankelijk is.

Een kundig ruiter combineert dat, voegt er nog wat kennis en creativiteit aan toe en doorgrondt het paard in korte tijd en krijgt het zelfs voor elkaar om in te spelen op cruciale aspecten. Zo'n ruiter heeft bepaalde dingen al gezien, denkt erover, toest het en lost het op. Aldoende waakzaam voor de grens. Uiteraard zal deze ruiter het paard niet beledigen of in de steek laten.

Kundigheid is niet aan niveau gebonden, maar ik denk dat een kundig ruiter ieder paard speciaal kan laten lopen, al is het alleen maar vanwege de rust, begrip en harmonie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:07

Lovely"]
Eindelijk eens tijd gehad te lezen en mijn standpunt bedacht.

Het gaat hier steeds over de houding op het paard. Maar ik zie nergens iets over de onafhankelijke zit. Een onafhankelijke zit is de eerste vereiste om uberhaupt fatsoenlijk te kunnen rijden..
[/quote]

[quote="runningkawa schreef:
En deze ruiter stoort het paard niet in bewegingen, ook niet als het paard wegspringt enz.


Dit bedoelde ik dus met onafhankelijke zit Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 22:00

Een onafhankelijke zit stoort niet alleen niet in de bewegingen van het paard, maar de ruiterhand is daardoor ook stabiel dus gaat nog iets verder. Een onafhankelijke zit vloeit voort uit controle hebben over je eigen lichaam, coördinatie.

De mate van eigen inbreng (initiatief) is naar mijn mening meer talent. Het van nature aanvoelen, daarop reageren en anticiperen op situaties. En dat hoeft niet iedere kundige ruiter te hebben, dat kan ook aangeleerd zijn. Zo kan iemand die 10 jaar rijdt uit ervaring een kundige ruiter zijn (motivatie aanleren van feeling, waar ik het eerder over had), terwijl talent dat van nature aanvoelt, of heel snel beseft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 22:05

Goed met de bewegingen mee zijn is toch een ook stabiele hand?
Als een paard weg springt moet je niet in zijn mond hangen en al helemaal niet om je evenwicht te houden.
Dus met andere woorden niet storen in de beweging.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 22:16

ja mee eens, maar ik heb het over totale controle over je lichaam, iets belangrijks dat in elke lichamelijke sport terugkomt, weten/anticiperen wanneer je welke spiergroep moet spannen of moet contra-spannen. en dat beperkt zich niet alleen tot een stabiele hand of blijven zitten als het paard wegspringt.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 00:27

Een kundige ruiter maakt van het lelijkste en minst getalenteerde paard een mooie en trotse verschijning.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 00:44

Zwabbertje schreef:
Een kundige ruiter maakt van het lelijkste en minst getalenteerde paard een mooie en trotse verschijning.


Ik denk dat Anky dit zelfs niet kan Verward

Ik vind dit een heel lastig topic.
Ik vind een kundig ruiter iemand die naar het paard kijkt. Niet klakkeloos dezelfde rijstijl voor elk paard maar de manier van rijden aanpassen aan de mogelijkheden van het paard. Uiteraard heeft die ruiter een onafhankelijke zit en weet hoe de hulpen te gebruiken. Maar de kundige ruiter weet ook dat hij nooit uitgeleerd is.

Prestatie's leveren vind ik niet persé gelijk staan aan kundigheid. Ik ken ruiters die de prestatie's wel neerzetten maar meer door lef en vasthoudendheid, vermengd met een beetje aanleg (overigens geldt dit meer voor springruiters)

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 01:25

"Alles wat mooi is, is per definitie goed"
(waarmee de vraag wordt: hoe kundig is onze smaak...)

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 02:00

Ik heb jaren gedacht dat ik ook een leuk ruitertje was.
Dressuurlesjes rijden en buiten rijden en dan nog blijven zitten ook.
Wat wil je nog meer.
Totdat ik een eigen paard had dat hoefkatrol kreeg.
En ik via allerlei omwegen bij Antoine de Bodt terechtkwam.

Daar heb ik geleerd kan ik zo slecht reed dat ik mijn paard de hko bezorgd heb.

Ik ben nu misschien nog steeds de slechtste ruiter van heel bokt, maar ik heb er wel van geleerd dat ik een paard eerst moet rechtrichten (en ook wat dat is!!) en ik ben nu wel bezig om mijn oude fouten goed te maken en eindelijk eens te leren wat paardrijden echt is.

En ik krijg er ook weer steeds meer lol in.
liset

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:48

Mijn mening over een kundige ruiter:

Een ruiter die ten alle tijden ( Nou ja, soms is het onmogelijk) goed meezit in de beweging, jonge paarden kan aanrijden, verreden paarden kan korrigeren, en en paarden kan opleiden naar hogere nivo's.

Zelfs een onkundige ruiter kan op het paard van de kundige ruiter stappen er rijd daar zo mee weg, dan kun je paardrijden...............naar mijn mening. Een ruiter die op een paard stapt en direct voelt waar de problemen zitten, en deze ook weet op te lossen.

En of je dan de perfecte houding hebt.............

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:56

Pipo schreef:
Mijn mening over een kundige ruiter:

Een ruiter die ten alle tijden ( Nou ja, soms is het onmogelijk) goed meezit in de beweging, jonge paarden kan aanrijden, verreden paarden kan korrigeren, en en paarden kan opleiden naar hogere nivo's.

Zelfs een onkundige ruiter kan op het paard van de kundige ruiter stappen er rijd daar zo mee weg, dan kun je paardrijden...............naar mijn mening. Een ruiter die op een paard stapt en direct voelt waar de problemen zitten, en deze ook weet op te lossen.

En of je dan de perfecte houding hebt.............


Dat is ook mijn streven. Elke ruiter die op een van mijn paarden stapt moet er zo mee weg kunnen rijden. Anders heb ik iets niet goed gedaan.

Wat betreft de houding, onafhankelijke zit daar doelde ik op in mijn reactie op Germie.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:00

liset schreef:
Ik heb jaren gedacht dat ik ook een leuk ruitertje was.
Dressuurlesjes rijden en buiten rijden en dan nog blijven zitten ook.
Wat wil je nog meer.
Totdat ik een eigen paard had dat hoefkatrol kreeg.
En ik via allerlei omwegen bij Antoine de Bodt terechtkwam.

Daar heb ik geleerd kan ik zo slecht reed dat ik mijn paard de hko bezorgd heb.

Ik ben nu misschien nog steeds de slechtste ruiter van heel bokt, maar ik heb er wel van geleerd dat ik een paard eerst moet rechtrichten (en ook wat dat is!!) en ik ben nu wel bezig om mijn oude fouten goed te maken en eindelijk eens te leren wat paardrijden echt is.

En ik krijg er ook weer steeds meer lol in.

liset


Beste Liset,

Heb je nooit van de erfelijkheidsfactor gehoord van hoefkatrol?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:04

misschien wel, maar volgens de bodt is hoefkatrol een rijtechnisch probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:06

Ik denk dat het een probleem is wat in de genen zit, en wat je door slecht rijden, er sneller uit komt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:07

dat denk ik persoonlijk ook. maar ook dat je het enigzins rijtechnisch kan opvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:48

Het zal wel weer onaardig over komen, maar als een Antoine de Bodt je na jaren paardrijden nog uit moet gaan leggen wat een scheef en wat een recht paard is, dan heb je toch wel flink de boot gemist een keer. Als je rijdt, dan hoor je te weten wat dat is.

Bovendien ben ik het niet helemaal eens met de rijtechnisch aanpak van meneer De Bodt, maar dat terzijde. Waar ik het helemaal niet mee eens ben is het misplaatste schuldgevoel wat de beste man zijn volgelingen aanpraat, ik blijf het een goedkope truuk vinden die door teveel zogenaamde goeroe's wordt gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:51

Ach al die figuren zijn gewoon kwakzalvers, die commercieel gezien heel slim zijn, en heel paardenland trapt er weer in.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:36

ik ben geen paardenarts, maar ik kan me wel iets voorstellen bij de theorie die de Bodt heeft. Wanneer een paard scheef gereden wordt, worden de benen eenzijdig meer belast, dus meer kans op overbelasting en dus ook op hoefkatrolontsteking. Maar volgens mij heeft het ook te maken met de wijze waarop het paard van nature de voet afrolt (kijk eens naar de slijtage van de ijzers (en ook eens naar de slijtage van je eigen schoenen, je zult zien dat die 9 van de 10 keer ook scheef afslijten)) , aanleg (waarom krijgt de ene mens wel RSI en de ander niet (werk en omstandigheden gelijk...)) en de ondergrond waarop het paard voornamelijk loopt in combinatie met het gebruiksdoel en intensiteit van gebruik. Dat de Bodt dat onder de aandacht brengt is goed, net zoals dat het goed is dat mensen zoals Voest, Hempfling etc. mensen er van bewust maken hoe je de relatie met je paard kunt optimaliseren. Niet iedereen heeft dat gevoel van nature, dus iemand die je daar op wijst is nooit verkeerd.

Maar:
Rechtrichten is voorwaarde om een paard dressuurmatig verder te kunnen trainen. Dus: een kundig ruiter (om weer na een kleine omzwerving bij het oorspronkelijk topic uit te komen Knipoog ) voelt aan aan welke kant een paard scheef is, kan dat rechtrichten, het paard verder doorgymnastiseren en zorgen dat het paard aan twee zijden van zijn lichaam evenwichtig ontwikkeld wordt qua bespiering, balans en evenwicht. Goed dit is maar een puntje op de lijst van criteria voor kundigheid, maar wel weer illustratief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:44

Abby wat je zegt over de kundige ruiter klopt wel. Het ging mij er alleen maar om dat ik die Antoine de Bodt een goochelaar vind en ik vind het triest dat mensen er in trappen.

Wat betreft het eerste deel van je verhaal denk ik dat je je paard met goede training zeker gezond kunt houden. Maar over het ontstaan en ontwikkelen van HKO wil ik me richten op de wetenschappelijke informatie daarover. De verhalen van een of andere kwakzalver zijn voor mij niet geloofwaardig. Wat de wetenschap erover zegt, dat telt.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:52

Lovely schreef:
Abby wat je zegt over de kundige ruiter klopt wel. Het ging mij er alleen maar om dat ik die Antoine de Bodt een goochelaar vind en ik vind het triest dat mensen er in trappen.

Wat betreft het eerste deel van je verhaal denk ik dat je je paard met goede training zeker gezond kunt houden. Maar over het ontstaan en ontwikkelen van HKO wil ik me richten op de wetenschappelijke informatie daarover. De verhalen van een of andere kwakzalver zijn voor mij niet geloofwaardig. Wat de wetenschap erover zegt, dat telt.


Mee eens. Het lijkt me nogal kort door de bocht om te stellen dat iedereen die een paard heeft met HKO zijn paard dús nooit rechtgericht heeft. En dat alleen met rechtrichten het (idd vaak genetisch bepaalde) probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt. Béétje offtopic Schijnheilig

Als je zelf een kundige ruiter bent, dan doe je toch niet anders dan rechtrichten? Al dan niet onder leiding van een kundige instructeur. Maar ja, daar gaan we weer, wat is kundig? Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:17

Over kundige instructeurs gesproken, wat mij dus nog het meest zorgen baart is dat er blijkbaar erg veel mensen zijn die hun paard niet kunnen rechtrichten en eigenlijk niet eens weten wat het is. Dat vind ik pas zorgelijk.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:31

laat ik even stellen dat ik niet stel (wel of niet kort door de bocht gesteld) dat iedereen met een paard met HKO dat paard niet / nooit rechtgericht heeft (volgens mij doet de Bodt dat wel). Alleen, ik kan me indenken dat een paard met een (genetisch) verhoogd risico, een grotere kans loopt op 'actieve' HKO als hij niet wordt rechtgericht. Ik probeerde alleen me even te verplaatsen in de denkwijzew van de Bodt, en op zich zitten daar logische gedachten tussen. Of die ook wetenschappelijk kunnen worden aangetoond is vers 2, daar waag ik me niet aan!

Door goede training houdt je dat paard dan inderdaad gezond. Maar dat geldt niet alleen voor HKO, dat geldt voor alle gewrichten, spieren en pezen in het lichaam. En omdat te bereiken heb je dus die kundigheid nodig. En inderdaad, als je voelt dat het paard niet recht loopt / is, ga je daar aan werken. Alle dressuuroefeningen zijn erop gericht het paard soepel te maken en zijn balans te verbeteren. Een kundige ruiter moet weten welke oefening voor welk probleem bij dat specifieke paard effectief is. En: hij moet niet vast zitten aan een 'setje' oefeningen, een soort draaiboekje, maar hij moet continu kunnen variëren en ook eens durven te experimenteren.