stijf paard,, hoe soepeler maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ktink

stijf paard,, hoe soepeler maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 11:09

Hee!

Ik heb sinds gister een adoptiepaard. Ze staat bij een vriendin.
Ze heeft erge last van hoefbevangenheid gehad. Ze heeft in een weiland gestaan waar ze zoveel kon eten als ze wou. Dit heeft ze dus ook gedaan Knipoog. Ze is (nog steeds) veel te dik.
Ze is niet meer hoefbevangen, maar ze heeft nog steeds een heel stijf loopje.
Het kan ook te maken hebben dat ze veel te dik is, maar hier ben ik mee aan het werk.
Weten jullie oefeningen om haar weer lekkerder en soepeler te laten lopen?
Of hebben jullie ook ervaring met dit soort paarden?
Ik zou het graag horen!

alvast bedankt!

Bienotje

Re: stijf paard,, hoe soepeler maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:21

Lekker goed lospoetsen, beentjes optillen en losstrekken tijdens het hoevenkrabben. Even met een worteltje bij de flank aan beide kanten de rug losmaken. (rustig uitbouwen, eerst een beetje buiging in de hals en rug belonen en later tot bij de flank laten wegpakken).

Lekker veel voltes maken, groot en klein en doe toch rustig aan. Forceren helpt namelijk niet. Succes, gaat nog wel wat werk in zitten maar over een paar maandjes met een goede aanpak zul je echt wel verschil merken Lachen

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:03

sleutelwoord: Longeren

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:01

Inderdaad longeren!

Rustig beginnen, maar wel voorwaarts! Als ze warm is gelopen bijzetten zodat ze de rugspieren lang moet maken.
In het begin niet langer dan 25 minuten en tijdig van richting wisselen.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:05

op een andere manier gaan inrijden: eerst in stap ongeveer 5 min. met zijn hoofd naar de grond,, dan in draf ongeveer 15 min. met zijn hoofd naar de grond en dan in galop weer ong. 5 min. met zijn hoofd naar de grond...
veel succes ermee!!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:54

Longeren is idd een goede manier. Bij het rijden, lekker ontspannen losrijden en veel wendingen. Let daarbij op dat het hoofd lekker laag blijft, de rug ontspannen is en dat het wel binnen haar kunnen blijft. Denk dat het sowieso makkelijker wordt als ze minder dik is.
Succes!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:04

het klinkt misschien debiel, maar wij zetten hem los in de bak en masseren hem, vind ie zalig, soms mag ik er dan even op, dan merk je zeker veel verschil!

Marieketje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:34

Longeren is heel goed jaa Ja
En dan als oefeningen veel overgangen ook in draf van snel naar langzaam en telkens maar weer..

Chii_Weslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:01

logeren is idd goed. en gewoon goed los rijden

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:09

veel wendingen en overgangen en laag rijden

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:10

Grondwerk ala academische rijschool. Tot nu toe de beste manier om me paard te gymnastiseren en spieren op de juiste plaatsen krijgen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 20:13

Dankjullie wel voor jullie reacties.
Het naar beneden gaan met haar hoofd kan ze (nog) niet op comando. Of alleen in een hele langzame stap. Maar dan nog niet aan de teugel of wat.
Ik ga zowiezo met haar aan de longe werken Lachen.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 20:13

Heidi2 schreef:
Grondwerk ala academische rijschool. Tot nu toe de beste manier om me paard te gymnastiseren en spieren op de juiste plaatsen krijgen.

Waar vind ik informatie hierover?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 06:53

Je kunt op www.sincerita.nl kijken en op, www.branderup.com.
Het is niet een systeem dat je even toepast helaas. Omdat er veel afhangt van het voelen en kijken naar hoe het paard zijn benen gebruikt en daar heb je vaak wel een etra paar ogen bij nodig om te weten of je het idd goed ziet en voelt en doet. Maar voor mij is het een eye-opener geweest. Hopelijk heb je er wat aan en veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:06

Wanneer je aan de slag gaat met een stijf paard moet je wel weten wat je doet anders zou je wel eens het tegenovergestelde effect kunnen breiken.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:35

Door een stijf paard lekker soepel te laten lopen.
Moet je veel figuren gaan rijden , slangevoltes, gewone volte's gebrokenlijnen.
Hierdoor wordt je paard vanzelf losser in alles en voelt het zelf ook beter.
Je kan ook één keer in de week met de pasoa teugel gaan longeren.
Niet gelijk heel lang rustig oppakken eerste keer 10 minutjes ongeveer dan weer iets langer en dat kan je dan uitbreiden tot een half uur.
Na een tijdje merk je dat je paard vanzelf losser begint te worden.
Succes ermee

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:12

heel veel 8-tjes gaan rijden.. Ja Je begint gewoon in stap, daarna in draf. Niet teveel achter elkaar aan werken:
-gewoon 10 minuten achter elkaar 8-tjes rijden,
-daarna 5 minuten stappen,
-en dan herhalen.
-Het paard goed in- en uitstappen natuurlijk..!
een stijf paard nooit nat ofzoo op stal zetten, en zo min mogelijk in de echte vrieskou laten staan; gewoon lekker warm houden dus..

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:54

maxH helpt erg goed heb er ervaring mee Knipoog of vitamine E en salenium Knipoog binne 2 dagen resultaat

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 18:32

Ik voor geen krachtvoer (door haar hoefbevangenheid), dus ik kan niet zo even iets er doorheen gooien Knipoog

Maar is maxH ook geschikt voor hoefbevangenheid gevoelige paarden?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:33

Sportmassage misschien?
Pb voor meer info Knipoog

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:40

# Lekker los/warm poetsen.
# Massage.
# Daarna voetjes optillen en een buiten buigen, naar voren trekken, enz.
# Met een lekkernij haar nek naar beneden, om hoog, buigen links en rechts en naar beneden.
# Goed warm stappen.
# Over balkjes heen draven, kleine sprongetjes, slalommen.
# Aan de teugel rijden.
# In de hoeken beetje stelling.
# Stelling op de volte, voltes openen en sluiten, op beide handen.
# Even halsstrekken.
# Galop met veel stelling.
# Lekker lang uitstappen.
# Lekker poetsen en masseren na afloop.

# Succes ermee! Knipoog

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:23

Longeren is een manier, inderdaad met poetsen kan je al veel berijken, worteltjes naar zn schouders brengen enzo. Goed warm stappen, voltes.
Eigenlijk alles wat al is gezegd! Tong uitsteken
Succes ermee!

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:08

longeren met een passoa is egt goed! mijn paard hield eerst altijd zijn rug vast...maar door hem met n passoa teugel te longeren moet hij al zijn spieren lang maken en toch van achteren uit lopen...dit werkte egt goed!

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:22

Ik ben met mijn paard afgelopen weken op vakantie geweest met mijn paard, om daar ook te trainen. Zij kwam er achter dat mijn paard een rugwerver en een nekwervel verkeerd had zitten, hierdoor zijn haar bekken zo stijf geworden, dat ze niet meer volledie kunnen kantelen. Hierdoor sleepte ze gigantisch
..
de rugwervel en de nekwervel zijn recht gezet. Ik ben sinds gister weer thuis, en heb fysio oefeningen daar gedaan en mee gekregen om thuis uit te oefenen. En het slepen is er uit, ze loopt ook makkelijker, dus ik ga dit zeker vast houden.

misschien helpt het bij jou ook?

de oefeningen:

Met de achterbenen:
vast pakken en naar voor "stretchen" tot dat je paard zelf aangeeft dat het pijn doet, en haar voet weer terug trekt. De bedoeling is dat je op den duur de hoef tot aan het voorbeen kan trekken. Doe dit 3 x.

Dan pak je de voet weer vast, en je duwt (Let op! niet trekken!) met je knie het been naar binnen, net als bij de 1e oefening, tot daar waar de grens van je paard ligt, als ze hem terug trekt, gelijk loslaten! dit doe je ook 3x.

Hierna draai je je om, met je rug naar het hoofd van je paard. Je pakt weer haar voet op, en duwt met je knie, het been naar buiten. weer tot de grens, en loslaten zodra je weerstand voelt!
die doe je ook 3x.

Naar achteren "stretchen" mag, maar is niet noodzakelijk.

Ook moet ik 1 minuutje aan de staart hangen, dit is heerlijk voor een stijfe rug (denk maar aan mensen met rugpijn, die zichzelf optrekken aan de deurpost) Als ik dit doe bij mijn paard, ontspant ze helemaal, en valt zelfs in slaap.

Voor de voorbenen heb ik geen oefeningen meegekregen, omdat daar bij mij het probleem niet zit.

Dan de hals.
Ik moet met rijden denken aan halsstrekken. Beginnen met halsstrekken. en omstellen in het halsstrekken. Je moet wel contact houden, anders heeft het geen nu. Hoe dieper ze gaat hoe losser ze wordt. Op den duur gaat ze merken dat het zelfs fijn is om zo te lopen, en dan wil ze alleen maar heel graag naar benee... Na een tijdje pak je haar op zodat ze ietwat hoger en ronder komt.
Als je dit doet, moet je niet gelijk denken aan " in de krul" het paard moet blijven ontspannen, dus blijf denken aan de aanleuning (snap je het? ik weet even niet zo geod hoe ik het anders moet verwoorden) in het halstrekken. ookal is je paard eerst nog langere tijd lang in zn hals, hoeverder je komt met je souplesse, hoe korter hij zal worden.

Ook moest ik heel veel stelling rijden.
En dan niet op de manier van: vraag aan, en sta toe, maar, ik moet mn binnenhand van de hals afhalen, en hem daar houden met constante druk, en zodra ze meegaf, dan pas ontspannen in de hand, maar contact houden.

Helemaal aan het begin van het rijden, moest ik ook de kaakspier los maken. Dit moest ik doen door mijn binnenhad iets hoger neer tezetten en op de kleine volte stelling aan te vragen. Hierdoor ging ze inknikken achter de kaak, en werd ze steeds losser en naarmate je dit losser hebt, hoe makkelijker ook de stelling en het halsstrekken gaat.

Aan het einde van het rijden (ik stapte ook uit, maar das naar mijn idee logisch..) voelde haar hals en lendenen en kontspieren aan als drilpudding..
tadaa!! Daar is je lossigheid en ontspanning!

het heeft voor mij goed gewerkt, en ik ga hier zeker mee verder.
Het is aan jou om te oordelen of je er wat aan hebt, en of je het wil toepassen.

Thijs14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:43

Veel Voltes Enz..