veel en veel te opgewonden en druk help??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annelies200

veel en veel te opgewonden en druk help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:36

Heej,
Ik zit met een nogal groot probleem; ik rij nu een paard dat van zichzelf al erg heet is. Met normaal dressuur kun je lekker met d,r rijden (hoewel je d,r af en toe toch even terug moet nemen)
Maar nu het volgende, met springen is ze zo opgewonden.
Even een voobeeld:
Zondag met d,r gesprongen en les gehad, ik moest een klein parcourtje van 4 hindernissen rijden.
Had daarvoor al een paar keer wat oefensprongetjes gedaan die niet al te best gingen en qua tempo echt super slecht.
Toen moest ik de 4 hindernissen doen de eerste 2 gingen goed maar de 2 laatste gingen echt zo slecht; ze sjeesde maar door de bak en was niet rustig te krijgen. Dit is echt duidelijk opwinding en niets van pijn want ze heeft er erg veel plezier in.
Toen na de 4 sprongen was ze niet terug te krijgen en zelfs niet op de volte te nemen. Heb echt geprobeerd d,r terug te krijgen (diep zitten, naar achteren, hooo roepen, volte geprobeerd etc)
Maar dat hielp gewoon niet dus toen heb ik d,r een ruk in d,r mond gegeven die aardig hielp.
Ik wil eigelijk niet dat dit een gewoonte word. Ik zou het graag op een normale manier willen oplossen.

Kunnen jullie mij helpen? Verdrietig

Cassidy

Re: veel en veel te opgewonden en druk help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:23

Denk dat dit meer is voor Rijtechnisch , zal even TEMMEN.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:27

--> RT-P, overigens is het niet de bedoeling om je topic omhoog te schoppen, ik verwijder die reactie dan ook.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:20

Tieneke schreef:
--> RT-P, overigens is het niet de bedoeling om je topic omhoog te schoppen, ik verwijder die reactie dan ook.

ow sorry wist niet dat je daarmee oowk je topic mee omhoog kon halen Bloos

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:32

Ik herken het probleem wel. Ik zou er eerst voor zorgen dat je op 1 hindernis gaat oefenen (omdat je zegt dat dat ook nog niet helemaal goed ging) en als je dan merkt dat ze hard onder je uit gaat lopen als je op de hindernis aanrijdt gewoon eerst bv een volte rijden. Dus toelaten als ze zo hard loopt als jij wilt. Zou daarna pas aan een parcourtje beginnen.

Springt ze trouwens wel altijd als ze zo hard gaat?

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 16:08

ja ik heb nu les maar die intruuctrice die zegt dat ik risico's moet nemen en dat ik het parcourtje gewoon moet springen en als ze te druk is teru naar draf moet. Maar ik wil eigelijk heel graag gewoon beginnen met 1. Ik ga dat de volgende keer ook zeggen maar m,n instructrice is nogal eigenwijs en zegt dan dat ik het gewoon moet doen.

Maar dat terug naar draf duurt al 5 minuten en dan moet ik nog die sprongen doen.

Ik weet niet of ze vaak heeft gesprongen maar het is iig niet de eerste keer. Ze is al weleens gesprongen door een ander meisje. Ik ga der namelijk in september voor de helft leasen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:07

En als je het parcours in draf aflegt, hoe reageert ze dan?

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:16

Je fockt je paardje denk ik alleen maar op als je risico's gaat lopen nemen! (weet niet hoe ik dat netter moet zeggen)
Praat er idd maar eens met je instructrice over. En jij hebt uiteindelijk het meest te zeggen he over jezelf en je paardje

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 12:40

Het parcour in draf gaat beter maar na de 1ste sprong in draf te hebben afgelegd gaat ze vanzelf weer in galop en is ze niet meerterug te nemen.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:19

Ik zou inderdaad beginnen met 1 sprong, als ze voor de sprong weg wil lopen, gewoon op de volte zetten en net zolang op die (niet te kleine) volte houden tot ze helemaal rustig is en opnieuw aanrijden. Loopt ze dan meteen weer weg, volte op. Als je dit consequent volhoudt zal ze uiteindelijk doorhebben dat het geen zin heeft om weg te lopen. Het is misschien niet echt leuk, maar het helpt wel.
Succes!

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 11:30

Dankje voor de tip! Vork

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:56

Ik zou het paard eerst dressuurmatig wat beter gaan africhten. Je hebt duidelijk niets te vertellen. Maak tijdens het rijden veel overgangen en laat je paard terugkomen op je zit, verder moet het paard goed op je been reageren. Hierdoor bepaal jij het tempo en niet je paard. Als je je paard op je zit kunt terugzetten van bijvoorbeeld galop naar draf of van stap naar halthouden, kun je een hindernis in de bak zetten met een aantal drafbalkjes ervoor, dit maakt je paard alert en leert hij voorzichtiger te zijn. Probeer de afstand naar de hindernis steeds groter te maken en neem op een gegeven moment ook de drafbalkjes weg en zet er een tweede hindernis bij in de bak. Als dit allemaal goed gaat in draf, kun je de galop meenemen.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:43

Het paard is juist heel erg op het been. Het wil het liefst lekker hard. Ik ga het proberen. Dank voor de tips!

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:28

Ben het helemaal met Brennie eens Ja De controle moet dressurmatig eerst helemaal in orde zijn. Maak veel tempowisselingen en overgangen en wees dan niet tevreden met een latere reactie. Been = weg en Ho is binnen 3 passen terug. Verbeter haar reactiesnelheid en gehoorzaamheid voor been en zit dus eerst voordat je parcoursjes gaat springen. Begin met 1 hindernis en ga er pas echt over als je het gevoel hebt haar tempo volledig onder controle te hebben. Ze mag het dus niet een paar meter voor de hindernis overnemen. Wend dan gelijk af en ga niet over de hindernis. Rijd pas weer opnieuw op de hindernis af als het tempo wee rvan jou is. Maak even een overgangetje of tempowisseling en blijf consequent in been geven en terug rijden. Wees niet tevreden voordat ze meteen goed weg en terugkomt! Kortom alle gangen en tempo's moeten op jouw voorwaarden gaan en niet anders.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 14:10

Als ik wil wegstappen is ze binnen een halve seconde weg, z is het ook met draf en galop. Maar terugnemen bij het springen is echt een probleem. Ik heb nu les bij iemand en die zegt dat ik gewoon moet springen en niet bang moet zijn. Maar mijn angst word alleen mar groter als ik d,r niet goed onder controle heb. Vrijdag heb ik weer springles en ga dan vragen of ik rusti aan mag beginnen (1 hindernisje).
Voo mijn gevoel is dat beter, ga kijken wat ik kan doen. Knipoog

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:14

Maar dan vraag ik me af, hoe is ze weg? Blijft ze onder je draven of sprint ze onder je vandaan? En hoe is het terugnemen zonder een hindernis in de buurt?

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 15:10

Lotje85 schreef:
Maar dan vraag ik me af, hoe is ze weg? Blijft ze onder je draven of sprint ze onder je vandaan? En hoe is het terugnemen zonder een hindernis in de buurt?

Zonder hindernis in de buurt is ze vanuit alle gangen over het algemeen redelijk terug te nemen. Je hebt der dan binnen ongeveer 4 meter stil. Bij galop iets langer.
Met hindernis is ze veel lastiger terug te nemen. Als je in draf bent gaat ze vanzelf na de hindernis in galop en is ze soms echt niet meer te houden. Ze heeft echt geen pijn dat weet ik zeker, ze is echt heel opgewonden, en negeert dan op dat moment mij hulpen om terug te gaan naar draf.