vrijspringen ok, maar wat zijn de afstanden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yasmin07

vrijspringen ok, maar wat zijn de afstanden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:29

hoi! ik heb een probleem...

als ik cavaletti leg voor mijn paard 1.66 in

draf, wat zijn dan de afstanden?
galop, wat zijn dan de afstanden?

en als ik voor een sprong een balk wil leggen op de grond in galop zodat mijn paard zijn afstanden onder de knie krijgt,
moet ik het dan 3.5meter leggen van de sprong? zo nee, wat dan?

en als ik 2 sprongen een kruisje en oxer wil leggen hoe ver van elkaar moeten ze dan liggen?

alvast bedankt want ik weet er echt niks van!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: vrijspringen ok, maar wat zijn de afstanden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:25

Tja, het hangt er een beetje vanaf wat je wilt springen, vanuit welke gang je wilt, waarom je wilt springen....

Darfbalkje voor de hindernis doe ik eigenlijk nooit met vrij springen, maar die komt anders 1 grote stap + 1 voet voor de hinderis te liggen, net zoals je drafbalkjes uit elkaar legt zeg maar. Maar dan moet je dus ook vanuit draf aankomen en met vrijspringen is dat nog weleens lastig.

Een galopsprong is gemiddelt genomen 3 meter. Een grondbalk vanuit galop ligt logischerwijs dan ook op 3 meter voor de sprong. Galopbalkjes liggen dus ook 3 meter uit elkaar.
Wil je in-uitjes gaan springen, zet je er elke keer ongeveer drie meter tussen.
Wil je er twee galoppsprongen tussen hebben, dan heb je ongeveer 9 meter....

Er is echter een probleem: het ene paard springt ruimer dan het andere. Wat je vrij makkelijk kan proberen zonder dat je het paard in de problemen brengt, is elke keer voordat je een hindernis bouwt alleen balkjes neer te leggen. Komt hij daar mooi netjes, passend overheen in galop, dan lukt meestal het springen ook.

Begin elke keer in een rijtje sprongen met de laagste, dus eerste kruisje en dan pas oxer of steil of wat dan ook. Zo heeft je paard meer mogelijkheden om zichzelf te corrigeren en goed uit te komen bij de moeilijkerder sprongen.

Voor een oxer doe ik meestal een kruisje, dan twee galopsprongen en dan de oxer, maar dat is ook afhankelijk van de leeftijd van je paard en hoever hij getraind is.

Veel plezier er mee!!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:20

Goede begeleiding. Iemand die dit al vaker heeft gedaan. Ieder paard springt/beweegt alnders, dus ik kan je niet garanderen dat die van jou lekker loopt op de afstanden van die van mij....

Gemiddeld genomen is een galopsprong voor een paard 3,65. Voor de landing en de afzet heeft een paard 1,90 nodig. Een dubbel met 1 galopsprong zal an ongeveer moeten staan op 1,90 + 3,65 + 1,90 = 7,45. Om een dubbel met twee galopsprongen neer te zetten tel je er dus 1 sprong bij, Dus 7,45 + 3,65 = 11,10.

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:07

Lalidan schreef:
Darfbalkje voor de hindernis doe ik eigenlijk nooit met vrij springen, maar die komt anders 1 grote stap + 1 voet voor de hinderis te liggen, net zoals je drafbalkjes uit elkaar legt zeg maar. Maar dan moet je dus ook vanuit draf aankomen en met vrijspringen is dat nog weleens lastig.

Een drafbalk voor een hindernis ligt op 2 meter en een voet ongeveer verschilt per paard natuurlijk maar die liggen niet even ver uit elkaar als drafbalken een paard moet ook nog ergens de afzet hebben ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:10

Als je er echt niets vanaf weet kun je beter iemand met wat meer ervaring vragen om je eens te helpen en tips te geven.

We kunnen je wel de standaard afstanden geven maar stel dat jou paard heel groot of juist klein beweegt, dan komt hij dus nog niet uit en als jij dat niet ziet en hem door laat lopen heb je kans dat hij zich blesseerd of bang wordt om te springen.
En ongelukken of een bang paard is wel het laatste wat je wilt dus beter kun je iemand zoeken die het je eens voor kan doen.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:11

Denk erom ,een gallopsprong voor een paard is 6 grote stappen voor een mens, wil je dus dat er 2 gallopssprongen tussen zitten, dan moet je dus 12 stappen tussen de cavaletti doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:17

Stappen moet je niet vanuit gaan, iig niet als je dit voor het eerst doet.
Op 12 stappen kun je gemakkelijk een meter meer of minder uitkomen en daar wordt een onervaren paard niet blij van.
Dus als je geen geoefend oog hebt gebruik je beter een meetlat.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:49

bij het vrijspringen is het inderdaad wel handig als je wat meer ervaren mensen er bij hebt. ze kunnen ook dan met je mee kijken hoe het paard loopt in draf en galop. natuurlijk ook hoe het springt om eventuele brokken te voorkomen. zelf zetten wij vaak als eerste een wat lager stijltje en als tweede een oxer. je kunt zelf bepalen hoeveel galop sprongen je er tussen wil laten. belangrijk is wel dat je dit correct uit meet zodat een paard die hierin nog onervaren is niet ineens een noodsprong moet maken om die hindernis nog te halen.
succes