shire inrijden welk bit????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

save

shire inrijden welk bit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 15:08

Hallo
ik ben een shire aan het inrijden maar op zijn hoofdstel zit een stang dit vind ik een beetje een grof bit voor een jong paard. hebben jullie misschien suggesties over wat voor bit je kan gebruien bij zo een groot paard??

oosterhoff

Re: shire inrijden welk bit????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:14

kan best met een stang als je maar geen hefboomeffect gebruikt. dus teugels aan de ringen
Je kan bij elk paard elk soort bit gebruiken. ik rijdt paarden vaak in op een watertrens dubbel of enkel gebroken net wat ik heb hangen. niet te dun en niet te dik

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:17

om nou direct een stang bij een jong paard te gebruiken vind ik idd erg grof gelijk........
je kan absoluut niet bij elk paard elk soort bit gebruiken.
begin eens met een simpel dubbelgebroken trensje,als dat voldoende is,is dat toch alleen maar mooi.
het is ook een kwestie van kijken hoe je paard op een bitje loopt.
maar niet gelijk beginnen met 'grof geschut' Knipoog

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:19

Een grote trens is wel te bestellen bij de ruitersportzaken die sprenger verkopen!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:48

Snoevie schreef:
om nou direct een stang bij een jong paard te gebruiken vind ik idd erg grof gelijk........
je kan absoluut niet bij elk paard elk soort bit gebruiken.
begin eens met een simpel dubbelgebroken trensje,als dat voldoende is,is dat toch alleen maar mooi.
het is ook een kwestie van kijken hoe je paard op een bitje loopt.
maar niet gelijk beginnen met 'grof geschut' Knipoog

Wat ik bedoelde dat je alle bitten passend kan krijgen. ook in een grote mond. natuurlijk moet je niet zomaar met grof geschut komen. Een stang hoeft helemaal niet onvriendelijk te zijn. als ze daar goed op reageren is het vriendelijker dan hard te trekken aan een watertrens.
Zoals ik al zei. ik probeer altijd eerst een simpel bit. meestal werkt dat prima

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:50

ik ben altijd voor een dubbelgebroken trensje met een rond stukje in het midden. Ik gebruik zelf een D-trensje omdat mijn paard nogal gevoelig is voor wondjes bij een watertrens, maar een watertrens kan ook.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:57

Een bit is zo hard of zacht als jouw hand is. Liever een zachet hand met een stang dan een harde hand met een dubbel gebroken trensje...

Als jji je hand netjes stilhoud, dan is een stang zo erg nog niet hoor en als het paard er lekker op loopt, waarom dan niet?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:59

feit is dat een dubbelgebroken trensje zachter inwerkt bij een zachte hand dan een stang met dezelfde zachte hand.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:54

Bij mijn bijrijdshire, die ook nog niet zo lang ingereden is (en nog steeds doorgereden wordt), gebruiken we gewoon een enkelgebroken trensje. Grote maat, beetje dik, en hij loopt er goed op hoor.
Nadeel is wel dat hij volgens mij met stang is beleerd voor de kar. Daarom heeft hij nu een redelijk stugge mond.

Maar ik zou niet gelijk met een stang beginnen, een (dubbel)gebroken trensje hoort elk paard op te kunnen lopen. Je kunt altijd een scherper bit gaan gebruiken, maar een zachter bit wordt al gauw lastiger.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:08

nadina schreef:
feit is dat een dubbelgebroken trensje zachter inwerkt bij een zachte hand dan een stang met dezelfde zachte hand.

ja natuurlijk maar daar gaat het niet om. Als een paard makkelijker loopt op een stang dan op een trens dan kan je met jezelfde zachte hand toch beter met de trens rijden omdat je paard daar makkelijker op loopt

ELBER

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:49

EEN gebroken passoa gewoon op het gewoone ringetje zetten is wat zachter dan een stang

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:33

ik heb nog wel een bit voor je dat denk ik wel past. wij hebben 2 shires op stal, waarvan eentje wordt ingereden door een meisje.maar die is er gister heel hard afgebokt en mag er nu van de eigenaar niet meer op omdat ze gewoon verkeerd bezig is, maar dat terzijde. ik ga nu die shire verder doen (want ik ben niet bang voor 'm) en we hebben nu 1 groot gebroken trens bit over. zal ik 'm naar je opsturen? hoef er niet echt iets voor te hebben we hebben 'm over...

ik hoor het wel!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:06

Ik dénk dat het paard na anderhalf jaar wel ingereden is eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen Ik tem even

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:55

je weet maar nooit... Clown en ze wil alsnog het bit graag hebben, dus die is nu op de post Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:15

Dan kan ik hem ook net zo goed op slot zetten Haha!