Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Dit is me altijd bijgebleven en zelfs nu denk ik er nog regelmatig aan.
Waarschijnlijk zie ik dat verkeerd, en ik zou niet met sporen rijden als je die continu gebruikt ook terwijl dat niet de bedoeling is. Als mijn pony niet aan het been was deed ik veel overgangen, stap draf, stop, draf galop, en in een paar passen weer stil(rustige overgang wel he) dan stilstand draf, en stilstand galop, daarna was ze weer prima aan mn been, ik hield er wel een zweepje bij als ze niet snel genoeg reageerde, maar die kon ik daarna weer wegleggen.
Ik zou inderdaad die oefeningen niet doen aangezien je er zelf nog niet aan toe bent, en het is helemaal geen slecht idee om een andere instructeur/trice te vinden om je wat verder te helpen, en op zich hoeft dat meisje nog niet zo slecht les te geven, alleen houdt ze geen rekening met jou niveau, misschien dat het al veel beter gaat als je haar dat verteld en jullie gewoon bij het begin beginnen en die andere oefeningen voorlopig even vergeten. 

Dat lukte ook wel... maar op een bepaald moment kwam ikmezelf tegen; Iwaldo werd steeds sterker; ik moest steeds harder trekken. Dan wordt het een gevecht en hij is altijd het sterkst. Door veel te lezen, bokkers om raad te vragen en hier op te letten, besefte ik dat er eerst ontspanning in mn rijden moest komen; zowel bij mezelf als bij Waldo. Ik ben toen bewust terug naar de basis gegaan (een les rijden met hele losse teugel, enkel voorwaarts en wat figuren; ontspannen leren zitten en hij onafhankelijk van mijn getrek lopen. Ik moet zeggen, het is nog lang niet perfect; maar het gaat nu tenminste meer naar mijn zin en op de goede manier.
in een hoek van 90 graden dus. Trust me, dat is heel erg wennen. Maar pas dan kan je je pony ook loslaten en kan ie door het drijven verder gaan zakken. Je ellebogen moet je langs je lichaam houden.