hoelang met slof rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

hoelang met slof rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 11:21

Zul je denken, die discussie is al gevoerd, maar ik heb een vraag met betrekking tot de schadelijkheid van langdurig slofgebruik. Ik ben absoluut geen voorstander van welke hulpteugel ook, doe er liever zelf wat langer over, maar bij ons op stal zie je mensen die al meer dan een jaar elke dag met slof rijden. Verward

Ik wil van jullie weten of er een tijdsduiding is voor wanneer het gewenste effect van de hulpteugel bereikt is of dient te zijn. Wanneer kan er gezegd worden dat de hulp dus blijkbaar niet effectief genoeg is, waardoor ze er nooit meer vanaf komen (en m.i. beter een andere hulpteugel kunnen zoeken).

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:31

Vraag me af waarom ze daar allemaal met slof rijden. Maarja, ik weet niet of er een tijdsaanduiding is, het lijkt me volgens mij niet erg goed als je jaren met een slof rijd, je leert zelf dan ook niet echt rijden.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:38

Ik denk dat het per probleem verschillend is en dat het vooral belangrijk is dat er progressie inzit. Als je na een paar dagen geen verschil ziet dan ben je niet op de goede weg.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 12:57

Ik weet eigenlijk helemaal niet of er wel vooruitgang geboekt kan worden bij het rijden met een slof.

Dat je een hulpteugel gebruikt omdat je paardje het je een een dagje flink moeilijk maakt en er gewoon niks mee te beginnen valt vind ik ok. Maar ik zou dus nooit voor langere tijd een hulpteugel gebruiken. Ik denk ook dat je het alleen maar moeilijker maakt voor jezelf als je dat wel doet.

Dit geldt trouwens voor RIJDEN en niet voor longeren. Longeren vind ik nutteloos zonder hulpteugels, dan kun je net zo goed niks doen.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:27

Slofgebruik kan best langere tijd (een week of twee...) maar dan alleen als je het gebruikt om het ruggebruik te stimuleren.
Het is alleen jammer dat zo weinig ruiters goed met een slof om weten te gaan. Zie mijn onderschrift...

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:20

Ik heb zelf een half jaar met een slof gereden maar dan wel onder begelijding van mijn instructrische. mijn paard is er echt van opgeknapt en ik rij nu alweer bijna een jaar zonder. geef dus niet gauw af op hulpteugels want als je er correct mee rijd kan je er echt veel aan hebben.

ik vind alleen dat je deze teugels moet gebruiken om je paard beter te maken en ja als je al een jaar met slof rijd er je kan nog steeds niet van ja bij wie moet je dan de slof er aan hangen denk ik dan altijd Haha! !

ik denk niet dat je van een bepaalde tijd moet spreken ik denk dat als je paard op een normale en goede manier met een slof loopt je beten iemand kan hebben die 15 jaar met een slof rijd dan een hutsebuts die een jaar lang haar paard verkeert rijd zonder hulp teugel.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:50

Ok, Musje. Jij had begeleiding dus hebt waarschijnlijk goed met een slof leren rijden. Echter 9 van de 10 mensen die met slof rijden rijden meer op de slof dan op de teugels, dus de teugels hangen slap en de slof staat strak.

Dan heb ik zoiets van maak die slof dan vast aan het zadel als je zonodig zo`n ding om moet doen

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:03

flair schreef:
Ok, Musje. Jij had begeleiding dus hebt waarschijnlijk goed met een slof leren rijden. Echter 9 van de 10 mensen die met slof rijden rijden meer op de slof dan op de teugels, dus de teugels hangen slap en de slof staat strak.

Dan heb ik zoiets van maak die slof dan vast aan het zadel als je zonodig zo`n ding om moet doen


Waarom gaat iedereen er op bokt toch vanuit dat je iets niet goed doet totdat je het tegendeel hebt kunne bewijzen. Is absoluut niet persoonlijk hoor maar gewoon mijn ervaring tot nu toe. Ik heb een keer iemand gezien die op het onmogelijke idee was gekomen om de slof aan het zadel te knopen en dan te gaan rijden maar die hebben ze toch met een traumaheli af moeten voeren. Dan nog beter verkeerd in je handen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:12

Citaat:
Waarom gaat iedereen er op bokt toch vanuit dat je iets niet goed doet totdat je het tegendeel hebt kunne bewijzen. Is absoluut niet persoonlijk hoor maar gewoon mijn ervaring tot nu toe. Ik heb een keer iemand gezien die op het onmogelijke idee was gekomen om de slof aan het zadel te knopen en dan te gaan rijden maar die hebben ze toch met een traumaheli af moeten voeren. Dan nog beter verkeerd in je handen houden

Dat komt omdat wij ook veel verhalen hebben gelezen van verpeste paarden waar ze niet meer weten wat mee te beginnen, maar als je dan de voor geschiedenis hoort staan je tenen heel erg krom. Daarom Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:13

Welnee als je hem goed vastmaakt aan het zadel is er niks aan de hand.

En ik ga er niet vanuit dat iedereen een slof fout gebruikt, ik zie in mijn geval dat 9 van de 10 mensen de slof gewoon verkeerd gebruiken. Moeten ze helemaal zelf weten, het is mijn paard niet die verkloot word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:19

Ik denk dat het er ook heel erg van afhankelijk is hoe die teugel gebruikt wordt. En wat dat aangaat geldt voor het gebruik van een slof hetzelde als voor het gebruik van sporen en zweep. Wanneer deze middelen continu actief moet aanwenden om je paard goed aan het lopen te houden schort er iets heel fundamenteels in de basisafrichting van je paard.
Het mooie van een slofteugel is dat je als ruiter zelf de inwerking ervan bepaald [mits je er mee kunt rijden natuurlijk]. En dat geldt ook voor het rijden met sporen of zweep. Je hoeft hem niet te gebruiken als dat niet nodig is maar jammergenoeg zijn er maar heel weinig mensen die een slof onafhankelijk van de trensteugel kunnen bedienen. En zo zou dat ook voor het gebruik van sporen/beenhulp moeten zijn.
De schadelijkheid van een verkeerd gebruikte slofteugel is snel voel- en zichtbaar [voelbaar soms al in minder dan een uur]. Het paard wordt stug, loopt in een vaste houding en geeft niet na. Als gevolg van dat vasthouden kunnen makkelijk rug en halsproblemen ontstaan. De bespiering in de bovenlijn zal afnemen en de bespiering van de onderhals zal toenemen. En dat is nu juist wat de meeste mensen willen voorkomen met het gebruik van een slof. Zo kom je idd makkelijk in een visieuze cirkel terrecht.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:59

flair schreef:
Welnee als je hem goed vastmaakt aan het zadel is er niks aan de hand.


Ik blijf erbij dat het levensgevaarlijk is. Als een paard in paniek raakt dan kun je de slof niet loslaten en moet je maar afwachten wat er gebeurt.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 18:05

en als je de slofteugel in je hand hebt en je paard raakt in paniek en jij laat de slofteugel los kan je paard er net zo goed in verstrikt raken.

Ik zeg niet dat het goed is om de slof vast te maken aan het zadel, maar ik geloof toch echt dat het een heleboel minder kwaad kan als dat de ruiter puur op de slof rijd. Rijden doe je niet met slof, dat is mijn mening.

Maar zo blijft het, als je je paard longeert met slof (zoals ik) en de slof op een goede manier vastmaakt en je paard gaat onderuit kan deze er ook in verstrikt raken.

Als jij met je paard lang de weg gaat en deze schrikt kan hij ook onder een auto komen en zijn benen breken. enz enz enz

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 18:15

Katja"]
[quote="flair schreef:
Welnee als je hem goed vastmaakt aan het zadel is er niks aan de hand.


Ik blijf erbij dat het levensgevaarlijk is. Als een paard in paniek raakt dan kun je de slof niet loslaten en moet je maar afwachten wat er gebeurt.
[/quote]

Dan is longeren met bijzetteugels passoa enz. enz. ook gevaarlijk,
dan kan het paard ook niets doen als hij een onverwachte beweging maakt. Huilen

Kiekeboe

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:53

Katja"]
[quote="flair schreef:
Welnee als je hem goed vastmaakt aan het zadel is er niks aan de hand.


Ik blijf erbij dat het levensgevaarlijk is. Als een paard in paniek raakt dan kun je de slof niet loslaten en moet je maar afwachten wat er gebeurt.
[/quote]

Daarom vind ik et rijden met een ''vaste'' hulptuegel altijd zo eng, je zult mij niet zo gauw met een thiedemann of een chambon oid zien rijden. Als er ook maar iets gebeurt kun je nix losgooien en heb je de grootste ongelukken, daarom heb ik liever een slof, al heb ik er altijd ruzie mee. Echt fijn rijden met een slof doe ik eigenlijk heel weinig daarom gebruik ik em alleen in extreme noodgevallen.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 09:31

Novelle"]
[quote="Katja"][quote="flair schreef:
Welnee als je hem goed vastmaakt aan het zadel is er niks aan de hand.


Ik blijf erbij dat het levensgevaarlijk is. Als een paard in paniek raakt dan kun je de slof niet loslaten en moet je maar afwachten wat er gebeurt.
[/quote]

Dan is longeren met bijzetteugels passoa enz. enz. ook gevaarlijk,
dan kan het paard ook niets doen als hij een onverwachte beweging maakt. Huilen
[/quote]

Is ook zo, maar dan zit je er niet op. Klinkt misschien heel dieronvriendelijk maar als een paard achterover slaat heb ik liever niet dat ik erbovenop zit.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 15:19

Ik denk dat een slof bedoeld is om tijdelijk hulp te bieden, als je het op dat moment niet afkan met je eigen hulpen. Een paard is nu eenmaal sterker dan een mens, dus als hij met zijn hoofd omhoog wil lopen, dan doe je er niets aan. Een slof kan op dat moment hulp bieden. Tis alleen belangrijk dat je weet hoe met een slof te rijden. Vaak zie je mensen die OP de slof rijden, de teugel hangt er dan maar wat bij, en dat is dus verkeerd slof gebruik. Als je een slof niet te strak pakt, dan is ie bij een juiste hoofd-hals houding als een waslijntje, dus zonder druk. De slof gaat dan alleen werken als het paard uit deze juiste houding komt. Het beloont het paard dus als hij nageeft en onspannen loopt en geeft druk als hij omhoog wil komen. Natuurlijk moet je er dan ook nog alert op blijhven dat het paard voorwaarts blijft, dus voorwaarts-neerwaarts rijden.

Ik denk dat tijdelijk slofgebruik, mits je hem dus juist gebruikt, beter is dan een ruiter die continue in gevecht is en loopt te rukken en plukken en schoppen om het paard te laten nageven.

Carmentjuh
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-06-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 20:39

[quote="flair"]en als je de slofteugel in je hand hebt en je paard raakt in paniek en jij laat de slofteugel los kan je paard er net zo goed in verstrikt raken.

Ik zeg niet dat het goed is om de slof vast te maken aan het zadel, maar ik geloof toch echt dat het een heleboel minder kwaad kan als dat de ruiter puur op de slof rijd. Rijden doe je niet met slof, dat is mijn mening.

Maar zo blijft het, als je je paard longeert met slof (zoals ik) en de slof op een goede manier vastmaakt en je paard gaat onderuit kan deze er ook in verstrikt raken.

Als jij met je paard lang de weg gaat en deze schrikt kan hij ook onder een auto komen en zijn benen breken. enz enz enz[/quote]

als een paard ergens van schrikt is hij zo sterk dat hij wel door de slof heen trekt!!!

Haha! jongens zijn net Rivella, een beetje vreemd, maar wel lekker!!! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Hanjan, Roxxie en 16 bezoekers